آموزشآموزش سرمایه گذاریمفاهیم پایه

NFT چیست؟ همه آن چیزی که باید راجع‌به ان اف تی NFT بدانید

خرید و فروش ارزدیجیتال
۳
(۲)

به نظر می‌رسد ان اف تی ها NFT در سال ۲۰۲۱ بازار رمز ارزها را به شدت تحت تاثیر خود قرار دادند. ارز دیجیتال NFT به صنعت های مختلف از جمله صنعت موسیقی، هنر و غیره وارد شدند. برخی از این توکن ها با قیمت چند میلیون دلاری به فروش رسیدند اما NFT چیست و چه ارزشی دارند؟ در ادامه مقاله به ماهیت توکن NFT، کاربردهای آن و اینکه آیا اصلا ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر می‌پردازیم. قبل از هرگونه اقدامی باید ببینید که دارایی وارد شده به بازار چه ارزشی دارد و در آینده به کجا خواهد رسید؛ بدون فکر و با عجله نباید از حوزه ها جدید به خصوص در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرد.

برخی از پروژه های جدید ممکن است کلاهبرداری باشند و هیچ هدفی به جز گمراهی کاربر نداشته باشند. پس بیایید با هم ماهیت ارز دیجیتال nft را بررسی کنیم. ممکن است NFT را با نام های دیگری چون توکن غیر مثلی، توکن غیرقابل معاوضه و غیر قابل تعئویض هم شنیده باشید؛ تمامی این اصطلاحات یکی است و به NFT اشاره دارد که شما آن را با نام های متفاوت می‌شنوید یا می‌بینید.

 ان اف تی NFT یا توکن غیر مثلی چیست؟ 

توکن ان اف تی NFT در سال ۲۰۲۱ خبر ساز شد و دلایل زیادی وجود دارد که چرا ۲۰۲۱ به سال NFT با رشد باورنکردنی تبدیل شد. سازندگان فرصت های خوبی برای فروش و کسب درآمد از آثار خود و دریافت کنندگان روش های موثر برای خرید و ذخیره دارایی بدست آوردند. 

NFT چیست؟ برای مثال دارایی‌هایی مانند بیت کوین، اتر، طلا و دلار در دسته‌ی دارایی‌های قابل تعویض قرار می‌گیرند؛ یعنی ارزش آنها با ارزش دارایی‌های مشابه برابر است و شما می‌توانید آن ها را با یکدیگر مبادله کنید. اما توکن‌های NFT به این شکل نیستند و به عنوان یک دارایی منحصر به فرد در نظر گرفته می‌شوند و شما نمی‌توانید آن را با دارایی‌های دیگر مبادله کنید.

پس از این که اولین اثر هنری NFT (تصاویر دیجیتالی آثار هنری بیپل) در حراجی به مبلغ ۶۹٫۳ میلیون دلار فروخته شد، ناگهان توجه جهان به این توکن‌های جدید جلب شد. NFT یک دارایی دیجیتالی است که نشان‌دهنده‌ی اشیاء دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی، آیتم های درون بازی و ویدیوها است. آنها همانند ارزهای دیجیتال کدگذاری شده و به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند.

نحوه ساخت NFT

اگرچه ارزهای NFT از سال ۲۰۱۴ وجود داشته اند، اما در سال ۲۰۲۱ شهرت زیادی به دست آورده اند؛ زیرا این توکن‌ها در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال هستند.

ارز دیجیتال NFT معمولاً دارای کدهای منحصر به فرد هستند. آری یو (Arry Yu)، رئیس انجمن صنعت فن‌آوری واشنگتن شورای بلاک چین Cascadia و مدیر عامل Yellow Umbrella Ventures درباره ارزهای دیجیتال NFT گفت:

“در اصل، NFT‌ها منجر به کمیابی منابع دیجیتالی می‌شوند.”

این امر در تضاد کامل با بیشتر خلاقیت‌های دیجیتال است که تقریباً همیشه عرضه‌شان بی‌نهایت است. کمبود عرضه یک دارایی منجر به افزایش تقاضا می‌شود.

بسیاری از NFT‌ها، مخصوصاً در روزهای اولیه‌ی عرضه به شکل خلاقیت‌های دیجیتالی بودند و با گذشت زمان به شکل‌های مختلف مانند ویدیو دیجیتالی از بازی‌های NBA وارد بازار شدند. برای مثال مایک وینکلمن، هنرمند مشهور معروف به بیپل، در ابتدا ترکیبی از ۵ هزار نقاشی روزانه‌ی خود با نام “EVERYDAYS: The First 5000 Days” ساخت و در یک حراجی با قیمت ۶۹٫۳ میلیون دلار فروخت.

توکن NFT بیپل

همه‌ی افراد می‌توانند یک تصویر یا کلاژ تصاویر را به صورت توکن های NFT ایجاد کرده و بفروشند. NFTها به خریداران این اجازه را می‌دهند که با خرید این آثار هنری دیجیتالی حق مالکیت هم بدست آورند.

نحوه ساخت و فروش NFT سوالی است که در حال حاضر ذهن بسیاری از هنرمندان را به خود مشغول کرده است. با افزایش قیمت آثار هنری NFT این موضوع قابل درک است که چرا بسیاری از هنرمندان ارز دیجیتال NFT را راهی خلاقانه برای کسب درآمد در نظر می‌گیرند. اگر شما هم اینطور فکر می‌کنید، ادامه‌ی مقاله را بخوانید تا با ساخت توکن‌های غیرقابل تعویض و نحوه‌ی فروش آنها آشنا شوید.

مفهوم ان اف تی NFT از کجا شروع شد؟

بدون شک با شنیدن این سوال به بلاک چین اتریوم فکر خواهید کرد، پاسخ شما درست است؛ زیرا بسیاری از توکن های غیرمثلی بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده اند اما باید توجه داشته باشید که ان اف تی ها حتی قبل از اتریوم نیز وجود داشته‌اند.

مقاله ای توسط منی روزنفلد که در ۴ دسامبر ۲۰۱۲ در مورد بلاک چین بیت کوین منتشر شد، کوین های رنگی (Colored Coins) را معرفی کرد. مفهوم توکن های رنگی دسته ای از روش ها را برای تسهیل نمایش و مدیریت دارایی های دنیای واقعی در بلاک چین بیت کوین تشریح کرد. علاوه بر این، کوین های رنگی به اثبات مالکیت دارایی‌های واقعی موجود در بلاک چین بیت‌کوین کمک می‌کنند.
سکه های رنگی اساساً بیت کوین های معمولی هستند، اگرچه دارای یک علامت منحصر به فرد برای شناسایی هستند. با این حال، این مفهوم به دلیل محدودیت‌های خاص در بیت‌کوین هرگز به جای خاصی نرسید.

مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال NFT

مزایا و معایب توکن های NFT هم برای هنرمندان و هم دارندگان این رمز ارز وجود دارد.

مزایا:

  • تغییر ناپذیر
  • روش جدید برای سرمایه گذاری
  • قراردادهای هوشمند
  • اعطای حق مالکیت و حمایت از آثار هنری و هنرمندان

LUHDF

  • در معرض سرقت
  • موضوع مشخص و پایدار
  • مالکیت برابر با کنترل نیست

نحوه ساخت NFT و عملکرد توکن های غیر مثلی

اولین کار این است که یک پلتفرم برای ایجاد ارز دیجیتال NFT انتخاب کنید. در حال حاضر پلتفرم‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن ارز دیجیتال NFT را بسازید و در همان پلتفرم بفروشید. پلتفرم‌های آنلاین محبوب عبارتند از OpenSea ،Rarible ،SuperRare ،Nifty Gateway ،Foundation ،VIV3 BakerySwap، Axie Marketplace ،ShowRoom. آیا تا به حال سعی کرده‌اید که یک توکن NFT بسازید؟

قبل از استفاده از این پلتفرم‌ها هزینه‌ها را بررسی کنید و با یافتن یک پلتفرم با قیمت مناسب کار خود را آغاز کنید. پلتفرم‌های Mintable ،Rarible یا OpenSea رایگان هستند. در این مقاله نحوه‌ی ساخت توکن NFT در پلتفرم OpenSea را آموزش می‌دهیم.

در پلتفرم OpenSea، روی نماد کاربر و سپس روی «نمایه من» کلیک کنید. در این صفحه، می‌توانید اتصال به کیف پول اتر را برای ادامه انتخاب کنید. اگر از کیف پول متامسک یا سایر کیف پول‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید با انتخاب «Use a different Wallet» و سپس کلیک کردن بر روی WalletConnect، آن را به پلتفرم متصل کنید. این روش نسبتاً ساده است. راهنمای پلتفرم را دنبال کنید، سپس عملیات Wallet Connect را از برنامه متامسک خود تأیید کنید.

آموزش مرحله به مرحله ساخت NFT

هنگامی که کیف پول اتر را به OpenSea وصل کردید، ادامه دهید و اولین ارز دیجیتال NFT خود را ایجاد کنید. در منوی بالا بر روی “Create” کلیک کنید و یک مجموعه NFT ایجاد کنید. تمام اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کرده و سپس ذخیره کنید.

اکنون شما می‌توانید ساخت ارز دیجیتال NFT را شروع کنید. روی “New Item” کلیک کنید، اثر هنری خود را بارگیری کنید و تمام جزئیاتی را که می‌خواهید در مورد آن ارائه دهید، اضافه کنید. پس از آن روی گزینه‌ی “create” بزنید. تبریک! شما با موفقیت یک NFT ایجاد کردید! برای فروش آن در OpenSea، باید توکن ایجاد شده را در مجموعه‌ی خود قرار دهید و بر روی دکمه‌ی “sell” بزنید. 

نحوه‌ی فروش توکن NFT

بنابراین شما یک NFT ایجاد کرده اید و آن را با موفقیت در بازار OpenSea لیست کرده اید. حالا چه می‌شود؟ آیا باید منتظر بمانید تا کسی بیاید و از آثار هنری شما بازدید کند؟ برای این که افراد متوجه آثار هنری و توکن NFT شما شوند، باید آنها را به بازاری که به آثار شما علاقمندند عرضه کنید. یکی از این بازارها بازار حراجی است که بسیاری از هنرمندان از جمله بیپل آثار هنری NFT خود را به فروش می‌گذارند. این روش یک راه برای فروش آثار هنری و کسب درآمد به صورت توکن است. همچنین می‌توانید در صفحه‌ی فروش اطلاعات بیشتری در مورد نحوه‌ی فروش اضافه کنید؛ مثلاً بگویید خرید با اتریوم را نیز می‌پذیرید.

نحوه‌ی فروش توکن NFT

ارز دیجیتال NFT  بر روی یک بلاک چین قرار دارد که تراکنش ها بدر آن ثبت می‌شود.  که تراکنش ها را ثبت می کند. احتمالاً بیشتر با بلاک چین به عنوان شبکه ای که تراکنش های ارزهای دیجیتال را تایید می کند آشنا هستید.

ارزهای NFT معمولاً روی بلاک چین اتریوم نگهداری می‌شود، اگرچه بلاک چین های دیگر نیز از آن ها پشتیبانی می کنند. یک NFT از اشیاء دیجیتالی که هم موارد محسوس و هم ناملموس را نشان می‌دهند، ایجاد می‌شود، یا «بخشی از آن را شامل می‌شود، از جمله:

• هنر

• فایل های GIF

• فیلم ها و ورزش های برجسته

• کلکسیونی

• آواتارهای مجازی و پوسته های بازی های ویدیویی

• کفش های کتانی طرح دار

• موسیقی

حتی توییت ها هم نوعی توکن غیرمثلی حساب می شوند. جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر، اولین توییت خود را به عنوان NFT به قیمت بیش از ۲٫۹ میلیون دلار فروخت. در اصل، NFT ها مانند اقلام فیزیکی هستند، فقط دیجیتال. بنابراین به جای اینکه یک نقاشی رنگ روغن واقعی را به دیوار آویزان کنید، خریدار به جای آن یک فایل دیجیتال دریافت می کند.

توکن NFT همچنین از حقوق مالکیت انحصاری برخوردار می شوند؛یعنیNFT ها می توانند در هر زمان فقط یک مالک داشته باشند. داده های منحصر به فرد، تأیید مالکیت ارز دیجیتال NFT و انتقال توکن ها را بین مالکان آسان می کند. مالک یا خالق نیز می تواند اطلاعات خاصی را در داخل خود ذخیره کند. به عنوان مثال، هنرمندان می توانند آثار هنری خود را با گنجاندن امضای خود در داده های NFT امضا کنند.

آشنایی با چند توکن nft محبوب

مشهورترین ارزهای NFT عبارتنداز:

  • تتا
  • چیلیز
  • دسنترالند

۱- ارز دیجیتال چیلیز

در میان توکن های NFT، چیلیز یکی از بهترین توکن‌ها است. ارز دیجیتال چیلیز یک پروژه مبتنی بر بلاک چین اتریوم است و به دلیل فعالیت و کاربرد در حوزه‌ی ورزش به عنوان توکن هواداری نیز شناخته می‌شود. CHZ توکن بومی ارز دیجیتال چیلیز است و با توجه به گسترش و توسعه یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲ است.

ارز دیجیتال چیلیز یک توکن NFT است

۲- ارز دیجیتال تتا

تتا یکی از بهترین و سرشناس ترین ارزهای دیجیتال NFT است. این شبکه بر روی محتوای ویدیویی متمرکز است و برای به اشتراک گذاری ویدیو استفاده می‌شود.

تتا ارز دیجیتال NFT

۳- دسنترالند

دسنترالند نیز همانند چیلیز مبتنی بر بلاک چین اتریوم است. توکن اصلی آن مانا (MANA) است، البته به غیر از مانا توکن دیگری با نام LAND را هم ارائه می‌دهد. می‌توانید از طریق تولید محتوا در این شبکه درآمد کسب کنبد. این ویژگی توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده و با گذشت زمان این شبکه‌‎ی ارز دیجیتال را به یکی از محبوب ترین توکن‌های NFT تبدیل کرده است. اگر دوست دارید موارد بیشتری در مورد این شبکه بدانید مقاله‌ی دسنترالند (Decentraland) چیست؟ ارز دیجیتال مانا را بخوانید.

دسنترالند محبوب ترین توکن NFT

۴- ارز دیجیتال انجین کوین

یک پلتفرم بلاک چین با نام Efinity اقدام به گسترش و ساخت توکن های NFT کرده است. یکی از توکن های NFT، انجین کوین است که در دسته‌ی ارزهای متاورس نیز قرار می‌گیرد. انجین کوین یک پلتفرم گیمینگ مبتنی بر بلاک چین است. رمز ارز ENJ یا انجین کوین که توکن بومی شبکه انجین است.

ارز دیجیتال انجین کوین

۵- ارز دیجیتال سند باکس

ارز سند باکس (Sandbox) یک توکن متاورس است. این توکن بر روی بلاک چین اتریوم قرار دارد و همانند انجین کوین یک پلتفرم بازی است. این پلتفرم به بازیکنان اجازه می‌دهد در ازای بازی ارز SAND دریافت کنند و از این طریق کسب درآمد کنند. همچنین در این پلتفرم گیمرها می‌توانند به ساخت توکن های NFT بپردازند و با قرار دادن آنها در این پلتفرم، آنها را به فروش برسانند.

ارز دیجیتال سند باکس چیست

به غیر از ارزهای دیجیتال برتر، برخی از پروژه‌ها نیز وجود دارند که به عنوان پروژه‌های برتر ارز دیجیتال NFT شناخته می‌شوند. در ادامه چند مورد از این پروژه‌ها را بایکدیگر بررسی می‌کنیم.

بازارهای محبوب ارز NFT

این روزها بازار ارز های دیجیتال NFT بسیار داغ است و پروژه‌های مربوط به این بازار درحال توسعه و گسترش هستند. این پروژه شامل پلتفرم‌های بازی و شایر بازارهای دیجیتالی هستند. در ادامه دو مورد از پروژه‌های برتر بازار NFT را ررسی خوهیم کرد.

  • بازارهای هنری یا Async.Art

در این بازار می‌توانید توکن های NFT خود را بخرید یا بفروشید، همچنین می‌توانید توکن‌های دلخواه خود را بسازید. خریداران در این پلتفرم می‌توانند آثار هنری را خریداری کرده و حق مالکیت کسب کنند.

  • کریپتوکیتیز (CryptoKitties)

 کریپتوکیتیز نوعی بازی در فضای مجازی است که بر مبتنی بر بلاکچین کار می‌کند. کاربردان در این بازی امکان خرید، پرورش، ترید و ایجاد کلکسیونی قیمتی از گربه‌های متنوع را خواهند داشت.

این پروژه بیش از ۱٫۵ میلیون کاربر دارد و بیش از ۴۰ میلیون دلار تراکنش در آن صورت گرفته است.

نحوه خرید ارز دیجیتال NFT

می‌توانید توکن NFT را از صرافی یا بازارهای آنلاین، بخرید، بفروشید، معامله و حتی ایجاد کنید. صاحبان این ارزهای دیجیتال می‌توانند قیمت خود را تعیین کنند و در حراجی‌هایی که برگزار می‌شود، آثار هنری خود را پیشنهاد دهید. در بالا چند پلتفرم برای ایجاد توکن NFT ارائه کردیم، شما می‌توانید با استفاده از هریک از پلتفرم‌های ذکر شده دارایی خود را بخرید یا بفروشید. در ادامه خرید توکن NFT از پلتفرم OpenSea آموزش می‌دهیم.

این وبسایت برای کاربران ایرانی غیرقابل دسترس است و برای کار با آن به یک نرم افزار تغییر آی پی نیاز دارید. برای شروع خرید NFT بر روی Marketplace کلیک کنید و بر اساس دسته‌بندی‌های ارائه شده، NFT خود را مشاهده کرده و انتخاب کنید.

نحوه خرید ارز دیجیتال NFT

بر روی NFT که قصد خرید آن را دارید کلیک کنید. قیمت‌ها به اتر است، شما در ویرایش اطلاعات می‌توانید آن را به دلار تغییر دهید.

اگر به صورت اتر هزینه‌ها را پرداخت می‌کنید، یک هزینه‌ای به عنوان کارمزد شبکه از شما دریافت می‌شود، پس از پرداخت آن به “Your transaction has started” وارد می‌شود. ممکن است تراکنش شما کمی طول بکشد، جای نگرانی نیست؛ این به دلیل ازدحام شبکه است. پس از تایید تراکنش به قسمت ” My collections ” بروید و توکن های NFT خریداری شده‌ی خود را مشاهده کنید.

اگر علاقمند به خرید ارزهای NFT هستید ولی با این روش آشنا نیستید به مقاله نحوه خرید NFT مراجعه کنید در این مقاله سعی کردیم بهترین پلتفرم ها برای خرید توکن غیرمثلی و مراحل آن را کاملا توضیح داده‌ایم.

تفاوت ان اف تی توکن NFT  با ارزهای دیجیتال

NFT مخفف non-fungible token است. به طور کلی تنها شباهت NFT با ارزهای دیجیتال استفاده از زبان برنامه نویسی مشترک است. NFTها با استفاده از همان زبان نویسی ارزهای دیجیتال ایجاد می‌شوند. پول فیات و سایر رمز ارزها قابل تبدیل هستند؛ می‌توان آنها را با یکدیگر  مبادله و معامله کرد. ارزهای دیجیتال و فیات ارزش برابر دارند یعنی یک بیت کوین با یک بیت کوین دیگر برابر است یا یک دلار همیشه ارزش یک دلار دیگر را دارد. قابلیت تعویض رمز ارزها آنها را به وسیله ای قابل اعتماد برای انجام تراکنش های روی بلاک چین تبدیل می کند.

اما ان اف تی NFT ها متفاوت هستند. هر یک دارای یک امضای دیجیتال خاص هستند که امکان مبادله یا برابری NFT ها را با یکدیگر غیرممکن می کند (بنابراین غیرقابل تعویض). برای مثال، یک ویدیو NBA Top Shot برابر با EVERYDAYS نیست؛ زیرا هر دو NFT منحصر به فرد هستند و ارزش متفاوتی دارند. (یک کلیپ NBA Top Shot حتی لزوماً با یک کلیپ دیگر NBA Top Shot برابر نیست.)

کاربرد های ارز دیجیتال NFT؛ روش نوین برای کسب درآمد از آثار

فناوری بلاک چین و NFT به هنرمندان و سازندگان محتوا فرصتی منحصر به فرد برای کسب درآمد از کالاهایشان می دهد. به عنوان مثال، هنرمندان دیگر مجبور نیستند برای فروش آثار خود به گالری ها یا خانه های حراج اعتماد کنند. در عوض، هنرمند می‌تواند آن را مستقیماً به‌عنوان NFT بفروشد که به آنها اجازه می‌دهد سود بیشتری را حفظ کنند. علاوه بر این، هنرمندان می‌توانند در حق امتیاز برنامه‌نویسی کنند تا هر زمان که هنرشان به صاحب جدیدی فروخته شود، درصدی از فروش را دریافت کنند. این یک ویژگی جذاب است؛ زیرا هنرمندان عموماً پس از اولین فروش آثار هنری خود درآمدهای آتی دریافت نمی کنند.

هنر تنها راه کسب درآمد با NFT نیست. برندهایی مانند Charmin و Taco Bell هنر NFT با موضوع را به حراج گذاشته اند تا برای امور خیریه جمع آوری کنند. Charmin پیشنهاد خود را “NFTP”  نامید و هنر NFT تاکو بل در عرض چند دقیقه فروخته شد و بالاترین قیمت ها با ۱٫۵ رپد اتر (WETH) معادل ۳,۷۲۳٫۸۳ دلار به فروش رسید.

Nyan Cat، یک GIF مربوط به دوران ۲۰۱۱ از یک گربه با بدنه پاپ تارت، در ماه فوریه به قیمت نزدیک به ۶۰۰۰۰۰ دلار فروخته شد. و NBA Top Shot تا اواخر مارس بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فروش داشت. یک بازی برجسته لبرون جیمز NFT بیش از ۲۰۰۰۰۰ دلار فروخته شد. حتی افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ و لیندسی لوهان در حال پریدن از NFT هستند و خاطرات، آثار هنری و لحظات منحصربه‌فردی را به عنوان NFT‌های امنیتی‌شده منتشر می‌کنند.

 

جمع بندی

در حالی که ممکن است در آینده کاربردهای زیادی برای NFT ها وجود داشته باشد، امروزه عمدتاً در هنر دیجیتال استفاده می شود. Ceesay می‌گوید: «برای سازندگان، NFT‌ها روشی یکپارچه برای فروش هنر دیجیتال ایجاد می‌کنند که ممکن است بازار چندانی نداشته باشد. علاوه بر این، راه‌هایی وجود دارد که سازندگان می‌توانند برای هر فروش، هزینه‌های پرداختی دریافت کنند. از طرف دیگر، کلکسیونرها می‌توانند در مورد هنر دیجیتال حدس و گمان بپردازند و همچنین از حقوق کلکسیونی‌های کمیاب در زنجیره برخوردار هستند.»

اگر قصد خرید NFT را به عنوان سرمایه گذاری دارید، بدانید که هیچ تضمینی برای افزایش ارزش آن وجود ندارد. در حالی که برخی از NFT ها هزاران یا میلیون ها دلار به فروش می رسند، برخی دیگر ممکن است باقی بمانند یا بی ارزش شوند.

میانگین امتیازات ۳ / ۵٫ تعداد رای: ۲

1 دیدگاه

  1. کالکشن “DEP ROOKS” شامل مجموعه ای از ان اف تی های کلاغ ها هستند که هر کدام شخصیت منحصر به فردی خودش را دارد. و به صورت انیمیشن ساخته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *