مفاهیم پایه

ایردراپ (Airdrops) چیست؟ ۵ مزیت توکن‌های رایگان

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴٫۴
(۷۵۱)

ایردراپ (Airdrops) ارز دیجیتال در اصل کوین‌های رایگان هستند که مستقیماً به کیف پول شما ریخته می‌شوند. به عبارت دیگر، پول رایگان است که به شما تحویل داده می‌شود!

در این راهنما، ما می‌خواهیم ببینیم ایردراپ چیست و چگونه با استراتژی‌های بازاریابی و توزیع خود به شرکت‌ها کمک می‌کند.

بیشتر علاقه‌مندان به رمز ارز‌ها، به ویژه کسانی که مقادیر کمی ارز دیجیتال دارند، طرفدار ایردراپ هستند؛ به این دلیل که بر مقدار توکن‌ آنها افزایش یابد. در برخی موارد، این کوین‌های رایگان می‌تواند با گذشت زمان ناگهان افزایش یابد و کاربرن سود زیادی بدست آورند.

ایردراپ چیست؟

در دنیای رمز ارز‌ها ترفند بازاریابی وجود دارد که در آن تعدادی کوین یا توکن با هدف آگاهی بخشی به کاربران یک ارز دیجیتال جدید به کیف پول‌های آنها ارسال می‌شود، به این فرآیند ایردراپ می‌گویند.

سه نمونه از بهترین ایردراپ‌ها عبارتند از:

  • Uniswap
  • Ontology
  • ۱inch

بطور کلی ایردراپ فرآیندی است که طی آن یک شرکت توکن‌های خود را به صورت کاملاً رایگان در کیف پول کاربران خاص توزیع می‌کند.

یک مثال برای درک بهتر فرآیند ایردراپ

فرض کنید که شما یک کیف پول دیجیتالی دارید. با خرید آنلاین اتریوم یا بیت کوین مقداری مشخص رمزارز در این کیف پول نگهداری می‌کنید. یک روز متوجه می‌شوید تعدادی رمزارز جدید و ناشناخته در کیف پول شما وجود دارد. شاید فکر کنید که این رمزارزها اشتباهاً به‌حساب شما واریزشده اما این‌طور نیست. این رمزارزهای جدید، در حقیقت همان ایردراپ هستند.

اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا یک پلتفرم باید رمزارز رایگان توزیع کند؟

در واقع دلایل مختلفی وجود دارد که شرکت‌ها ممکن است بخواهند ایردراپ انجام دهند، از جمله این دلایل عبارتند از:

  • ایجاد آگاهی
  • درک کاربران
  • افزایش وجوه
  • پاداش دادن یا انگیزه بخشیدن برای وفاداری
  • توزیع گسترده‌ی توکن‌ها
  • هارد فورک‌ها

۱- ایجاد آگاهی

یکی از مهمترین دلایل ایردراپ ایجاد آگاهی است. در حالی که ICO یا عرضه اولیه کوین در سال ۲۰۱۸ بیش از ۷ میلیارد دلار سرمایه جمع کرده‌اند، این واقعیت همچنان باقی است که بخش عمده‌ای از این بودجه از سوی تعداد انگشت شماری از پلتفرم‌ها جمع آوری شده است.

کاربران به سمت صرافی‌های پرسود و مناسب جذب می‌شوند و روی آنها سرمایه گذاری می‌کنند، حال اگر این پروژه‌ها مقداری از توکن‌ای خود را به کاربران بدهند، چه می‌شود؟ خوب، شما به طور خودکار در آن سیستم سهیم می‌شوید، درست است و به محض انجام این کار، اگر یک سرمایه گذار باتجربه باشید، می‌خواهید در مورد پلتفرم بیشتر بدانید.

این خود باعث ایجاد آگاهی زیادی در مورد پلتفرم می‌شود.

به علاوه، هنگامی که در توییتر، ایردراپ را جستجو کنید، مطمئناً به صرافی‌های بیشتری برخورد خواهید کرد، مانند مثال زیر:

توییتر ایردراپ

۲- درک کاربران

برای شرکت در ایردراپ‌های خاص، باید فرمی مانند فرم زیر را پر کنید:

ایردراپ‌های خاص

بنابراین، هدف از پر کردن فرمی مانند بالا چیست؟

با پر کردن آنها، شرکت اطلاعات بیشتری در مورد شما به دست خواهد آورد، یک کاربر بالقوه که به آنها کمک می‌کند راه حل‌های بازاریابی متمرکزتری را نسبت به مخاطبان ایده آل خود ایجاد کنند.

۳- افزایش وجوه

ایردراپ EOS تبدیل به یک روش افزایش وجوه عالی شده است. چگونه کار می‌کند؟ بگذارید بررسی کنیم.

فرض کنید ما در حال ایجاد بلاک چین EOS هستیم و این DApp از توکن‌های ASD استفاده می کند. ما ۱۰۰ میلیون توکن ASD صادر کرده‌ایم و پس از اجرای پروژه، قرار است هر توکن آن ۰/۱۰ دلار ارزش گذاری شود.

همچنان که ایردراپ شما ادامه دارد و رسانه‌های اجتماعی مملو از اخبار مربوط به توکن شما می‌شوند و شما توجه بیشتری را متوجه پروژه‌ی خود می‌کنید. به شرط اینکه مدل خوبی داشته باشید، افراد بیشتری در مورد شما پست می‌گذارند و درمورد آنچه شما ارائه می‌دهید مطالعه می‌کنند. با این کار ارزش ادراک شده‌ی توکن شما افزایش می‌یابد.

حتی اگر ارزش هر ASD توکن، ۰/۰۴ دلار افزایش یابد، ارزش کلی توکن‌های شما به ۱۱/۲ میلیون دلار خواهد رسید.

بنابراین، با دادن ۲۰٪ از توکن‌های خود، بدون فروش حتی یک توکن، شما ۱/۲ میلیون دلار افزایش وجه داشته‌اید! افزایش سرمایه از طریق ایردراپ به این روش انجام می‌شود.

۴- پاداش دادن برای وفاداری

بسیاری از سرمایه گذاران صنعت رمز ارز به دنبال بالاترین سود سرمایه (ROI) هستند و برای طولانی مدت به یک پروژه یا پلتفرم وفادار نخواهند بود. آنها پس از سود از یک پروژه به سراغ پتفرم دیگری می‌روند و در واقع این روش می‌تواند به پلتفرم ارز دیجیتال آسیب بزند.

برای جلوگیری از چنین اتفاق‌هایی برخی از شرکت‌ها و صرافی‌های تازه تأسیس شده برای ایجاد وفاداری در کاربران از ایردراپ یا توزیع رایگان توکن استفاده می‌کنند و در صورت ایجاد وفاداری، برای کسب سود بیشتر توکن را برای طولانی مدت در کیف پول خود نگه می‌دارند و یا ممکن است انگیزه‌ی بیشتری برای خرید توکن پیدا کنند.

۵- توزیع غیرمتمرکز توکن‌ها

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند برای ICO بیفتد تصاحب بیرحمانه نهنگ ‌هاست. نهنگ‌ها دقیقاً چه کسانی هستند؟ نهنگ یک سرمایه گذار واقعاً ثروتمند است که در یک ICO مقدار زیادی توکن خریداری می‌کند و اجازه نمی‌دهد شخص دیگری سهم خود را از این قضیه بدست آورد.

۶- هارد فورک

فورک بروز رسانی است که در آن بلاک چین به زنجیره‌هایی انشعاب پیدا می‌کند که در آن بخشی از شبکه نسبت به بخش دیگر شبکه دارای دیدگاه متفاوتی در تاریخ معاملات است.

اکنون دو نوع فورک وجود دارد:

  • سافت فورک
  • هارد فورک

سافت فورک

سافت فورک را به عنوان یک بروزرسانی در نرم افزار در نظر بگیرید که با نسخه‌ی قبلی سازگار است. معنی آن چیست؟ فرض کنید MS Excel 2005 را در لپ تاپ خود اجرا می‌کنید و می‌خواهید یک صفحه‌ در MS Excel 2015 را باز کنید، شما همچنان می‌توانید آن را باز کنید زیرا MS Excel 2015 با نسخه‌ی قبلی سازگار است.

اما، همانطور که گفته شد یک تفاوت وجود دارد. تمام به روزرسانی‌هایی که می‌توانید در نسخه‌ی جدید از آن لذت ببرید در نسخه‌ی قدیمی برای شما قابل مشاهده نیست. دوباره به قیاس MS excel خود برگردیم، فرض کنید یک ویژگی وجود دارد که اجازه می‌دهد در صفحه‌‌ی جدید در نسخه‌ی ۲۰۱۵،  GIF قرار دهید، شما آن GIF ها را در نسخه‌ی ۲۰۰۵ نمی‌بینید. بنابراین در اصل، شما تمام متن را خواهید دید اما GIF را نخواهید دید.

هارد فورک

تفاوت اصلی بین سافت فورک و هارد فورک این است که هارد فورک با نسخه‌ی قبلی سازگار نیست. پس از استفاده از آن، دیگر هیچ بازگشتی به قبلی وجود ندارد. اگر به نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی بلاک چین ملحق نشوید، دیگر به هیچ یک از به روزرسانی‌های جدید دسترسی پیدا نمی‌کنید یا با کاربران سیستم جدید ارتباط برقرار نمی‌کنید. به پلی استیشن۳ و پلی استیشن۴ فکر کنید. شما نمی‌توانید بازی‌های PS3 را در PS4 انجام دهید و همچنین نمی‌توانید بازی‌های PS4 را در PS3 بازی کنید.

Andreas Antonopoulos تفاوت بین فورک سخت و نرم را اینگونه توصیف می‌کند: اگر یک رستوران گیاهخوار ترجیح دهد گوشت را به فهرست غذای خود اضافه کند، یک هارد فورک محسوب می‌شود. اگر آنها تصمیم بگیرند غذاهای گیاهی را اضافه کنند، همه‌ی افرادی که گیاه خوار هستند همچنان می‌توانند غذای گیاهی بخورند، برای خوردن غذا در آنجا نیازی به گیاهخوار بودن نیست، برای خوردن غذا در آنجا می‌توانید گیاهخوار باشید و گوشت خواران نیز می‌توانند آنجا غذا بخورند بنابراین این یک سافت فورک است .

بنابراین، با وجود یک هارد فورک، کاربران کوین اصلی می‌توانند کوین های جدید را در نتیجه‌ی یک ایردراپ بدست آورند.

چگونه می‌توان در ایردراپ شرکت کرد؟

خوب، هر زمان که بخواهید می‌توانید در آن شرکت کنید. برای شروع فقط سه چیز نیاز است:

  • کیف پول ارز دیجیتال
  • توکن‌های پایه
  • دسترسی به اطلاعات

۱٫ کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال یک کیف پول دیجیتالی است که می‌توانید از آن برای ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال مختلف استفاده کنید.

کیف پول به معنای دقیقاً کیف پول نیست. شما دقیقاً مانند کیف پول دنیای واقعی پول خود را “ذخیره” نمی‌کنید. در عوض، کلیدهای خصوصی و عمومی شما را ذخیره می‌کند که به نوبه‌ی خود به شما در ارسال و دریافت پول کمک می‌کند.

این اولین کاری است که باید انجام دهید؛ زیرا به مکانی برای نگهداری تمام توکن‌های خود نیاز خواهید داشت.

برای کمک به ذخیره‌ی ارز دیجیتال خود می‌توانید کیف پول‌های زیر را بررسی کنید:

  • Trezor
  • Ledger Nano S
  • MyEtherWaller
  • Exodus

۲٫ توکن‌های اصلی

توکن‌های اصلی

ایاس، اتریوم و بیت کوین همه نمونه‌هایی از توکن‌های اصلی هستند.

دلیل اینکه ما آنها را توکن‌های اصلی می‌نامیم این است که اکثر پروژه‌های ساخته شده در فضای رمز ارز‌ها یا براساس آنها ایجاد می‌شوند یا فورک‌های این سه مورد هستند.

بنابراین، اگر می‌خواهید در ایردراپ شرکت کنید، باید این توکن‌ها را داشته باشید.

همین حالا می‌توانید به هر صرافی بروید و آن سه را معامله کنید. آنها تقریباً همه جا در دسترس هستند. صرافی ارز دیجیتال پینگی محل خوبی برای شروع است.

به خاطر داشته باشید که توکن‌های ایردراپ خود را متناسب با سهام خود (تعداد توکن‌های پایه‌ای که دارید) به دست می‌آورید.

۳٫ دسترسی به اطلاعات

دسترسی به اطلاعات

خوب، اکنون که کیف پول و توکن‌های اصلی خود را در اختیار دارید، مورد بعدی که باید انجام دهید این است که بدانید این ایردراپ‌ها دقیقاً چه موقع و در کجا برگزار می‌شوند.

کمی قبل، تنها راهی که می‌توانستید تمام ایردراپ‌ها را ردیابی کنید این بود که عاقلانه از انجمن‌هایی مانند BitcoinTalk استفاده کنید، اما اکنون روند کار بسیار ساده‌تر شده است.

چندین سایت وجود دارد که فقط به ایردراپ‌ها اختصاص دارد و کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی که به طور خاص راجع به ایردراپ‌های مختلف گزارش می‌دهند.

برای شروع، این کاری است که باید انجام دهید:

  • حساب‌های مربوطه در توییتر را دنبال کنید
  • به گروه‌های مربوطه در تلگرام و انجمن‌های آنلاین ایردراپ بپیوندید
  • استفاده از خدمات آنلاین مانند Airdropaddict و Icodro که شما را از ایردراپ‌های قریب الوقوع باخبر می‌سازند.

انواع ایردراپ

در ابتدای مقاله سه نمونه از بهترین ایردراپ‌ها را برای شما مثال زدیم و در این قسمت از متن قصد داریم انواع دیگر آن را بررسی کنیم. انواع ایرداپ‌ها شامل موارد زیر است:

  • ایردراپ استاندارد
  • Bounty Airdrop
  • Holder Airdrop
  • ایردراپ هاردفورک
  • Exclusive Airdrop

چگونه از کلاهبرداری در ایردراپ جلوگیری کنیم؟

با جذابیت پول رایگان، بسیاری از سرمایه گذاران فریب خورده برای ایردراپ ثبت نام می‌کنند. برخی از کلاهبرداران نیز در آنجا حضور دارند که امیدوارند بتوانند از این سرمایه گذاران به راحتی درآمد کسب کنند. اگر به دنبال ثبت نام در یک ایردراپ هستید، باید تمام مراحل لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که در معرض کلاهبرداری قرار نمی‌گیرید.

  • Dump Airdrops
  • کلاهبرداری با کلید خصوصی
  • تخلیه‌ی اطلاعات
  • طعمه و سوئیچ

Dump Airdrop

همه چیز در مورد پامپ و دامپ به این صورت است. این نحوه‌ی کار آنهاست:

  • ایجاد تبلیغات فراگیر کوتاه مدت از طریق پست‌های مکرر در شبکه‌های اجتماعی
  • با افزایش علاقه، ارزش توکن‌ها افزایش می‌یابد
  • هنگامی که توکن‌ها در صرافی‌ها در دسترس قرار گرفتند، توسعه دهندگان به سرعت تمام توکن‌های خود را برای کسب سود خوب دامپ میکنند (می‌فروشند).
  • به محض انجام پروسه‌ی دامپ، توسعه دهندگان از روی زمین ناپدید می‌شوند و پروژه از بین می‌رود.

بیایید به یک نمونه واقعی نگاه کنیم.

EDOGE یا Ether Doge

EDOGE یا Ether Doge پروژه‌ای بود که می‌خواست با ایجاد نسخه‌ای از دوج کوین در بلاک چین اتریوم، روح تازه‌ای به آن ببخشد. توسعه دهندگان توانستند با دامپ ۵ میلیون توکن EDOGE سر و صدا ایجاد کنند. به محض اینکه توکن آنها در صرافی‌ها مطرح شد، حدودا ۲۴ اکتبر ۲۰۱۷، آنها تمام توکن‌های خود را فروختند. همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، قیمت توکن‌ها به طرز چشمگیری کاهش یافت. توسعه دهندگان ناپدید شدند و پروژه رها شد.

پس، چگونه می‌توانید یک dump airdrop را تشخیص دهید؟ خوب، این آسان نیست، اما قابل انجام است.

  • ابتدا باید به وبسایت پروژه نگاهی بیندازید و اعضای تیم را بررسی کنید. بررسی کنید که آنها در گذشته چه کاری انجام داده‌اند و روند پروژه‌های قبلی آنها چگونه بوده است.
  • پس از آن، شما باید وایت پیپر آنها را بخوانید. ببینید این پروژه چه کاری انجام می‌دهد و آیا ارزش واقعی برای اکوسیستم به ارمغان می‌آورد؟
  • همچنین، شما باید ارزیابی کنید که آیا کسب و کار به توکن نیاز دارد یا خیر. توکن بی استفاده، بی فایده است.

کلاهبرداری با کلید خصوصی

یک کلاهبرداری بسیار ساده وجود دارد و می‌گوییم که بارها و بارها تکرار شده است.

بیایید یک نکته را روشن کنیم: هرگز و به هیچ عنوان کلید خصوصی خود را به اشتراک نگذارید.

برخی ازایردراپ‌های کلاهبردار در فرم کلیدهای خصوصی شما را درخواست می‌کنند. اگر آنها چنین کاری انجام دهند، مطمئن باشید که کلاهبردار هستند. بدیهی است که آنها برای ارسال توکن به آدرس عمومی شما نیاز خواهند داشت، اما هیچ کاری با کلید خصوصی شما ندارند که نیاز باشد آن را بخواهند.

تخلیه‌ی اطلاعات

از آنجا که اکثر ایردراپ‌ها به برخی از اطلاعات شخصی شما مانند شناسه‌ی ایمیل، اطلاعات تلگرام، اطلاعات توییتر و غیره دسترسی دارند، می‌توانند تمام این داده‌ها را جمع آوری کرده و به بازاریابان دیگر بفروشند تا با محتوای بازاریابی به شما اسپم دهند.

اگر این کافی نیست، آنها ممکن است یک قدم جلوتر بروند و سعی کنند شما را فیشینگ کنند. خیلی مراقب این اقدامات فیشینگ باشید. به هیچ وجه رمز ایمیل یا اطلاعات خصوصی حساس خود را به آنها ندهید. برای جلوگیری از تخلیه‌ی اطلاعات، لازم است یک بار دیگر تحقیقات خود را انجام دهید. شما باید ببینید که آیا پروژه قانونی است یا خیر.

نتیجه گیری

ایردراپ‌ روشی مؤثر برای شرکت‌ها است که با کمک آن محصول خود را بالا ببرند و کاربران نیز در این روند پول به جیب بزنند. به نظر می‌رسد یک موقعیت کاملاً برد-برد است، اما مانند هر چیزی در دنیای رمزنگاری، کلاهبردارانی در آنجا هستند که سعی می‌کنند از سرمایه گذاران ساده لوح سوء استفاده کنند.

همیشه به یاد داشته باشید: آموزش ببینید و تحقیقات خود را انجام دهید.

اگر تکالیف خود را به درستی انجام دهید، در واقع می‌توانید هر ماه مبلغی معقول و منطقی از طریق ایردراپ بدست آورید.

اگر یک شرکت هستید، ایردراپ به شما کمک می‌کند تا به یک پایگاه کاربر و توزیع کاملاً فراتر از تصور خود برسید. اگر آن را به درستی اجرا کنید، قطعاً می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۴٫۴ / ۵٫ تعداد رای: ۷۵۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *