آموزش آلت کوین ها

آلت کوین چیست؟ آیا سرمایه گذاری روی Altcoin ها مناسب است؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴٫۵
(۳۴۱)

آلت کوین altcoin ترکیبی از دو کلمه alt به معنای جایگرین و coin به معنای ارزهای دیجیتال تشکیل شده است. می‌توان گفت آلت کوین به هر ارز دیجیتالی به جز بیت کوین اشاره دارد. در این مقاله قصد داریم به آبت کوین‌ها، انواع آن، تفاوت آنها با بیت کوین و نحوه خرید و فروش آلت کوین‌ها بپردازیم. ببیت کوین، اولین ارز دیجیتال بازار رمز ارزها، انقلابی را در صنعت بازارهای مالی و کریپتو به وجود آرود.

ارزهای دیجیتال جایگرین یا همان آلت‌کوین‌ها نیز با هدف بهبود چالش‌های بیت کوین مانند مقیاس پذیری کم و کارمزدهای بالا و سرعت تراکنش کمتر نسبت به سایر رمز ارزها وارد بازار شدند. برای آشنایی بیشتر با این رمز ارزهای جایگزین به سراغ ادامه مطلب می‌رویم.

آلت کوین چیست؟

اصطلاح آلت کوین در واقع کلمه Bitcoin Alternative است و به تمام ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز به غیر از بیت کوین اشاره دارد. آلت کوین‌ها در واقع گزینه‌های جایگزین برای بیت کوین هستند که سعی در بهبود و پیشرفت آن دارند و هر یک از آن‌ها حداقل یک ویژگی از فناوری بیت کوین را دارد. پیشرفت می‌تواند سرعت معاملات، روش توزیع، روش استخراج، هش کردن و غیره باشد.

تولد آلت کوین‌ها با معرفی نسل دوم و سوم ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین‌هایی مانند لایت کوین (LTC) و اتریوم (ETH) دنبال شد. در حالی که بیت کوین اغلب به دلار، یوان، یورو و سایر ارزهای فیات قیمت گذاری می شود، آلت کوین‌ها (ارزهای دیجیتال جایگزین) معمولاً بر اساس بیت کوین قیمت گذاری می‌شوند.

با وجود تاریخچه کوتاه ارز دیجیتال، تا به امروز، هزاران آلت کوین ایجاد و معرفی شده است. سایت CoinMarketCap (شاخص ارز دیجیتالی پیشرو) شامل ۶۶۵ آلت کوین مختلف تا لحظه نوشتن این مقاله است. از هزاران کوین تاکنون، بیشتر آلت کوین‌ها برای مدت طولانی دوام نیاوردند. در مقابل، نمونه هایی از آلت کوین‌های اولیه مانند لایت کوین، Namecoin و دوج کوین وجود دارد که تاکنون به خوبی زنده مانده اند و به توسعه خود ادامه می دهند.

لایت کوین جایگزینی است که واحدهای بیشتری نسبت به بیت کوین (BTC) دارد. بنابراین لایت کوین در برابر بیت کوین که طلا حساب می‌شود، نقره است. DASH (دارک کوین سابق) بستری را برای انجام معاملات کاملا ناشناس فراهم می کند، BitShares نوآوری عادلانه تر برای مکانیسم بهبود بورس اوراق بهادار به ارمغان می آورد، ریپل پروتکل را برای پرداخت آسان تر پرداخت کرده است.

پذیرندگان اولیه بیت کوین ادعا می کنند که آلت کوین ها کاملاً غیرضروری هستند و موفق نخواهند شد زیرا نمی‌توانند با زیرساخت های بیت کوین رقابت کنند. با این حال، مهمترین نقشی که alts ایفا می کند غیر متمرکز سازی است. غیر متمرکز سازی یکی از ویژگی های بارز بیت کوین است. بیت کوین به عنوان یک ارز غیرمتمرکز باید دارای یک جامعه غیرمتمرکز نیز باشد.

آلت کوین ها رقابت سالمی را برای بیت کوین فراهم می‌کنند، کارآفرینان آن الهام می‌گیرند و برای بهبود مداوم تلاش می‌کنند. در سال های گذشته شاهد پروژه اتریوم بودیم که جدی ترین رقیب بیت کوین از آن زمان تاکنون بوده است. گاهی اوقات حجم معاملات روزانه اتریوم (ETH) به میزان بیت کوین (BTC) کاهش می‌یافت. توسعه دهندگان بیت کوین برای ادامه پیشروی و از دست ندادن جایگاه اول خود، نمی‌توانند حتی برای یک ثانیه آرام شوند.

آلت کوین ها

 اولین آلت کوین چه ارزی بود؟

Namecoin در اواسط سال ۲۰۱۱ متولد شد، و در واقع اولین آلت کوین ها بود. اگرچه این کار به عنوان یک ارز دیجیتالی نیز به کار می رفت، اما هدف اصلی Namecoin کمک به متمرکز نبودن هویت های آنلاین است. این کار سانسورها را بسیار پیچیده خواهد کرد.

انواع آلت کوین‌ها

با توجه به ویژگی‌ها و مکانیسم آنها، آلتکوین‌ها انواع مختلفی دارند. در ادامه به معرفی انواع آلت کوین و برترین آنها می‌پردازیم.

آلت کوین‌های POW در مقابل POS

همانطور که از نام آنها مشخص است، این آلتکوین‌ ها مبتنی بر ماینینگ یا همان استخراج هستند. آلت کوین‌های مبتنی بر ماینینگ از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند، روشی که در آن سیستم‌ها با حل مسائل پیچیده‌، کوین جدید استخراج کرده و در نهایت بلوک می‌کنند. نمونه ‌هایی این آلتکوین‌ها عبارتند از لایت کوین (LTCUSD)، مونرو (XMRUSD) و زد کَش (ZECUSD) و بیت کوین کش (BCH).

اکثر آلتکوین های برتر در اوایل سال ۲۰۲۰ در دسته مبتنی بر استخراج قرار گرفتند. جایگزین آلت کوین های مبتنی بر ماینینگ، کوین‌های از پیش استخراج شده است. چنین رمز ارز هایی از طریق الگوریتم استخراج تولید نمی‌شوند بلکه قبل از اینکه در بازارهای ارزهای دیجیتال لیست شوند، عرضه می‌شوند. ریپل XRP نمونه‌ای از یک کوین از پیش استخراج شده، است. کازماس (ATOM) و ترون (TRX) نمونه‌های دیگری از آلت کوین‌های PoS هستند.

استیبل کوین‌ها

معامله و استفاده از ارزهای دیجیتال از زمان راه اندازی آنها با نوسان همراه است. هدف استیبل کوین‌ها این است که این نوسان کلی را با پیوند دادن ارزش خود به سبدی از کالاها مانند ارزهای فیات، فلزات گرانبها یا سایر رمز ارز‌ها کاهش دهند. اگر ارز دیجیتال کاهش یابد یا با مشکل روبرو شود، این سبد به عنوان ذخیره ای برای بازخرید دارندگان عمل می‌کند. نوسانات قیمت برای استیبل کوین نباید بیشتر از یک حد تعیین شده باشد.

شبکه اجتماعی اجتماعی فیس بوک از Diem پشتیبانی می‌کند که مشهورترین نمونه یک استیبل کوین است. این یک کوین با پشتوانه دلار است. ۲ نمونه دیگر از استیبل کوین‌ها USDC و MakerDAO هستند. در مارس ۲۰۲۱، ویزا (Visa) غول پرداخت اعلام کرد که تسویه برخی از معاملات در شبکه خود را از طریق بلاک چین اتریوم می‌پذیرد و برنامه‌هایی برای توسعه بیشتر ظرفیت تسویه حساب استیبل کوین در اواخر سال ۲۰۲۱ وجود دارد.

آلت کوین‌های دیفای

استیبل‌کوین‌های دیفای DeFi مبتنی بر بلاک چین به دارندگان این امکان را می‌دهند تا ارزهای دیجیتال خود را وام دهند و در ازای آن درآمد غیرفعالی کسب کنند. کامپاوند (COMP)، سینتتیکس (SNX) و یونی سواپ (UNI) نمونه هایی از آلت کوین‌های دیفای برای خرید هستند.

توکن اوراق بهادار

توکن‌های اوراق بهادار مشابه اوراق بهادار معامله شده در بازارهای سهام هستند با این تفاوت که منشأ دیجیتالی دارند. توکن‌های اوراق بهادار شبیه سهام سنتی هستند و غالباً حقوق صاحبان سهام را در قالب مالکیت یا پرداخت سود سهام به دارندگان می‌دهند. چشم انداز افزایش قیمت برای چنین توکن‌هایی، سرمایه گذاری عمده در آنهاست. توکن‌های اوراق بهادار معمولاً از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) به سرمایه گذاران ارائه می‌شود.

میم کوین

همانطور که از نام آنها مشخص است، میم کوین‌ها از یک شوخی یا سرگرمی الهام گرفته شده اند. آنها معمولاً در مدت زمان کوتاهی محبوبیت می‌یابند و اغلب از سوی افراد تأثیرگذار و مشهور در حوزه‌ی کریپتو مورد استقبال قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، همیشه در مورد میم کوین ها مانند دوج کوین (DOGECOIN) یا ارز شیبا (SHIBA) توییت‌هایی منتشر می‌کند و به همین دلیل قیمت این رمز ارزها افزایش یا کاهش می‌یابد. در اکتبر ۲۰۲۱، ارز شیبا در طی ۲۴ ساعت با توییت ایلان ماسک از تصویر فلوکی، حیوان خانگی خود،۹۱% افزایش یافت.

مطلب مرتبط: معرفی ۵ میم کوین برتر بازار کریپتو

توکن کاربردی

از توکن‌های کاربردی برای ارائه خدمات درون شبکه استفاده می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است از آنها برای پرداخت خدمات، هزینه شبکه یا بازخرید پاداش استفاده شود. بر خلاف توکن‌های اوراق بهادار، توکن‌های کاربردی سود سهام یا بخشی از سهام خود را پرداخت نمی‌کنند. فایل کوین، که برای خرید فضای ذخیره سازی در شبکه استفاده می‌شود، نمونه ای از توکن کاربردی است.

معرفی چند آلتکوین برتر:

تفاوت بیت کوین و آلت کوین چیست؟

آلت کوین‌ها با گسترش قابلیت‌های خود و پرفع مشکلات بلاکچین بیت کوین، توانستند به خوبی خود را از پادشاه ارزهای دیجیتال متمایز کنند. در ادامه آلت کوین‌هایی مانند زی کش، بیت کوین کش، اتریوم، لایت کوین را با بیت کوین مقایسه می‌کنیم.

لایت کوین در مقابل بیت کوین

در ۷ اکتبر ۲۰۱۱، لایت کوین در تلاشی برای ایجاد پیشرفت های جزئی در فناوری اصلی بیت کوین معرفی شد. لایت کوین به شدت مبتنی بر بیت کوین است، اما در برخی از ویژگی‌های تفاوت‌های عمده‌ای با BTC دارد.به عنوان مثال، ارز دیجیتال LTC زمان مورد نیاز برای ساخت یک بلوک را از ۱۰ دقیقه به ۲٫۵ دقیقه کاهش داد به این امید که افزایش تعداد تراکنش‌ها در مدت زمان معین باعث افزایش سرعت شبکه شود.

با این حال، کاهش زمان بلاک به قیمت بلاک‌های ناتمام تمام می‌شود که استخراج‌کنندگان حل کرده‌اند، اما به‌عنوان مسیر بعدی بلاک چین انتخاب نشده‌اند. در نتیجه، ماینرها نتوانستند حجم انبوه تراکنش‌ها را با نرخ مناسب در دسامبر ۲۰۱۷ پردازش کنند و باعث شد لایت کوین با چالش های مقیاس پذیری مواجه شود.

برای رسیدگی به مسائل فوق، لایت کوین از  (SegWit)، Mimble Wimble و شبکه لایتنینگ استفاده کرد تا ازدحام روی شبکه را کاهش دهد. علاوه بر این، لایت‌کوین الگوریتم متفاوتی نسبت به بیت‌کوین انتخاب کرد، که بیشتر به حافظه یک کامپیوتر ماینینگ متکی بود تا کد اصلی، که کارایی بهتری با قدرت پردازش بیشتر به آن داد. بیت کوین از الگوریتم رمزگذاری SHA-256 استفاده می کند، در حالی که لایت کوین از Scrypt استفاده می کند.

در نهایت، LTC با BTC تفاوت دارد؛ زیرا عرضه کل از ۲۱ به ۸۴ میلیون افزایش یافته است. این بدان معناست که همان معامله در لایت کوین به جای ۰٫۵ واحد در بیت کوین، ۲ واحد هزینه خواهد داشت.

اتریوم در مقابل بیت کوین

اتریوم در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۵ معرفی و راه اندازی شد و از نظر عملکرد بسیار متمایز از بیت کوین است. به جای استفاده از بیت کوین به عنوان مدلی برای ارز دیجیتال، اتریوم از مفهوم بلاک چین برای ایجاد یک ماشین مجازی غیرمتمرکز کامل تورینگ استفاده می‌کند. ماشین مجازی اتریوم یک کامپیوتر غیرمتمرکز است که می‌تواند اسکریپت ها و کدها را از هر نقطه از شبکه پردازش کند.

اتریوم همچنین قراردادهای هوشمند را به دنیا معرفی کرد که منطق اساسی برنامه های غیرمتمرکز را نشان می‌دهد. با عرضه بی حد و نامحدود، مدت زمان بلوک ۱۴ ثانیه و بلاک‌هایی که توسط هزینه محاسباتی آنها محدود شده است، عملکرد داخلی اتریوم به طور چشمگیری با بیت کوین متفاوت است.

بیت کوین ارزش ذاتی ندارد، در حالی که قراردادهای هوشمند اتریوم، سرعت، مقیاس پذیری، عرضه غیر تورمی و حرکت به سمت الگوریتم PoS و لایه نوآوری به ارزش شبکه می‌افزاید و به ETH یک ارزش ذاتی ارائه می‌دهد.

بیت کوین کش در مقابل بیت کوین

در ۱ آگوست ۲۰۱۷، بیت کوین کش به عنوان یک به روز رسانی نرم افزاری (فورک) از شبکه اصلی بیت کوین برای استفاده از SegWit برای رفع مشکلات مقیاس بیت کوین تشکیل شد. با این حال، کاربران بعدی رویکرد خود را تغییر دادند تا اندازه بلوک را از ۱ به ۸ مگابایت افزایش دهند، که امکان افزایش هشت برابری تعداد تراکنش‌ها در هر ۱۰ دقیقه، کاهش هزینه‌های تراکنش را فراهم کردند.

علاوه بر این، حامیان BCH بر این باورند که بیت کوین به عنوان یک وسیله مبادله مناسب تر است، در حالی که بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش مناسب تر است.

زی کش در مقابل بیت کوین

زی کش Zcash در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶ معرفی شد و زمان بلوک از پیشنهاد اولیه ساتوشی ناکاموتو ۱۰ دقیقه به ۲٫۵ دقیقه کاهش یافت. Zcash ایده بیت کوین را در مورد «نام مستعار» (که مالکان آن ناشناخته هستند اما آدرس ها در دسترس عموم است) را به تراکنش های ناشناس گسترش می‌دهد.

برای محاسبه داده‌های اضافه شده در تراکنش های پیچیده تر، ZEC اندازه بلوک ۲ مگابایتی را انتخاب کرد که دو برابر BTC است.

خلاصه ای از تفاوت های آلت کوین های ذکر شده در بالا و بیت کوین در جدول زیر ارائه شده است:

 

زی کش

بیت کوین کش اتریوم لایت کوین

بیت کوین

نماد

ZEC

BCH ETH LTC

BTC

اندازه بلوک

۲MB

۸MB متفاوت ۱MB

۱MB

سرعت تایید بلوک

۲٫۵ دقیقه

۱۰ دقیقه ۱۰-۱۹ ثانیه ۲٫۵ دقیقه

۱۰ دقیقه

حریم خصوصی

ناشناس

نام مستعار نام مستعار نام مستعار

نام مستعار

فورک

خیر

بله بله خیر

خیر

عرضه

۲۱M

۲۱M نامحدود ۸۴M

۲۱M

آیا باید در آلت کوین ها سرمایه گذاری کنم؟

همانطور که در بالا ذکر شد، بسیاری از آلتکوین ها ایجاد شده و حتی قبل از اینکه بتوانند اندکی اثر بگذارند، ناپدید شدند و تمام پول سرمایه گذاری شده در آنها را به صفر رسید. این فن‌آوری به سرعت در حال تغییر است. آنچه كه یک ماه پیش قابل استفاده بود، مطمئناً مربوط به امروز نیست و هزاران آلتكوین وجود دارد و بنابراین رقابت بالایی در جریان است.

بنابراین، سرمایه گذاری در آلت کوین ها ریسک بسیار بالایی دارد. اما با احتمال ریسک، این غیرمعمول نیست که آلتکوین ها صدها درصد سود را در یک دوره کوتاه‌تر از یک روز به دست آورد. شما باید با دقت سرمایه گذاری کنید و به یاد داشته باشید که فقط مبلغی را که می‌توانید بعد از دست دادن کامل آن باز هم زندگی کنید، سرمایه گذاری کنید. مهم این است که آلت کوین ها را پس از تحقیق فراوان، دنبال کردن سایت های اخبار ارز دیجیتال، انجمن ها در سراسر وب (مانند Reddit) و همچنین گروه های فیس بوک در مورد ارزهای دیجیتالی انتخاب کنید.

اگر قصد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید حتما این مقاله با عنوان بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳ را مطالعه کنید.

پامپ و دامپ چیست؟

از آنجا که حجم معاملات آلت کوین ها بسیار کم است، کسانی که می‌توانند در این بازار به راحتی حرکت کنند (به ویژه در مقایسه با سهام معامله شده در وال استریت)، سرمایه گذارانی هستند که مقدار قابل توجهی بیت کوین (“نهنگ”) دارند. همچنین ایجاد رشد ارزش کاذب برای این دسته نهنگ ها کار راحتی است. این فرآیند با ایجاد علاقه (“هایپ”) و معاملات خاص در اطراف آلتکوین که حجم معاملات صفر داشت، آغاز می شود. این نهنگ که بیت کوین زیادی دارد، سفارشات خرید زیادی را ارسال می کند که باعث افزایش ناگهانی رشد شارپی می شود، در این مرحله سرمایه گذاران کوچک به موج می‌پیوندند و به افزایش بیشتر می‌افزایند.

این نهنگ از خیزش لذت می برد و به آن سرمایه گذاران کوچک کوین می فروشد و بازار را رها می‌کند. معمولاً مرحله ای فرا می‌رسد که دیگر قدرت خرید وجود ندارد و کوین با سرعت در حال افزایش (Pump )، حتی سریعتر به نقطه پایین تر قبل از افزایش می افتد (Dump). به نظر می‌رسد که شما به عنوان یک سرمایه گذار کوچک چیزی برای از دست دادن دارید، اما مانند امواج در اقیانوس،  اگر موج را بگیریم، ادامه دهیم و آن را قبل از سقوط ترک کنیم، می‌توانید سود مناسبی کسب کنید. بسیاری از آلتکوین ها که از Pump & Dump عبور کردند، بعد از آن بهبود نیافتند.

Pump و Dump چیست؟ ارتباط نهنگ ها با این موضوع چیست

چگونه باید آلت کوین را برای سرمایه گذاری انتخاب کنم؟

تمرکز روی پروژه های با پتانسیل، مهم است. یک آلت کوین خوب جامعه متنوعی در پشت خود خواهد داشت. علاوه بر این، نکته قابل بررسی دیگر این است که آیا توسعه دهندگان ناشناس هستند یا شناخته شده اند، آیا ترجیح داده اند هویت خود را به طور علنی فاش کنند. فقط پس از تحقیقات گسترده در آلت کوین ها سرمایه گذاری کنید، به دنبال کسانی باشید که در انجمن ها یا گروه های فیس بوک معمولاً با نام های مستعار احتمالاً پیام های زیادی می نویسند و به آنها گوش دهید.

آینده‌ی آلت کوین‌ ها چه سر انجامی دارد؟

بعید است وضعیت فعلی در بازارهای آلت کوین به راه خود ادامه دهند. اما به احتمال زیاد اکثریت بیش از ۱۸۰۰ آلتکوین ذکر شده در بازار رمز ارزها نخواهند ماند. آلتکوین‌هایی در بازار باقی می‌مانند که بیشترین استفاده را داشته باشند و بتوانند با توجه به نوسانات بازار پایدار بمانند.

برای سرمایه گذارانی که به دنبال تنوع در بازارهای ارز دیجیتال هستند، آلت کوین راهی ارزان برای ورود به بازار رمز ارزهاست. افزایش قیمت در بازارهای ارزهای سود دارد که چند برابر بیشتر از سود حاصل از خرید بیت کوین است. اما سرمایه گذاری در آلتکوین دارای خطراتی است که مهمترین آنها عدم وجود مقررات است.

رشد بازارهای ارزهای دیجیتال احتمالاً پیچیدگی و سرمایه بیشتری را در صنعت کریپتو به ارمغان می‌آورد و راه را برای مقررات و نوسانات کمتر هموار می‌کند.

از کجا می توانم آلت کوین بخرم؟

مانند بیت کوین، صرافی های ارز دیجیتالی نیز وجود دارد که در آلت کوین ها تخصص دارند. آلت کوین ها در ازای بیت کوین معامله می شوند، برخی از آلتکوین ها را می‌توان با اتریوم و Monro (XMR) معامله کرد، برخی از آلت کوین ها را می توان با فیات معامله کرد. از همین رو میتوانید از طریق صرافی ارز دیجیتال پینگی انواع آل کوین هارا خریداری کنید. نمودار قیمت ارزهای دیجیتال را در این صفحه ببینید.

سؤالات متداول

۱۰ آلت کوین برتر ۲۰۲۲ برای سرمایه گذاری کدام است؟

تا فبریه ۲۰۲۲، ۱۰ آلت کوین برتر عبارتند از اتریوم، کاردانو، بایننس کوین، تتر، سولانا، ریپل، استیبل کوین، پولکادات و دوج کوین.

قیمت آلت کوین ها چقدر است؟

آلتکوین ها دارای طیف وسیعی از قیمت از چند سنت تا هزاران دلار است. به عنوان مثال، اتریوم با ۳۵۶۵ دلار معامله می‌شود، در حالی که ریپل با قیمت ۱٫۰۸٫۱ دلار معامله می‌شود.

بهترین آلت کوین برای سرمایه گذاری چیست؟

بر اساس ارزش بازار، اتر بزرگترین و قوی ترین آلت کوین است. قابلیت‌های قرارداد هوشمند آن استفاده و کاربرد این رمز ارز را ثابت کرده است.

آیا آلت کوین‌ها سرمایه گذاری خوبی هستند؟

آلتکوین دارای بسیاری از خطرات سرمایه گذاری مشابه با بیت کوین است.آلت کوین‌های برتر مانند اتر و ریپل رقیب بیت کوین هستند.

جمع بندی

در مقاله به معرفی آلت کوین و انواع آن پرداختیم. این ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته‌اند و در مدت زمان کوتاهی در حال تبدیل شدن به یک رقیب بزرگ برای پول‌های فیات هستند. ازاین‌رو اطلاع از روند کاری آنها برای کاربران امروزی کاملاً لازم است.

میانگین امتیازات ۴٫۵ / ۵٫ تعداد رای: ۳۴۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *