مفاهیم پایه

آیا تعداد ارز های دیجیتال زیاد است؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴
(۱۲)

بیش ۶،۰۰۰ ارز دیجیتال مختلف مورد معامله قرار گرفته است که از این تعداد، ۱۰ مورد از آن ها نسبت به بقیه برتری دارند و ۸۵٪ از سرمایه ی کل بازار را که تقریباً چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است را تشکیل می‌دهند.

اکثر آن ها را می‌توانیم در CoinMarketCap پیدا کنیم.

سوال مهم این است که آیا تعداد ارز های دیجیتال، خیلی زیاد است؟

درحالی که تمامی آن ها هدف و کاربرد یکسانی دارند، باز هم نیاز به تعداد زیادی از ارزها در بین مردم هست؟

آیا تعداد کل ارزهای دیجیتال، باعث کاهش در قیمت ارزها شده است؟

ممکن است باشد!

و این موضوع یعنی فراوانی تعداد ارزهای دیجیتال، به هیچ وجه به سرعت مقبولیت آن در بین جوامع کمک نمی‌کند و می‌توان گفت این فراوانی برای بازرگانان سودمند نیست.

آیا فراوانی ارز های دیجیتال، بیشتر شبیه به کلاهبرداری نیست؟

ممکن است باشد!

برخی مانند یوتیوبر Ivan on Tech وضعیت فراوانی ارزهای دیجیتال را با Railway Mania مقایسه می‌کنند، که در سال ۱۸۴۰ در انگلیس اتفاق افتاد.

بعضی دیگر هم، تعداد فعلی ارزهای دیجیتال را با Tulip Mania مقایسه کرده اند.

فراوانی تعداد ارزهای دیجیتال = شانس بیشتر در سودآوری

ممکن است برخی از معامله گران معتقد باشند که تعداد زیاد ارزهای دیجیتال می‌تواند به معنای افزایش شانس آن ها برای کسب درآمد است.

از لحاظ تئوری، این مسئله می‌تواند صحیح باشد. این موضوع می‌تواند به ویژه هنگامی صدق کند که شما در زمان ارائه ی اولیه ارز و قبل از راه اندازی و افزایش چشمگیر قیمت آن وارد شوید.

اما در واقع، بیشتر معامله گران برای کسب سود به گزینه های انتخابی زیادی احتیاج ندارند.

به عنوان مثال معامله گران فارکس را در نظر بگیرید، اکثر آن ها نیازی به معامله ی جفت های “exotic” ندارند، جفت های نادری که هنوز آنطور که باید شناخته نشده اند. عموما بازرگانان عمده و خرد، تجارت با ارزهای مورد اعتماد و شناخته شده را ترجیح می‌دهند.

چرا؟

زیرا آن ها قابل پیش بینی تر هستند و ما می‌توانیم عمل موثر بر قیمت آن ها پیدا کنیم. اگزوتیک ها می‌توانند به طور چشمگیری در قیمت، تغییر ایجاد کنند.

حجم اگزوتیک ها نیز نسبت به دیگر ارز ها حجم کمتری دارد، به این معنی که می‌توان آن ها را راحت تر تحت سلطه قرار داد.

به همین دلیل است که وقتی صحبت از ارز دیجیتال می‌شود، بهتر است به سراغ ۱۰ مورد برتر بروید، چرا که دارای سابقه اثبات شده و حجم معاملات خوبی هستند.

ارزهای دیجیتال کمتر شناخته شده احتمالاً حجم معاملات کمتری دارند و احتمالاً تحت تأثیر معامله گران بزرگ (نهنگ ها) قرار دارند.

اگر آن ها ناگهان تصمیم به فروش بگیرند، می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت داشته باشند. علاوه بر این، ارز های کمتر شناخته شده، بیشتر در معرض طرح های pump and dump هستند.

طرح های  pump and dump طرحی است که صاحب یا سازنده ی ارز دیجیتال، مردم را به خرید ارز دیجیتال خود ترغیب می‌کند، که باعث افزایش قیمت می‌شود.

سپس، زمانی که قیمت بالا رفت، آن ها تمام دارایی خود را که معمولاً مقدار قابل توجهی هم است، می‌فروشند و قیمت را کاهش می‌دهند و این معامله برای آن ها با سود کلان تمام می‌شود.

طرح های Pump and dump از بازار سهام سرچشمه می‌گیرد و مدت زیادی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حال حاضر قانون جلوگیری از ورود آن ها به بازار سهام وضع شده است، اما مقرراتی برای متوقف کردن اجرای طرح های Pump and dump برای ارز دیجیتال هنوز وجود ندارد.

اما ممکن است این شرایط در چند سال آینده تغییر کند.

با این حال، صرافی های ارزهای دیجیتال مانند Binance به مردم این امکان را می‌دهند تا بیش از هزار ارز دیجیتال را با بسیاری از ارزهای فیات مختلف مبادله کنند.

ارزهای دیجیتال مختلف = فرصت های متفاوت کسب درآمد

برخی تعداد زیاد ارزهای دیجیتال را ایراد نمی‌دانند، در واقع آن ها از این موضوع به عنوان فرصتی برای کسب درآمد یاد می‌کنند.

با این حال، لازم به ذکر است که نمی‌توان گفت این فرصت تا کی خواهد داشت. به احتمال زیاد طولانی مدت نخواهد بود. احتمالا بیشتر از ۲ دهه نخواهد بود.

البته، نباید فراموش کنیم که همه ارزهای دیجیتال هدف واحدی ندارند.

به عنوان مثال Ethereum و رقبای آن در تلاشند قراردادهای هوشمند و dApp ها را معرفی کنند و هدف آن ها فقط دستیابی به رتبه یک یعنی جایگاه Bitcoin نیست.

و سپس استیبل کوین هایی مانند Tether  و کوین USD وجود دارد که همراه با دلار USD سعی در ایجاد استیبل دارند.

privacy coin ها نیز وجود دارند که حریم خصوصی کاربران را بیشتر از بیت کوین برای آن ها حفظ می‌کنند.

بنابراین، همانطور که مشاهده می‌کنید، این فراوانی انواع ارز ها برای معامله گران می‌تواند سود مند باشد که به تمامی اهداف خود به وسیله تجارت در انواع مختلف ارزهای دیجیتال برسند.

تنوع زیاد ارزهای دیجیتال از این لحاظ، مفید است.

به عنوان مثال، Dogecoin به طور جدی و برای هدف خاصی به وجود نیامد، اما هنوز هم نقش مهمی را ایفا می‌کند و با قدرت مورد استفاده قرارگرفته است.

چرا امروزه ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارد؟

همانطور که می‌دانید، اولین ارز دیجیتال، بیت کوین بود و پس از آن، Litecoin در سال ۲۰۱۱، یعنی دو سال بعد به وجود آمد.

اواخر سال ۲۰۱۰، انفجاری از ارزهای دیجیتال رخ داد، بسیاری از آن ها ادعا می‌کردند که توانایی ارائه خدمات دیگر ارزها را دارند، حتی بهتر از خود آن ها.

بسیاری تعجب می‌کنند از این که افزایش تعداد ارزهای دیجیتال تا این اندازه ادامه دار شده است. آن ها واقعاً انتظار داشتند که اولاً این تعداد زیاد بالا نرود و ثانیا خیلی زودتر زمین بخورد.

امروزه دلیل اصلی وجود ارزهای دیجیتال متنوع این است که ایجاد آن ها، آسان تر شده است. مردم در درک نحوه ایجاد آن ها اطلاعات زیادی کسب کرده اند.

بسیاری از ارزهای دیجیتال در شبکه Ethereum به عنوان توکن های ERC-20 ایجاد می‌شوند. اتریوم ایجاد توکن های جدید را واقعاً آسان می‌کند.

اگر برخی از توکن های ERC-20 به اندازه کافی موفقیت آمیز باشند، آن ها شبکه Ethereum را ترک می‌کنند و مجدداً بلاک چین خود را راه اندازی می‌کنند.

بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر از طریق هارد فورکینگ سایر ارزهای دیجیتال موجود، ایجاد می‎شوند. آن چه باعث ایجاد هارد فورک می‌شود، ساخت یک ارز دیجیتال یکسان با ارز دیجیتال اصلی است که پس از ایجاد می‌تواند کدگذاری شده و جدا شود.

تعداد زیادی ارز دیجیتال توسط هارد فورک بیت کوین یا حتی توسط هارد فورک های بعدی بیت کوین ایجاد می‌شوند.

آخرالزمان رمزنگاری چه وقتی است؟

ظاهراً در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ ارز دیجیتال شکست خورده اند. این می‌تواند نشانه ی آن باشد که همه ارزهای دیجیتال شکست ناپذیر نیستند.

بسیار محتمل است که در برخی موارد “آخرالزمان رمزنگاری اتفاق افتاه باشد که در آن اکثر ارزهای دیجیتال از بین می‌روند.

چنین رویدادی احتمالاً همان رکود اقتصادی خواهد بود، اتفاقی که ارزش بخش بزرگی از بازار را از بین خواهد برد.

ارزهای دیجیتالی که هنوز پایدار مانده اند، احتمالاً ارزهایی هستند که مورد استفاده عملی قرارگرفته اند مانند بیت کوین.

ارزهای دیجیتالی که صرفاً برای اهداف آنلاین مانند BAT استفاده می‌شوند، برای دیده شدن در تبلیغات، به کاربران پاداش می‌دهند.

برخی از آن ها مانند ارزهای دیجیتالی که در دنیای بازی استفاده می‌شوند برای ادامه دار شدن فعالیت خود باید در همان حیطه ی بازی بمانند.

علاوه بر این، ممکن است شاهد رشد برخی ارزهای دیجیتال در مکان های خاص یا حتی برخی از کشورها باشیم.

برخی عنوان کرده اند که در کشورهای در حال توسعه ارزهای دیجیتال مانند Dash عملکرد خوبی دارند.

راه دیگری که باعث از بین رفتن بسیاری از ارزهای دیجیتال می‌شود، این است که دولت ها شروع به متوقف کردن آن ها می‌کنند.

برخی از ارز های دیجیتال نسبت به دیگر ارز ها، دارای مزیت هایی هستند

تصویب ارز های دیجیتال توسط بانک ها یا سایر موسسات مالی بزرگ می‌تواند برای یک ارز دیجیتال مزیت بزرگی باشد.

هنوز ارزهای دیجیتال نوپا تری وجود دارند که معتقدند با فعالیت بی سر و صدا می‌توانند در بازار انقلابی ایجاد کنند.

اگرچه ممکن است روش خوبی داشته باشند، اما این نوع از ارزهای دیجیتال وقتی در مقابل ارزهای دیجیتال بانکی قرار بگیرند، جایگاه چندانی نخواهند یافت.

ارزهای دیجیتالی که اعتبار خوبی کسب کرده اند، توانایی بازاریابی بسیار بهتری دارند و همچنین در پروژه های خود بسیار سریع تر از آن هایی که شهرت چندانی ندارند پیشرفت می‌کنند.

این بدان دلیل است که آن ها می‌توانند افراد بیشتری را به کار دعوت کنند، افراد با تجربه بیشتری را مجذوب خود کنند و هزینه خدمات گران و با کیفیت بالا را پرداخت کنند.

با پیشرفت سریع تر، احتمالاً پیروان وفادار زیادی هم پیدا می‌کنند که پایبند بودن آن ها به وعده هایشان را دیده اند.

هرچه زمان می‌گذرد، بهترین ارزهای دیجیتال، خدمات خوب سایر ارزهای دیجیتال را به کار می‌گیرند و آن ها را بهبود می‌بخشند. منظور همان ویژگی هایی است که پیش از این آن ارز ها را منحصر به فرد می‌کرد.

کلاهبرداری در شرایط فعلی در حال زیاد شدن است

تنوع بیش از حد ارزهای دیجیتال، تشخیص ارز های دیجیتال واقعی از تقلبی مانند OneCoin و BitConnect را دشوار می‌کند.

این امر مخصوصاً در مورد افرادی که مهارت خوبی در انتخاب و استفاده از ارز های دیجیتال ندارند و قادر به تشخیص تفاوت بین معامله واقعی و کلاهبرداری را تشخیص دهند، بیشتر رخ می‌دهد.

سرمایه گذاری سریع، کار درستی است؟

در حالی که می‌توان با سرمایه گذاری زودهنگام در بسیاری از ارزهای دیجیتال به دستاوردهای بزرگ دست یافت، اما عاقلانه تر است که صبر کنیم تا ارز دیجیتال قبل از سرمایه گذاری خود را ثابت کند.

هر معامله گر عاقلی می‌خواهد ببیند که ارز دیجیتال مورد نظرش، قبل از ورود به معامله چه عملکرد خوبی در طول تاریخ داشته است و سابقه ی آن را بررسی می‌کند.

آن ها می‌خواهند تمامی اطلاعات در مورد نوسانات ارزش ارز، درک ریسک در سرمایه گذاری آن و سود بالقوه ی آن را کسب کنند.

بنابراین، آیا هنوز سوالی در مورد تعداد زیاد ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

پاسخ مثبت است، این طور که به نظر می‌آید تعداد بسیار زیادی وجود دارد.

مرحله مهم برای ارز دیجیتال، زمانی است که هنوز در حال توسعه باشد. ما می‌توانیم ببینیم که کدامیک درست عمل می‌کند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند.

رشد ارز دیجیتال مانند پیشرفت اتومبیل است.

هنگامی که تولید انبوه اتومبیل آغاز شد، بسیاری از تولیدکنندگان در تلاش بودند تا بفهمند که یک ماشین چگونه باید کار کند.

به عنوان مثال، نحوه کار دنده ها، پدال گاز و ترمز ها مد نظر آن ها بود. چیزی که بیشترین اهمیت را برای رانندگان داشت.

عوامل مهم مختلفی وجود داشت که سرانجام، بهترین تصمیم گرفته شد و ما از آن زمان تاکنون با همان معیار ها انتخاب کرده ایم.

ممکن است که اتفاقی مشابه برای ارز دیجیتال نیز رخ دهد.

نکات کلیدی

  • مردم در ایجاد ارزهای دیجیتال روز به روز بهتر می‌شوند. با توکن های ERC-20، دستیابی به ارز دیجیتال بسیار ساده تر شده است.
  • احتمالاً ارزهای دیجیتال بسیار زیادی وجود دارد و بسیار محتمل است که در آینده، بخش بزرگی از بازار ارزهای دیجیتال شکست بخورد.
  • ارزهای دیجیتال بانکی شانس بیشتری برای موفقیت دارند. آن ها می‌توانند پرسنل باتجربه تری استخدام کنند و خدمات با کیفیت بهتری را ارائه دهند.
  • امروزه تقریباً ۲،۹۵۷ ارز دیجیتال مختلف در گردش است. همانطور که گفته شد بسیاری از ارز های دیگر قبلاً شکست خورده اند.

میانگین امتیازات ۴ / ۵٫ تعداد رای: ۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *