اخبار ارز دیجیتال

راه اندازی اتریوم ۲٫۰ باعث چه تغییراتی در شبکه می‌شود؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

در سال‌های آینده، اتریوم یک نسخه به روزرسانی می‌شود که اساساً نحوه عملکرد شبکه و نحوه ایجاد اتر جدید را تغییر می‌دهد که اتریوم ۲٫۰ نام دارد. اما پس از راه اندازی اتریوم ۲٫۰ باید منتظر چه تغییراتی باشیم؟ آیا قیمت اتریوم افزایش می‌یابد یا مقیاس پذیری آن چه تغییری خواهد کرد؟ برای پاسخ به تمامی این سؤالات در ادامه همراه ما باشید.

خلاصه

  • قرار است زنجیره beacon اتریوم ۲٫۰ در ظهر اول دسامبر فعال شود.
  • دارندگان اتریوم نیازی ندارند که هر کاری با ارز های دیجیتال خود کنند.
  • شبکه اتریوم ۲ تا زمان شروع بروزرسانی بیشتر کاربردی نخواهد بود.

اگر احساس می‌کنید سال ۲۰۲۰ که خیلی طولانی شده است، بنابراین مقدمه اتریوم ۲٫۰ برای یک عمر بوده است. اما در اول دسامبر ۲۰۲۰، زنجیره ای که مدت ها در انتظار اثبات سهام آن بود، به طور جدی راه اندازی شد.

زنجیره beacon اتریوم ۲٫۰ سه شنبه ظهر اول دسامبر به ساعت جهانی، فعال شد. بعد از اینکه دارندگان اتریوم، به مقدار کافی اتریوم را که تاکنون بیش از ۸۶۷,۰۰۰ اتریوم است، وارد کردند اما برای فعال شدن زنجیره ۵۲۴,۲۸۸ اتریوم نیاز بود.

این یک معامله بزرگ است، اما اگر فکر می‌کنید برای آماده شدن چه کاری باید انجام دهید، نگران نباشید.

بنیاد اتریوم در اطلاعیه خدمات گفت: “شما نیازی به انجام هر کاری با اتریوم های خود ندارید.”

به چند دلیل درست است، مهمترین نکته این است که حداقل تا ارتقاء بیشتر اتریوم 2.0 کاربر کار زیادی نمی‌کند. همانطور که توضیح دهنده بنیاد می‌گوید: “مانند شبکه اصلی اتریوم امروز نخواهد بود و نمی‌تواند حساب ها یا قراردادهای هوشمند را مدیریت کند.”

در عوض مرحله صفر اثبات سهام را ارائه می‌دهد که در آن دارندگان اتریوم، ارز دیجیتال خود را قفل می‌کنند تا فرصتی برای بدست آوردن بخشی از پاداش های بلوکی داشته باشند.

گام بعدی ایجاد زنجیره های شارد است. به طور ایده آل در سال ۲۰۲۱، که از نظر تئوری به بلاک چین امکان انجام معاملات بیشتری در ثانیه نسبت به اثبات کار اتریوم را می‌دهد که اغلب با ازدحام مشکل دارد. در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲، باید وارد مرحله ۱٫۵ باید شود، در آن نقطه اتریوم ۱ و اتریوم ۲ بهم ملحق می‌شوند و بلاک چین جدید به طور گسترده قابل استفاده می‌شود.

اعضای انجمن اتریوم که می‌خواهند در این بین مشارکت داشته باشند، نه تنها می‌توانند اتریوم را در شبکه نوپایان شرکت دهند بلکه با آزمایش هر یک از بروزرسانی ها قبل از اجرای آن، یک مشتری را اداره می‌کنند و از مزایای باگ برخوردار می‌شوند.

گسترش به این معنی است که هر کسی که اتریوم را برای راه اندازی استیک کرده است، نیازی به کار دیگری جز صبر ندارد. اتریوم قرار است مدتی آنجا باشد.

اما اگر اتریوم شما در صرافی باشد، چه می‌کنید؟

چندین صرافی برجسته از جمله صرافی ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase) و Huobi اخیراً پشتیبانی از اتریوم 2.0 را اعلام کرده‌اند.

Surojit Chatterjee از صرافی در سانفرانسیسکو در تاریخ ۳۰ نوامبر نوشت: “مشتریان کوین بیس می‌توانند اتریوم را در حساب های کوین بیس خود به اتریوم ۲٫۰ تبدیل کنند و پاداش های زیادی کسب کنند.” کوین بیس قصد دارد این ویژگی را در سال ۲۰۲۱ ارائه دهد.

Jamie Pitts، یکی از اعضای انجمن اتریوم که بحث بین توسعه دهندگان اتریوم ۲٫۰ و جامعه گسترده اتریوم را تسهیل کرده است، گفت: “این یک محصول IOU است که توسط صرافی و نه یک دارایی قابل فروش بومی، تولید می‌شود.”

از آنجا که ما هنوز با بروزرسانی برای اجرای اتریوم در بلاک چین اتریوم  2.0 فاصله زیادی نداریم، او فکر می‌کند Coinbase می‌تواند از خودش جلوتر باشد. به هر حال، جزئیات اجرای آن هنوز در حال بررسی است.

هنوز هم، این یک شرط بندی صعودی است که نشان می‌دهد، اتریوم در آینده بر روی صرافی انجام می‌شود.

شبکه اثبات سهام آینده، ماینر‌های اتریوم را منسوخ می‌کند. این به معنای از بین رفتن آنها نیست.

در حال حاضر اتریوم، مانند بیت کوین از یک فرآیند انرژی زا به نام “استخراج” برای ایجاد و توزیع رمز ارز جدید استفاده می‌کند. هزاران نفر در سطح جهان که به این کار کمک می‌کنند که به آن‌ها ماینر می‌گویند. ماینر‌ها در مسابقه‌ای برای حل مشکلات محاسباتی و به دست آوردن اتر، ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم کار می‌کنند.

می‌دانیم که برای کاهش خطرات زیست محیطی، افزایش مقیاس پذیری و کاهش هزینه تراکنش‌ها در اتریوم، این شبکه تصمیم به تغییر الگوریتم اثبات کار یا همان استخراج به الگوریتم اثبات سهام گرفته است. با راه اندازی اثبات سهام دیگر نیازی به ماینر‌ها برای تأیید تراکنش نخواهد بود. پس ماینر‌های اتریوم به کجا خواهند رفت؟

الگوریتم اثبات

هنگامی که وایت پیپر بیت کوین در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، یک مفهوم را به عنوان راهی برای ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز برای ارسال امن پول به نام اثبات کار (PoW) استفاده کرد.

بلاک چین اتریوم که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد، از همان پروتکل اجماع استفاده می‌کند. اکثر ارزهای دیجیتال دارای یک نهاد مرکزی یا رهبر هستند که هر کاربر و میزان پول آن‌ها را ردیابی می‌کند. این روش شبکه را از حملاتی که باعث اضافه شدن هزینه‌ها می‌شود، حفظ می‌کند.

اثبات کار یک الگوریتم، “استخراج خودکار” است. این عمل افزودن بلوک‌های معتبر به زنجیره است.” این کار با استفاده از قدرت محاسباتی و برق زیاد انجام می‌شود که باعث انتقاد گروه‌های محیط زیست نسبت به رمز ارز‌ها شده است.

توسعه دهندگان اصلی اتریوم در حال کار بر روی تغییر پروتکل اجماع شبکه از اثبات کار به اثبات سهام (PoS) بوده‌اند که برای به برق بسیار کمتری نیاز دارد و در عین حال امکان انجام تراکنش در مقیاس بسیار بیشتری را نیز فراهم می‌کند. این شبکه که اتریوم ۲٫۰ نامیده می‌شود به وسیله افرادی که توکن‌های خود را وثیقه می‌دهند، باعث حفظ امنیت شبکه می‌شوند.

مطلب مرتبط: مقایسه ی اثبات کار و اثبات سهام

هنگامی که اثبات کار به اثبات سهام تبدیل می‌شود، اتریوم ۲٫۰ راه اندازی می‌شود. این کار ممکن است تا قبل از پایان سال ۲۰۲۱ انجام شود. به گفته تیم بیکو (Tim Beiko)، توسعه دهنده اتریوم، استخراج به طور موثر خاموش می‌شود. “ماینرها باید کار خود را متوقف کنند حتی قبل از رسیدن موعد مقرر”

اما بعد از آن ماینر‌ها به کجا خواهند رفت؟

یکی شدن اتریوم و اتریوم ۲٫۰

کارشناسان پیش از “ترکیب شدن”، کاهش شدیدی را برای استخراج پیش‌بینی نمی‌کنند.

ماینرهایی که گردش نقدی مناسبی دارند، می‌توانند با در دست داشتن اتر و در انتظار افزایش قیمت، در بلند مدت سود خوبی بدست آورند.

ماینر‌های blockchain-agnostic (بلاک چین‌ ترکیبی) دو انتخاب دارند. در حال حاضر به نظر می‌رسد كه این بلاک چین ترکیبی بین اتریوم کلاسیک و Ravencoin خواهد بود. اتریوم کلاسیک که از ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱ ارزش بازار آن به ۴/۷ رسید، زنجیره دیگری است که از یک هارد فورک شبکه اتریوم در سال ۲۰۱۶ بوجود آمد. Ravencoin با ارزش بازار ۴۳۶ میلیون دلار و قیمت ۰/۰۵ دلار در ۲۲ ژوئن، دارایی بومی یک شبکه برای انتقال دارایی‌های دیجیتال و شناخته شده است.

هیچ یک به اندازه بلاک چین اتریوم شناخته شده یا قابل استفاده نیستند. آنچه مهم است این است که مانند اتریوم، توکن‌های آنها را می‌توان با سخت افزار‌هایی که از واحدهای پردازش گرافیک (GPU) استفاده می‌کنند ، استخراج کرد. ماینرهای ASIC یا مدارهای مجتمع مخصوص برنامه ها از قدرت بیشتری برخوردار هستند، اما اتریوم از الگوریتمی استفاده می‌کند که مزایای زیادی دارد.

بنابراین، ماینر‌های GPU استراتژی خروج دارند. ماینر‌های ASIC راه سخت تر و پیچیده تری دارند. “آنچه جالب خواهد بود این است كه ماینر‌های ASIC‌ در اتریوم همه چیز را از دست می‌دهند و واقعاً نمی‌توانند به جای دیگری بروند.” همانطور که یکی از تحلیلگران reddit گفته است: “آنها بدون استفاده خواهند بود.”

تا چه زمانی می‌توانیم به استخراج اتریوم ادامه دهیم؟

ماینر‌ها قبل از راه اندازی اتریوم ۲٫۰ از شبکه خارج نمی‌شوند و از به دلیل دریافت پاداش در صورت تأیید تراکنش‌ها از روند استخراج راضی هستند.

 هاردفورک لندن بلاک چین اتریوم در ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر با بلوک ۱۲،۹۶۵،۰۰۰ اجرا می‌شود که به طور خودکار میزان گَس (هزینه شبکه اتریوم) کاربران بلاک چین را کاهش می‌دهد.

هزینه تراکنش اتر دیگر به ماینرها تعلق نمی‌گیرد بلکه در عوض با ارسال به آدرسی که هیچ کس نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، سوزانده می‌شود. بنابراین ماینر‌ها اتریوم تازه استخراج شده را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

در حالی که طرفداران EIP-1559 استدلال می‌کنند که این به نفع همه خواهد بود؛ زیرا کاهش عرضه باعث افزایش تقاضا می‌شود، اما همه ماینر‌ها شاهد این اتفاق نخواهند بود. استخرهای ماینینگ رقابتی به نتایج مختلفی رسیده‌اند، برخی از آن حمایت می کنند و برخی دیگر از آن انتقاد می‌کنند.

اگر ماینرها قبل از ترکیب شدن شبکه را ترک کنند، هش ریت کاهش یافته و سایر ماینر‌ها سود زیادی خواهند داشت.” به عبارت دیگر، در صورتی که ماینر‌های کمی برای استخراج وجود داشته باشند، دریافت اتریوم برای کسانی که می‌مانند آسان تر خواهد بود.

مطلب مرتبط: تاریخ اجرای هاردفورک لندن اتریوم اعلام شد

با توجه به مقیاس پذیری استخراج برای امنیت شبکه خطری ایجاد نمی‌کند.

تا پایان ترکیب شدن به برخی از ماینرها احتیاج داریم، اما بدانید که با ترک ماینر‌ها، خطر امنیتی وجود ندارد.” “به هر حال بیشتر ماینر‌ها قبلاً هزینه زیرساخت‌های خود را پرداخت کرده‌اند، پس با توجه به اینکه هزینه ثابت آنها استفاده شده، انگیزه استخراج تا آخرین بلوک را دارند.”

اگرچه این امکان وجود دارد که برخی از گروه‌های استخراج با سخت افزار قدیمی با نزدیک شدن به ترکیب شدن”از بین بروند”، اما بسیاری از مردم فکر می‌کنند که افزایش قدرت استخراج باعث ترکیب شدن می‌شود؛ زیرا آنها قصد دارند قبل از ترکیب اتریوم بیشتری بدست آورند و پس از یکی شدن قیمت اتریوم افزایش یابد.”

چه کسی برای راه اندازی اتریوم ۲٫۰ و تغییر و تحولات آماده است؟

همه می‌دانند که استخراج به اثبات سهام تغییر خواهد یافت.” اما برخی بیشتر از دیگران برای این بروز رسانی آماده هستند.

فاکسلی از Compass Mining گفت: “بهترین استخرهایی که من دیده ام، پیش بینی این رویداد بوده و در چند سال اخیر توسعه را جدی گرفته‌اند.” به عنوان مثال ، F2Pool، دومین استخر بزرگ استخراج اتریوم، در حال حاضر یک استخر اعتبارسنج اتریوم ۲٫۰ راه اندازی کرده است.

شاید به طور غیر تصادفی، F2Pool نیز در ژانویه به نفع EIP-1559 ظاهر شد و به افزایش قیمت اتریوم با گذشت زمان اشاره کرد.

علاوه بر این، “JK” از F2Pool ، نوشت: “ما قبلاً یک درس پرهزینه هنگام هارد فورک DAO درباره پیامدهای عدم همراهی با کاربران اصلی و مشارکت کنندگان آموخته‌ایم. توسعه دهندگان اصلی و همکاران اصلی به طور مداوم بر روی شبکه فعلی اتریوم کار می‌کنند.

SparkPool که تقریباً یک چهارم نرخ هش را کنترل می‌کند (به این معنی که می‌تواند از هر چهار بلوک یکی را استخراج کند)، مخالف EIP-1559 است و آن را “توزیع ثروت” و “استبداد اکثریت” می‌نامد.

طبق گفته فاکسلی، SparkPool همچنین “به شدت مخالف” ترکیب شدن است. اما او گفت: “فکر نمی‌کنم بتوانند کارهای زیادی انجام دهند و در نهایت این موضوع را درک می‌کنند.”

استخراج کنندگان اتریوم می‌توانند به سادگی یک هاردفورک اتریوم ایجاد کنند و مانع اجرای اثبات سهام شوند که در نهایت اتریوم کلاسیک ۳ ساخته می‌شود.

به احتمال زیاد SparkPool و دیگران با گذشت زمان و راه اندازی اتریوم ۲٫۰ یا تغییر کرده یا از شبکه عقب می‌مانند.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *