آموزشآموزش بلاک چین

بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴
(۷۲)

به بیان ساده بلاک چین یک دفتر توزیع شده و غیرمتمرکز است که اطلاعات و تراکنش‌های رمز ارز‌ها را ثبت می‌کند. به دلیل طراحی این فن‌آوری، داده‌های موجود در بلاک‌ها قابل تغییر نیستند و این ویژگی بلاکچین را به محلی امن برای پرداخت، امن در برابر حملات سایبری تبدیل می‌کند. در ادامه به تاریخچه و نحوه کار بلاک چین می‌پردازیم. البته قبل از این موارد توضیح مختصری در مورد شبکه بلاکچین ارائه می‌دهیم.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین که گاهی به آن فن‌آوری توزیع شده لجر (DLT) نیز گفته می‌شود، با استفاده از غیرمتمرکز سازی و هش رمزنگاری، تاریخچه هر ارز  دیجیتال را غیر قابل تغییر و شفاف می‌کند.

یک مقایسه ساده برای درک فن‌آوری بلاکچین، Google Doc است. وقتی سندی را ایجاد می‌کنیم و آن را با گروهی از مردم به اشتراک می‌گذاریم، سند به جای کپی یا انتقال، توزیع می‌شود. این امر یک زنجیره توزیع غیرمتمرکز ایجاد می‌کند که به همه امکان دسترسی همزمان به سند را می‌دهد. هیچ کس قادر به تغییر اسناد نخواهد بود. تمام تغییرات در زمان ثبت انجام می‌شوند و کاملاً شفاف و قابل مشاهده هستند.

البته، بلاک چین پیچیده تر از Google Doc است، اما مقایسه‌ی این دو مناسب است؛ زیرا سه ایده مهم این فن‌آوری را نشان می‌دهد:

  • بلاکچین یک پایگاه داده است که بلوک‌های رمزگذاری شده داده را ذخیره می‌کند و سپس آنها را به هم متصل کرده تا یک تاریخچه برای داده‌ها ایجاد کند.
  • رمز ارز‌ها به جای کپی یا انتقال توزیع می‌شوند و یک ثبت تغییرناپذیر برای یک دارایی ایجاد می‌کنند.
  • این دارایی غیرمتمرکز است و به مردم امکان دسترسی و شفافیت در زمان واقعی را می‌دهد.
  • یک دفتر شفاف و غیرقابل تغییر، یکپارچگی سند را حفظ کرده و باعث اعتماد می‌شود.
  • اقدامات امنیتی ذاتی بلاکچین و دفتر عمومی آن را به یک فن‌آوری برتر تقریباً برای هر بخش تبدیل کرده است.

بلاکچین یک فن‌آوری نویدبخش و انقلابی است؛ زیرا مانع کلاهبرداری شده و ریسک را کاهش می‌دهد.

بلاک در بلاک چین

تاریخچه بلاک چین

اگرچه بلاک چین یک فن‌آوری جدید است، اما در حال حاضر دارای یک تاریخ غنی و جالب است. در ادامخ مختصری از مهمترین و رویدادهای توسعه بلاکچین آورده شده است:

سال ۲۰۰۸:

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، نام مستعار یک شخص یا گروه، بیت کوین (BTC) یک نسخه‌‌ی الکترونیکی از پول نقد که امکان پرداخت همتا به همتا را فراهم می‌کند، را منتشر کرد.

۲۰۰۹:

اولین تراکنش موفق بیت کوین (BTC) بین هال فینی، دانشمند کامپیوتر و ساتوشی ناکاموتو انجام شد.

۲۰۱۰:

  • لازلو هانیک (Laszlo Hanyecz)، یکی از اولین کاربران و پذیرندگان بیت کوین در فلوریدا، دو پیتزا به قیمت ۱۰ هزار بیت کوین سفارش داد که در آن زمان ۶۰ دلار ارزش داشت و در حال حاضر معادل ۸۰ میلیون دلار ارزش دارد.
  • ارزش بازار بیت کوین رسماً در این زمان از ۱ میلیون دلار فراتر رفت.

۲۰۱۱:

  • ۱ بیت کوین=۱ دلار، برابری بیت کوین با دلار آمریکا
  • بنیاد مرز‌های الکترونیکی، ویکی لیکس و سایر سازمان‌ها شروع به پذیرش بیت کوین به عنوان کمک مالی کردند.

۲۰۱۲:

  • بلاک چین و رمز ارز بیت کوین در برنامه‌های تلویزیونی معروف مانند Good Wife، ذکر شده است.
  • مجله Bitcoin توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، توسعه دهنده اولیه بیت کوین راه اندازی شد.

۲۰۱۳:

  • ارزش بازار بیت کوین از ۱ میلیارد دلار فراتر رفت.
  • بیت کوین برای اولین بار به ۱۰۰ دلار رسید.
  • بوترین مقاله “Ethereum Project” را منتشر کرد که نشان می‌دهد بلاکچین علاوه بر بیت کوین (به عنوان مثال، قراردادهای هوشمند) امکانات دیگری نیز دارد.

۲۰۱۴:

  • شرکت بازی سازی Zynga، هتل D Las Vegas و Overstock.com همه شروع به پذیرش بیت کوین به عنوان یک گزینه پرداخت کردند.
  • پروژه اتریوم بوترین از طریق عرضه اولیه‌ی کوین (ICO) با جمع آوری بیش از ۱۸ میلیون دلار در بیت کوین و باز کردن راه‌های جدید برای بلاکچین سرمایه گذاری می‌شود.
  • R3، گروهی متشکل از بیش از ۲۰۰ شرکت بلاکچین، برای کشف روش‌های جدید بکارگیری بلاکچین در فن‌آوری تشکیل شده است.
  • پی پال یکپارچگی بیت کوین را اعلام کرد.

۲۰۱۵:

  • تعداد بازرگانانی که بیت کوین را پذیرفتند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر است.
  • بورس نزدک و شرکت زنجیره‌ای سان فرانسیسکو برای آزمایش فن‌آوری تجارت سهام در شرکت‌های خصوصی همکاری می‌کنند.

۲۰۱۶:

  • شرکت فن‌آوری IBM از استراتژی بلاک چین برای راه حل‌های تجاری مبتنی برابر خبر می‌دهد.
  • دولت ژاپن مشروعیت بلاکچین و رمز ارز‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

۲۰۱۷:

  • بیت کوین برای اولین بار به ۱۰۰۰ دلار می‌رسد.
  • ارزش بازار ارزهای دیجیتال به ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.
  • جیمی دیمون (Jamie Dimon)، مدیرعامل جی پی مورگان (JP Morgan) می‌گوید که او به بلاک چین به عنوان یک فن‌آوری آینده اعتقاد دارد و از این طریق به وال استریت رای اعتماد می‌دهد.
  • بیت کوین با ۱۹۷۸۳/۲۱ دلار به بالاترین حد خود رسیده است.
  • امارات اعلام می‌کند که دولتش تا سال ۲۰۲۰ از بلاکچین برای ساخت گسترش امکانات شهروندی استفاده می‌کند.

۲۰۱۸:

  • فیس بوک متعهد می‌شود که یک گروه بلاکچین را راه اندازی کند و همچنین به احتمال ایجاد رمز ارز خود اشاره دارد.
  • IBM یک بستر بانکی مبتنی بر بلاکچین ایجاد می‌کند که بانک های بزرگی مانند Citi و Barclays در آن ثبت نام می‌کنند.

۲۰۱۹:

  • جی شین پینگ (Ji Xinping)، رئیس جمهور چین، به طور علنی بلاکچین را در می‌پذیرد، در حالی که بانک مرکزی چین اعلام کرد در حال کار بر روی رمز ارز خود است.
  • جک دورسی (Jack Dorsey)، مدیر عامل توییتر و اسکوئر اعلام کرد که مهندسان بلاکچین را برای کار در برنامه‌های رمز ارز آینده شرکت استخدام می‌کند.
  • بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) از ایجاد Bakkt، یک شرکت کیف پول دیجیتال که شامل تجارت رمز ارز است، خبر داد..

۲۰۲۰:

  • بیت کوین در پایان سال ۲۰۲۰ تقریباً به ۳۰ هزار دلار رسید
  • پی پال اعلام کرد به کاربران امکان خرید، فروش و نگهداری رمز ارز‌ها را خواهد داد
  • باهاما اولین کشور جهان است که ارز دیجیتال بانک مرکزی خود با نام “کوین شنی” را راه اندازی کرد.
  • بلاک چین به یک بازیگر اصلی در مبارزه با ویروس کرونا تبدیل شد. عمدتا برای ذخیره سازی امن داده‌های تحقیقات پزشکی و اطلاعات بیمار استفاده می‌شود.

بلاک چین چیست

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین از سه مفهوم مهم تشکیل شده است: بلاک، گره و ماینر (استخراج کنندگان).

بلاک

هر زنجیره از چندین بلوک تشکیل شده است و هر بلوک دارای سه عنصر اساسی است:

  • داده‌های موجود در بلوک
  • یک عدد ۳۲ بیتی به نام nonce هنگام ایجاد بلاک به طور تصادفی تولید می‌شود که سپس یک هش هدر بلوک ایجاد می‌کند.
  • هش یک عدد ۲۵۶ بیتی است که به nonce وصل شده است. باید با تعداد زیادی صفر شروع شود.

وقتی اولین بلوک از یک زنجیره ایجاد می‌شود، یک nonce هش رمزنگاری ایجاد می‌کند. داده‌های موجود در بلوک امضا شده و برای همیشه با nonce و هش گره خورده است مگر اینکه استخراج شود.

ماینر

ماینر‌ها از طریق فرایندی به نام استخراج، بلوک‌های جدیدی را روی زنجیره ایجاد می‌کنند.

در یک بلاک چین، هر بلوک دارای nonce و هش منحصر به فرد خود است، اما همچنین به هش بلوک قبلی در زنجیره اشاره دارد، بنابراین استخراج یک بلاک به خصوص در زنجیره‌های بزرگ آسان نیست.

ماینرها از نرم افزار ویژه‌ای برای حل مسئله ریاضی فوق العاده پیچیده استفاده می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد ماینر‌ها “طلای غیر طلایی” را پیدا کرده و بلوک آنها به زنجیره اضافه می‌شود.

مطلب مرتبط: معرفی ۱۰ نرم افزار استخراج اتریوم

ایجاد تغییر در هر بلوک در اوایل زنجیره، مستلزم استخراج مجدد تمام بلوک‌ها است. به همین دلیل دستکاری در بلاکچین بسیار دشوار است. فکر کنید این یک مسئه‌ی ریضی است که یافتن پاسخ به زمان و قدرت محاسباتیزیادی نیاز دارد.

هنگامی که یک بلاک با موفقیت استخراج می‌شود، این تغییر توسط همه گره‌های شبکه پذیرفته می‌شود و ماینر پاداش دریافت می‌کند.

گره‌ها

یکی از مهمترین مفاهیم در بلاک چین، عدم تمرکز است. هیچ یک از کامپیوترها و سازمان‌ها نمی‌توانند مالک این زنجیره باشند. در عوض، بلاک چین یک دفتر توزیع شده از طریق گره‌های متصل به زنجیره است. گره‌ها می‌توانند هر نوع وسیله الکترونیکی باشند که تکرار بلوک‌ها و عملکرد شبکه را کنترل و حفظ می‌کنند.

هر گره کپی مخصوص خود از بلاک چین را دارد و شبکه باید برای به روزرسانی، اعتماد هر بلوک جدید را تأیید کند. از آنجا که بلاک چین‌ها شفاف هستند، هر عملی در دفتر کل به راحتی قابل بررسی و مشاهده است. به هر شرکت کننده یک شماره شناسایی الفبایی منحصر به فرد داده می‌شود که معاملات آنها را نشان می‌دهد.

 توکن‌ها

برنامه نویسان اتریوم (ETH) می‌توانند تعدادی توکن برای نمایش هر رمز ارز ایجاد کرده، مالکیت را ردیابی کنند و عملکرد توکن‌ها براساس دستورالعمل برنامه نویسی شده اجرا می‌شود.

توکن می‌تواند شامل موسیقی، قرارداد، بلیط کنسرت یا حتی سوابق پزشکی بیمار باشد. اخیراً، توکن‌های غیرمثلی (NFT) رسانه‌های دیجیتال (مانند یک ویدئو، موسیقی یا هنر) را ذخیره می‌کند. هر NFT توانایی تأیید اصالت، تاریخچه و مالکیت بخشی از رسانه دیجیتال را دارد. توکن غیرمثلی به شدت محبوب شده است؛ زیرا کاربران را قادر می‌سازد تا از خرید و فروش محصولات خود، همزمان با حفظ اعتبار و مالکیت، سود دریافت کنند.

به تازگی از بلاک چین در رسانه، دولت و امنیت استفاده می‌شود. در حال حاضر شرکت‌ها در حال تحقیق و توسعه محصولاتی هستند که از فن‌آوری بلاک چین استفاده می‌کند.

شرکت‌های فن‌آوری این فرصت را دارند تا با استفاده از سیستم غیرمتمرکز و همتا به همتا در رسانه‌های خبری، فن‌آوری بلاک چین را به چالش بکشند. دقیقاً مانند تعریف بلاک چین که با استفاده از این دفتر کل توزیع شده، فن‌آوری نیز تکامل می‌یابد.

تفاوت بین بلاک چین و رمز ارز چیست؟

اگر بلاک چین را به عنوان اینترنت تصور کنیم، می‌توانید ارز دیجیتال و سایر پروژه های غیرمتمرکز را به عنوان وبسایت‌هایی که در آن ساخته شده‌اند در نظر بگیرید. شرط ایجاد رمز ارز وجود بلاک چین است، اما برعکس آن اتفاق نمی‌افتد. این امکان وجود دارد که به راحتی راه حل‌های مبتنی بر بلاک چین را بدون نیاز به رمز ارز اجرا کردو در عوض، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) به گونه‌ای طراحی شده اند که از بلاکچین استفاده می‌کنند تا واسطه را حذف کنند و معاملات و مباردلات رمز ارز‌ها را سرعت ببخشند.

 

تفاوت بین بلاک چین و رمز ارز

بنابراین، در حالی که پیش از این دولت و بانک‌های مرکزی به عنوان واسطه عمل می‌کردند، اکنون رمز ارز‌ها به عنوان یک سیستم پولی غیرمتمرکز خدمت می‌کنند که به دلیل ماهیت “بدون واسطه” (نیازی به اعتماد به واسطه یا شخص ثالث نیست) در برابر تقلب و کلاهبرداری مقاوم است. هیچ طرفی نباید کورکورانه به دیگری اعتماد کند.  نحوه دستیابی به این هدف از طریق رمزنگاری، علم انتقال اطلاعات رمزگذاری شده است. این امر می‌تواند با استفاده از توکن برای مبادله (به جای طلا، مواد غذایی یا پول کاغذی مورد حمایت دولت)، منحصر به فرد و مطمئن باشد که داده‌های ارز دیجیتال بی نظیر و ایمن هستند.

 

جزئیات چگونگی این کار پیچیده است، اما اساساً شامل یک بانک اطلاعاتی غیرمتمرکز یا لیستی از کلیه معاملات توکن‌ها بین کاربران است، به طوری که هر کاربر دارای یک آدرس عمومی است که توکن‌ها را می‌توان برای آنها ارسال کرد. در مورد بلاک چین، کاربران از کلید خصوصی خود برای انتقال رمز ارز به شخص دیگر استفاده می‌کنند.

دلیل اهمیت زیاد بلاک چین چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا بلاک چین محبوبیت زیادی دارد و به عنوان یک فن‌آوری انقلابی برای یک مجموعه کاملی از صنایع مورد حمایت قرار گرفته است. در حالی که اجرای گسترده بلاک چین هنوز در جریان است، مزایای مشخصی از بلاک چین برای کاربران و مشتریان شرکت وجود دارد. با وجود حذف واسطه و شخص ثالث در تراکنش‌ها، بلاک چین و رمز ارز‌ها امکاناتی را که قبلاً غیرممکن بود، ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، به دلیل ویژگی‌های رمزنگاری شده، از رمز ارز‌ها می‌توان برای ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده کرد.

 

میزان اهمیت بلاک چین چقدر است؟

میزان اهمیت بلاک چین چقدر است؟

فن‌آوری بلاک چین به میزانی جدید است که باعث می‌شود پایگاه‌های داده امن‌تری که امکان ردیابی آنها وجود ندارد، بدون اینکه اثری از آن باقی بماند ایجاد شوند. از بلاک چین‌ می‌توان برای خرید و فروش اوراق بهادار سنتی استفاده کرد. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌های خدمات مالی اکنون در حال بررسی نمایندگی دارایی‌های فیزیکی به عنوان توکن های مبتنی بر بلاک چین هستند که می‌توانند بصورت آزاد تجارت و معامله شوند.

 

این دارایی ها، که اغلب به عنوان توکن‌های امنیتی از آنها یاد می‌شود می‌تواند شامل سهام، اوراق قرضه و بدهی باشد یا موارد فیزیکی مانند طلا، نقره، فلزات کمیاب یا املاک و مستغلات هستند. پتانسیل توکن‌های امنیتی بسیار زیاد است؛ زیرا تقریباً هر دارایی می‌تواند به عنوان یک توکن دیجیتال نشان داده شود. این امر فرصت‌های تجاری به مراتب بیشتری را ایجاد می‌کند، تجارت جهانی کالاها را افزایش می‌دهد و نقدینگی زیادی را برای طیف وسیعی از دارایی ها افزایش می‌دهد. 

مطلب مرتبط: توکن چیست؟ معرفی انواع آن

بدون ظهور فن‌آوری بلاک چین، به معنای واقعی، نمایندگی و تجارت بسیاری از این دارایی ها غیرممکن بود، یا زمان و هزینه بالایی داشت.

آیا بلاک چین چهارمین انقلاب صنعتی است؟

به عنوان یک نتیجه از قدرت تحول آمیز آن در صنایع مختلف، اکنون بسیاری از فن‌آوری های بلاک چین را سرعت بخش ترین عامل برای “انقلاب صنعتی چهارم” می‌نامند. در کنار اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML)، بلاک چین این قدرت را دارد که روش ذخیره دارایی‌ها، به اشتراک گذاری داده‌ها و معاملات آنلاین را به میزان قابل توجهی بهبود دهد. به طور خلاصه، بلاک چین ابزاری مطمئن برای انتقال داده‌ها و اطمینان از شفافیت در یک سیستم غیر متمرکز است و این ویژگی‌ها طیفی کامل و جدید از امکانات را برای کاربردهای فن‌آوری آینده ایجاد می‌کند.

میانگین امتیازات ۴ / ۵٫ تعداد رای: ۷۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *