آموزش بلاک چینمفاهیم پایه

حمله ی ۵۱% چیست؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۳٫۱
(۳۵)

زیبایی بیت کوین، ثبات و امنیت بلاک چین آن یا دفتر کل معاملات عمومی آن است. بلاک چین بیت کوین BTC که تقریباً غیرقابل کنترل است، با مجموعه ای از کنترل و توازن در جامعه خود تقویت می‌شود که این مجموعه شامل: ماینرهای غیرمتمرکز هستند و در سراسر جهان واقع شده اند، گره هایی که نرم افزار اجرای بلاک چین را ذخیره می‌کنند که اطمینان از همسویی معاملات با پروتکل بیت کوین را فراهم می‌کند. اثبات اجماع کار می‌گوید که فقط بلوک های جدید می‌توانند پس از توافق نظر شبکه ایجاد شوند و بلاک چین به گونه ای ساخته شده است که معاملات دائمی بوده و قابل تغییر نیستند. اما یک راه وجود دارد که باعث اختلال در سیستم می‌شود، و این راه حمله ۵۱٪ یا ۵۱% Attack است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ۵۱٪ Attack چیست، و اینکه چگونه می‌تواند بر ثبات بیت کوین تأثیر بگذارد، به ادامه مطلب بروید.

حمله ی ۵۱% چیست؟

همه چیز به قدرت هش کردن برمی گردد. قدرت هش یا hash rate، انرژی مورد استفاده برای محاسبات ریاضی است که ماینرها برای ایجاد بلاک در بلاک چین به کار می‌گیرند و در نتیجه پاداش بیت کوین را برای تأیید اعتبار معاملات در آن بلاک می آورد. معمولاً هش ریت در شبکه توزیع می‌شود.

حمله ۵۱٪ یا حمله اکثریت زمانی است که یک نهاد بیش از ۵۰٪ از قدرت هش را که برای ماینینگ بیت کوین استفاده می‌شود کنترل کند و بتواند از این کنترل اکثریت برای ایجاد اختلال در شبکه استفاده کند. این نهاد یا مهاجم توانایی سانسور معاملات را دارد. آنها می‌توانند بلاک چین مخفی خودشان را ایجاد کنند و از این بلاک چین مخفی برای برهم زدن اجماع شبکه درمورد معاملات استفاده کنند و شبکه را فریب دهند که هرگز معامله ای اتفاق نیفتاده است. آنها همچنین می‌توانند با ایجاد مکث طولانی بین ایجاد بلوک، از استخراج ماینرها جلوگیری کنند.

حمله‌ی دوبار خرج کردن (Double spending attack) چیست؟

هنگامی که یک مهاجم ۵۱٪ از قدرت هش را کنترل می‌کند، آنها می‌توانند کوین های خود را دو بار خرج کنند، یا هرچه می‌خواهند خریداری کنند و سپس انتقال را لغو کنند. به عنوان مثال، اگر مهاجم تصمیم به خرید اتومبیل بگیرد، آنها بیت کوین های خود را به عنوان پرداخت منتقل می‌کنند و با خرید جدید خود حمله ی دشمن را به عقب می‌رانند. اما از آنجا که انحصار قدرت هش کردن را دارند، می‌توانند معامله را لغو کنند، یا یک بلاک چین غلط از معامله ایجاد کنند، و شبکه اولین معامله در بلاک چین واقعی را بر اساس بلاک چین غلط لغو می‌کند. در هر صورت، مهاجم با ماشین و کوین های خود پس زده می‌شود.

آیا محدودیتی در قدرت مهاجم وجود دارد؟

حتی اگر یک نهاد ۵۱٪ از قدرت هش را کنترل کند، به دلیل دائمی بودن بلاک چین، آسیب هایی که می‌توانند وارد کنند محدودیت هایی دارد. به عنوان مثال، آنها نمی‌توانند معاملات قبلی که تأیید شده اند را برگردانند یا معکوس کنند یا تغییر دهند. آنها همچنین نمی‌توانند پاداش بیت کوین از ایجاد بلوک جدید را تغییر دهند، کوین ها را از سایر قسمت ها سرقت کنند و یا حتی کوین جدید ایجاد کنند.

چگونه می‌توان از حمله ۵۱٪ جلوگیری کرد؟

ساده ترین راه برای جلوگیری از حمله ۵۱٪ این است که قدرت هش کردن به صورت غیر متمرکز در بین ماینرها حفظ شود (و هر کسی که سخت افزار مناسب داشته باشد می‌تواند ماینر باشد). حتی اگر شرکت های بزرگ ماینینگ با هزاران یا حتی ده ها هزار ابزار از مقیاس خود برای ماینینگ استفاده می‌کنند، و حتی اگر ماینرها منابع خود را جمع کنند، بلاکچین بیت کوین هنوز به طور گسترده ای غیرمتمرکز است. یکی از پایه های بیت کوین ماهیت دموکراتیک آن است و ایجاد بلوک بر اساس اجماع است. تا زمانی که جامعه آگاه باشد که قدرت هش خود را به کجا می‌کشد، می توان از حملات جلوگیری کرد.

در نهایت، به پول و مقیاس می‌رسد. از آنجا که هش کردن مقدار زیادی انرژی می‌گیرد، برای حمله ۵۱٪ هزینه زیادی صرف می‌شود (فکر کنید میلیون ها دلار). سود صرفاً با استفاده از این قدرت هش برای ماینینگ قانونی بیت کوین به جای تلاش برای زیر و رو کردن سیستم، بیشتر خواهد بود.

احتمال حمله‌ی ۵۱% چقدر است؟

این احتمال به دلیل عدم تمرکز ذاتی ماینینگ و مقدار زیاد پول و انرژی لازم برای تولید آن، کم است. حتی اگر یک مهاجم به طور ناگهانی حمله ۵۱% از میزان هش را ادعا کند، این شبکه یک سری سیستم هایی که برای جلوگیری از خرابی طراحی شده اند از جمله رمزگذاری مجدد پروتکل را برای جلوگیری از حمله دارد. بعلاوه، چشمهای زیادی به بلاک چین عمومی توجه شده است که بلافاصله متوجه هرگونه فعالیت مخرب می‌شود.

به خاطر داشته باشید که گرچه بیت کوین از امنیت بالایی برخوردار است (و همچنین بلاک چین های پایدار و قدیمی مانند اتریوم ETH)، آلت کوین های جدیدتر می‌توانند در خطر حمله ۵۱٪ باشند.

میانگین امتیازات ۳٫۱ / ۵٫ تعداد رای: ۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *