آموزش

روند نزولی در بازارهای معاملاتی چیست؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

نکات کلیدی

  • روند نزولی با اوج های پایین تر و سقوط مشخص می‌شود و بر تغییرات اساسی در باورهای سرمایه گذاران دلالت دارد.
  • تغییر روند در نتیجه تغییر در عرضه سهام بوسیله ی سرمایه گذارانی که می‌خواهند فروش کنند در مقایسه با تقاضای سهام توسط سرمایه گذارانی که می‌خواهند خرید کنند، است.
  • Downtrend با تغییر در عواملی که امنیت را احاطه می‌کنند، اعم از اقتصاد کلان یا اختصاصاً مرتبط با مدل تجاری یک شرکت، همزمان هستند.

روند نزولی (Downtrend) چیست؟

روند نزولی (Downtrend) به پرایس اکشن یک اوراق بهادار اشاره دارد که با نوسان در طول زمان قیمت آن پایین می‌رود. در حالی که قیمت ممکن است به طور متناوب به بالا و یا پایین حرکت کند. روند نزولی با گذشت زمان با اوج های پایین و سقوط مشخص می‌شود. تحلیلگران فنی به روند نزولی توجه می‌کنند، زیرا آنها چیزی بیش از یک روند نزولی تصادفی را نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد اوراق بهادار در یک روند نزولی، روند کاهشی را ادامه می‌دهند تا زمانی که برخی از شرایط بازار تغییر کند و روند نزولی یک وضعیت اساسی رو به زوال را نشان می‌دهد.

روند نزولی برخلاف روند صعودی است.

روند نزولی چگونه کار می‌کند؟

امنیتی که از یک روند صعودی به یک روند نزولی تغییر می‌کند به ندرت یک تغییر فوری را ایجاد می‌کند. در عوض، پرایس اکشن در یک روند صعودی علائم فشار را نشان می‌دهد و سپس روند نزولی به صورت فزاینده ای آغاز می‌شود. روند صعودی و نزولی هر دو با اوج خود (همچنین به عنوان نوسانات بالا و پایین شناخته می‌شوند)، و جهت کلی که به نظر در حال پیشروی است، مشخص می‌شوند. تصویر زیر مجموعه ای از اوج ها وسقوط ها را نشان می‌دهد (اوج ها حتی شماره گذاری شده‌اند، سقوط با عددفرد نشان داده شده است).

روند نزولی چگونه کار می‌کند؟

پویایی که در این تصویر نشان داده شده است، تقریباً مشابه اصل همه تغییرات روند از سمت بالا به سمت پایین است. اگرچه مشخصات در هر نمونه متفاوت است، اما سه ویژگی این تغییر مشترک است:

  1. عملکرد قیمت یا پرایس اکشن به زیر آخرین سطح رسیده است (در نقاط ۱-۳ نشان داده شده است)
  2. اوج بعدی از اوج بالاتر قبلی خود کمتر باشد ( نقاط ۳-۵)
  3. روند نزولی احتمال ادامه آن را افزایش می‌دهد (نقاط ۵-۷)

اولین ویژگی روند نزولی نقطه ای از پرایس اکشن را نشان می‌دهد که در آن عرضه بیش از تقاضا است. تعداد فروشندگان موجود و مقدار امنیتی که می‌خواهند بفروشند بیشتر از تعداد خریداران آماده و مقداری که می‌خواهند بخرند، است. به نحوی که فعالان بازار به عنوان اکثریت، دیگر این ایده را که قیمت این اوراق بهادار باید در حد بالا باشد، قبول نکردند.

ویژگی دوم نشان دهنده افزایش تعداد فعالان بازار است که اگرچه قبلاً بلاتکلیف بودند، اما در اوج اخیر قیمت، متقاعد شده اند که دیگر نباید مالک امنیت باشند. تعداد فروشندگان همزمان با کاهش تعداد خریداران، افزایش می‌یابد.

ویژگی سوم معمولاً همراه با اخبار یا اطلاعات جدید است که سوءظن کسانی را که تصمیم به خروج از کشور دارند یا دیگر قصد خرید امنیت را ندارند، تأیید می‌کند. حتی بیشتر خریداران عقب نشینی می‌کنند و حتی تعداد بیشتری از فروشندگان مشتاق سود یا محدود کردن ضرر می‌شوند.

معاملات روند نزولی

اکثر تریدرها به دنبال اجتناب از روند نزولی هستند زیرا ذاتاً بر روند صعودی تمرکز دارند و فقط برای مدت طولانی معامله می‌کنند. روند نزولی را می‌توان در هر بازه زمانی معاملات یعنی دقیقه، روز، هفته، ماه یا حتی سال مشاهده کرد. بنابراین تریدرها به دنبال راه هایی برای شناسایی روند نزولی در اسرع وقت هستند. برخی از تریدرها ترجیح می‌دهند معامله های لانگ و شورت (Long & Short position) انجام دهند، بنابراین روند نزولی را برای فرصت های جدید تجاری شناسایی می‌کنند.

تریدرها تشخیص می‌دهند که پس از ایجاد روند نزولی در بازه زمانی دلخواه خود، باید در مورد ورود به هر موقعیت لانگ جدید بسیار محتاط باشند. این امر با کمک به کاهش تقاضا، روند نزولی را تشدید می‌کند. تریدرهای بلند مدت یا کوتاه مدت این مسئله را تشخیص می‌دهند، این موقعیت اکنون فرصتی برای سودآوری تریدرها در روند نزولی است.

از آنجایی که فروشندگان کوتاه مدت با توافق برای خرید مجدد سهام در آینده، به دنبال سود بردن از روند نزولی با استقراض و سپس فروش فوری سهام هستند، این موارد به عنوان شورت پوزیشن (Short position) یا فروش استقراضی شناخته می‌شوند. اگر روند نزولی قیمت دارایی ادامه یابد، تریدر از تفاوت قیمت فروش فوری و پایین آمدن قیمت خرید مجدد سود می‌برد. از آنجایی که بوسیله‌ی سفارشات فروش آنها را به پرایس اکشن اضافه می‌کنند، روند نزولی را نیز تشدید می‌کنند. چنین تریدرهایی به دنبال سود بردن از حداقل نوسان بعدی هستند. شاید اگر بتوانند کمی صبور باشند و روند واقعاً بصورت نزولی ادامه یابد، سود بیشتری ببرند.

اغلب اوقات، تریدرها از اندیکاتورهای فنی و الگوهای نمودار برای شناسایی و تأیید روند نزولی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان از میانگین های متحرک برای شناسایی روند کلی استفاده کرد. اگر قیمت کمتر از میانگین متحرک باشد، سهام احتمالاً روند نزولی خواهد داشت و بالعکس آن روند صعودی خواهد داشت. اندیکاتورهای فنی مانند شاخص مقاومت نسبی (RSI) یا شاخص میانگین جهت (ADX)، همچنین می‌توانند اندازه یا قدرت روند نزولی را در یک زمان مشخص نشان دهند، که می‌تواند هنگام تصمیم گیری برای اینکه آیا به موقعیت کوتاه وارد شوید یا نه، به شما کمک می‌کند.

مثالی از روند نزولی طولانی مدت

بررسی روند نزولی طولانی در سهام شرکت جنرال الکتریک (GE) بسیار کارآمد است. پرایس اکشن با آگاهی زیادی همراه بوداما مشکلات شرکت از آنچه که در ابتدا پیش بینی شده بود، عمیق تر بود. اخراج کارگران، تعطیلی کارخانه ها و لغو محصولات حاکی از دگرگونی در محیط اقتصادی بود. شرایطی که جنرال الکتریک برای آن آماده نبود.

مثالی از روند نزولی طولانی مدت

در این نمودار، سهام، اوج نهایی خود را دنبال می‌کند و متعاقب آن سقوط بعدی که پایین تر از اوج قبلی است حرکت می‌کند (همانطور که در این بخش نشان داده شده است). همزمان با لحظه ای که عرضه سهامی که سرمایه گذاران می خواهند بفروشند بیش از تقاضای سرمایه گذاران برای خرید سهام با این قیمت ها است. این ضعف اولیه (نمونه ای از اولین مشخصه ای که قبلاً ذکر شد) با اخبار گسترده در مورد مشکلات شرکت همراه نبود، هرچند سرمایه گذاران تشخیص دادند که پیش بینی های شرکت همانطور که قبلا تصور می‌شد، بهینه نبوده است.

اوج ها و سقوط های پایین تر روند نزولی طولانی تری را طی می‌کنند که بیش از دو سال ادامه دارد، در دوره ای که بقیه بازارها به طور کلی بالاتر می‌رفت. تریدرهایی که پس از شکست از طریق اولین فروش، موضع نزولی نسبت به سهام داشتند، فرصت های زیادی برای معاملات سودآور پیدا می‌کردند. متناوباً، تریدرهای که تمایل به سرمایه گذاری طولانی مدت داشتند ممکن بود در ابتدای روند نزولی، سود خود را قفل کرده و پس از نشانه های بازگشت سهام، دوباره وارد موقعیت لانگ (Long position) یا خرید استقراضی خود شوند.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *