آموزش بلاک چین

محبوب ترین زبان برنامه نویسی بلاک چین

خرید و فروش ارزدیجیتال
۳٫۸
(۴)

زبان برنامه نویسی بلاک چین برای اطمینان از امنیت شبکه‌های بلاک چین و زیرساخت‌های ارز دیجیتال ضروری هستند.

زبان‌‌های برنامه نویسی، کامپیوترها را قادر می سازند دستورالعمل ها را درک کنند. در حالی که در زبان های برنامه نویسی مورد استفاده برای توسعه نرم افزار و پلتفرم‌های تحت بلاک چین همپوشانی وجود دارد، روند کار و مهارت‌های لازم برای ایجاد یک پروژه موفق با هر زبان می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

نقش زبان برنامه نویسی بلاک چین حفظ یک بلاک چین عمومی است که کار ساده ای نیست. کد ایجاد شده باید کاملا امن باشد، به این دلیل که آسیب پذیری امنیتی می‌تواند توسط هکر‌ها مورد سواستفاده قرار بگیرد. مسئله‌ی امنیت فرآیند کد نویسی بلاک چین را کند می‌کند؛ زیرا توسعه دهندگان باید اطمینان حاصل کنند که به حفره‌های امنیتی توجه و رسیدگی می‌شود.

زبان‌های برنامه نویسی در اطمینان از عملکرد روان شبکه‌های بلاک چین و انجام معاملات، نقشی اساسی دارند. در صورت تحقق شرایط از پیش تعیین شده، کد به طور خودکار می‌تواند این توافق نامه‌ها را انجام دهد. در این روش دیگر نیازی به واسطه ندارید. سایر کاربرد‌های بلاک چین شامل توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و اجرای طرح‌های سرمایه گذاری جمعی است.

رایج ترین زبان‌های برنامه نویسی در بلاکچین

Cpp ،Python ،JavaScript ،Solidity برخی از ارایج ترین زبان‌ها در زبان برنامه نویسی بلاک چین هستند.

از بسیاری از این زبان‌ها مدت‌هاست که برای اهدافی غیر از بلاک چین نیز استفاده می‌شوند. به عنوان مثال زبان سی پلای پلاس (Cpp) برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ ایجاد شد و زبان اصلی شبکه‌ای بود که شروع کننده‌ی همه چیز بود: بیت کوین (BTC).

توسعه دهندگان مانند Cpp به دلیل چگونگی کنترل میزان استفاده از حافظه، امکان اجرای همزمان چندین دستورالعمل را قادر می‌سازد به خصوص که چیزی حدود ۳۵ سال طول کشید تا به تکامل برسد. زبان برنامه نویسی پایتون، متولد اوایل دهه ۱۹۹۰، به دلیل رویکرد حداقلی و مینیمالیستی خود مورد پسند است و این بدان معناست که اشکالات کد را می‌تواند به راحتی برطرف کند.

JavaScript یک نقش گردان اصلی در کل شبکه ی اینترنت است و تعامل رابط کاربری ساده و یکدست را ارائه می‌دهد.

محبوب ترین زبان در اتریوم (ETH)، Solidity است که از Cpp, Python, JavaScript الهام گرفته است تا محیطی ایجاد کند که به سمت توسعه دهندگان بلاک چین باشد.

معایب آن‌ها چیست؟

در بسیاری از موارد، منحنی یادگیری مربوط به این زبان های برنامه نویسی می‌تواند کمترین حد باشد. Cpp یک سینتکس تقریبا منسوخ شده دارد (هجی و دستور زبان مرتبط با زبان برنامه نویسی اغلب برای کاربران دشوار است).

سادگی Python که به امید ایجاد یک شبکه بلاک چین بلند پروازانه و پیچیده است، همواره خطر قطع بال های یک توسعه دهنده را به همراه دارد. جاوا اسکریپت، تیم را از کار می‌اندازد زیرا فاقد عملکرد هش SHA256 است، این در حالی است که Solidity زبان نسبتا جدیدی است که اجازه ی ایجاد ویژگی های اضافی را به قرارداد های هوشمند نمی‌دهد.

چرا انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب، مهم است؟

زیرا می‌تواند تاثیر به سزایی در موفقیت آینده یک پلتفرم بلاک چین داشته باشد. بدیهی است که امنیت مهمترین نگرانی است، به این دلیل که آسیب پذیری می تواند تاثیر مهمی بر قابل اطمینان بودن شبکه بگذارد.

انتخاب زبان برنامه نویسی، باید در صدر جدول کارهای مهم قرار بگیرد. با توجه به این واقعیت که هرکسی می‌تواند بلاک چین اضافه کند و به کد دسترسی داشته باشد، تولید کد و ساخت شبکه ای که بتواند به درخواست هایی که کاربران دارند، جوابگو باشد، ارزش دارد؛ اگر نتواند مطابق با استاندارد مورد نیاز عمل کند، می‌تواند برای مقیاس پذیری و توسعه در آینده فاجعه بار باشد.

آیا راه حلی هم وجود دارد؟

پیشنهادات جدید مطرح شده اند که همگی در تلاشند زبان هایی را وارد کنند که کدگذاری را در قرن ۲۱ انجام می‌دهند که برای زنجیره ی بلاک چین مناسب باشد.

یکی از آن ها Ride است که خود را به عنوان زبانی ساده و مختصر معرفی می‌کند که خواندن آن آسان است. مزیت این امر این است که چگونه می‌تواند زمان و منابع مورد نیاز برای ارائه راه حل های بلاک چین را به بازار کاهش دهد. زبان کاملا تایپ شده و غیر تورینگ کامل برای کمک به توسعه دهندگان در جلوگیری از اشتباهات مهم رایج که می‌توانند از ادامه کار کد جلوگیری کنند و آن را متوقف نمایند، طراحی شده است. همچنین با استفاده از پروتکلی اجرا می‌شود که هزینه های یکنواختی را تامین می‌کند، مطمئن باشید که هزینه های مربوط به عملیات DApp از قبل مشخص شده است تا از اتفاقات پیش بینی نشده ی ناخوشایند جلوگیری شود.

میانگین امتیازات ۳٫۸ / ۵٫ تعداد رای: ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *