مفاهیم پایه

عرضه اولیه کوین (ICO) چیست؟ کسب میلیون‌ها دلار در چند ثانیه

خرید و فروش ارزدیجیتال
۳٫۹
(۴۴)

عرضه اولیه کوین یکی از تحولات بزرگ دنیای ارزهای دیجیتال است. اخیراً بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال دچار تغییرات بزرگی شده اند که ico یا همان عرضه اولیه کوین یکی از آنها است. اما عرضه اولیه کوین چیست و چگونه انجام می‌شود؟ یا از کجا ico معتبر پیدا کنیم؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم. همچنین به شما می‌گوییم که بهترین سایت برای لیست عرضه اولیه کوین کدام است.

ico چیست ؟

عرضه اولیه کوین (ICO) نوعی فعالیت برای افزایش سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال و بلاک چین است. ICO را می‌توان به عنوان یک عرضه اولیه سهام (IPO) که از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند، در نظر گرفت. با این حال، این دقیق ترین مقایسه نیست؛ زیرا تفاوت های اساسی بین این دو وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم. استارت‌آپ‌ها عمدتاً از ICO برای افزایش سرمایه استفاده می‌کنند.

در حقیقت، مبلغی که ICOها طی دو سال گذشته جمع کرده‌اند واقعاً حیرت انگیز است. در سال ۲۰۲۰، در مجموع شرکت ها از عرضه اولیه کوین ۴٫۰۷ میلیارد دلار درآمد کسب کردند. پس از دیدن مشاهده این آمار، منطقی است که چرا افراد بیشتری علاقمند به عرضه اولیه کوین می‌شوند. راهنمای ما توضیحاتی در مورد عرضه اولیه کوین (ICO) و داغ‌ترین ICOهای گذشته، فعلی و آینده را ارائه می‌دهد.

عرضه اولیه کوین چیست؟

عرضه اولیه کوین شکل دیگری از ارزهای دیجیتال هستند که کسب و کار و استارتاپ‌ها برای افزایش سرمایه خود از آن استفاده می‌کنند. از طریق پلتفرم معاملاتی، سرمایه گذاان در ازای سرمایه گذاری خود در استارتاپ یا کسب و کارها ارزهای دیجیتال دریافت می‌کنند. این روش برای تامین سرمایه و توسعه پروژه از طریق خرید و فروش یک ارز دیجیتال انجام می‌شود. این توکن به عنوان یک واحد ارزی عمل می‌کند و به سرمایه گذار امکان دسترسی به ویژگی‌های منحصر به فرد پروژه را می‌دهد.

عرضه اولیه کوین ICO برای استارتاپ‌ها بسیار جذاب است

عرضه اولیه ارز دیجیتال را می‌توان به طور خلاصه بیان کرد:

  • آنها ساده‌ترین مسیری را فراهم کرده‌اند که توسعه دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز یا DAPP می‌توانند سرمایه مورد نیاز پروژه‌ی خود را بدست آورند.
  • هرکسی می‌تواند با خرید توکن‌های یک DAPP خاص در پروژه‌ای که به آن علاقه دارد سرمایه گذاری کند و خود به بخشی از پروژه تبدیل شود.

در ژوئیه ۲۰۱۴ بود که عرضه اولیه کوین به خوبی و واقعاً مورد توجه عموم قرار گرفت. این زمانی بود که عرضه اولیه ارز دیجیتال اتریوم ۴ میلیون سرمایه جمع آوری کرد و عصر جدید ico را آغاز کرد.

از سال ۲۰۱۳ عرضه اولیه ارز دیجیتال اغلب برای تأمین سرمایه برای توسعه‌ی ارزهای دیجیتال جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت وجود تقاضا برای توکن ایجاد شده، به راحتی قابل فروش و معامله در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال است.

با موفقیت اتریوم، عرضه های اولیه ارز دیجیتال با انتشار توکنی که به نوعی در پروژه ادغام شده است، به فعالیتی برای تأمین بودجه‌ی توسعه‌ی یک پروژه کریپتو تبدیل شده‌اند.

انواع عرضه اولیه یا ICO در ارزهای دیجیتال

دو نوع عرضه اولیه ارز دیجیتال در زیر ذکر شده است:

  • ICO خصوصی (Private ICO)

در عرضه اولیه کوین خصوصی، تنها تعداد محدودی از سرمایه گذاران می‌توانند در این فرآیند شرکت کنند. به طور کلی، تنها سرمایه گذاران معتبر (موسسات مالی و افراد با ارزش خالص بالا) می توانند در ICO های خصوصی شرکت کنند و یک شرکت می‌تواند حداقل مبلغ سرمایه گذاری را تعیین کند.

  • ICOهای عمومی (Public ICOs)

عرضه اولیه ارز دیجیتال عمومی نوعی از سرمایه گذاری جمعی است که عموم مردم را هدف قرار می دهد. عرضه عمومی یک شکل دموکراتیک سرمایه گذاری است؛ زیرا تقریباً هر کسی می تواند سرمایه گذار شود. با این حال، به دلیل نگرانی های نظارتی، عرضه های اولیه ارز دیجیتال خصوصی نسبت به عرضه های عمومی به گزینه ای مناسب تر تبدیل می شوند.

 

عرضه اولیه کوین یا ICO چیست؟

ظهور ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین به افزایش محبوبیت عرضه های اولیه کمک می کند. در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷ میلیارد دلار با استفاده از عرضه اولیه کوین جمع آوری شد. در سال ۲۰۱۸، این عدد تقریباً دو برابر شد. بزرگترین عرضه اولیه تا به امروز توسط تلگرام، ارائه‌دهنده خدمات پیام‌رسانی فوری، اجرا شد. طی یک عرضه اولیه خصوصی، شرکت ثبت شده در بریتانیا بیش از ۱٫۷ میلیارد دلار جمع آوری کرد.

تاریخچه‌ی کوتاه عرضه اولیه کوین

شاید اولین ارز رمزنگاری شده که توسط ICO توزیع شده باشد ریپل است. در اوایل سال ۲۰۱۳ Ripple Labs شروع به توسعه‌ی ریپل به نام سیستم پرداخت کردند و حدود ۱۰۰ میلیارد توکن XRP ایجاد کردند. این شرکت برای تأمین بودجه‌ی توسعه پلتفرم ریپل این توکن‌ها را فروخت.

بعداً در سال ۲۰۱۳، Mastercoin قول داد که یک لایه روی بیت کوین ایجاد کند تا قراردادهای هوشمند را انجام دهد و معاملات بیت کوین را توکنیزه کند. توسعه دهنده حدود یک میلیون توکن Mastercoin در ازای بیت کوین فروخت و حدوداً یک میلیون دلار دریافت کرد.

چندین ارز دیجیتال دیگر با ICO تأمین مالی شده‌اند، به عنوان مثال، Lisk، که در اوایل سال ۲۰۱۶ سکه‌های خود را با قیمت حدود ۵ میلیون دلار فروخت. با این حال برجسته‌ترین آنها اتریوم ETH است.در اواسط سال ۲۰۱۴ بنیاد اتریوم اتر را به ازای هر۰٫۰۰۰۵ بیت کوین فروخت.به این ترتیب، آنها نزدیک به ۲۰ میلیون دلار دریافت می‌کنند که به یکی از بزرگترین سرمایه‌های مردمی تبدیل شده است و به عنوان پایه‌ی سرمایه گذاری برای توسعه‌ی اتریوم است .

اتریوم: عرضه اولیه کوین Crowdfunding Machine

یکی از ساده‌ترین کاربردهای سیستم قرارداد هوشمند اتریوم ایجاد یک توکن ساده است که می‌تواند به جای Ether در بلاک چین اتریوم معامله شود. این نوع قرارداد با ERC-20 استاندارد شده است. این امر اتریوم را میزبان گستره‌ی وسیعی از عرضه اولیه کوین قرار داد که با خیال راحت می‌توانید بگویید که اتریوم Killer App (برنامه مبتکرانه) خود را به عنوان یک پلتفرم توزیع شده برای سرمایه گذاری عمومی و جمع آوری کمک مالی پیدا کرد.

 هدف از عرضه اولیه کوین چیست

برجسته‌ترین نمایش پتانسیل قراردادهای هوشمند اتریوم، DAO بوده است. شرکت سرمایه گذاری توزیع شده با اتر به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار تامین می‌شد. سرمایه گذاران در ازای اتر، Dao Token که قیمت بازار خاص خود را داشت و دارنده‌ی آن را قادر به مشارکت در اداره‌ی DAO ‌می‌کرد، دریافت کردند. هرچند DAO پس از هک شدن شکست خورد.

مفهوم تامین بودجه‌ی پروژه‌ها با توکنی در اتریوم، نقشه‌ی اصلی نسل جدید و بسیار موفق پروژه‌های سرمایه گذاری جمعی شد. اگر قبلاً امتحان کرده باشید، می‎دانید که سرمایه گذاری در توکنی در اتریوم از نظر سادگی بسیار جذاب است: شما ETH را انتقال می‌دهید، قرارداد را در کیف پول خود کپی کنید و توکن در حساب شما ظاهر می‌شود و در صورت تمایل شما می‌توانید آنها را انتقال دهید.

اگر سرمایه جمع‌آوری‌شده در یک ICO کمتر از حداقل مقدار مورد نیاز طبق معیارهای ICO باشد، ممکن است تمام دارایی‌ها به سرمایه‌گذاران پروژه بازگردانده شود. سپس ICO ناموفق تلقی می‌شود. اگر الزامات تامین مالی در بازه زمانی مشخص برآورده شود، آنگاه سرمایه جمع‌آوری‌شده برای دستیابی به اهداف پروژه هزینه می‌شود.

همانطور که اتریوم قدرت قراردادهای هوشمند را آزاد کرد، دروازه را برای نسل جدیدی از عرضه‌ی اولیه‌ی کوین نیز باز کرد.

داغ‌ترین عرضه اولیه کوین دیروز، امروز و فردا

بیایید نگاهی بیندازیم که در بازار عرضه اولیه ارز دیجیتال چه خبر است. در سال‌های گذشته، تعدادی از عرضه اولیه کوین موفق وجود داشته است.

ریپل

ریپل لبز ۱۰۰ میلیارد توکن XRP ایجاد کردند که به عنوان مکانیزم ضد اسپم در شبکه‌ی پرداخت ریپل عمل می‌کنند، زیرا شما باید هزینه‌های شبکه‌ی خود را در قالب XRP پرداخت کنید.XRP توسط Ripple Labs به فروش می‌رسد. ارزش آنها در جهت مشخصی حرکت نمی‌کند، در حالی که روند آن نزولی است. این کار با حدود ۵۰۰۰ Satoshi شروع شد، زمانی به کمتر از ۱۰۰۰ Satoshi نزول یافت، سپس به بالای ۷۰۰۰ افزایش یافت و در نهایت دوباره به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۶۰۰ Satoshi سقوط کرد، قبل از این که دوباره به۳۰۰۰ افزایش یابد.

مسترکوین


در سال ۲۰۱۳ Mastercoin اعلام کرد که یک لایه روی بیت کوین ایجاد می‌کند و Mastercoin-token را به سرمایه گذاران فروخت. توسعه دهندگان حدود ۱۰ هزار بیت کوین دریافت کردند که در حال حاضر ۱ میلیون دلار ارزش دارد. توکن Mastercoin چند ماه بعد ارزش پیدا کرد. برخی از سرمایه گذاران سودهای کلانی کسب کردند. بعدا Mastercoin با Counterparty و Omni ادغام شد.

عرضه اولیه رمزارز چیست؟

اتریوم

بزرگترین ICO تاکنون توسط اتریوم ساخته شده است. با پیش فروش حدود ۶۰ میلیون ETH، بنیاد اتریوم حدود ۳۱،۵۰۰ بیت کوین جمع آوری کرد.این رویداد به یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های گسترده‌ی مردمی و آغاز یک ارز دیجیتال بسیار موفق تبدیل شده است. سرمایه گذاران پیش فروش ETH سود چشمگیری کسب کردند.

ایاس

استارتاپ بلاک چین Block.one، ICO را برای پلتفرم EOS خود در ژوئن ۲۰۱۷ راه اندازی كرد و فروش توکن را در ژوئن ۲۰۱۸ به پایان رساند. بله، درست خواندید، این یك ICO یک ساله بود كه توانست ركورددار ۴٫۱ میلیارد دلار باشد. این با اختلاف بزرگترین ICO در تمام دورانها است.

EOS X-Factor در این واقعیت نهفته است که این آخرین پروژه‌ی حیوان خانگی Dan Larimer پس از Steemit و BitShares است. EOS قصد دارد به پلتفرمی برای Dapps در مقیاس صنعتی تبدیل شود. اخیراً، آنها به دلیل برخی آسیب پذیری‌ها با پسرفت‌هایی روبرو شده‌اند. با این حال، EOS هنوز پتانسیل زیادی دارد.

Augur

برنامه‌ی قدیمی”چه کسی می‌خواهد میلیونر شود؟” را به خاطر بیاورید. هر شرکت کننده در آن نمایش ۳ خط زندگی داشت که یکی از آنها نظرسنجی مخاطبان بود. اساسا اگر آنها در یک سوال گیر می‌کردند، می‌توانستند این سوال را از مخاطبان بپرسند. پس از آن مخاطبان باید به گزینه‌ای که فکر می‌کردند (یا می‌دانستند) صحیح است، رأی دهند. بیشتر اوقات، مخاطبان درست جواب می‌دادند. این پدیده “عقل جمعی” نامیده می‌شود، که بیان می‌کند گروههایی از مردم، به طور کلی، بیشتر از هر فرد جدا درست فکر می‌کنند.

Augur از این ویژگی برای ایجاد بازار پیش بینی استفاده می‌کند و ۵٫۲ میلیون دلار در ICO خود جمع آوری کرده است.

تلگرام

شرکتی که پشت اپلیکیشن محبوب پیام رسان رمزنگاری شده End-to-End تلگرام بود موفق به جمع آوری ۱٫۷ میلیارد دلار در طی یک فروش خصوصی با توافقات SAFT شد که منجر به لغو فروش عمومی این شرکت شد. Pavel Valerievich Durov معروف به Zuckerberg روسیه مدیرعامل تلگرام است.

دو فروش که هر کدام ۸۵۰ میلیون دلار جمع آوری کردند، وجود داشت و این بودجه برای توسعه‌ی شبکه‌ی باز تلگرام (TON) انجام شده است که توسط توکن GRAM پشتیبانی خواهد شد.

آنها در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک شبکه‌ی بلاک چین مقیاس پذیر هستند که می‌تواند میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را با استفاده از “infinite sharding” و “hypercube routing” پردازش کند.

 عرضه اولیه کوین

Dragon

Dragon با وجود شایعاتی که در رابطه با ارتباط با یک گانگستر مستقر در ماکائو و ارتباط تجاری با Cambridge Analytica، موفق شده است یکی از موفق‌ترین ICOها در تاریخ باشد که ۳۲۰ میلیون دلار خیره کننده جمع کرده است. این اولین ICO بود که برای تأمین بودجه‌ی یک کازینو‌ی شناور در پناهگاه قمار آسیا یعنی ماکائو انجام شد. کوین Dragon ،DRG، یک ارز دیجیتالی است که هدف آن قمار بازان VIP در ماکائو است و ارزش آن در گرو موفقیت یک سرمایه گذاری بزرگ قمار است.

Dragon با هدف کمک به کاربران در پس انداز پول، از طریق Dragon Coin به آنها اجازه می‌دهد ارز خود را به پولی تبدیل کنند که بدون نیاز به واسطه می‌توانند در ماکائو قمار کنند.

هدف از عرضه اولیه کوین چیست؟

زمانی که یک پروژه ارز دیجیتال می‌خواهد از طریق ICO سرمایه لازم برای راه اندازی پروژه را جمع‌آوری کند. اولین قذم برای این کار این است توسعه دهندگان یک دید کلی از ساختار پروژه بدست آورند. عرضه اولیه کوین به چند روش تعیین می‌شود:

۱- عرضه ثابت با قیمت ثابت: یک شرکت می‌تواند یک هدف یا محدودیت بودجه خاصی را تعیین کند، به این معنی که هر توکن فروخته شده در ICO دارای قیمت از پیش تعیین شده است و کل عرضه توکن ثابت است.

۲- عرضه ثابت با قیمت متغیر: یک عرضه اولیه کوین می‌تواند یک عرضه ثابت از توکن‌ها و یک هدف تأمین مالی پویا داشته باشد؛ این بدان معناست که مقدار وجوه دریافتی در ICO قیمت کلی هر توکن را تعیین می‌کند.

۳- عرضه متغیر و قیمت ثابت: برخی از ICOها عرضه توکن پویا اما قیمت ثابت دارند، به این معنی که میزان سرمایه دریافتی تعیین کننده میزان عرضه ارز دیجیتال است.

در کنار ساختار ICO، پروژه کریپتو معمولاً یک وایت پیپر ایجاد می‌کند که از طریق وبسایت جدیدی که به توکن اختصاص داده شده است، در دسترس سرمایه گذاران بالقوه قرار می‌گیرد. وایت پیپر باید شامل اطلاعات مهمی در مورد پروژه به سرمایه گذاران ارائه دهد:

  • این پروژه در مورد چیست
  • نیازی که پس از اتمام پروژه انجام می‌شود
  • پروژه به چه مقدار سرمایه نیاز دارد
  • بنیانگذاران چه تعداد از ارزهای دیجیتال را حفظ خواهند کرد
  • چه نوع پرداختی (چه ارزها) پذیرفته خواهد شد
  • مدت زمان اجرای عرضه اولیه کوین
عرضه اولیه کوین ICO برای استارتاپ‌ها بسیار جذاب است

این پروژه وایت پیپر خود را به عنوان بخشی از کمپین ICO منتشر می‌کند. وایت پیپر برای تشویق علاقه مندان و حامیان پروژه برای خرید برخی از توکن های پروژه طراحی می کند. سرمایه‌گذاران معمولاً می‌توانند از فیات یا ارز دیجیتال برای خرید توکن‌های جدید استفاده کنند و بسیار رایج است که سرمایه‌گذاران با استفاده از سایر رمز ارزها مانند بیت‌کوین یا اتریوم پرداخت‌های خود را تکمیل کنند. توکن‌های تازه منتشر شده مشابه سهام فروخته شده به سرمایه گذاران در طول IPO هستند.

نحوه کار عرضه اولیه کوین به چه صورت است؟

عرضه اولیه ارز دیجیتال یک فرآیند پیچیده است که به دانش عمیق فناوری، امور مالی و قانون نیاز دارد. ایده اصلی عرضه های اولیه ارز دیجیتال استفاده از سیستم‌های بلاک چین در فعالیت‌های افزایش سرمایه است که منافع ذینفعان مختلف را همسو می کند. مراحل ICO به شرح زیر است:

  • شناسایی اهداف سرمایه گذاری

هر ICO با قصد شرکت برای افزایش سرمایه شروع می شود. این شرکت اهداف کمپین جمع آوری کمک های مالی خود را مشخص می کند و مطالب مربوطه را در مورد شرکت یا پروژه برای سرمایه گذاران بالقوه ایجاد می کند.

  • ایجاد توکن

مرحله بعدی در عرضه اولیه سکه، ایجاد توکن است. در اصل، توکن ها نمایش دهنده یک دارایی یا ابزار در بلاک چین هستند. توکن ها قابل تعویض و مبادله هستند. آنها را نباید با ارزهای رمزنگاری شده اشتباه گرفت زیرا توکن ها فقط اصلاحاتی از ارزهای دیجیتال موجود هستند. برخلاف سهام، توکن‌ها معمولاً سهام یک شرکت را ارائه نمی‌کنند. در عوض، بیشتر توکن‌ها مقداری از سهام را در یک محصول یا خدمات ایجاد شده توسط شرکت به صاحبان خود می‌دهند.

توکن ها با استفاده از پلتفرم های بلاک چین مشخص ایجاد می شوند. فرآیند ایجاد توکن‌ها نسبتاً ساده است، زیرا یک شرکت لازم نیست مانند ایجاد ارزهای دیجیتال جدید، کد را از ابتدا بنویسد. در عوض، پلتفرم‌های بلاک چین موجود که ارزهای رمزپایه موجود مانند اتریوم را اجرا می‌کنند، امکان ایجاد توکن‌ها را با تغییرات جزئی در کد فراهم می‌کنند.

  • کمپین تبلیغاتی

در همان زمان، یک شرکت معمولا یک کمپین تبلیغاتی برای جذب سرمایه گذاران بالقوه اجرا می کند. توجه داشته باشید که کمپین ها معمولاً به صورت آنلاین اجرا می شوند تا بیشترین دسترسی سرمایه گذاران را به دست آورند. با این حال، در حال حاضر، چندین پلتفرم آنلاین بزرگ مانند فیس بوک و گوگل، تبلیغات ICO ها را ممنوع کرده اند.

  • عرضه اولیه

پس از ایجاد توکن ها به سرمایه گذاران ارائه می شود. پیشنهاد ممکن است در چندین دور ساختار یافته باشد. سپس شرکت می‌تواند از درآمد حاصل از ICO برای راه‌اندازی یک محصول یا خدمات جدید استفاده کند، در حالی که سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار داشته باشند که از توکن‌های به‌دست‌آمده برای بهره‌مندی از این محصول/خدمت استفاده کنند یا منتظر افزایش ارزش توکن‌ها باشند.

عرضه اولیه سهام در مقابل عرضه اولیه ارز دیجیتال: تفاوت در چیست؟

عرضه اولیه سهام باعث افزایش سرمایه برای شرکت هایی می‌شود که در حال تبدیل شدن به سهام هستند و منجر به توزیع سهام شرکت بین سرمایه گذاران می شود. در عرضه اولیه کوین، شرکت‌های ارز دیجیتال از طریق فروش کوین یا توکن، سرمایه جمع‌آوری می‌کنند. در هر دو مورد، سرمایه‌گذاران، چه در مورد شرکت و چه در مورد ارز دیجیتال، خوش‌بین هستند و بر اساس برخی اعتقاد به افزایش ارزش دارایی در طول زمان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تفاوت اصلی بین عرضه اولیه ارز دیجیتال و عرضه اولیه سهام در این است که سرمایه گذاری در یک عرضه اولیه کوین، سهام مالکیت شما را در پروژه یا شرکت ارز دیجیتال تضمین نمی‌کند. شرکت‌کنندگان ICO در حال ریسک هستند که ارزش یک ارز بی‌ارزش در حال حاضر بعداً بالاتر از قیمت خرید اصلی‌اش افزایش می‌یابد.

عرضه اولیه سهام در مقابل عرضه اولیه ارز دیجیتال

IPO ها به شدت توسط سازمان های دولتی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار تنظیم می شوند، در حالی که عرضه اولیه کوین عمدتاً غیرقانونی هستند. این فقدان مقررات همراه با ماهیت اغلب غیرمتمرکز پروژه های رمزنگاری به این معنی است که ساختار یک ICO می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. در مقابل، ساختار اکثر IPOها تا حد زیادی مشابه است.

اگرچه IPOها توسط سرمایه‌گذاران محافظه‌کارتری تامین می‌شوند که بازده مالی را پیش‌بینی می‌کنند، ICO‌ها ممکن است از حامیان ریسک پذیری که مشتاق سرمایه‌گذاری در یک پروژه جدید و هیجان‌انگیز هستند، بودجه دریافت کنند. یک ICO با یک رویداد تأمین مالی جمعی متفاوت است زیرا امکان سود مالی را در طول زمان ارائه می دهد، در حالی که طرح های سرمایه گذاری جمعی اساساً فقط کمک های مالی دریافت می کنند. عرضه اولیه کوین به دلیل احتمال سود مالی به عنوان “فروش جمعی” نیز شناخته می شوند.

IPO چیست؟

عرضه اولیه سهام (IPO) به فرآیند عرضه سهام یک شرکت خصوصی به عموم در انتشار سهام جدید اشاره دارد. IPO به شرکت اجازه می‌دهد تا سرمایه خود را به وسیله سرمایه گذاران عمومی افزایش دهد. انتقال از یک شرکت خصوصی به یک شرکت دولتی می‌تواند زمان مهمی برای سرمایه‌گذاران خصوصی باشد تا به طور کامل به سود سرمایه‌گذاری خود پی ببرند؛ زیرا معمولاً شامل مزایا سهام برای سرمایه‌گذاران خصوصی فعلی می‌شود. در همین حال، به سرمایه گذاران عمومی نیز اجازه می‌دهد تا در عرضه شرکت کنند.

ICO و IDO؛ تفاوت آنها و راهی برای شناسایی عرضه اولیه های

IDO یا عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز به اولین توزیع یا فروش عموم توکن یک پروژه گفته می‌شود. این کار با هدف تامین سرمایه برای توسعه پلتفرم یا توزیع توکن بین مردم و گسترش پروژه انجام می‌شود. تمامی پروژه‌ها برای توسعه به منابع مالی نیاز دارند. گسترش همکاری، لیست شدن در صرافی‌های متمکرز، کمپین تبلیغاتی از جمله هزینه‌های راه اندازی یک پروژه است. عموما پروژه بخشی از این هزینه‌ها را از طریق عرضه اولیه می‌پردازند. در این روش توکن‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز به صورت عرضه اولیه ارائه خواهد شد.

ICO و IDO؛ تفاوت آنها و راهی برای شناسایی عرضه اولیه های

IDOها جدیدترین مدل برای پروژه های کریپتو هستند که به دنبال جذب سرمایه از سرمایه گذاران هستند. اما آنها بدون محدودیت نیستند. به عنوان مثال، صرافی‌های غیرمتمرکز مقیاس پذیری کمتری دارند. این غیرمعمول نیست که عرضه های اولیه ارز دیجیتال بتوانند بیش از ۱ میلیارد دلار جمع آوری کنند که این برای عرضه اولیه صرافی‌های غیرمتمرکز اتفاق نیفتاده است.

با داشتن اطلاعات مناسب، هیچ چیز نمی‌تواند اعتماد سرمایه گذار را متزلزل کند. چالش در توانایی صرافی‌های غیرمتمرکز برای جمع آوری سرمایه برای چنین سرمایه گذاری هایی خواهد بود.

مزایا و معایب عرضه اولیه کوین چیست؟

خدمات آنلاین می‌توانند تولید توکن‌های ارزهای دیجیتال را تسهیل کنند و به‌طور استثنایی راه‌اندازی عرضه اولیه را برای یک شرکت آسان می‌کنند. مدیران ICO توکن ها را مطابق با شرایط مورد نیاز عرضه اولیه تولید، دریافت و توزیع می‌کنند. اما از آنجایی که ICO ها توسط مقامات مالی مانند SEC تنظیم نمی‌شوند، وجوهی که به دلیل تقلب یا عدم مدیریت از بین رفته اند ممکن است هرگز بازیابی نشوند.

سرمایه‌گذاران اولیه در یک عرضه اولیه ارز دیجیتال معمولاً با این توقع برانگیخته می‌شوند که توکن‌ها پس از راه‌اندازی ارز دیجیتال ارزش پیدا کنند. مزیت اصلی یک عرضه اولیه کوین پتانسیل بالا برای رشد و صعود است.

اما قانونی بودن ارزهای دیجیتال یا دارایی‌های دیجیتال تضمین نمی‌شود. در سال ۲۰۱۷، بانک خلق چین رسما ICO ها را ممنوع کرد و آنها را به عنوان مضر برای ثبات اقتصادی و مالی محکوم کرد.

بهترین سایت برای دریافت عرضه اولیه کوین

  • Coincodex.com
  •  Icodrops.com
  • Icoholder.com
  • صرافی های معتبر مانند بایننس

خطرات عرضه اولیه توکن چیست؟

هر توکنی که از طریق عرضه اولیه فروخته می‌شود، سرمایه‌گذاری با ریسک بالا محسوب می‌شود. بازار هنوز تحت نظارت است، عرضه‌های اولیه ارز دیجیتال کلاهبرداری زیاد هستند و سرمایه گذاران هیچ حفاظتی در صورت شکست یک عرضه اولیه یا کلاهبرداری بودن آن ندارند. گزارش ساتیس در سال ۲۰۱۸ که برای بلومبرگ تهیه شد، بیان کرد که تقریباً ۸۰ درصد از عرضه اولیه کوین در آن زمان، فروش های تقلبی بوده اند. برای هر کسی که به دنبال شرکت در یک ICO است، مهم است که موارد زیر را در فرآیند بررسی دقیق خود لحاظ کنید:

تیم پروژه را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها تجربه قابل اثباتی در ایجاد مشاغل موفق دارند یا خیر. در حالت ایده آل، اعضای تیم باید حساب های رسانه های اجتماعی خود را نیز فهرست کنند تا بتوان با آنها تماس گرفت.
کاغذ سفید و نقشه راه پروژه را مرور کنید تا ببینید محصول یا خدمات مورد نظر چگونه کار می کند، از جمله اینکه چه زمانی ویژگی های خاص راه اندازی می شود.

خطرات عرضه اولیه توکن

بررسی کنید که آیا کد کامپیوتری توسط شخص ثالث ممیزی شده است یا خیر. این نشانه خوبی خواهد بود که یک پروژه در مورد امنیت خود جدی است.

به دنبال اشتباهات املایی در وب سایت باشید: این معمولاً یک علامت قرمز اولیه است که یک وبسایت به سرعت و با کمی تفکر ساخته شده است و می تواند به کلاهبرداری بودن آن اشاره کند.

توکن‌ها، به‌ویژه آنهایی که فروش موفقی داشته‌اند، معمولاً در صرافی‌های رمزنگاری فهرست می‌شوند. پس از فهرست شدن، سرمایه گذاران جدیدی که پیشنهاد توکن را از دست داده اند، فرصتی برای خرید سکه دارند. اگر پروژه ای خود را به خوبی بازاریابی کرده باشد، می تواند تقاضای قابل توجهی برای توکن آن پس از ICO وجود داشته باشد.

با این حال، دیدن سرمایه‌گذاران عرضه اولیه که ارزها با قیمت بسیار پایین خود را به بازار توزیع می‌کنند تا بازدهی سریع و آسان سرمایه‌گذاری یا قیمت‌های توکن را به دست آورند تا به شدت کاهش یابند، تبدیل به یک عمل رایج شده است.

تعداد کمی از توکن‌ها به ندرت قیمتشان را از این نوع فروش‌ها بازیابی می‌کنند و بخش بزرگی از این است که چرا امروزه از ICO کمتر استفاده می‌شود. مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که بیش از ۵۰ درصد از پروژه های ICO بیش از چهار ماه پس از راه اندازی نتوانستند زنده بمانند. در اینجا لیستی از بیش از ۲۱۰۰ ICO شکست خورده یا “کوین مرده یا Dead Coin” آمده است.

آیا عرضه اولیه کوین قانونی است؟

وضعیت قانونی ICO عمدتا تعریف نشده است. در حالت ایده آل، این توکن نه به عنوان یک دارایی مالی بلکه به عنوان یک کالای دیجیتال مانند بسیاری موارد دیگر فروخته می‌شود. به همین دلیل است که ICO اغلب “crowd sale” نامیده می‌شود. در این حالت، در بیشتر حوزه‌های قضایی، بودجه با ICO تنظیم نشده است، که این کار را بسیار آسان و بدون کاغذ بازی می‌کند، با توجه به اینکه یک وکیل باتجربه درگیر موضوع است.

با توجه به این موارد، ICOها به این دلیل که اکثرا اوراق بهادار هستند، به طور فزاینده‌ای تحت نظارت نهادهای نظارتی مانند SEC و CFTC قرار گرفته‌اند. این امر وقتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، Dao ICO را به عنوان اوراق بهادار اعلام کرد، مورد توجه زیادی قرار گرفت.

جمع بندی

یک عرضه اولیه کوین شبیه ترکیبی بین عرضه اولیه سهام و تامین مالی آنلاین برای ارزهای دیجیتال است. می‌توان مقدار «X» از یک توکن موجود را در یک پروژه مشارکت داد و در ازای آن مقدار «Y» یک توکن جدید (با نرخ تبدیل تعیین‌شده) در تاریخی که صادرکننده توکن تعیین می‌کند، دریافت کرد.

این توکن را می توان به دو صورت توکن کاربردی و امنیتی استفاده کرد. یک توکن کاربردی عموماً تنظیم نشده است و توسط استارت‌آپ‌ها برای به دست آوردن سرمایه برای تأمین مالی پروژه‌های خود در ازای دسترسی آینده به خدمات در حال توسعه استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، یک توکن امنیتی به طور کلی مانند یک سهام، یک دارایی قابل معامله با ویژگی های مالکیت رفتار می شود و توسط SEC تنظیم می شود. عرضه اولیه ارز دیجیتال مفهوم جدیدی است و برخی نگرانی‌هایی را در مورد ارزش واقعی توکن‌ها و اینکه چقدر ثروتمند شدن برای صادرکننده آسان است، افزایش می‌دهند. در نهایت، زمان نشان خواهد داد که آیا عرضه اولیه به آینده تأمین مالی کسب‌وکارها تبدیل می‌شود یا صرفاً یک طرح «پولدار شدن» توسط ناشران است.

میانگین امتیازات ۳٫۹ / ۵٫ تعداد رای: ۴۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *