آموزش صرافی ها

نقدینگی یا liquidity صرافی ارز دیجیتال

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

نقدینگی (liquidity) صرافی ارز دیجیتال چیست؟

نقدینگی (liquidity) به طور کلی به سهولت مبادله یک دارایی با پول نقد بدون تاثیر بر قیمت آن دارایی اشاره دارد. سهولت (سرعت و تلاش لازم) و قیمت (لغزش یا تفاوت قیمت پیش بینی شده و قیمت اجرا شده‌‍‍، با یک سفارش بزرگ) است. هنگام در نظر گرفتن نقدینگی در چهارچوب مبادلات دیجیتال، هر دو مولفه مهم هستند. یک معامله گر باید معامله را در ترین زمان ممکن انجام دهدو هزینه ی آن در حد امکان موثر باشد.

ما حتی فراتر از نقدینگی برای یک دارایی خاص، در مورد نقدینگی بازار صحبت می‌کنیم؛ که مربوط به سلامت کل بازار است. مانند بازار املاک و مستغلات یک شهر یا بازار دیجیتال. بازار نقدینگی، بازاری است که در آن می‌توان دارایی ها را به راحتی و با قیمت واضح و ثابت خرید و فروش کرد.

معامله ی دیجیتال به چه معناست؟

در بازار ارز های دیجیتال، می‌توانیم به نقدینگی در سه سطح فکر کنیم: نقدینگی دارایی، نقدینگی صرافی و نقدینگی بازار. نقدینگی دارایی تابعی از خریداران و فروشندگان برای یک دارایی خاص و همچنین سهولت دسترسی آن در صرافی ها است. نقدینگی صرافی ارز دیجیتال تابعی از maker و taker های پلتفرم و همچنین هر دو دارایی های ذکر شده است و نقدینگی بازار تابعی از همه قطعاتی است که برای تشکیل سلامت بازار های دیجیتال جمع شده اند.

تریدرها در این بازار باید هر سه سطح را درنظر داشته باشند؛ به ویژه نقدینگی دارایی و نقدینگی صرافی، زیرا هر معامله نیاز به تصمیم گیری بر اساس این دو عامل و همچنین تعامل با هردوی آن ها دارد. در حالی که بیشتر سرمایه گذاران در حال بررسی اصول و تجزیه تحلیل فنی هستند، همچنین باید استراتژی های خرید و فروش مربوط به نقدینگی یک دارای و محل اجرای آن معاملات، به ویژه برای معامله گران که دائما در حال معامله هستند، مورد بررسی دقیق قرار گیرند.

چرا نقدینگی مهم است؟

تکرار بحث در مورد نقدینگی، اهمیت آن را برای بازار های مالی نشان می‌دهد؛ اما چه عواملی این چه چیزی مهمی را وارد بازار می‌کند؟ خود تعریف (سهولتی که می‌توان یک دارایی را با پول نقد مبادله کرد بدون اینکه بر قیمت آن دارایی تاثیر بگذارد) موضوع خوبی برای شروع است.

ثبات

هرچه بازار از نقدینگی بیشتری برخوردار باشد، از ثبات بیشتری نیز برخوردار است. هنگام خرید یا فروش بیت کوین، همیشه معامله گران زیادی در طرف مقابل حضور دارند که مایلند سفارش را با کمترین تاثیر بر قیمت دارایی پر کنند. با این وجود یک آلت کوین، با نقدینگی کمتر، احتمالا تحت تاثیر یک تجارت بزرگ، قیمت خود را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

برای انجام یک معامله ی بزرگ، شما احتمالا باید از طریق دفتر سفارش حرکت کنید، در نهایت گسترش درخواست پیشنهاد را افزایش دهید وسپس قیمت کلی دارایی را افزایش یا کاهش دهید. در این حالت، نه تنها معامله گر لغزش زیادی را تجربه می‌کند، بلکه به نظر می‌رسد که دارایی به مرور زمان دارای نوسان بیشتری می‌شود. با گذشت زمان، یک دارایی با نقدینگی بیشتر در تجارت فردی و همچنین در کل بازار، ثبات بیشتری پیدا می‌کند.

مقاوم در برابر دست کاری

آن ها بی دلیل بازار ارز دیجیتال را غرب وحشی نمی‌نامند. بازار ارز های دیجیتال با داشتن کاربران از سراسر جهان و چهارچوب نظارتی اندک، سابقه ی طولانی در دستکاری قیمت دارند. اما عدم پاسخگویی فقط نیمی از جریان است. نقدینگی همان اندازه مهم است که می‌تواند محیط دستکاری را بسیار آسان کند. یک بازاری که نقدینگی ندارد می‌تواند به یک کاربر بزرگ یا گروهی از کاربران اجازه دهد تا قیمت را برای منافع خود دستکاری کنند، در حالی که دارایی های با نقدینگی بیشتر و مبادلات در برابر این نوع دست کاری ها مقاومت بسیار بیشتری دارند.

زمان معامله

با نقدینگی بالاتر و معامله گران بیشتر، سفارشات خیلی سریع تر از محیط های کم نقدینگی پر می‌شوند. اگرچه این امر به راحتی مشخص است است و تجربه کاربری بهتری دارد، اما برای معامله گران با فرکانس بالاتر نیز سودمند است. به ویژه در زمان نوسانات بالا، امکان ورود و خروج سریع از موقعیت می‌تواند تاثیر جدی بر سود داشته باشد.

تجزیه و تحلیل فنی

اعتقاد شخصی شما نسبت به صحت تجزیه و تحلیل فنی هرچه باشد، این یک استراتژی گسترده در بازارهای ارز دیجیتال است. برای کسانی که از این روش استفاده می‌کنند، بازارهای نقدینگی بالاتر می‌توانند به افزایش دقت کمک کنند. با توسعه شدید تر و ثبات بیشتر نقدینگی، قیمت و شکل گیری نمودار توسعه یافته و دقیق تر است. در بازار های کم نقدینگی که معاملات بزرگ می‌توانند به طور قابل توجهی بر قیمت تاثیر بگذارند، شکل گیری نمودار توسط بازارهای خارجی انحراف بیشتری نسبت به بازار های سالم دارند.

چگونه می‌توان نقدینگی را اندازه گیری کرد؟

در هنگام بررسی نقدینگی عوامل مختلفی وجود دارد که باید آن ها را مورد بررسی قرار داد، اما به خاطر سپردن زمینه عملی آن مفید است: صرافی که در آن معامله می‌شود. هنگامی که می‌خواهید نقدینگی یک دارایی خاص را درک کنید، مشاهده اعدادی مانند حجم تجارت ۲۴ ساعته در سایتی مانند CoinMarketCap می‌تواند مفید باشد، اما این داده ها محدود است.

برای اندازه گیری نقدینگی به روشی عملی که به شما کمک کند تا تعیین کنید که در کجا و چه چیز هایی باید تجارت کنید، باید در سطح صرافی شروع کنید، زیرا همه حجم تجارت یکسانی ندارند. هنگام ارزیابی مبادله ای برای نقدینگی، می‌توانید به حجم معاملات ۲۴ ساعته، عمق دفترچه سفارش آن (تعداد سفارشات خرید و فروش) و بازه پیشنهادی درخواست بپردازید. با این حال، هنگام ارزیابی دفتر سفارش مهم است که به یاد داشته باشیدکه سفارشات stop limit، که درصورت قیمت بهتر یا بهتر از قیمت هدف انجام می‌شوند، و سفارشات iceberg که سفارشات بزرگی است که به قطعات کوچک تر تقسیم می‌شوند تا ارزش کل را پنهان کنند، همیشه قابل مشاهده نیستند، به این معنی که ممکن است نمایش کامل و دقیقی نداشته باشند.

همچنین لازم به ذکر است که CoinMaketCap اخیرا معیار جدیدی به نام « نقدینگی صرافی» را منتشر کرده است که هدف آن کاهش تاثیر معیارهای حجم متورم و محاسبه شده توسط «طیف وسیعی از متغیر های اصلی از دفتر سفارشات، مانند فاصله ی سفارش از متوسط قیمت، اندازه سفارش و نقدینگی نسبی دارایی مورد نظر» است. این احتمالا معیار ارزشمندی را برای معاله گرانی که امیدوارند نمایشی دقیق از نقدینگی ارز را به دست آورند، فراهم می‌کند.

نقدینگی در صرافی ها چگونه است؟

در حال حاضر بیش از ۳۱۸ صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که طبق ۱۰۰ مورد برتر بین ۱۲٫۵ میلیون و ۳ میلیارد دلار حجم ۲۴ ساعته طبق CoinMarketCap وجود دارد. به بیان ساده، نقدینگی صرافی ها به میزان قابل توجهی متفاوت است.

معایب و مزایای احتمالی مرتبط با کم نقدینگی چیست؟

ما در مورد مزایای نقدینگی بالاتر و برخی از خطرات نقدینگی کم به طور کامل بحث کرده ایم، اما ارزش دارد که این خطرات را به طور صریح بیان کنیم؛ و همچنین برخی از مزایای بالقوه نقدینگی کم را برای برای یک تاجر ذکر کنیم. اساسا، نقدینگی پایین منجر به ثبات قیمت های کمتری برای یک دارایی می‌شود، به این معنی که لغزش و دست کاری قیمت از ریسک های محیط کم نقدینگی است، اما همچنین افت قیمت می‌تواند به سقوط فوری تبدیل شود. عدم حضوران فعالان بازار می‌تواند منجر به انتظاری طولانی شود، که به ویژه در هنگام نوسان بازار می‌تواند برای یک تاجر ضرر محسوب شود.

از طرف دیگر این عدم ثبات می‌تواند برای یک تاجر سودمند باشد. هنگامی که یک سفارش بزرگ به دلیل نقدینگی کم، کاهش قیمت پیدا می‌کند، فرصت آربیتراژ برای خرید دارایی با تخفیف ایجاد می‌شود.

به طور کلی، مهم ترین مطلب این است که دقیقا بفهمید نقدینگی چه تاثیری در معاملات شما دارد و داشتن یک استراتژی منسجم که این عوامل را در نظر بگیرد، پس باید با اطلاعات دقیق دارایی ها و مبادلات را با یک فضای نقدینگی مناسب انتخاب کنید.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *