مفاهیم پایه

پامپ و دامپ چیست و چه استفاده ای دارد؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴
(۷۱)

شاید این سوال شما هم باشد که پامپ و دامپ در ارز دیجیتال به چه صورتی است؟ و موارد، اقدامات، هشدارهای لازم را چگونه باید رعایت کنیم ؟

پامپ و دامپ یک تاکتیک قدیمی برای بدست آوردن سریع پول است. اخیراً مقدار آن در بازارهای ارز دیجیتال افزایش یافته که باعث شده CFTC یک مشاوره حمایت از مصرف کننده، صادر کند.

پامپ و دامپ یک طرح قدیمی برای افزایش سریع یک دارایی با ارزش کمتر است سپس آنرا می‌فروشند و از این افزایش قیمت سود بدست می‌آورند. پامپ و دامپ نه تنها طبق قوانین اوراق بهادار غیر قانونی است، بلکه در دنیای فن‌آوری بلاک چین، ارز دیجیتال و دارایی های دیجیتال نیز بسیار رایج است.

پامپ و دامپ چگونه عمل می‌کند؟

در یک طرح پامپ و دامپ، قیمت یک دارایی کم ارزش، معمولاً قیمت با سقف بازار پایین، از طریق بازاریابی برنامه ریزی شده به طور مصنوعی متورم می‌شود. اظهارات دروغین، اظهارات گمراه کننده، تعداد زیادی از پست های رسانه های اجتماعی، علائم مشترک و سایر محصولات شیک برای استفاده از این کلمه استفاده می‌شود که یک دارایی کم ارزش در واقع یک خرید داغ است که سرمایه گذاران نمی‌خواهند آن را از دست بدهند (پامپ).

برای حمایت از این ادعاها، قیمت دارایی کم ارزش به دلیل پامپ برنامه ریزی شده به سرعت در حال افزایش است. هنگامی که سرمایه گذاران در مورد دارایی کم ارزش حرف زدند و شاهد افزایش سریع آن هستند، سرمایه گذاران بیشتری شروع به خرید سهام می‌کنند.

این زمانی است که افرادی که در طرح پامپ و دامپ هستند، سهام دارایی با ارزش بیش از حد را می‌فروشند یا “دامپ” می‌کنند. این افراد از فروش دارایی در اوج یا نزدیک آن به چندین برابر بیشتر از قیمتی که آنرا خریداری کرده اند سود می‌برند. هنگامی که آنها شروع به فروش سهام خود از دارایی با ارزش بیش از حد می‌کنند، قیمت دارایی مخزن اصلاح می‌شود و به ارزیابی دقیق تر و مناسب تری تبدیل می‌شود.

اینترنت برای پامپ و دامپ

قبل از اختراع اینترنت، سازماندهی پامپ و دامپ بسیار دشوارتر بود. افراد بایدپامپ و دامپ را شخصاً، از طریق تلفن یا از طریق پست حلزونی سازماندهی می‌كردند. طرح های صعود وسقوط غالباً توسط “مرکز تماس جهانی (Boiler Rooms)”،که به استفاده از تاکتیک های فروش غیرمنصفانه مانند ترویج سهام کم ارزش برای سودآوری معروف بودند، سازماندهی می‌شد.

با ایجاد اینترنت، اجرای طرح پامپ و دامپ بسیار آسان تر شد. این روزها، افراد برای هماهنگی پامپ ودامپ در اتاق های گفتگو، از طریق برنامه های پیام رسان و صفحه های پیام اینترنتی گفتگو می‌کنند. با تمام مکانهایی که اینترنت برای گفتگو با یکدیگر فراهم می‌کند، (کمیسیون معاملات آتی کالاها CFTC) نسبت به اینکه طرح‌ های پامپ و دامپ حتی می‌توانند سرمایه گذاران حرفه ای را متضرر کنند و یا از خطرات احتمالی، هوشیار تر شدند.

بیانیه مشورتی حمایت از مشتری در مورد ارز مجازی CFTC

در ۱۵ فوریه، CTFC اولین بیانیه مشاوره ای برای حمایت از مشتری ارز واقعی پامپ و دامپ را منتشر کرد.

“مشتریان باید بدانند كه این تقلب ها به صورت آنلاین گسترش یافته و شایع است. حتی سرمایه گذاران باتجربه می‌توانند به اهداف کلاهبرداران حرفه ای تبدیل شوند که در استفاده از اطلاعات به ظاهر معتبر در تلاش برای فریب دادن، افراد متخصص هستند.”

مشاور حتی پیام های یک اتاق گفتگوی آنلاین را برای هماهنگی پامپ و دامپ نقل می‌کند:

“۱۵ دقیقه مانده به پامپ! آماده خرید شوید. “پنج دقیقه تا پامپ، پیام بعدی کوین خواهد بود! درباره ی ما توییت کنید و برای همه لینک تلگرام (sic) را بفرستید برای افرادی که از بیرون این قضیه ی اینکه ما چگونه پامپ می‌کنیم را مشاهده می‌کنند، پس آنها نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. اجازه دهید (sic) آن را به ماه ببرد!!!!

در طرحی که در بالا ذکر شد، کل فرآیند پامپ و دامپ فقط هشت دقیقه طول کشید.

CTFC به مصرف کنندگان هشدار می‌دهد:

مشتریان باید از خرید ارز مجازی یا توکن بر اساس نکاتی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است خودداری کنند. مؤسسات این طرح معمولاً شایعات را منتشر کرده و خواستار خرید فوری می‌شوند. قربانیان معمولاً به افزایش قیمت ارز واکنش نشان می‌دهند و شایعات را تأیید نمی‌کنند. سپس دامپ آغاز می‌شود. قیمت کاهش می‌یابد و قربانیان با ارز یا نشانه هایی که ارزش آنها بسیار کمتر از انتظار آنها است، باقی می‌مانند. از ابتدا تا انتها، این کلاهبرداری ها فقط در چند دقیقه طول می‌کشد.

قوانین بازار بر علیه پامپ و دامپ

با ادامه رشد بازار ارزهای دیجیتال، سازمانهای دولتی به بازارهای در حال رشد توجه لازم را برای توسعه نیاز می‌دهند. این شامل انتشار گزارش های دقیق مانند CFTC Primer در مورد ارزهای مجازی، برگزاری جلسات دادرسی با کنگره و دادن تمام اطلاعات موجود به مصرف کنندگان برای کاهش احتمال تقلب یا دستکاری در مصرف کننده است.

طرح های پامپ و دامپ غیرقانونی است و توسط SEC کلاهبرداری در اوراق بهادار محسوب می‌شود. در بیشتر بازارهای نظارتی مانند صرافی اوراق بهادار لندن و بورس اوراق بهادار نیویورک، نیز غیرقانونی هستند. CTFC حتی برای هر افشاگر pump and dump که بتوانند CTFC را به سمت تحریم های پولی ۱ میلیون دلار یا بیشتر سوق دهند، یک امتیاز ۱۰-۳۰ درصدی ارائه می‌دهد.

با این حال، طرح های پامپ و دامپ در صرافی ارزهای دیجیتال غیرقانونی نیستند. صرافی ارز دیجیتالی که سازمان یافته نیستند. هیچ بخشی از قانونگذاری در مورد مبادلات ارزهای دیجیتال وجود ندارد. بنابراین حتی اگر pump and dump غیراخلاقی باشد، رسما هنوز غیرقانونی نیست.

Cointelegraph به ، مراجعه کرد. هنگامی که از متخصص ضد پولشویی Jo Ciccolo، بنیانگذار BitAML شرکتی که راه حل های ضد پولشویی را برای استارت آپ های ارز دیجیتال ارائه می‌دهد، در مورد توسعه وضعیت قانونی پامپ و دامپ در بازار ارزهای دیجیتال سؤال شد، و اینکه آیا می‌توان در یک صنعت غیرنظامی whistleblow، Ciccolo گفت:

CFTC، مانند سایر تنظیم کنندگان مالی، استفاده از منابع اجرایی موجود را ادامه خواهد داد. برنامه های Whistleblower، یک ابزار نظارتی رایج، به طور کلی در قرار دادن اطلاعات مهم و معتبر به دست محققان بسیار چشمگیر عمل کرده است. CFTC با تمرکز بر ردیابی و جلوگیری از فعالیت های متقلبانه، مانند طرح های صعود و سقوط، ضمن خنثی کردن ابتکارات اولیه در فضای رمزنگاری، آموزش و حمایت از مصرف کننده را به درستی اولویت قرار داده است.

موارد: دستکاری بازار در Bittrex

برنامه ریزی صحیح و درست پامپ و دامپ می‌تواند باعث شود سرمایه گذاران بالای ۱۰۰درصد از سرمایه ی خود سود بدست آوردند (می تواند سرمایه گذاران بیش از ۱۰۰ درصد بازده سرمایه را به همراه داشته باشد) در یک مورد، یک گروه پامپ آلت کوین، قادر بود تا قیمت کوین ها را به بیش از ۹۵۰ درصد افزایش دهد. در ساعت ۱۱:۴۵ صبح ۲ جولای، مجری اتاق گفتگو اعلام کرد که پامپ بعدی تا ۲۰ دقیقه ی دیگر در Bittrex اتفاق می‌افتد. ۱۵ دقیقه بعد اعلام کرد که پامپ و دامپ  تا ۵ دقیقه ی دیگر رخ می‌دهد (ساعت ۱۲ ظهر). در ساعت ۱۲ نام کوین SLS را اعلام کرد و لینک را به بازار مربوطه Bittrex ارسال کرد. در آغاز پامپ کوین  SLS، ۰۰۴۶ بیت کوین ارزش داشت (۱۱٫۶۱دلار براساس قیمت ۲ جولای). در اوج پامپ SLS، به ارزش ۰۴۸۳ بیت کوین (۱۱۰ دلار براساس قیمت ۲ جولای) بود و پس از دامپ ارزش SLS به ۰۰۵۹بیت کوین(۴۱٫۴۹ دلار) برگشت.

 دستکاری بازار در Bittrex
 دستکاری بازار در Bittrex
Altcoin Pumping Group 2/2 Telegram Chat

در نوامبر سال ۲۰۱۷، تحقیقات Business Insider نشان داد که تریدرها از طریق برنامه پیام رسان تلگرام در حال هماهنگی pump anddump در Bittrex و Yobit هستند. اندکی بعد، Bittrex بیانیه ای صادر کرد:

“یک بیانیه کلی در مورد تاکتیک های دستکاری بازار: Bittrex به طور فعال هر نوع دستکاری در بازار، از جمله گروه های پامپ را سست می‌کند. مطابق با شرایط خدمات ما، حسابهای مربوط به این نوع فعالیتها را به حالت تعلیق در می آیند و به مقامات مربوطه گزارش داده می‌شود.”

پس از اعلام این خبر، گروه های pump در تلگرام به اعضای خود هشدار دادند که Bittrex با رفتارهای دستکاری کننده برخورد خواهد کرد. یک گروه به دلیل تغییر سیاست Bittrex، پامپ و دامپ خود را برای رمزنگاری علامتگذاری می‌کنند. گروه دیگری به نام Fake Pump & Dump Hunter علاقه داشت بداند آیا اعلامیه Bittrex یک تاکتیک برای ترساندن و هشدار است یا اینکه واقعاً اجرا شده است. Fake Pump & Dump Hunter درخواست کرد که هر کاربری که حساب خود را توسط Bittrex به حالت تعلیق درآورده است با آنها در تماس باشد.

گروه های پامپ و دامپ اغلب هزاران عضو دارند. در یک زمان، علائم تجاری رمزنگاری بیش از ۷۰۰۰ عضو داشت. برخی از اعضا سرمایه گذاران حرفه ای و سازمان دهندگان پامپ هستند که قبل از تاریخ pump در راه کوین سرمایه گذاری کرده اند. دیگران سرمایه گذار خرده فروشی هستند که در همان زمان شروع پامپ متوجه می‌شوند کدام کوین افزایش می‌یابد.

چهار هشدار CTFC

 اگرچه صنعت ارزهای دیجیتال در حال توسعه است و اقدامات لازم را برای ادغام با سیستم بانکی و مالی سنتی انجام می‌دهد. بلاک چین و ارز دیجیتال هنوز در مرحله غرب وحشی است. به دلیل عدم تنظیم مقررات و حمایت از مصرف کننده در بازارهای ارزهای دیجیتال، هنوز فرصت کافی برای برداشتن طرح های جعلی و دستکاری کننده مانند پامپ و دامپ وجود دارد. به همین دلیل همیشه بهتر است تحقیقات مستقلی درباره دارایی های مورد علاقه خود برای سرمایه گذاری انجام دهید و فقط مقداری از ریسک را بپذیرید که به شما امکان می‌دهد آسوده بخوابید.

برای محافظت از سرمایه گذاران در برابر بازارهای دستکاری، مشاوره CTFC به مصرف کنندگان هشدارهای زیر را داد:

  • کوین ها و توکن های دیجیتالی را صرفاً بر اساس یک ترفند خریداری نکنید، بخصوص زمانی که در شبکه های اجتماعی با آن برخورد می‌کنید.
  • تبلیغات یا وب سایت هایی را که با سرمایه گذاری در برخی از کوین ها یا توکن های دیجیتال نوید ثروت سریع را می‌دهند، باور نکنید.
  • در معاملات پامپ و دامپ شرکت نکنید. دستکاری در بازار خلاف قانون است و بسیاری از شرکت کنندگان در نهایت ضرر می‌کنند.
  • چیزی به نام سرمایه گذاری تضمینی یا استراتژی تجارت وجود ندارد. اگر کسی به شما گفت که خطر از دست دادن پول وجود ندارد، اصلاً سرمایه گذاری نکنید.

میانگین امتیازات ۴ / ۵٫ تعداد رای: ۷۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *