آموزش صرافی ها

چگونه از Uniswap استفاده کنیم؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

صرافی Uniswap ثابت کرد که با راه اندازی توکن حاکمیت خود می‌تواند در فضای تغییر یافته DeFi باقی بماند، اما در واقع چگونه باید از آن استفاده می‌کنید؟

در میان پروژه های DeFi، بدون شک Uniswap یکی از بزرگترین آن ها است. در تابستان سال ۲۰۲۰، این پروتکل مبادلات غیرمتمرکز، توجه علاقه مندان را به دنیای دیجیتال را جلب کرد و در بعضی مواقع، به منظور تسلط بر پروژه، یک رهبر بازار در صنعت وجود داشته است.

صرافی Uniswap چگونه کار می‌کند؟ معامله با توکن حاکمیت آن چیست و چگونه از Uniswap استفاده کنیم؟ راهنمای کامل ما همه چیز را توضیح خواهد داد.

Uniswap چگونه کار می‌کند؟

پروتکل Uniswap کارهای متفاوتی در صرافی متمرکز انجام می‌دهد. نرم افزار منبع باز آن بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است و به کاربران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به واسطه، توکن های ERC-20 را معامله کنند. علاوه بر این که به کاهش هزینه ها کمک می‌کند، می‌تواند برخی از مسائل مربوط به سانسور را از بین ببرد.

ارائه دهندگان نقدینگی، سهم بزرگی در تحقق همه چیز بدون نیاز به دفترچه سفارش دارند. هر کسی می‌تواند در این مجموعه های نقدینگی همکاری کند به شرطی که ارزشی معادل دو توکن مانند ETH و استیبل کوین مانند تتر یا DAI را داشته باشد. در صرافی ها، آن ها توکن های استخر نقدینگی را دریافت می‌کنند و سپس این توکن ها می‌توانند در سایر برنامه های غیرمتمرکز استفاده شوند. این کار همچنین برای این افراد تضمین می‌کند که بتوانند سهم خود را در هر زمان که اراده کنند پس بگیرند.

کاربران هر وقت مبادله ای را با استفاده از یک جفت معاملاتی انجام می‌دهند، هزینه های معامله را پرداخت می‌کنند و بخشی از این مبلغ به ارائه دهنده ی نقدینگی بر اساس تعداد توکن های مشترک آن ها تعلق می‌گیرد.

استخرهای Uniswap به معادله ای اعتماد می‌کنند که به عنوان “x * y = k” شناخته می‌شود.

در اینجا، x ممکن است نشان دهنده اتر باشد، y نشان دهنده تتر باشد و k بازتاب آنچه اتفاق می‌افتد. هنگامی که x و y را ضرب می‌کنید، نقدینگی کل استخر به دست می‌آید. سازندگان بازار محصولات ثابت ( قراردادهای هوشمندی که مجموعه نقدینگی را در اختیار دارند) بر این اساس کار می‌کنند و k باید همیشه ثابت بماند.

بیایید تصور کنیم کسی برای خرید اتر در ازای تتر از استخر نقدینگی استفاده می‌کند. این معامله به این معنی است که اکنون در استخر نقدینگی، اتر کمتر و تتر بیشتر وجود دارد.

کسی که اتر را در ازای تتر از استخر نقدینگی خریداری می‌کند، در نهایت تعادل بین دو دارایی این جفت تجاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این اختلال در تعادل موجب افزایش قیمت ETH و کاهش قیمت USDT می‌شود. این اتفاق به طور کلی در استخرهای نقدینگی بزرگتر، کمتر دیده می‌شود.

برخی از مزایای اصلی Uniswap شامل استفاده ی کمتر از آن نسبت به سایر صرافی های غیرمتمرکز است و این بدان معناست که خریداران و فروشندگان دیگر مسئولیتی در ایجاد نقدینگی ندارند.

Uniswap چه زمانی راه اندازی شد ـUniswap V2 چیست؟

Uniswap.org در نوامبر ۲۰۱۸ راه اندازی شد و Hayden Adams، مخترع آن گفت که او این ایده را از پستی از بنیانگذار اتریوم، Vitalik Buterin، که در مورد سازندگان بازار خودکار بود، الهام گرفته است.

یکی از بزرگترین پیشرفت های این پروژه دیفای با راه اندازی Uniswap V2 اتفاق افتاد، این بدان معنی بود که دیگر اتر نیازی به یکی از دو دارایی موجود در استخر نقدینگی نداشت.

در نتیجه، مبادله ی توکن می‌تواند مستقیماً بین توکن های ERC-20 انجام شود و تعداد کل معاملات و هزینه های گس مربوط به آن ها را کاهش دهد. (این خبر خوبی برای بلاک چین اتر است که با ازدحام ناشی از رونق مالی غیرمتمرکز دست و پنجه نرم می‌کند.)

سایر ویژگی های جدید V2:

  • لیست قیمت On-chain که بسیار غیرمتمرکز و دستکاری آن ها دشوار است.
  • پیشرفت های فنی که به معنای قراردادهای هوشمندی است که به زبان Solidy نوشته شده اند.
  • Flash swaps، که به افراد امکان می‌دهد تا رمز ERC-20 را پس گرفته و از آن برای آربیتراژ بدون سرمایه یا اهرم فوری استفاده کنند.

توکن های UNI چیست؟

در اواسط سپتامبر سال ۲۰۲۰، Uniswap اعلام کرد که در حال ایجاد ارز دیجیتال جدیدی به نام UNI است. این ارز به عنوان توکن حاکمیت طراحی شده است که در آینده به صاحبان توکن ها، قدرت تاثیرگذاری روی پروتکل را می‌دهد. در هنگام راه اندازی، به هر شخصی که از Uniswap استفاده کرده بود، ۴۰۰ توکن UNI اعطا شد. در همان لحظات پس از راه اندازی، ارزش airdrop بیش از ۳،۳۵۰ دلار بوده است!

در مجموع ۱ میلیارد UNI در زمان راه اندازی، ضرب شده است. ۱۵٪ آن به کاربران گذشته و حال اختصاص یافته است. همینطور، ۴۰٪ آن بین کارمندان، سرمایه گذاران و مشاوران تقسیم شده است.

اعتقاد بر این است که راه اندازی توکن در پاسخ به تصمیم SushiSwap برای جابجایی ۱ میلیارد دلار بودجه از Uniswap به پلتفرم صرافی غیرمتمرکز خود بود که در آن زمان به عنوان حمله “ومپایر ماینینگ” شناخته می‌شد که بر سطح کلی نقدینگی هم تأثیر گذاشته است.

Uniswap در واقع هنگام صدور توکن حاکمیت، در پشت صحنه قرار داشت. بسیاری از پروتکل های دیگر از جمله Maker ،Aave و yearn.finance این کار را خیلی زودتر انجام دادند.

چگونه از Uniswap استفاده کنیم؟ راهنمای گام به گام

چگونه می‌توانید توکن ها را در Uniswap مبادله کنید؟ در اینجا یک راهنمای مستقیم وجود دارد.

  • ۱٫به برنامه Uniswap بروید.
  • ۲٫کیف پول Ethereum را مانند MetaMask متصل کنید.
  • ۳٫توکنی را که می‌خواهید به یک منوی کرکره ای تبدیل کنید و همچنین ارز دیجیتالی را که قصد مبادله ی آن را دارید را انتخاب کنید.
  • ۴٫پس از کلیک روی گزینه ی “مبادله”، در یک پنجره، پیش نمایش معامله را انجام دهید و سپس درخواست را مستقیماً از کیف پول خود تأیید کنید.
  • ۵٫در این مرحله، باید کمی صبر کنید تا معامله در بلاکچین Ethereum نهایی شود و به یاد داشته باشید که می‌توانید از طریق کاوشگر بلاکچین Etherscan.io روند پیشرفت را پیگیری کنید.

چالش های پیش رو برای Uniswap

صنعت مالی غیرمتمرکز یک صنعت رقابتی است. این بدان معنی است که Uniswap می‌تواند یک هفته محبوب باشد تا هفته ی دیگر که پروتکل DeFi دیگری که مورد توجه مردم قرار بگیرد.

همانطور که گفته شد، اتریوم تحت فشار ازدحام ناشی از پروژه های DeFi است، این در صورتی است که قیمت گس نیز از سقف عبور کرده است. همه این ها بدان معناست که این صنعت می‌تواند در انتها به سرنوشت سایر بلاکچین ها دچار شود و Uniswap را تضعیف کند، مگر اینکه Ethereum 2.0 به سرعت اجرا شود.

برخی همچنین استدلال می‌کنند که اتکای Uniswap به معاملات آربیتراژ به این معنی است که پلتفرم برای همیشه به صرافی های متمرکز مانند Binance و Coinbase وابسته خواهد بود.

با این وجود، به نظر می رسد که Uniswap قصد ندارد آرام بنشیند و در حال حاضر نسخه جدید V3 در حال انجام است. بنیانگذار آن، Hayden Adams، ادعا کرده است که این نسخه جدید ” از Uniswap V2 خیلی بهتر است ” و خدمات به مراتب بهتری را ارائه می‌دهد. این نوآوری است که می‌تواند به پروتکل DeFi کمک کند تا یک گام جلوتر باقی بماند.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *