آموزش سرمایه گذاری

۱۵ نکته که برای تجارت بیت کوین و رمزارزها در سال ۲۰۲۱ باید بخوانید

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

قوانین ایمنی در هز زمینه ای مهم ترین بخش کار هستند. این مطلب جز جدا ناپذیری از معاملات تجاری نیز هست. قطعا شما نمی‌خواهید با رعایت نکردن نکات ایمنی، بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال دیگر خود را از دست بدهید.

پس چگونه می‌توان از اشتباهات جلوگیری کرد و در فضای سبز ماند؟ اول، لازم است توجه داشته باشید که تریدینگ نیاز به توجه و تمرکز ۱۰۰٪ شما دارد. ثانیا، تجارت برای همه مناسب نیست. در اینجا ۱۵ نکته که برای تجارت بیت کوین و رمزارزها در سال ۲۰۲۱ باید بخوانید وجود دارد.

برای هر معامله دلیل داشته باشید

فقط وقتی می‌دانید چرا وارد یک موقعیت تجاری می‌شوید، وارد آن شوید و استراتژی روشنی در ذهن داشته باشید.
همه‌ی معامله گران سودآور نیستند زیرا این یک بازی صفر و صدی است (هر کسی که سود می‌برد، شخص دیگری در آن طرف ضرر می‌کند). نهنگ‌های بزرگ بازار آلت کوین ها را هدایت می‌کنند. همان‌هایی که مسئول قرار دادن بلاک‌های عظیم صدها بیت کوین در دفتر سفارش هستند.

نهنگ‌ها فقط با صبر و حوصله منتظر ماهی‌های کوچک معصومی مثل ما هستند تا اینکه در تجارت معاملات اشتباه کنیم. حتی اگر آرزوی تجارت روزانه دارید، بعضی اوقات بهتر است به جای پریدن شتابان در آب و قرار دادن خود در معرض ضررهای اساسی، کاری انجام ندهید. روزهایی وجود دارد که شما فقط با تجارت نکردن، سود خود را حفظ می‌کنید.

توقف‌های به موقع، اهداف روشن: برنامه ریزی داشته باشید

برای هر موقعیت، ما باید یک سطح هدف دقیق تعیین کنیم که با توجه به آن سود بگیریم و مهمتر از آن، یک سطح متوقف کننده‎ی ضرر برای کاهش ضررها داشته باشیم. تنظیم متوقف کننده‌ی ضرر شامل انتخاب حداکثر مقدار ضرری است که می‌توانیم قبل از بسته شدن موقعیت از عهده‌ی آن برآییم.

برای انتخاب صحیح سطح توقف ضرر باید چندین فاکتور در نظر گرفته شود. بیشتر تریدرها وقتی عاشق سود یا کوین خود شوند شکست می‌خورند.

آنها ممکن است بگویند، “سرمایه من برمی‌گرده و با کمترین ضرر از این تجارت خارج میشم، مطمئنم!” آنها اجازه می‌دهند غرورشان آن ها را کنترل کند و در مقایسه با بازار سهام سنتی که ۲-۳٪ نوسان شدید محسوب می‌شود، معاملات رمزنگاری بسیار خطرناک‌تر است: یافتن یک دامپینگ ۸۰٪ کوین فقط در چند ساعت غیر معمول نیست و هیچ کس نمی‌خواهد کسی باشد که آن سهم را نگه داشته است.

ترس از دست دادن لحظه: آگاه باشید

با FOMO یا ترس از دست دادن لحظه آشنا شوید. در واقع، دیدن چنین شرایطی از خارج جالب نیست. وقتی که یک سکه‌ی خاص دیوانه‌وار و با سودهای بزرگ دو رقمی در عرض چند دقیقه پامپ می‌شود.

آن شمع سبز پررنگ بر سر شما فریاد می‌زند، “تو تنها کسی هستی که مرا نداری.” دقیقاً در این مرحله افراد تازه کار را مشاهده خواهید کرد که به گروه‌های معاملات Reddit و Telegram و صندوق‌های فروش صرافی‌ها سرازیر می‌شوند تا درباره‌ی پامپ بوجود آمده صحبت کنند.

پس ما چکار کنیم؟ بسیار ساده است: به حرکت خود به سمت جلو ادامه دهید. درست است، ممکن است بسیاری از افراد جلوتر از ما از رشد بازار استفاده کرده باشند و بازار در همان جهت ادامه داشته باشد، اما با توجه به اینکه نهنگ‌ها (همانطور که در بالا ذکر شد) فقط در انتظار خریداران کوچک در راه فروش هستند تا کوین‌هایی که با قیمت پایین‌تری خریداری کرده‌اند به آنها را بفروشند. قیمت بالا رفته است و واضح است که دارندگان خوش شانس فعلی فقط از آن ماهی‌های کوچک تشکیل شده‌اند. نیازی به گفتن نیست، مرحله‌ی بعدی معمولاً شمع قرمز روشن است که از طریق کل دفتر سفارشات به فروش می‌رسد.

مدیریت ریسک: این فقط برای رمزنگاری نیست

برای اینکه یک تاجر سودآور باشید، به دنبال دستاوردهای کوچکی هستید که بصورت یک موفقیت بزرگ جمع می‌شوند.

ریسک را به صورت خردمندانه در سراسر سهام خود مدیریت کنید. به عنوان مثال، شما هرگز نباید بیش از درصد کمی از سهام خود را در یک بازار غیر نقدینگی (با ریسک بسیار بالا) سرمایه گذاری کنید. ما برای این مواضع تحمل بیشتری صرف خواهیم کرد. سطح توقف و هدف بسیار دورتر از سطح خرید انتخاب خواهد شد.

ارزهای رمزپایه در برابر بیت کوین معامله می‌شوند

دارایی اساسی شرایط بی‌ثبات در بازار را ایجاد می‌کند: اکثر آلت کوین‌ها بیشتر به جای فیات، در برابر بیت کوین معامله می‌شوند.

بیت کوین در مقایسه با تقریباً هر ارز فیات یک دارایی بی ثبات است و این واقعیت را باید در نظر گرفت، به ویژه هنگامی که قیمت بیت کوین به شدت در حال حرکت است.

در سال‌های گذشته، معمولاً برای بیت کوین و آلت کوین‌ها رابطه‌ی معکوس وجود داشت، یعنی وقتی بیت کوین افزایش می‌یافت، قیمت آلت کوین در برابر بیت کوین کاهش می‌یافت و بالعکس. با این حال، از سال ۲۰۱۸ این ارتباط نامشخص است.

صرف نظر از این، هنگامی که بیت کوین بی‌ثبات است، شرایط تجارت مه آلود و مبهم است. در دوره‌های مه آلود، ما نمی‌توانیم آینده‌ی دور را ببینیم، بنابراین بهتر است اهداف نزدیک و متوقف کننده‌ی ضررها تعیین شود، یا اینکه اصلا تجارت نکنیم.

نکاتی که باید برای تجارت آلت کوین ها باید بدانید

بیشتر آلت کوین‌ها با گذشت زمان ارزش خود را از دست می‌دهند. از نظر ارزش ممکن است به آرامی یا به سرعت کاهش یابند، اما این واقعیت که لیست بزرگترین ۲۰ آلت کوین بر اساس سقف بازار طی چند سال گذشته بسیار تغییر کرده است، چیزهای زیادی را به ما می‌گوید.

هنگام نگه داشتن مقادیر زیادی آلت کوین برای میان مدت و بلند مدت، این را در نظر بگیرید و البته آنها را هوشمندانه انتخاب کنید.

اگر قصد دارید آلت کوین ها را برای مدت طولانی‌تری در دست داشته باشید یا یک سهام رمزنگاری بلند مدت ایجاد کنید، به خاطر داشته باشید که پروژه‌ها یا آلت کوین هایی که حجم معاملات روزانه‌ی بالاتری دارند و از پشتیبانی جامعه‌ی قابل توجهی برخوردار هستند، احتمالاً اینجا هستند تا بمانند.

شما باید نمودار کوین را دنبال کنید و دوره‌های کاهش و پایداری را شناسایی کنید. چنین دوره‌هایی احتمالاً دوره‌های تثبیت یا انباشتن از جانب نهنگ‌ها است و وقتی زمان مناسب فرا می‌رسد، همراه با اعلامیه‌های مثبت پروژه، پامپ شروع می‌شود و نهنگ‌ها برای رسیدن به سود سهام خود را می‌فروشند.

ICOها، IEOها و فروش توکن‌ها

یک کلمه در مورد ICOهای عمومی (یا IEOها): اینها فروش توکن رمزارز هستند. بسیاری از پروژه‌های جدید فروش عمومی را انتخاب می‌كنند كه در آن به سرمایه گذاران فرصت اولیه برای خرید سهمی از توکن‌های پروژه را با قیمت مناسب ارائه می‌دهند.

انگیزه‌ی سرمایه گذاران این است که این توکن در بازار ثانویه یعنی صرافی‌ها رمزنگاری لیست می‌شود و سود خوبی برای سرمایه گذاران اولیه به همراه خواهد داشت. در سال‌های اخیر فروش‌های توکن موفقیت آمیز زیادی انجام شده است: نرخ بازگشت سرمایه ۱۰ برابر غیر معمول نبود.

یک نمونه Augur’s ICO بود که به سرمایه گذاران بازگشت سرمایه‌ی خارق العاده‌ی ۱۵ برابر را داد. خوب، اما مشکل آن چیست؟ همه‌ی اینگونه پروژه‌ها به سرمایه گذاران خود پاداش نمی‌دهند. بسیاری از فروش‌ها کلاهبرداری کاملی بوده‌اند. آنها نه تنها به هیچ وجه معامله نشدند، بلکه برخی از پروژه‌ها با پول ناپدید شدند و دیگر خبری از آنها نشد.

بنابراین چگونه بفهمید که آیا باید در یک فروش توکن مشخص سرمایه گذاری کنید؟ نکته‌ی اصلی میزان پولی است که پروژه برای جمع آوری در نظر گرفته است. پروژه‌ای که خیلی کم جمع‌ آوری کند احتمالاً قادر به تولید یک محصول مفید نخواهد بود، در حالی که پروژه‌ای که بخواهد مقدار زیادی را جمع کند، سرمایه گذار کافی برای خرید توکن در بازار ثانویه ندارد. از همه مهمتر مدیریت ریسک است. هرگز همه‌ی تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید و مقدار زیادی از سهام خود را در یک IEO یا ICO سرمایه گذاری نکنید. آنها خطرناک حساب می‌شوند.

امروز شروع کنید، همین الان

در اینجا چند نکته عملی وجود دارد که می‌توانید بلافاصله اجرا کنید:

  • هزینه‌ها، هزینه‌ها، هزینه‌ها: انجام چندین معامله به معنای پرداخت هزینه‌های بیشتر است. همیشه ارسال سفارش جدید به دفتر سفارش به عنوان یک سازنده‌ی بازار، و نه خریدن از دفتر سفارش (گیرنده)، توصیه شده و ارزان‌تر است.
  • بدون فشار: تجارت را شروع نکنید مگر اینکه شرایط بهینه برای تصمیم گیری صحیح را داشته باشید و همیشه بدانید چه موقع و چگونه از تجارت خارج شوید (یک برنامه‌ی معاملاتی داشته باشید).تحت فشار بودن همیشه به بازی تجاری شما آسیب می‌رساند. هرگز عجله نکنید! منتظر فرصت بعدی باشید شما به آنجا خواهید رسید.
  • تعیین اهداف و قرار دادن سفارشات فروش: همیشه با قرار دادن سفارش‌های فروش، اهداف خود را تعیین کنید. شما نمی‌دانید چه زمانی نهنگ سکه‌ی شما را پامپ می‌کند تا منبع موجود در دفتر سفارش را خالی کند (و به خاطر می‌آورید که در موضع “سازنده” هزینه‌ی کمتری پرداخت می‌کنید؟) 
the Poloniex exchange in December 2016
  • یک استراتژی موفق شامل ثبت سفارش کم خرید است. نمودار فوق از صرافی Poloniex در دسامبر ۲۰۱۶ گرفته شده است: یک سقوط دیوانه وار رخ داده است، و قیمت Augur 75٪ کاهش یافته است. پس از مدتی کوتاه، بازار کاملا بهبود یافت. هرکسی که سفارش خرید کم گذاشته بود به راحتی می‌توانست سرمایه گذاری خود را دو یا سه برابر کند. انجام سفارشات خرید کم نیاز به مراقبت ویژه دارد. مراقب باشید که از بازار بسیار دور نشوید و بیدار شوید و متوجه شوید که سفارش خرید شما اجرا شده است و اکنون قیمت حتی پایین‌تر است.
  • شایعه را بخرید، اخبار را بفروشید. وقتی خبرگزاری‌های مهم اخبار را منتشر می‌کنند، معمولاً زمان مناسب خداحافظی با سکه‌ی درگیر است.
  • شما تجارت سودآوری انجام داده‌اید، اما مثل همیشه، درست پس از فروش، قیمت سکه دوباره افزایش می‌یابد. ابتدا قانون مورفی را نگاه کنید. سپس، مطالبی را که قبلاً در اینجا نوشته شده بخوانید و هرگز تحت فشار وارد موقعیت نشوید و FOMO را دنبال نکنید. تا زمانی که سود وجود دارد، شما خوب هستید. به تجارت بعدی خود ادامه دهید و خود را گم نکنید.
  • منیت خود را کنار بگذارید. هدف در اینجا این نیست که همه‌ی معاملات شما درست باشد، بلکه هدف کسب سود است. منبعی (وقت و هزینه) برای اثبات ورود خود به این یا آن موقعیت هدر ندهید. به یاد داشته باشید، هیچ معامله گری گاهی ضرر نمی‌کند. معادله ساده است: تعداد معاملات برنده باید بیشتر از معاملات منجر به باخت باشد.
  • بازارهای خرس گاه بهترین زمان برای کسب سود هستند: اگر در مورد آن چیزی نشنیده‌اید، یاد بگیرید که چگونه می‌توانید از بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه راسود کنید.

نکات جدید تجارت بیت کوین و آلت کوین برای سال ۲۰۲۱

اخبار مالی و سایر تریدرها را نادیده بگیرید

وقت خود را برای خواندن اخبار هدر ندهید. اکثر قریب به اتفاق تحلیل‌های منتشر شده و پست‌های خبری که در مطبوعات سنتی پیدا خواهید کرد، توسط یک شرکت یا گروه خاصی مغرضانه معرفی شده یا تبلیغ می‌شوند. بهتر است وقت خود را صرف یادگیری روندهای بلند مدت با خواندن مطالب مالی و نه اخبار روزمره کنید. با خواندن اخبار فرصت سرمایه گذاری بعدی خود را پیدا نخواهید کرد. عکس این درست است: اگر در اخبار ظاهر شود، دیگران باید در مورد آن بدانند، بنابراین احتمالاً هیچ ارزشی ندارد. شایعه را بخرید، اخبار را بفروشید، یادتان هست؟

علاوه بر این، بهتر است تجزیه و تحلیل خود را با گوش دادن به داستان‌های موفقیت دیگر تجار پیچیده نکنید. رقابت با دیگران فقط می‌تواند منجر به معاملات ناسالم FOMO شود. مهارت‌های شما فقط در صورت تمرکز روی خود بهبود می‌یابد، به جای اینکه چون یکی از دوستانتان کوینی را پیشنهاد داده است آن را بخرید.

یک هدف نهایی بلند مدت داشته باشید

در پایان به یاد داشته باشید که هنگام سرمایه گذاری وجوهی که ممکن است به طور کامل از دست دهید، به یک دلیل است که دارید معامله می‌کنید. نمونه‌هایی از اهداف می‌تواند ترک کار، خرید خانه یا بازنشستگی باشد.

بنابراین، اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود را تعیین کنید و بر این اساس معامله کنید، یعنی سرمایه‌های مورد نیاز خود در کوتاه مدت را به خطر نیندازید. هدف کلی شما باید با تمام موقعیت‌های تجاری و همچنین مدیریت ریسک شما مطابقت داشته باشد.

کلاهبرداری رمزنگاری را در چند ثانیه شناسایی کنید

آلت کوین‌ها بسیار وسوسه انگیز هستند، اما به یاد داشته باشید که دنیای ارزهای رمزپایه بسیار مورد توجه قرار گرفت، که بسیاری از کلاهبرداران را به این حوزه وارد کرد. این ایده که “شما مسئول وجوه خود هستید، نه بانک” واقعاً انقلابی است، اما همچنین می‌تواند باعث شود افراد تازه کار بی‌تجربه با تفکر بازگشت سرمایه‌ی بالا یا سرمایه گذاری در ICO یا IEOهایی می‌تواند دنیا را تغییر دهد، وجوه خود را از دست بدهند. برخلاف امور مالی سنتی، ارز رمزپایه هیچ بیمه‌ای ندارد. هنگامی که وجوه خود را ارسال کردید، دیگر مال شما نیست.

با نحوه‌ی شناسایی کلاهبرداری رمزنگاری آشنا شوید. متأسفانه تعداد زیادی از آنها وجود دارند. بسیاری از کارآفرینان بودجه‌ی شما را می‌خواهند. همه‌ی آنها برای اهداف درست آن را نمی‌خواهند. وقت را تلف نکنید. به این فکر کنید که چرا به جای مشارکت با ارز دیجیتال ارزشمند خود، نباید سرمایه گذاری کنید.

آنچه باید درباره‌ی سهام بلند مدت خود بدانید

در دراز مدت، تنها تعداد کمی ارز رمزپایه زنده باقی می‌مانند. با نگاهی به ۲۰ کوین برتر رتبه بندی شده بر اساس سقف بازار، به راحتی متوجه می‌شوید که فراتر از مقام اول، که البته متعلق به بیت کوین است، بیشتر سایر ارزها سال به سال دیگر تغییر می‌کنند. از آنجا که بسیاری از آنها زنده نمی‌مانند، شما باید خردمندانه فکر کنید که کدام یک از آلت کوین ها را باید در سهام ارز دیجیتال طولانی مدت خود قرار دهید و هر کدام از آن آلت کوین ها چند درصد از سهام شما را تشکیل می‌دهند. نمی‌توانید بازار را زمان بندی کنید؛ یک حباب رمزنگاری دیگر می‌تواند در هر زمان ایجاد شود.

سود تا زمانی که به فیات نرسید موقتی است

ارزش فیات سهام رمزنگاری شما کلیدی است. تا زمانی که پول روزمره‌ی جهان فیات باشد (دلار، یورو و غیره)، شما باید ارزش کل سهام خود را از نظر ارز فیات بسنجید.

به یاد داشته باشید، تا زمانی که فیات به حساب بانکی شما نرسد، شما چیز نقدی بدست نیاورده‌اید. ارز رمزنگاری شده هیچ بیمه‌ای ندارد و اگر از قوانین امنیتی پیروی نکنید، می‌توانید به سرعت علی رغم اینکه یک تاجر رمزنگاری موفق هستید، سرمایه‌ی خود را از دست دهید. بسیاری از سرمایه گذاران پس از فروش رمزارز خود، علی رغم نگه داشتن سهام فیات خود در صرافی‌ها، شاهد از دست رفتن آن بوه‌اند. مشهورترین نمونه‌ی آن سقوط Mt. Gox در سال ۲۰۱۴ بود. با این حال، حادثه‌ی Quadriga CX به ما یادآوری می‌کند که وقتی صحبت از صرافی‌ها می‌شود، همه چیز اتفاق می‌افتد.

15 نکته که برای تجارت بیت کوین و رمزارزها در سال 2021 باید بخوانید

با دوستان تریدر خود یک گروه ایجاد کنید

اطلاعات زیادی در ارتباط با دنیای رمزنگاری وجود دارد و همه چیز خیلی سریع پیش می‌رود. برای به روز بودن، گروه معتبری از دوستان را پیدا کنید که با آنها ایده‌های تجاری و همچنین داده‌های تکنیکال و فاندمنتال را به اشتراک بگذارید. چه در تلگرام و چه در واتس اپ، گروه‌های نمودار شامل اعضایی هستند که ارزش گوش دادن دارند و البته سایر افرادی که باید نادیده گرفته شوند.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *