اخبار ارز دیجیتال

فروش۳ توکنNFT به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

سال ۲۰۲۱ بازار توکن‌های NFT (توکن غیرمثلی) بسیار جذاب شد و بسیاری از افراد یا حتی شرکت‌ها به فکر ساخت توکن NFT خود افتادند. شیوع ویروس کرونا، باعث شد اقتصاد جهانی آسیب ببیند. اما NFTها توانستند مانند یک چتر نجات برای هنرمندان سراسر دنیا عمل کنند. در مارس ۲۰۲۱، بیپل (نام مستعار مایک وینکلمن)، یک NFT خود را به نام “۵۰۰ روز اول“، به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخت.

NFT نوعی دارایی دیجیتال است که با تکنولوژی بلاک چین ایجاد می‌شود. NFTها نماینده هنر، کلکسیون‌ها، عکس‌ها و موزیک‌ها در بلاکچین است.

این نوع دارایی غیر قابل معاوضه است. به این معنی که هر کدام از NFTها منحصر به فرد هستند و امکان تبادل و جایگزینی را ندارند. حجم فروش NFTها در نیمه اول سال ۲۰۲۱، به ۲/۵ میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در ابتدای سال ۲۰۲۰، فقط ۱۳/۷ میلیون دلار بود.

لیونل مسی بازیکن محبوب فوتبال توکن غیرمثلی خود با نام مسی‌ورس را در اترنیتی چین به فروش گذاشت.

حدو ۱۴۰ توکن NFT توییتر، بزرگترین رسانه اجتماعی، به فروش رسید. بازی Sorare برای توسعه‌ی برنامه‌های خود، ۶۸۰ میلیون دلار توکن‌ NFT جمع آوری کرد. این‌ها تنها چند مثال برای استفاده از توکن‌های غیرمثلی و رونق بازار این توکن‌ها هستند.

براساس آمار و گزارشات ارائه شده، ۳ پروژه‌ی NFT که حدود ۱۰ میلیارد دلار فروش داشته‌اند عبارتند از: Opensea، بازی اکسی اینفینیتی و مجموعه‌ی کلکسیونی کریپتو پانک.

با نزدیک شدن به پایان سپتامبر ۲۰۲۱، سه پروژه‌ی ذکر شده روی هم ۱۰ میلیارد فروش دارند.

هر سه پروژه منحصر به فرد هستند؛ زیرا Opensea بازاری است که به کاربران جازه می‌دهد تا مجموعه NFT‌های خود را ایجاد کرده و در شبکه‌های اتریوم و پالی گان خرید و فروش کنند.

براساس داده‌های بازار dappradar.com تا به امروز، پروژه‌ی Opensea حدود ۶/۸۵ میارد دلار از طریق فروش توکن‌های غیرمثلی کسب کرده است. این مقدار در بین ۴۵۲/۳۱۹ معامله بدست آمده است.

Opensea با فروش ۳/۷۸ میلیارد دلار توکن در ۳۰ روز گذشته، حدود ۷۴/۲۶ درصد سود ماهانه داشته است.

10 توکن NFT بازار در سال 2021

فروش اکسی اینفینیتی بازی مبتنی بر بلاک چین که از چند توکن بومی و NFT استفاده می‌کند، این هفته از مرز ۲ میلیارد دلار عبور کرد؛ زیرا این پروژه در مجموع ۲/۱۷ میلیارد دلار فروش در بین ۶۴۰۳۷۶ معامله داشته است.

رکوردهای ماهانه اکسی اینفینیتی نشان می دهد که فروش NFT این پلتفرم به ارزش ۵۷۴ میلیون دلار بوده که در طی ۳۰ روز گذشته حدود ۳۳/۷۹ درصد کاهش داشته است.

در نهایت، مجموعه NFT به نام کریپتوپانک نیز یک پروژه NFT چند میلیارد دلاری است؛ زیرا در حال حاضر این پلتفرم ۱/۳۳ میلیارد دلار فروش دارد.

در مجموع ۱۰ هزار کریپتوپانک وجود دارد و طبق داده‌های Dune Analytics، حدود 2980 مالک (آدرس) منحصر به فرد وجود دارد که دارای توکن NFT کریپتوپانک هستند. یک آدرس تقریباً ۲۵۴ یا ۲/۵۴٪ از کل مجموعه NFT کریپتوپانک را در اختیار دارد.

براساس آمار گزارش شده از dappradar.com تاکنون اکسی اینفینیتی، Opensea و کریپتوپانک مجموعاً ۱۰/۵۳ میلیارد دلار فروش داشته‌اند.

طیف گسترده‌ای از پروژه‌های NFT مبتنی بر اتریوم، به مبلغ ۸/۵۳ میلیارد دلار یا ۳۱۰۰۹۶۰ اتر به فروش رسیده‌اند. پروژه‌های ذکر شده مربوط به Art Blocks، کریپتو پانک، Bored Ape Yacht Club، Mutant Ape Yacht Club،  Rarible، Meebits ،Loot و Superrare است.

۴/۴۷۱/۸۲۶ معامله انجام شده که ۶۳۸۵ آن‌ها مربوط به شبکه‌ی اتریوم است.

در حال حاضر کل جهان در تلاش است تا زندگی را به حالت قبل و به روال قبل از شیوع ویوس کرونا بازگرداند. با گسترده تر شدن واکسیناسیون کرونا در جهان، سوالات درباره ارائه مدرک واکسیناسیون ایجاد شده است. بلاک چین می‌تواند راه حلی مطمئن ارائه دهد.

در حال حاضر کارت واکسیناسیون به صورت فیزیکی یا الکترونیکی برای افراد واکسینه شده صادر می‌شود. اما هر روش مشکلات خودش را دارد. از طرفی تمام مردم جهان به تلفن همراه دسترسی ندارند و از طرف دیگر، کارت‌های کاغذی را می‌توان به سادگی جعل کرد.

بیشتر سروصداها درباره NFTها حول محور هنر است. با این حال، متخصصان معتقدند این تکنولوژی می‌تواند در حوزه‌های متعددی استفاده شود. یکی از این حوزه‌ها، ساماندهی کارت واکسیناسیون کووید ۱۹ در سراسر دنیا است. این ایده اولین بار در سن مارینو، کشور کوچکی در ایتالیا مطرح شد و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، اما بسیاری باور دارند NFT یک فرصت ارزشمند برای حفظ اطلاعات و اسناد هویتی افراد بدون افشای اطلاعات است.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *