آموزش بیت کوین

نحوه استفاده از آدرس‌های بیت کوین

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴
(۱۴)

به دنبال پیشرفت فن‌آوری، همه چیز کمی پیچیده می‌شود. فرمت آدرس‌های بیت کوین بسیار تغییر کرده است. اما این چیزی نیست که افراد معمولی به آن توجه کنند. طی سالیان گذشته (از زمان تأسیس ۲۰۰۹) از استاندارد‌های مختلفی (حتی از چند استاندارد همزمان) استفاده کرده که باعث پیچیدگی شبکه‌ی بیت کوین شده است.

انواع مختلف آدرس بیت کوین عمدتا با یکدیگر سازگار هستند، به این معنی که می‌توانید از هر نوع به نوع دیگر ارسال کنید. اگر هنگام ارسال به نوع خاصی از آدرس با مشکلی روبرو شدید، احتمالاً این مشکل از کیف پول شما است. سعی کنید کیف پولی را پشتیبانی کنید که از جدیدترین انواع آدرس پشتیبانی کند.

به طور کلی، کیف پول مشتری مورد استفاده ی شما باید آدرس ها را برای شما مدیریت کند و هرگز اجازه ارسال به آدرس نامعتبر را به شما ندهد. با این حال پشتیبانی از کیف پول مشتری شخص ثالث می‌تواند متناقض باشد.

آموزش جامع نحوه خرید ارز دیجیتال در صرافی (ویژه مبتدی ها)

انواع آدرس بیت کوین

برای این که در ارسال و دریافت بیت کوین راحت باشید، باید دو چیز را بدانید: نحوه شناسایی آدرس معتبر، و استفاده از نوع آدرس بیت کوین.

بیشتر اوقات، شما می‌خواهید از یک آدرس بومی Segwit (معروف به Bech32) استفاده کنید، که همیشه با کاراکترهای bc1 شروع می‌شود. بهتر است این نوع آدرس در هر زمان ممکن استفاده شود زیرا در نحوه استفاده از داده برای تکمیل معامله کارآمدتر است و در نتیجه هزینه کمتری هم دارد، از آنجا که هزینه ها در Satoshis به ازای هر بایت داده محاسبه می‌شود.

آدرس بومی Segwit Bech 32 به این شکل است:

bc1qj89046x7zv6pm4n00qgqp505nvljnfp6xfznyw

متأسفانه، قالب Bech32 هنوز در همه جا پشتیبانی نمی‌شود. آدرس موجود برای استفاده ی جهانی، آدرس “پرداخت به اسکریپت هش” (P2SH) است که به عنوان آدرس Nested SegWit نیز شناخته می‌شود. این نوع آدرس، کارایی بیشتری نسبت به نوع آدرس قدیمی نیز دارد و قابل شناسایی است زیرا با شماره ۳ شروع می‌شود. اگر مطمئن نیستید آدرسی که می‌خواهید به آن بفرستید از SegWit پشتیبانی می‌کند یا خیر، خوب است بدانید که یک آدرس Nested Segwit اغلب کار خواهد کرد.

آدرس SegWit P2SH به این شکل است:

۳EmUH8Uh9EXE7axgyAeBsCc2vdUdKkDqWK

اگر وجوه خود را از کیف پول قدیمی ارسال می‌کنید، ممکن است از آدرس اصلی “پرداخت به هش کلید عمومی” (P2PKH) استفاده کنید، که به عنوان آدرس قدیمی شناخته می‌‎شود زیرا به عنوان بقایای تکنولوژی قبلی دیده می‌شود. این ها از نظر هزینه ها معمولاً گران ترند اما هنوز هم رایج هستند. می‌توانید تشخیص دهید که یکآدرس قدیمی است، زیرا آن ها با شماره ۱ شروع می‌شوند.

آدرس Legacy P2PKH به این شکل است:

۱MbeQFmHo9b69kCfFa6yBr7BQX4NzJFQq9

همیشه باید آدرسی را که به آن می‌خواهید وجه ارسال کنید را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید در آن دستکاری نشده است. در حالی که نویسه های اصلی به تعیین نوع آدرس کمک می‌کنند، طول آدرس نیز بسته به نوع آدرس تغییر می‌کند. ۴۲ نویسه در آدرس Bech32 – مدرن ترین نوع آدرس – و ۳۴ نویسه در آدرس های P2SH و P2PKH وجود دارد.

آدرس معتبر بیت کوین برای ارسال چیست؟

همه ی انواع آدرس ها از یک منبع، هسته بازیابی شما گرفته شده اند. مثال های بالا همه آدرس هایی هستند که به این عبارت بازیابی دوازده کلمه ارتباط دارند:

gentle melt morning mother surprise situate lens beef cloud inquiry genuine feel

از طریق عبارات خود، می‌توانید هر نوع آدرس معتبر بیت کوین را برای نیازهای خود دریافت، به شرط داشتن رابط کیف پول مناسب، ایجاد کنید.

با توجه به چگونگی توسعه ی بیت کوین که با گذشت زمان بهبود یافته است، درمی‌یابید که آدرس ها با یکدیگر سازگار هستند. Bech32 می‌تواند بدون مشکل به آدرس P2SH یا P2PKH ارسال داشته باشد. همچنین امکان ارسال از یک آدرس قدیمی به Bech32 وجود دارد، اما ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که با دلیل استفاده ی مشتریان از کیف پول های قدیمی با آدرس است که اغلب آدرس Bech32 یا P2SH را معتبر نمی‌شناسند، بنابراین اجازه ارسال نمی‌دهند، حتی اگر معامله امکان انجام شدن داشته باشد. این یک مکانیزم حفاظت منسوخ است که آدرس های نامعتبر را رد می‌کند اما تعاریف معتبر خود را به روز نکرده است.

در صورت شک و تردید داشتن، یک آدرس قدیمی بیشترین آرامش را برای شما فراهم می‌کند که به طور گسترده ای هم پشتیبانی می‌شوند. اگرچه ممکن است توسط مشتری های خود محدود شده باشید، اما اگر به شما اجازه ی امضا ی معاملات و ارسال آن ها را می‌دهد، دیگر جای نگرانی نیست. آدرس های بیت کوین با یکدیگر سازگار هستند و هر نوع می‌تواند به دیگری ارسال شود.

علت تغییر آدرس چیست؟

از بین انواع آدرس های ذکر شده در بالا، P2SH و Bech32 با ارتقا  segregated witness، مرتبط هستند، یک نسخه ی جدیدتر و ارتقا یافته ی پروتکل معامله، اجازه می‌دهد داده های بیشتری در هر بلاک ارسال شود و درنتیجه باعث افزایش توان شبکه می‌شود. این بدان معناست که مزایای SegWit فقط در هنگام ارسال از یک آدرس سازگار با SegWit مانند P2SH یا Bech32 موثر است و آدرس دریافت کننده اهمیتی ندارد. اگرچه از نظر حریم خصوصی، اطمینان از این که ارز دیجیتال مانده از معامله به همان نوع آدرس بازگردانده می‌شود، مهم است.

تازه واردین ممکن است در مورد چگونگی ایجاد یک آدرس برای ارسال وجه اشتباه می‌کنند. تمام آنچه شما نیاز دارید یک کیف پول مشتری است. بهتر است که یک بار از آدرس استفاده کنید، چه برای ارسال و چه برای دریافت. از آنجا که یک عبارت می‌تواند آدرس های زیادی ایجاد کند، برای استفاده از این آدرس ها نگران نباشید و با حداقل تلاش یک لایه حریم خصوصی اضافی ایجاد خواهید کرد.

نحوه دریافت آدرس بیت کوین

همانطور که مشاهده می‌کنید، در اینجا ما از آدرس Bech32 استفاده کرده ایم که با bc1 شروع می‌شود، اما اگر فرستنده از آدرس Bech32 یا P2SH نیز استفاده کند، آن ها نمی‌توانند از هزینه کمتری که SegWit فعال می‌کند استفاده کنند. برای صرفه جویی در هزینه های معامله، همیشه از آدرس Bech32 ارسال کنید.

اگر اولین بار است که معامله می‌کنید، توصیه می‌شود قبل از جابجایی همه وجوه خود، یک معامله آزمایشی ارسال کنید. این ممکن است بیش از حد محتاطانه به نظر برسد زیرا این فن‌آوری قابل اعتماد است اما برای مبتدیان می‌تواند به جبران هرگونه عدم اطمینان کمک کند. چند ساتوشی را برای آزمایش آدرس دریافت خود امتحان کنید و قبل از انجام معامله بزرگتر منتظر تأیید آن بمانید.

نحوه ارسال بیت کوین به آدرس

وقتی می‌خواهید برای کسی بیت کوین ارسال کنید، تمام آنچه شما نیاز دارید یک آدرس دریافت کننده برای شما است. به سادگی به صفحه ی واریز در حساب های خود بروید و آدرس مورد نظر خود را وارد کنید. دوباره مطمئن شوید که کارکترها دقیقاً با آدرس اصلی مطابقت دارند، زیرا همیشه این احتمال وجود دارد که بدافزار شناسایی نشده بتواند کلیپ بورد شما را بدزدد.

پس از وارد کردن آدرس، به سادگی می‌توانید تعیین کنید که چقدر می‌خواهید ارسال کنید و هزینه ای که مایل به پرداخت آن هستید هم وارد کنید. هزینه بالاتر، ماینر ها را تشویق می‌کند که اولویت بیشتری به معامله شما بدهند و سریعتر انجام دهند.

همیشه هزینه ای را که می‌پردازید بررسی کنید. برخی کیف پول هایی که به طور خودکار هزینه ها را پیشنهاد می‌دهند، هزینه ی فوق العاده زیادی را پیشنهاد می‌کنند. هرگز حتی در دوره های شلوغ نیز نیازی به پرداخت هزینه ای بیش از چند دلار ندارید. اگر هزینه ی پیشنهادی کیف پول که از آن استفاده می‌کنید بسیار زیاد به نظر می‌رسد، به دنبال گزینه ای برای وارد کردن هزینه سفارشی و تنظیم آن بر اساس نیاز خود باشید. تعدادی ابزار در اینترنت وجود دارد که به شما امکان می‌دهد همان هزینه ای را که سایر کاربران پرداخت می‌کنند را پرداخت کنید. اکثر معاملات زیر ۵۰ بایت / بایت تنظیم شده اند، بنابراین اگر در ۵۱ بایت / بایت ارسال شود، یک معامله باید ظرف ۱۰ دقیقه تأیید شود.

نحوه بازیابی بیت کوین ارسال شده به آدرس اشتباه

در بیشتر موارد، راهی برای بازیابی بیت کوین وجود ندارد که در صورت معتبر بودن آدرس به گیرنده اشتباه ارسال شده باشد. در موارد نادری که صاحب آدرسی را که به آن ارسال کرده اید می‌شناسید، می‌توانید با آن ها تماس بگیرید، در غیر اینصورت ممکن است خوش شانس باشید که آن ها معامله را پس از تشخیص اینکه به طور تصادفی ارسال شده است، پس دهند. بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق بیفتد، پس برای جلوگیری از، از دست دادن دائمی کوین های خود با ارسال آن ها به آدرس اشتباه، همیشه قبل از ارسال، آدرس را دو یا سه بار چک کنید.

با این که کیف پول مشتریان به خوبی در تشخیص آدرس‌های معتبر عمل می‌کنند، اما با هم شاهد مواردی از قبیل ارسال بیت کوین به آدرس اشتباه مانند ارسال بیت کوین به لایت کوین، هستیم. در این حالت شبکه قادر نخواهد بود تراکنش‌ها را از یکدیگر جدا کند؛ زیرا هر دو کیف پول معتبر شناخته می‌شوند.

در این موارد بازیابی توکن‌ها به شبکه‌ای که کوین‌ها ارسال شده، بستگی دارد. در برخی موارد مانند لایت کوین قادر به بازیابی کوین‌ها با دریافت کلید خصوصی هستیم. اگرچه بدون کلید خصوصی احتمال بازیابی توکن‌ها کم است، اما صفر نیست. اگر این اتفاق افتاد به منظور کاهش ضرر از یک کیف پول با پشتیبانی بهتر استفاده کنید.

هنگام انتقال توکن و یا فروش بیت کوین (BTC) حتماً به آدرس‌های بیت کوین دقت داشته باشید؛ زیرا در بسیاری از کیف پول‌ها قادر به بازیابی توکن‌های از دست رفته نخواهید بود که در اینصورت دارایی ما از دست می‌رود.

میانگین امتیازات ۴ / ۵٫ تعداد رای: ۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *