اخبار ارز دیجیتال

آیا کریگ رایت ۱۰۰% خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو است؟!

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

شکایت دیوید کلیمن و دکتر کریگ رایت (Craig Wrigh) که ادعا کرده بود: خالق بیت کوین یا همان ساتوشی ناکاموتو است با جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری رایت به پایان رسید.

حکم دادگاه به این صورت صادر شد: است: دکتر کریگ رایت (Craig Wright) تنها نیرویی بود که با ساتوشی ناکاموتو شریک بود. دیو کلیمن (Dave Kleiman) شریک او نبود و دارایی او هیچ یک از ثروت چند میلیارد دلاری ساتوشی را شامل نمی‌شود.

هیئت منصفه از میان هفت اتهام وارد شده به رایت تنها در مورد یکی از آنها رای داده است. هیئت منصفه به این نتیجه رسید که کلیمن در ساخت بیت کوین هیچ مشارکتی نداشته است و بر همین اساس حق دریافت هیچ مبلغ یا بیت کوینی را به عنوان حق همکاری نخواهد داشت. جریمه‌ای که رایت باید پرداخت کند به خاطر استفاده بدون مجوز از وجوهی که به‌صورت مشترک با کلیمن، در شرکت «W&K» سرمایه‌گذاری شده، بود.

رایت پس از مرگ دیوید کلیمن از سال ۲۰۱۸ با برادر او به نام ایرا کلیمن وارد یک دعوی‌ حقوقی شده است. برادر دیوید ادعا کرد که رایت با کلاهبرداری و تقلب حقوق معنوی و سهم دیوید کلیمن از بیت کوین را گرفته است؛ این درحالی است که کریگ رایت اعلام کرد: او خودِ ساتوشی ناکاموتو است.

مدارک زیادی برای رد ادعای رایت وجود دارد؛ از جمله مدارکی که در رسیدگی به این پرونده کشف شده است. با این حال، حکم هیئت‌منصفه می‌تواند به این معنی باشد که دادگاه رایت را به‌عنوان ساتوشی ناکاموتو، تنها خالق بیت کوین، به رسمیت شناخته است. به طور کلی مسئله این نبود که آیا کریگ رایت خالق بیت کوین است؟ اصل ماجرا این بود که آیا رایت و دیوید با یکدیگر در انتشار بیت کوین مشارکت داشته اند یا خیر.

ایر کلیمن ادعا کرد برادرش دارای ۱٫۱ میلیون بیت کوین نزد رایت داشته است. این مقدار کوین در زمان اولین شکایت حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزش داشت.

چند روز طول کشید تا اعضای هیئت‌منصفه به توافق برسند، اما نهایتاً آنها با رایت موافقت کردند. دادگاه در ۲۴ نوامبر (۳ آذر) مباحث این پرونده را جمع‌بندی کرده بود و اعضای حاضر در هیئت‌منصفه چند روز مشغول تبادل نظر بودند. قاضی بث بلوم (Beth Bloom) در نهایت دستور آلن شارژ (Allen Charge) صادر کرد. بر اساس این حکم زمانی که هیئت‌منصفه به بن‌بست رسیده باشد، قاضی از آنها می‌خواهد تا رأی نهایی خود را صادر کنند و آن دسته از اعضای هیئت‌منصفه هم که رأی متفاوتی دارند و در اقلیت هستند، تشویق می‌شوند تا نسبت به رأی خود تجدیدنظر کنند.

این شکایت توسط ایرا کلیمن، برادر متخصص امنیت سایبری، دیو کلیمن، ارائه شده بود و مربوط به همکاری دیوید با رایت برای اختراع بیت کوین بود. به گزارش ایرا، دکتر رایت نه تنها بیت کوین را با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو اختراع کرد، بلکه این کار را با مشارکت دیوید انجام داد. بنابراین، به گفته ایرا، برادرش مستحق سهمی از دارایی‌های شراکت بود.

ایت به خاطر تصرف غیرقانونی بخشی از اموال کلیمن، مجرم شناخته شده است. منظور از تصرف اموال همان استفاده غیرقانونی از وجوهی است که به شخص تعلق ندارد. گفتنی است که این اقدام مانند سرقت در نظر گرفته می‌شود. هیئت‌منصفه به همین خاطر رایت را بدون در نظر گرفتن خسارت تنبیهی، ملزم به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار کرد.

 دکتر کریگ رایت همان ساتوشی ناکاموتو است

شواهد زیادی وجود داشت که دکتر رایت را به عنوان خالق ۱۰۰% بیت کوین تایید کند. یکی از این شواهد، شهادت فرمانده بال RAAF دان لینام (Don Lynam) مبنی بر اینکه رایت یک نسخه پیش نویس از وایت پیپر بیت کوین را قبل از انتشار به او داده بود و او یکی از آنها را اداره می‌کرد. اولین گره های بیت کوین به دستور رایت، قبل از انتشار بیت کوین توسعه داده بود و ایمیل‌هایی که نشان می‌دهد دکتر رایت در آن زمان (از سال ۲۰۰۹) مقادیر زیادی بیت کوین معامله کرده است و بخشی از معاملات خود را با بیست کوین انجام داده است.

از سوی دیگر، شواهد بسیار کمی مبنی بر مشارکت دیوید کلیمن در ایجاد بیت کوین وجود داشت. در واقع، شواهد کمی وجود دارد که دیو اصلاً بیت کوینی در اختیار داشته است. به عنوان مثال، شهادت پزشکی نشان داد که دیو برای کمک به بیت کوین بسیار بیمار بود و علیرغم اینکه در فقر مرده بود، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دیو سعی کرده از ثروت هنگفت بیت کوین خود در ماه های قبل از مرگش استفاده کند، وجود ندارد. دوستان او همگی شهادت دادند که هرگز نشنیده‌اند که دیوید تا زمانی که زنده بود درباره بیت‌کوین صحبت کند.

برای هیئت منصفه در میامی، شواهد عدم مشارکت دیو را تایید میکند.

در اصل، این حکم به این نتیجه می‌رسد که دکتر کریگ رایت همان ساتوشی ناکاموتو است.

ایرا کلیمن هم از طریق شرکت W&K از رایت شکایت کرده است، اما مشخص نیست که برادر دیوید کلیمن مجاز به انجام این کار بوده است یا خیر. لین رایت (Lynn Wright)، همسر سابق کریگ رایت، ادعا می‌کند که مالک بخش عمده‌ای از سهام شرکت W&K است و هرگونه شکایتی که با نام این شرکت مطرح شده، غیرقانونی بوده است.

موضوع جعل در روزهای پایانی محاکمه به طرز شگفت انگیزی برای شاکیان نتیجه معکوس داشت، جایی که مشخص شد یک شواهد کلیدی در پرونده شاکی، ایمیلی که رایت ظاهراً از دیو کلیمن دعوت می‌کند تا در اوایل سال ۲۰۰۸ روی او با بیت کوین کار کند. احتمالا توسط شخصی غیر از رایت جعل شده است. این ایمیل تنها مدرکی بود که دیو کلیمن تا به حال در مورد بیت کوین شنیده بود، قبل از اینکه از طریق وایت پیپر در سال ۲۰۰۹ منتشر شود.

اینکه آیا دکتر رایت واقعا ساتوشی ناکاموتو است هنوز مشخص نشده است. بدون شک، مالکیت W&K باید حل شود و چه کسی می‌داند که آیا ایرا کلیمن توانایی فیزیکی یا مالی دارد که در دادگاه استدلال کند که W&K واقعاً به او تعلق دارد یا خیر.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *