مفاهیم پایه

هاوینگ بیت کوین چیست؟ halving چه کار میکند ؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴
(۷۱)

فرآیند هاوینگ بیت کوین (halving) یا نصف شدن هر ۴ سال یکبار اتفاق می‌افتد. این پدیده قیمت بیت کوین را نصف می‌کند و بیت کوین جدید می‌سازد. همه می‌دانند، ذخیره‌ی بیت کوین محدود است. با تولید ۲۱ میلیون کوین، شبکه، تولید بیشتر را متوقف می‌کند. این اصلی ترین دلیلی است که اغلب بیت کوین را به عنوان طلای دیجیتال در نظر می‌گیرند. در جهان تعداد محدودی بیت کوین وجود دارد و روزی همه‌ی آنها استخراج می‌شوند.

در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون بیت کوین توزیع شده که تقریباً ۸۵ درصد از کل آن است. اما به این معنی نیست که این رمز ارز به این زودی به حد مجاز رسیده و تمام می‌شود. دلیل آن پروتکلی است که از همان ابتدا در بلاک چین کد گذاری شده است. هر ۲۱۰ هزار بلوک، هاوینگ بیت کوین را انجام می‌دهد و کوین های جدیدی ساخته می‌شود که تولیدشان مشکل تر است، درست مثل استخراج طلا جایی که یافتن وجوه و واریز ها چالش برانگیزتر می‌شود.

بطور دقیق تر، پروتکل‌ها بلوک‌ها را نصف می‌کنند. پس هر زمانی که هاوینگ بیت کوین اتفاق بیفتد، ماینرها برای تأیید معامله‌ها ۵۰درصد بیت کوین کمتری دریافت می‌کنند.

پاداش بلوک چیست؟

بطور خلاصه، مقدار بیت کوینی که ماینر برای اضافه کردن هر بلوک به بلاکچین دریافت می‌کند، پاداش بلوک است. برای توضیح دقیق تر اجازه دهید تا بطور خلاصه به پایه و مفهوم بیت کوین BTC در بلاک چین اشاره کنیم. بصورت مفهومی تر، بلاک چین حساب دیجیتالی است که اطلاعات مربوط به معامله ها را در بلوک ها ذخیره می‌کند و اندازه ی هر بلاک ۱ مگابایت است. برای مثال فرد (آ) برای فرد (ب) بیت کوین ارسال می‌کند این معامله در بیت کوین ذخیره می‌شود که در کنار آن ممکن است ۵۰۰ معامله ی دیگر همزمان اتفاق افتد. بلوک پاداش به معنی بازپرداخت ارز دیجیتال است که ماینرها کل محاسبه ی خود در بلاک را طی فرآیند ماینینگ با موفقیت انجام داده اند و این پاداشی برای تلاش آن هاست.

هاوینگ بیت کوین چیست

پس از هاوینگ چه مقدار بیت کوین دریافت می‌کنید؟

هر بلاک ۶/۲۵ بیت کوین می‌سازد. در ابتدا پاداش ۸ برابر بیشتر بود. هنگامی که بیت کوین (BTC) در سال ۲۰۰۹ وارد عرصه شد، ماینرها ۵۰ بیت کوین از هر بلوک دریافت می‌کردند. پس در نوامبر ۲۰۱۲ قبل از این که هاوینگ رایج شود ۱۰،۵۰۰،۰۰۰ بیت کوین توزیع شده بود. زمانی که ماینرها از هر ایجاد هر بلوک ۲۵ بیت کوین دریافت می‌کردند.

به نظر می‌رسد که این پاداش بیش از حد سخاوتمندانه بود ( بیش از۳۶۵٫۰۰۰ دلار از هربلوک براساس قیمت فعلی). اما در آن زمان شبکه در حال گسترش بود وهیچکس مطمئن نبود که آیا مفهوم مناسبی برای سرمایه گذاری برروی قدرت پردازش کامپیوترهایشان در بیت کوین بلاک چین برای ذخیره و ماندگاری آن پیدا می‌کنند یا خیر.

واقعیت دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که قیمت بالای بازار در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۱، ۳۱ دلار برای هر بیت کوین بود. اما پس از آن “حباب” ترکید و بیت کوین قبل از پایان سال به ۲ دلار رسید. با این وجود، در نهایت استخراج برای کسانی که در اوایل کار خود را انجام داده بودند بسیار سودآور بود و این مهم ترین دلیلی است که منتقدین آن را طرح  پانزی می‌نامند.

دومین هاوینگ بیت کوین در ۶جولای ۲۰۱۶ اتفاق افتاد زیرا بلاک شماره ی ۴۲۰۰۰۰ ساخته شد و ماینرها شروع به جمع آوری ۱۲۰۵ بیت کوین برای هر بلوک جدید کردند که این قیمت و نرخ فعلی است. سومین نصف شدن این نرخ فعلی را دوباره کاهش داد که بلوک پاداش را به ۶٫۲۵ بیت کوین یا حدود ۴۵دلار به قیمت فعلی ازار کاهش می‌دهد. سومین هاوینگ در تاریخ ۱۱ می ۲۰۲۰ اتفاق افتاد.

هاوینگ چهارم چه زمانی است؟

پیشبینی می‌شود چهارمین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد. ابن تاریخ صددرصد و قطعی نیست؛ زیرا توزیع بلاک ممکن است به سرعت یا به کندی انجام شود اما بطور میانگین، شبکه هر ۱۰ دقیقه یک بلاک ایجاد می‌کند. انتظار می‌رود آخرین نصف شدن در سال ۲۱۴۰ زمانی که ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شدند، اتفاق بیفتد. به یکباره اتفاق می‌افتد و ماینرها دریافت بلوک پاداش را متوقف خواهند کرد. منابع باقی می‌مانند، هزینه های پرداخت شده ی حاصل از معامله ها که جمع شده اند نیز محفوظ خواهند ماند.

نصف شدن پاداش بیت کوین

آیا ماینر‌ها به هاوینگ بیت کوین علاقمند می‌مانند؟

ممکن است بازیکن‌های ساده و کوچکتر مجبور به ترک شوند. (یا در نهایت ابزارشان را به روز رسانی کنند).

در این مرحله، استخراج بیشترین بیت کوین توسط بزرگان این عرصه مانند Bitmain، شرکتی مستقر در چین، انجام می‌شود که در مقطعی از سال ۲۰۱۸، ۱۲ میلیارد دلار ارزش داشت. Bitman بلوک ها را با هزاران ماشین پرقدرت و پرانرژی به نام Application- specific integrated circuit miners که در مقایسه با تنظیمات اولیه ی استفاده شده توسط دانش آموزان و سایر افراد، بسیار کارآمدتر هستند.

با کمتر شدن بلوک پاداش، تجهیزات و لوازم استخراج که به سختی هزینه های تولید را تأمین می‌کنند، مجبورند بازار را ترک کنند. با این وجود هنوز شرکت هایی هستند که تمایل به استخراج بیت کوین با نرخ کاهش یافته دارند. اما ممکن است بازار غیرمتمرکز شود (یعنی به قسمت های کمتری تقسیم شود). هنوز هم جدیدترین و پرکاربردترین روش برای استخراج بیت کوین، خارج کردن باشد که بطور بالقوه شرکت های کوچکتر را قادر به مشارکت می‌کنند.


مطلب مرتبط: استخراج توسط نیروی هیدرولیک


آیا قیمت بیت کوین در آینده تغییر خواهد کرد؟

از لحاظ تاریخی، قیمت با نصف شدن بیت کوین ها افزایش می‌یابد ولی در نهایت بستگی به عرضه و تقاضا دارد. اساساً با کاهش نصف بیت کوین میزان عرضه بیت کوین کاهش می‌یابد که باعث کمبود دارایی می‌شود. اگر تقاضا باشد، قیمت افزایش می‌یابد. بعضی از نمونه های تاریخی آن وجود دارد. در ۲۸نوامبر ۲۰۱۲، روز اولین نصف شدن بیت کوین، قیمت ارز دیجیتال از ۱۱ دلار به ۱۲ دلار افزایش یافت و تا سال آینده به افزایش قیمت خود ادامه داد و در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ به ۰۳۸دلار رسید.

تقریباً چهار سال بعد، یک ماه قبل از نصف شدن دوم، قیمت بیت کوین شروع به پیروی از یک الگوی صعودی مشابه کرد. در روز ۹ ژوئن از ۵۷۶ دلار  و در ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ به ۶۵۰ دلار افزایش یافت، روزی که بلوک پاداش برای دومین بار در تاریخ دارایی به نصف کاهش یافت. باز هم، بیت کوین تا سال آینده، البته با تلاطم های گاه به گاه، به شتاب خود ادامه داد و در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۱۷ با ۲۵۲۶ دلار معامله شد.

دفعه بعد هم همینطور خواهد شد؟ کسانی تردید داشتند، معتقدند که هاوینگ، قبلاً قیمت گذاری شده است. اگرچه هیچ راهی علمی برای تأیید این موضوع وجود ندارد. اگر تاریخ تکرار شود و قیمت بیت کوین در ۲۰۲۴ شروع به افزایش کند، حتی بیشتر تریدرها ممکن است بخاطر ترس از دست رفتن دارایی خرید آن را شروع کنند که در نتیجه تقاضا و در نهایت قیمت را تحریک کنند.

علاوه بر این، صنعت کریپتو طی چهار سال گذشته (۲۰۱۷-۲۰۲۱) به شدت تغییر کرده است؛ زیرا ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین به بخشی از پوشش خبری اصلی تبدیل شده است. هنوز هم، بعضی از افراد ممکن است وسوسه شوند که این شانس را به دست آورند، به خصوص با توجه به الگوهای قبلی که در مورد هاوینگ بیت کوین نشان داده شده بود.

میانگین امتیازات ۴ / ۵٫ تعداد رای: ۷۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *