تحلیل فاندامنتالتحلیل قیمت

چرا قیمت بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

چه سالی، همه گیری جهانی، نوسان بازار سهام، افزایش تعداد بیکاران و عدم در بازار های جهانی ادامه داشت. با این حال، در مارس ما شاهد اصلاح قیمت بیت کوین از ۵۳۰۰ دلار به تقریبا ۱۸۰۰۰ دلار (در زمان نوشتن مقاله) بودیم. در مدت نه ماه تقریباً ۲۴۰ درصد بازده است.

برای سرمایه گذاران عادی، سوال اصلی این است که آیا بیت کوین در حال افزایش قیمت است؟ آیا خرید بیت کوین خیلی دیر است؟

“Hong Fang مدیر عامل شرکت OKCoin، صرافی ارزهای دیجیتال دارای مجوز و متمرکز بر فیات است که دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو است. Hong هشت سال را در Goldman Sachs گذراند و به عنوان معاون اصلی بانکداری سرمایه گذاری، شد. وی فارغ التحصیل دانشگاه پکن، چین است و دارای مدرک MBA از دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو است.”

اگر نوسانات کوتاه مدت را کنار بگذاریم و چشم انداز بلند مدت داشته باشیم، یک مسیر وجود دارد که قیمت بیت کوین در دهه آینده به بیش از ۵۰۰ هزار دلار برسد. فکر می‌کنم بیت کوین طی ۱۲ ماه آینده به ۱۰۰ هزار دلار برسد. روند صعودی قابل توجهی هنوز برای بیت کوین قابل استفاده نیست.

بیت کوین یک ذخیره ارزش است

وقتی در مورد ارزیابی یک دارایی صحبت می‌کنیم، اولین قدم درک اقتصاد اساسی است. به عنوان مثال سهام، اوراق قرضه و املاک و مستغلات ارزش خود را از طریق ایجاد جریان های نقدی بدست می‌آورند. بنابراین، ارزیابی این دارایی ها شامل پیش بینی جریانات نقدی آینده است. از طرف دیگر، کالاها بیشتر مبتنی بر سودمندی هستند و بنابراین قیمت آنها توسط عرضه و تقاضای صنعتی تعیین می‌شود. قبل از اقدام در مورد بیت کوین‌، پیشنهاد می‌کنم از خود بپرسید، “بیت کوین برای چه کاری است؟” از این سؤال به عنوان یک اصل استفاده کنید تا دیدگاه خود را در مورد ارزش بیت کوین و محدوده قیمت عادلانه آن در یک افق زمانی مشخص را ایجاد کنید.

 به عنوان HODLer این برداشت می‌شود:

  • بیت کوین پول سالم و اولین پول اینترنتی محلی در جامعه بشری است.
  • کمیاب (۲۱ میلیون منبع ثابت)، با دوام (دیجیتال)، قابل دسترسی (بلاک چین ۲۴/۷ است)، قابل تقسیم (۱ بیت کوین = ۱۰۰ میلیون ساتوشی)، قابل تأیید (منبع باز بیت کوین هسته) و از همه مهمتر، مقاوم در برابر سانسور (رمزگذاری شده) است با این کیفیت های پولی برتر در یک دارایی، بیت کوین ذخیره ارزشمندی است. وقتی بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش به میزان قابل توجهی از پذیرش رسید، با گذشت زمان توانایی بالایی برای تبدیل شدن به یک ارز ذخیره جهانی (و همچنین یک حساب واحد جهانی) را دارد.
  • تاریخچه پول به ما نشان می دهد که اشکال طبیعی پول به طور کلی سه مرحله از تکامل: اول به عنوان جمع آوری (حدس و گمان در مورد کمبود)، دوم به عنوان سرمایه گذاری (ذخیره ارزش)، سوم به عنوان پول (واحد حساب) و پرداخت (متوسط تبادل) را طی می‌کنند. همانطور که بیت کوین مراحل مختلف را طی می کند، طرح ارزیابی آن نیز متفاوت است. به نظر من، بیت کوین در حال حاضر در ابتدای مرحله دوم است. در زیر خلاصه ای کوتاه از دو مرحله ای که بیت کوین طی کرده است و مفاهیم ارزشی مربوطه آورده شده است.

بیت کوین به عنوان جمع آوری دارایی

در آغاز کار بیت کوین در بین سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸، در مرحله “جمع آوری” بود. فقط یک دسته کوچک از cypherpunks به بیت کوین به عنوان “پول سالم آینده” اعتقاد داشتند. تهیه یک طرح ارزشیابی برای بیت کوین که با اصول آن مطابقت داشته باشد، دشوار بود. همچنین خیلی زود بود که بگوییم بیت کوین می‌تواند در ایجاد اجماع در مورد برتری “ذخیره ارزش” خود موفق شود.

بیت کوین به عنوان یک ابزار اساسی، ساخته شده است و جریان نقدی ایجاد نمی‌کند، بنابراین هیچ راهی برای پیش بینی قیمت آن بر اساس جریان های نقدی وجود ندارد. محاسبه عرضه در گردش آن آسان بود، اما برآورد تقاضا با توجه به ماهیت متزلزل معاملات واقعاً دشوار بود. هنگامی که تقاضا افزایش یافت و از سیستم خارج شد، به خصوص در اوج رونق عرضه اولیه کوین (ICO) در سال ۲۰۱۷، شاهد انفجار قیمت بیت کوین از ۹۰۰ دلار در اوایل سال ۲۰۱۷ به ۱۹۰۰۰ دلار در پایان سال ۲۰۱۷ و سپس تا پایان سال ۲۰۱۸، ۳۷۰۰ دلار بود.

مخالفان بیت کوین معمولاً به عنوان یک باگ به نوسانات قیمت بیت کوین حمله می‌کنند، اما من معتقدم که بی ثباتی قیمت بیت کوین یک ویژگی بازاریابی خودکار منحصر به فرد و هوشمند است. این امر برای بقای آن در روزهای اولیه، مهم بود. بیت کوین به عنوان یک شبکه جهانی غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. هیچ تیم بازاریابی هماهنگی در آنجا وجود ندارد که سودمندی بیت کوین را به جهانیان ارتقا دهد. این نوسانات چشمگیر قیمت است که همچنان توجه افراد غیر پیرو را به خود جلب می‌کند، برخی از آنها بعداً به معتقدان تبدیل می‌شوند. بنابراین ادامه پذیرش، بیت کوین را هدایت می‌کند.

بیت کوین به عنوان سرمایه گذاری

بیت کوین قبل از اینکه به عنوان یک وسیله سرمایه گذاری در مرحله دوم کامل شود، به عنوان “پول سالم” از یک بحران هویت عبور کرد. با بحث مقیاس پذیری در سال ۲۰۱۷، هنگامی که شبکه با حجم بالای تاریخی و هزینه های تراکنش، انباشته شد، جامعه درگیر آن بحث های جدی (برخی آن را “جنگ داخلی” می‌نامند) یعنی آینده بیت کوین بود.

در نتیجه، در ۱ آگوست ۲۰۱۷، هارد فورک بلاک چین بیت کوین، زنجیره بیت کوین کش ((BCH را ایجاد کرد تا به بلوک های بزرگتر اجازه دهد بیت کوین با پذیرش SegWit در حد اندازه بلوک بماند تا راه حل لایه دوم را فعال کند. در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸، شبکه BCH دوباره وارد بیت کوین کش و بیت کوین اس وی (BSV) شد.

خوشبختانه بیت کوین از سختی های فزاینده خود (و بازار خرس های سراسر صنعت) در امان ماند و پس از آن رونق گرفت. همچنین از طریق چنین اختلافات عمومی (و عملکرد قیمت بعد از هارد فورک) است که با افزایش تعداد آدرس ها که بیت کوین را نگه داشته و نوسانات را کاهش می‌دهد، پشتیبانی و سلطه بیت کوین بیشتر تقویت شده است.

سپس به ۲۰۲۰ آمد.

بهترین سال برای ارزهای دیجیتال

این سال از بسیاری جنبه ها، سال فوق العاده ای بوده است، اما برای بیت کوین واقعا یک سال بسیار مهمی است. ویروس کرونا باعث ایجاد فشار روحی و اقتصادی برای بسیاری از افراد به صورت جهانی شده است. علاوه بر این، ۱۲ سال پس از بحران مالی ۲۰۰۸ و انتشار وایت پیپر بیت کوین، به ما یادآوری می‌شود که اقتصاد می‌تواند با پول جدیدی که بدون پشتوانه چاپ شده است، از بین برود. ۳ تریلیون دلار پول جدید فقط در مدت سه ماه در ایالات متحده ایجاد شد که حدود ۱۴٪ از تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۹ است. تنها ایالات متحده نبود.

در سال ۲۰۲۰، یافتن بازده واقعی و قابل اعتماد برای حفظ ثروت بیت کوین که به سختی بدست آورده است، برای پس انداز کنندگان بسیار سخت بوده است. خانواده های طبقه متوسط آمریکایی مجبور شده اند که نرخ سود صفر تا منفی در بانک ها و ریسک تخفیف را بپذیرند یا در بازار سهام با بالاترین سطح، زمانی که اقتصاد واقعی تقلا می‌کند، شرط بندی کنند، بدون اینکه بدانند سر و صدا ها از چه زمانی متوقف خواهد شد. در کشورهای دیگر، مردم باید هر روز در رقابت سختی به سر ببرند تا به راحتی حقوق خود را حفظ کنند.

این رشد، بسیار قدرتمند است و نمی‌شود آن را نادیده گرفت. در مقابل شبکه بیت کوین در سومین هاوینگ خود در ۱۱ مه ۲۰۲۰ موفق شد. برجسته کردن نظم و انضباط پولی که از قبل کدگذاری شده و توسط شبکه جهانی از آن زمان به راحتی اجرا می‌شود. در نتیجه، سرمایه گذاران بیشتر در امور مالی رایج (موسسات وال استریت شامل این واقعیت هستند) متوجه شده اند که بیت کوین با داشتن نمایه ریسک-پاداش بهتر از نزدیکترین اشکال پولی خود، طلا، از قابلیت محافظت منحصر به فردی در برابر خطر تورم طولانی مدت برخوردار است.

متفاوت از گردش بیت کوین در ۲۰۱۷، روند کنونی بیت کوین با تایید صریح مؤسسات مشخص می‌شود. Square و MicroStrategy پول نقد خزانه را به بیت کوین اختصاص می‌دهند. دفتر نظارت بر ارز (OCC) به بانک های ایالات متحده اجازه می‌دهد تا دارایی دیجیتال را ارائه دهند. PayPal امکان خرید و فروش رمزنگاری، ایجاد وفاداری ۵ درصدی برای تخصیص دارایی و افزایش دو برابر در استخدام مهندس رمزنگاری، را می‌دهد. مدیران دارایی رایج از جمله Paul Tudor Jones و Stanley Druckenmilller برای پشتیبانی از بیت کوین کاملاً شناخته شده هستند. جریان اصلی در حال ایجاد است.

برای اولین بار از زمان آغاز تاریخی، بیت کوین رسماً به عنوان “طلای دیجیتال” وارد رسانه های جریان اصلی شد، یک دارایی جایگزین مشروع و معتبر (و نقدینگی) که باید برای افراد و موسسات در نظر گرفته شود. از آنجایی که افراد بیشتری بیت کوین را یاد می‌گیرند و شروع به استقبال از آن نه به عنوان یک دارایی تجاری سودمند بلکه به عنوان یک گزینه تخصیص دارایی درازمدت، می‌کنند، می‌توانیم با یک ریاضیات ساده عرضه و تقاضا به اصول و دامنه قیمت آن نگاه کنیم.

در زیر سه سناریو وجود دارد که برای پتانسیل مسیر حرکت یک ساله بیت کوین استفاده می‌شود.

سناریوی ۱: ۱-۲٪ تخصیص دارایی برای خانوارهای ایالات متحده

  • طبق اطلاعات Federal Reserve، ثروت خانوارهای ایالات متحده تا ژوئن سال ۲۰۲۰ به ۱۱۲ تریلیون دلار رسیده است (۱۰٪ از افراد صاحب دو سوم ثروت هستند).
  • ۱٪، ۲٪ از ۱۱۲ تریلیون دلار = ۱٫۱ تریلیون دلار تا ۲٫۲ تریلیون دلار تقاضای احتمالی (آخرین گزارش Fidelity در واقع ۵٪ تخصیص هدف را پیشنهاد می‌کند).
  • کل بیت کوین در گردش فعلی حدود ۱۸٫۵ میلیون است. به بیان ساده تر، فرض کنید حداکثر ۲۱ میلیون مورد عرضه برای فروش است.
  • تقاضای بالقوه را بر حداکثر عرضه تقسیم کنید، محدوده قیمتی ۵۶۰۰۰ تا ۱۱۲۰۰۰ دلار بدست می‌آوریم. این سناریو مربوط به بقیه جهان نیست (۴۰۰ تریلیون دلار ثروت خانوادگی جهانی). اگر تخصیص ۱٪ تا ۲٪ از ثروت خانواده جهانی را فرض کنیم، اکنون در محدوده قیمت ۲۲۸،۰۰۰، ۴۵۶،۰۰۰ دلار هستیم. آیا این اتفاق در ۱۲ ماه آینده رخ خواهد داد؟ احتمالاً نه آیا ممکن است طی یک دهه آینده این اتفاق بیفتد؟ فکر می‌کنم رخ دادن این اتفاق بسیار ممکن باشد.

سناریوی ۲: ۲٪ -۳٪ تخصیص جهانی با ارزش خالص بالا

  • طبق گزارش جهانی ثروت Capgemini 2020، ثروت جهانی HNWI در پایان سال ۲۰۱۹،  74تریلیون دلار بود (۱۳% جایگزین، ۱۴٫۶% املاک و مستغلات، ۱۷% درآمد ثابت، ۲۵% پول نقد و معادل پول نقد، ۳۰%سهام).
  • تقاضای بالقوه را بر تقسیم حداکثر تقسیم کنیم، محدوده قیمتی ۷۰،۰۰۰ تا ۱۰۵،۰۰۰دلار بدست می‌آوریم.
  • این سناریو واقعاً داده های جهانی را بررسی می‌کند، اما فقط مختص سرمایه با ارزش خالص شخصی (HNWI) است. با این فرض که این بخش دارایی بیشتری برای سرمایه گذاری دارد و تصمیمات سرمایه گذاری بیشتری توسط مدیران و مشاوران دارایی نهادی گرفته می‌شوند. من همچنین در اینجا طیف بالاتری از تخصیص را فرض می‌کنم زیرا HNWI به طور کلی موقعیت بهتری برای پذیرش ریسک بیشتر در جستجوی بازده بالاتر تنظیم شده را دارد.

سناریو ۳: رسیدن به طلا

  • یک بحث طولانی وجود دارد مبنی بر اینکه بیت کوین به عنوان یک “نسخه دیجیتالی و برتر طلا” به طور گسترده ای مورد پذیرش قرار می‌گیرد، آیا در بازار به طلا می‌رسد.
  • ارزش فعلی بازار طلا ۹ تریلیون دلار است. یعنی حدود ۲٪ از کل ثروت جهانی و ۱۲٪ از ثروت جهانی HNWI است.
  • ۱۰۰٪ ارزش بازار طلا یعنی ۴۲۸،۰۰۰ دلار برای بیت کوین است. آیا ۱۲ ماه دیگر می‌توانیم به آن نقطه برسیم؟ آیا بیت کوین می‌تواند طی ۱۲ ماه به ۲۰٪، ۲۵٪ از طلا افزایش یابد (تخصیص ثروت جهانی HNWI 2.4٪ -۳٪) ممکن است محدوده ای از ۸۰،۰۰۰ تا 110،۰۰۰ دلار به ما دهد.

عوامل دیگری وجود دارد که می‌تواند وجوه بیشتری به بیت کوین اضافه کند. با توجه به اینکه ما هنوز در مرحله اولیه تصویب جریان اصلی هستیم، نمی خواهم بیش از حد بر آنها تأکید کنم، اما می‌خواهم آنها را صرفاً جهت حفظ چشم انداز ارائه دهم.

  • تخصیص بالقوه از مدیریت خزانه داری شرکت هاست. ما در حال حاضر نشانه های اولیه آن را با Square و MicroStrategy می‌بینیم. Square اخیراً حدود ۱٫۸٪ مانده پول نقد خود را به خرید ۵۰ میلیون دلار بیت کوین اختصاص داده است. اندازه گیری تقاضای شرکت برای بیت کوین مشکل است. هر شرکت جریان نقدی و مشخصات رشد خاص خود را دارد که بر میزان ریسک آن در تخصیص دارایی تأثیر می‌گذارد.
  • تخصیص بالقوه از ذخایر ارزی همه کشورهای مستقل. طبق صندوق بین المللی پول، ذخیره جهانی ارز (فارکس) تا ژوئن سال ۲۰۲۰ ۱۲ تریلیون دلار بود که سه ارز ذخیره برتر به ارزش ۷ تریلیون دلار آمریکا (۵۸٫۳ درصد)، ۲ تریلیون یورو (۱۶٫۷ درصد) و ین ۶۵۰ میلیارد دلار بود. (۵٫۴٪) آیا کشورهای مستقل می‌تولنند برخی از ذخایر فارکس خود را به بیت کوین اختصاص دهند؟ من معتقدم که با گذشت زمان و زمانی که برتری بیت کوین در “ذخیره ارزش” در پنج تا ۱۰ سال آینده بیشتر شود، این روند ظهور خواهد کرد. با فرض تخصیص ۲۵٪ (۳ تریلیون دلار، کمی بیشتر از تخصیص یورو)، 14 هزار دلار صعود دیگر است. جلب توجه بیت کوین به دلار آمریکا به عنوان ذخیره ارز غالب جهانی ممکن است زمان زیادی طول بکشد، در صورتی که دیدن بیت کوین در میان ۳ لیست برتر غیرممکن است.
  • ۱۰۰٪ از حداکثر میزان عرضه بیت کوین برای تجارت در دسترس نیست. حدود ۱۸٫۵ میلیون در گردش است. حدود ۱۰٪ آن بیش از ۱۰ سال است که خاموش است. تخمین اینکه چه مقدار از کل بیت کوین در گردش با قیمت های مختلف به فروش می‌رسد، سخت است.
  • هیچ یک از موارد بالا نرخ تورم دلار در سالهای آینده را نشان نمی‌دهد. سالانه حدود ۲٪ الی ۳٪ به عنوان پایه است. این سناریوها نیز تأثیر شبکه بیت کوین، احتمال فراگیرتر شدن و اطمینان بیشتر بیت کوین به عنوان یک حساب واحد را ندارند.

چه مشکلی می‌تواند رخ دهد؟

سرمایه گذاری یک طرفه هرگز مورد خوبی نیست. احتیاط است که به عنوان مدافع بازی کنید و خطرات منفی را ارزیابی کنید. چه خطرات عمده ای ممکن است اجرای یک بازار گاو نر کوین را از بین ببرد؟

خطر پروتکل

بیشترین خطر همیشه از درون است. ارزش ذاتی بیت کوین فقط به این دلیل است که از ویژگی های منحصر به فرد “پول سالم” (کمیاب، بادوام، قابل دسترسی، قابل تقسیم، قابل تأیید و مقاوم در برابر سانسور) برخوردار است. اگر هر یک از این کیفیت ها به خطر بیفتد، پایه و اساس پرونده سرمایه گذاری آن از بین می رود.

چنین خطر های پروتکل در چند سال اول زیاد بود، اما پس از دو فورک عمده بحث برانگیز و سه هاوینگ موفقیت آمیز، به نظر می‌رسد خطرات سطح پروتکل تا حدودی مهار شده است. اکوسیستم بیت کوین در پشتیبانی مستقل از توسعه دهنده سازگار بوده است. بر اساس گزارش توسعه دهنده Electric Capital، اکوسیستم توسعه دهنده، بیت کوین از سال ۲۰۱۴ هر ماه ۱۰۰+ توسعه دهنده مستقل را حفظ کرده است. علاوه بر این، ما همچنین شاهد افزایش تعهدات به پایگاه کد هسته بیت کوین در سال ۲۰۲۰ بوده ایم که در مه (وقتی س.مین هاوینگ اتفاق افتاد) به اوج رسیده است.

همچنین دیدن موارد برجسته توسعه در شبکه هسته بیت کوین، از جمله ادغامSignet ، Schnorr /Taproot و افزایش تمرکز روی آزمایش fuzz، ذکر چند مورد دلگرم کننده است. این تحولات در سطح پروتکل همچنان به افزایش حریم خصوصی و مقیاس پذیری شبکه کمک می‌کند و ثبات فنی بیت کوین را به عنوان ارز افزایش می‌دهد.

برای اطمینان از آینده ای سالم و ایمن برای بیت کوین، اطمینان از اینکه جامعه توسعه دهندگان بیت کوین هسته ای مستقل و غیرمتمرکز باقی مانده و به پیشرفت های مداوم در زمینه های مهم مانند امنیت و حریم خصوصی ادامه می‌دهد، بسیار مهم است. به همین دلیل است که ما علاقه زیادی به ارائه حمایت مالی بدون هیچ قید و شرطی برای توسعه دهندگان و پروژه های Bitcoin Core در OKCoin داشته ایم. سرمایه گذاری در توسعه بیت کوین به کاهش ریسک پروتکل کمک می‌کند.

خطر متمرکزسازی

این دومین خطر بزرگ بیت کوین است. ماهیت بیت کوین برای توانمند سازی افراد از طریق غیرمتمرکز سازی است، اما خطر متمرکزسازی همیشه وجود دارد.

در داخل شبکه، خطر در متمرکزسازی قدرت استخراج است. این راز صنعت نیست که ۶۵٪ از قدرت هش جهان در چین است. اگر قدرت استخراج ادغام شود، یک استخر یا گروهی از ماینر ها می‌توانند معاملات شبکه را دستکاری کنند، و کوین های جعلی را از طریق دو بار هزینه ایجاد کنند، در عوض بر قیمت بازار تأثیر می گذارد. با این حال، این بحث نیز وجود دارد که با توجه به چگونگی انگیزه طراحی شبکه برای بیت کوین، چنین خطر متمرکز سازی اجتناب ناپذیر است اما تا حدی نیز بی خطر است. به عبارت دیگر، انگیزه های موجود در قالب بیت کوین جدید و هزینه های معامله باید صادقانه نگه داشته شود زیرا اکثر گره ها صادق هستند و تقلب از نظر اقتصادی هزینه بر است (نه بخاطر اینکه تقلب سخت یا غیرممکن است). فرض این است که شرکت کنندگان در ماینینگ همه منطقی هستند و تصمیمات اقتصادی می‌گیرند.

از نظر خارجی، خطر مشابه در متمرکز سازی مالکیت نهفته است. سرمایه گذاران یا “نهنگ ها” که مقدار قابل توجهی بیت کوین را در اختیار دارند، می‌توانند با ایجاد تغییر در قیمت بر اساس زمان خرید/فروش، بر بازار تأثیر بگذارند و حتی آن را دستکاری کنند. با توجه به اینکه یک فرد (یا یک نهاد) می‌تواند بیش از یک آدرس بیت کوین داشته باشد، اینکه یک تصویر دقیق از مالکیت بیت کوین ایجاد کنید،سخت است، بنابراین این خطر وجود دارد. من معتقدم اگر افراد بیشتری بفهمند که بیت کوین چیست و شروع به استقبال از آن کنند، می‌توانیم آینده سالم و پایدارتری بسازیم. دیدن اولین نوسان سازمانی هیجان انگیز است، اما اگر مالکیت بیت کوین بیش از حد به سمت هدف سازمانی متمایل شود، ما در ساختن یک شبکه گسترده تر و توانمند کننده فردی شکست خواهیم خورد.

ریسک سیاسی

یکی دیگر از خطرات عمده، دولت های حاکم است. با توجه به اینکه بیت کوین به عنوان پول آینده قرار گرفته است، ممکن است دولت های مستقل از ترس تهدید ارزهای فیات، آن را ممنوع کنند. مجدداً، چنین خطراتی در سالهای اولیه قبل از ایجاد بیت کوین برای پذیرش بیشتر بود. در واقع، چنین ممنوعیتی قبلاً در چندین کشور اتفاق افتاده است (به عنوان مثال هند در سال ۲۰۱۸ و در سال ۲۰۲۰ لغو شد). آزمایش های ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در سراسر جهان همچنین می‌تواند در روند آینده بیت کوین تأثیر بگذارد.

در این سال نوسان اول پشتیبانی مؤسسات برای بیت کوین مشاهده شده است و بنابراین سال ۲۰۲۰ به عنوان یک نقطه عطف در کاهش این خطر سیاسی شناخته خواهد بود. هنگامی که شرکت های ذکر شده در فهرست عمومی، مدیران دارایی و افراد شناخته شده شروع به مالکیت بیت کوین می‌کنند و به نفع بیت کوین صحبت می کنند، چنین ممنوعیتی ناخوشآیند شده و اجرای آن در کشورهایی که رای مردم مهم است سخت تر خواهد شد. من امیدوارم که حرکت همچنان ادامه داشته باشد  و با گذشت زمان خطر ممنوعیت بیت کوین از بین برود.

“در دنیایی از عدم اطمینان، بیت کوین به هودلرها اعتماد به نفس می‌بخشد. این یک تأثیر عظیم شبکه است که در نهایت می‌تواند هر فردی را که به آن اعتقاد دارد و از آن استفاده می‌کند، قدرت دهد.”

ممنوعیت موفقیت آمیز و کامل بیت کوین نیز باید تلاش های هماهنگ همه دولت های مستقل را انجام دهد، که بسیار بعید است. تا زمانی که کشورهایی وجود داشته باشند که بیت کوین به طور قانونی جریان یابد، بیت کوین فرصتی برای پیروزی خواهد داشت. یک شبکه جهانی غیرمتمرکز را نمی‌توان توسط هیچ یک از طرفین خاموش کرد.

همانطور که گفته شد، نوسانات قیمت بیت کوین می‌تواند هر از چندگاهی با تغییرات داخلی و ژئوپلیتیکی تقویت شود. خطرات سیاسی به عنوان دومین خطر بزرگ برای بیت کوین باقی می‌ماند تا زمانی که برای دستکاری در آن بزرگ شود. بدیهی است که ما از آن نقطه فاصله داریم.

در حالی که بیت کوین به عنوان دارایی های مالی قانونی شناخته می‌شود، می‌تواند منع پرداخت گسترده تری نیز داشته باشد. چنین ریسکی هنوز کاملاً دور از ذهن نیست. نکته این است که ما در سناریوی ۱۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ دلار، تبدیل به یک واحد حساب و وسیله پرداخت بیت کوین نمی‌شویم. وقتی بیت کوین به مرحله سوم پیشرفت کرد، دیگر در مورد قیمت بیت کوین صحبت نخواهیم کرد، بلکه در عوض در مورد قیمت هر چیز دیگر در بیت کوین صحبت خواهیم کرد.

خطر پذیرش

این یک خطر زمان بندی است. کاملاً محتمل است که جریان اصلی بیت کوین بیشتر از آنچه انتظار می‌رود، طول بکشد.

تنها راه مدیریت این ریسک این است که مطمئن شوید پورتفولیو بیت کوین شما به درستی اندازه شده است.

اگر در بیت کوین (یا هر چیز دیگری) سرمایه گذاری کنید و نگران باشید که قیمت آن در ۱۲ ماه آینده کجا خواهد بود، احتمالاً پورتفولیو از بیت کوین برای شما بسیار بزرگ است. اندازه آن را بر اساس میزان تحمل ریسک و میزان اعتقاد در بیت کوین تعیین کنید. بیش از آنچه در توان دارید (یا به آن اعتقاد دارید) انجام ندهید.

همچنین معتقدم کیفیت بی نظیر بیت کوین با گذشت زمان خود گویای این امر خواهد بود. نمودار قیمت بیت کوین بین سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شبیه یک حباب بود. با این حال، اگر به تاریخچه تجارت کامل بیت کوین نگاهی بیندازیم، یک روند صعودی مشخص همراه با رشد آدرس های نگهداری دارایی، رشد آدرس های فعال و رشد قدرت محاسبات شبکه، وجود دارد. افزایش میانگین نرخ هش شبکه بیت کوین نشان دهنده سطح امنیتی است که شخص می‌خواهد در شبکه ای که ثروت افراد در آن ذخیره شده است، مشاهده کند.

نگاهی به آینده

بیت کوین شبیه هیچ دارایی دیگری نیست که قبلاً با آن روبرو شده ایم. این یک شبکه ثروتمند کاملاً سالم و جهانی است که با شناخت اهمیت خصوصیات آن، جهان به رشد خود ادامه خواهد داد. یک توییت اخیر Michael Saylor، مدیر عامل شرکت MicroStrategy است که مربوط به بیت کوین به عنوان یک ابزار و ذخیره ارزش است.

در دنیایی از عدم اطمینان، بیت کوین به هودلر هایی مانند من اعتماد به نفس می‌دهد. این یک اثر عظیم شبکه ای دارد که در نهایت می‌تواند به هر فردی که به آن اعتقاد داشته و از آن استفاده کند، توانمند شود. من منتظر ادامه تکامل اکوسیستم بیت کوین هستم و از اینکه بخشی از آن هستم هیجان زده هستم.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *