آموزش کیف پول ارز دیجیتال

مقایسه کیف پول غیر کاستدی و کاستدی

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

در این مقاله به مقایسه کیف پول غیر کاستدی و کاستدی می‌پردازیم و سپس نحوه ایجاد کیف پول غیرکاستدی را به شما آموزش می‌دهیم.

غیرمتمرکز سازی ایده اصلی فن‌آوری بلاک چین است. علی رغم ویژگی‌های تغییر دهنده و برهم زننده بازی، بلاک چین هنوز هم دارای موانع برای مسائل امنیتی است.

مقدمه

تقریباً همه علاقه مندان به ارز دیجیتال ترس از دست دادن کلیدهای خصوصی خود را دارند؛ زیرا این کلید‌ها تنها را دسترسی آنها به کیف پول و دارایی‌ها است. در صورت گم شدن، کلیدها قابل بازیابی نیستند و دیگر نمی‌توانید داراریی را کنترل کنید. پس بازیابی کیف پول هم امکانپذیر نخواهد بود. چنین کیف پول‌هایی راکیف پول غیر کاستدی می‌نامند.

از طرف دیگر، اگر کلیدهای خصوصی از سوی برخی از سرورهای کیف پول یا شخص ثالث ذخیره شده باشد، هیچ تضمینی برای هک شدن ارائه نمی‌دهد. این ریسک مخفی هر سرویس کیف پولی است که اجازه دسترسی به کلیدهای خصوصی را برای شما فراهم نمی‌کند. به این کیف پول‌ها کاستدی گفته می‌شود.

اگر شخصی کلیدهای شما را ذخیره کند، شما کنترل کامل وجوه خود را ندارید. وقتی داده‌های شخص ثالث هک شود، پول شما نیز در معرض خطر زیادی برای سرقت قرار می‌گیرد.

بنابراین بیایید نگاهی دقیق به کیف پول‌های کاستدی و غیر کاستدی و تا از مزایا و معایب آنها مطلع شویم.

کیف پول کاستدی چیست؟

کیف پولی که مدیریت دارایی آن در دست ارائه دهنده آن و نه صاحب کیف پول است.

کیف پول کاستدی خدمات و صرافی است که به شما امکان دسترسی به کلیدهای خصوصی را نمی‌دهد و آنها را در سرورها ذخیره نمی‌کند. مزیت اصلی کیف پول‌های کاستدی این است که در صورت از دست رفتن رمز ورود، می‌توانید دسترسی به حساب خود را بازیابی کنید.

ایراد کیف پول کاستدی این است که آنها می‌توانند وجوه شما را به دلیل قوانین شناخت مشتری (KYC) مسدود کنند. همیشه خطر سرقت پول شما در صورت حملات هکری به این کیف پول‌ها وجود دارد.

به عنوان مثال هکرها حدود ۷۰۰ بیت کوین را از یکی از معروف ترین کیف پول متمرکز بیت کوین (Blockchain.Info) به سرقت بردند.

همین مورد برای صرافی های متمرکز نیز صدق می‌کند؛ زیرا آنها همچنین مستعد حملات هکر هستند. صرافی‌ها دارایی های شما را کنترل می‌کنند و ممکن است حساب شما را بدون تأیید KYC / AML مسدود کنند (AML: مبارزه با پولشویی).

کیف پول غیر کاستدی چیست؟

کیف پولی که هیچ شخص ثالثی به آن دسترسی ندارد و فقط شخص دارای کلید خصوصی به آن دسترسی دارد.

کیف پول‌های غیر کاستدی امکان کنترل کامل وجوه را می‌دهد و در بیشتر موارد راه حل‌های بدون سرور ارائه می‌کنند. کلید‌ها به صورت رمزگذاری شده در دستگاه کاربر ذخیره می‌شوند. دارایی شما تحت کنترل است، اما یک مشکل نیز وجود دارد. اگر عبارت یادآور (mnemonic) یا همان بازیابی را از دست دهید، هرگز نمی‌توانید به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

به عنوان مثال درصورتی که کامپیوتر شما شکسته شود، به سرقت رفته یا اگر برنامه را حذف کنید، فقط با عبارت بازیابی می‌توانید به وجوه دسترسی داشته باشید.

چگونه عبارت بازیابی را بصورت امن ذخیره کنیم؟

کلیدها توسط عبارت بازیابی ایجاد می‌شوند. ما اکیداً به شما توصیه می کنیم آن را روی کاغذ نوشته و در دو مکان امن نگهداری کنید. این عبارت را در رایانه شخصی یا به عنوان عکس در تلفن همراه خود ذخیره نکنید. عبارت بازیابی حتی از رمز عبور کیف پول شما مهم‌تر است؛ زیرا کلیدها را ایجاد کرده و داده‌ها را بازیابی می‌کند. از عبارت بازیابی بک آپ بگیرید، آن را روی یک کاغذ بنویسید، روی یک قطعه فلز حک کرده، آن را در گاو صندوق خود ذخیره کنید. تحت هیچ شرایطی عبارت بازیابی را گم نکنید!

نحوه‌ی ساخت کیف پول غیرکاستدی

  • برنامه را دانلود کرده و آن را نصب کنید.
  • آن را راه اندازی کرده و بر روی دکمه “ایجاد کیف پول” کلیک کنید.
  • رمز عبور را ایجاد کنید
  • عبارت بازیابی (seed phrase) ارائه شده را کپی کرده و در مکانی مخفی نگه دارید.
  • از مدیریت غیر متمرکز دارایی‌های خود لذت ببرید.

خوشحالیم که راحت ترین روش را برای نگهداری و مدیریت تمام دارایی‌های دیجیتال در کیف پول غیر کاستدی به شما آموزش دادیم.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *