آموزشآموزش سرمایه گذاری

کدام ارز دیجیتال آینده بهتری دارد؟ لیست ارزهای دیجیتال آینده دار

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

آیا ارزهای دیجیتال آینده دار را می‌شناسید؟ از بیت‌کوین و اتریوم گرفته تا دوج کوین و تتر، هزاران ارز دیجیتال مختلف وجود دارد که ممکن است مبتدیان را سردرگم کند. هدف همه‌‌ی ما از سرمایه گذاری کسب سود است. برای همین جای تعجب نیست که افراد به دنبال ارز دیجیتال آینده دار باشند. نوسانات بازار منجر به اتفاقات هیجان زده در بازار می‌شود و همیشه قیمت بیت کوین و اتریوم بیشتر از همه‌ی رمزارزها دنبال می‌شود.

کدام ارز آینده بهتری نسبت به بقیه دارد؟ برای سرمایه گذاری در این حوزه باید به دو نکته توجه داشته باشید. اینکه دانش کافی درباره تحلیل داشته باشید دوم اینکه هر روز اخبار این حوزه را دنبال کنید. این گونه می توانید یک سرمایه گذاری موفق داشته باشید. در این مقاله همراه پینگی باشید تا با ارزهای دیجیتال آینده دار بیشتر آشنا شوید.

ارزهای دیجیتال آینده دار کدامند؟

ارز دیجیتال

قیمت ارز

مارکت کپ

بیت کوین

۲۱,۳۴۲ دلار

۴۰۶,۷۴۶,۳۵۱,۹۰۶ دلار

اتریوم

۱,۲۲۵ دلار

۱۴۸,۴۶۲,۰۴۹,۱۳۲ دلار

بایننس کوین

۲۳۹٫۳۵ دلار

۳۹,۰۴۱,۱۹۳,۴۹۰ دلار

کاردانو

۰٫۵۰۲۴ دلار

۱۶,۹۱۶,۶۶۹,۵۷۳ دلار

ریپل

۰٫۳۶۴۴ دلار

۱۷,۵۸۳,۱۵۱,۴۰۸ دلار

دوج کوین

۰٫۰۷۷۱۵ دلار

۱۰,۲۷۴,۵۴۳,۹۶۶ دلار

پولکادات

۸٫۰۵ دلار

۷,۹۱۶,۸۳۵,۷۲۱ دلار

چین لینک

۶٫۸۸ دلار

۳,۲۱۳,۶۱۵,۷۱۴ دلار

سولانا

۴۰٫۵۵ دلار

۱۳,۷۷۸,۳۲۵,۶۸۱ دلار

وی چین

۰٫۰۲۵۲ دلار

۱,۸۲۷,۳۲۲,۷۰۳ دلار

گالا

۰٫۰۶۲۹۱ دلار

۴۴۰,۴۳۳,۰۲۵ دلار

انجین کوین

۰٫۶۰۴۲  دلار

۵۳۶,۰۴۹,۰۶۱ دلار

اکسی اینفینیتی

۱۶٫۶۵ دلار

۱,۳۵۸,۹۹۱,۵۵۴ دلار

کازماس

۸٫۳۵ دلار

۲,۳۸۳,۴۸۷,۹۸۳ دلار

ماتیک

۰٫۵۷۱۳ دلار

۴,۵۷۱,۳۴۹,۸۷۲ دلار

آوالانچ

۲۰٫۷۵ دلار

۵,۷۸۳,۱۴۹,۳۶۵ دلار

تزوس

۱٫۵۱ دلار

۱,۳۵۴,۶۸۹,۶۱۹

الگوراند

۰٫۳۴۲ دلار

۲,۳۵۲,۵۲۰,۸۲۸ دلار

استلار

۰٫۱۲۲۷ دلار

۳,۰۷۸,۰۸۵,۳۲۴ دلار

لایت کوین

۵۷٫۹۷ دلار

۴,۰۹۲,۲۹۷,۷۳۰ دلار

تتر

۰٫۹۹۹۵ دلار

۶۶,۸۳۲,۲۲۲,۹۸۹ دلار

ترون

۰٫۰۶۸۳۷ دلار

۶,۳۳۱,۶۰۰,۸۶۰ دلار

 

در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها بیت کوین را برای پرداخت قبول می کنند که این رمزارز را به یک سرمایه گذاری هوشمند تبدیل کنند. به عنوان مثال ویزا با بیت کوین معامله میکند. علاوه بر این تسلا در ماه فوریه اعلام کرد که ۱٫۵ میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرده است. همچنین برای مدتی، این شرکت آن را به عنوان هزینه ای برای خودروهای خود پذیرفت. علاوه بر این، بانک های بزرگتر نیز شروع به گنجاندن معاملات بیت کوین در پیشنهادات خود کرده اند.

  • بیت کوین (BTC)، بزرگترین ارز دیجیتال بازار

قیمت بیت کوین تمایل زیادی به نوسان دارد و ممکن است شاهد افزایش یا کاهش قیمت هزاران دلار در هر ماه باشید. اگر نوسانات شدید باعث استرس شما می شود شاید بخواهید که از بیت کوین اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید که تا زمانی ارزهای دیجیتال میتوانند یک سرمایه گذاری بلندمدت هوشمند باشند که این نوسانات چندان نگران کننده نباشد.

  • اتریوم (ETH)، بزرگترین آلت‌کوین جهان

اتریوم با بیت کوین متفاوت است زیرا تنها یک ارز دیجیتال نیست. بلکه شبکه ای است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد ارز دیجیتال خود را با استفاده از شبکه اتریوم ایجاد کنند. در حالی که اتریوم از نظر قیمت، بسیار عقب تر از بیت کوین است، اما از سایر رقبا نیز بسیار جلوتر است. اگرچه اتریوم چندین سال بعد وارد بازار شد اما به دلیل فناوری منحصر به فرد خود توانست جایگاه خود را در بازار به دست آورد.

  • بایننس کوین (BNB)، ارز دیجیتال بایننس

بایننس کوین یکی از معدود ارزهای دیجیتال است که پس از سال ۲۰۱۷ به بالاترین حد خود رسید. در طی این سال ، بازار گاوی وجود داشت و قیمت تمام ارزهای دیجیتال افزایش یافت و به قیمت اوج خود رسید و سپس ارزش آن ها کاهش یافت. بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال، بایننس کوین روند آهسته اما مداوم را پس از سال ۲۰۱۷ ادامه داد. به دلیل عملکرد بایننس کوین، ثابت شده است که یکی از پایدارترین گزینه های سرمایه گذاری است و خطرات کمتری دارد.

  • کاردانو (ADA)، یک از آینده دارترین ارز های دیجیتال

شبکه کاردانو دارای رد پای کوچکتری است که به دلایل مختلف برای سرمایه گذاران جذاب است. برای انجام معامله با کاردانو انرژی کمتری نسبت به شبکه بزرگتری مانند بیت کوین صرف می شود. این بدان معناست که معاملات سریعتر و ارزان تر هستند. کاردانو ادعا می کند که سازگارتر و ایمن تر است. کاردانو با توسعه و بهبود مداوم خود از خطر احتمالی هک شدن جلوگیری میکند.

حتی با وجود یک شبکه بهتر، کاردانو ممکن است نتواند با ارزهای دیجیتال بزرگتر رقابت کند. پذیرندگان کمتر به معنای توسعه دهندگان کمتر است. این برای اکثر سرمایه گذاران که می خواهند نرخ پذیرش بالایی را ببینند، جذاب نیست. این پلتفرم برنامه های بزرگی دارد، اما در مورد اینکه آیا می تواند از این پتانسیل استفاده کند، تردیدهایی وجود دارد.

  • ریپل (XRP)، شبکه بزرگ خدمات و پرداخت بین‌المللی سریع

ارز دیجیتال ریپل XRP توسط بنیانگذاران شرکت پردازش پرداخت دیجیتال Ripple ایجاد شد.  این ارز به عنوان نوعی PayPal رمزنگاری عمل می کند و امکان مبادله بین ارزهای دیجیتال و فیات را فراهم می کند. ریپل سرمایه گذاری های زیادی در پروژه های توکن غیرقابل انعطاف دارد که از یک بلاک چین عمومی به نام XRP Ledger استفاده می کند. طبق گفته Inside Bitcoins، این سرمایه گذاری نشان می دهد که ریپل خود را به عنوان یکی دیگر از “قاتلان اتریوم” معرفی می کند.

دوج کوین به عنوان یک الگوی رفتاری زیبا با سگ شیبا اینو شروع به کار کرد، اما این روزها شوخی نیست. ایلان ماسک و مارک کوبا روی این ارز سرمایه گذاری کرده اند و ایلان ماسک علاوه بر شرکتش، دوج کوین را یکی از “سه دارایی معنادار” خود می داند.

ارز XRP که توسط برخی از بنیانگذاران ریپل، یک شرکت پردازش پرداخت و فناوری دیجیتال ایجاد شده است، می تواند در آن شبکه برای تسهیل مبادلات انواع ارزهای مختلف، از جمله ارزهای فیات و سایر ارزهای دیجیتال اصلی استفاده شود. در ابتدای سال ۲۰۱۷، قیمت ریپل ۰٫۰۰۶ دلار بود. از ۱ ژوئن ۲۰۲۲، قیمت آن به ۰٫۴۰ دلار رسید که معادل افزایش بیش از ۶۴۰۰٪ است.

ارزهای دیجیتال آینده دار کدامند؟

  • دوج کوین (DOGE)، مهم ترین میم کوین بازار

ثابت شده است که قیمت دوج کوین در برابر تبلیغات خوب یا بد بسیار آسیب پذیر است. به عنوان مثال این کوین در هنگام حضور ماسک در “Saturday Night Live” ، زمانی که او آن را “hustle” نامید، سقوط کرد. از طرفی بر خلاف عرضه محدود بیت کوین، هیچ محدودیتی برای میزان استخراج دوج کوین وجود ندارد.

  • پولکادات (DOT)؛ اتصال بین بلاکچین‌ها

ارز دیجیتال پولکادات توسط رهبران اتریوم که جدا شدند، ایجاد شد. آنها ارز دیجیتال خود را با شبکه ای بهتر تشکیل دادند. به جای داشتن یک “مسیر” واحد برای انجام معاملات، پولکادات چندین مسیر دارد. این ارز دیجیتال برای پاداش دادن به سرمایه گذاران واقعی و حذف افرادی که فقط برای کسب درآمد سریع تجارت می کنند طراحی شده است. سرمایه گذاران کسانی هستند که در این پلت فرم مشغول هستند و نیز به تصمیم گیری مواردی مانند موارد زیر کمک میکنند:

  • هزینه های شبکه
  • ارتقاء شبکه
  • ایجاد یا حذف پاراچین ها

ارز دیجیتال چین لینک Chainlink به دلایل مختلفی از جمله قیمت مناسب آن برای سرمایه گذاران جذاب است. همچنین ثابت شده است که می تواند ارزش خود را افزایش دهد و هنوز فضای زیادی برای رشد وجود دارد. همچنین چین لینک برای تجارت در Coinbase، یکی از بزرگترین پلتفرم های رمزنگاری شده در جهان، در دسترس است. دسترسی بیشتر نیز باعث جذابیت چین لینک برای سرمایه گذاران می شود.

  • سولانا (SOL)، ارز دیجیتالی آینده دار با مقیاس‌پذیری بالا

سولانا که برای کمک به استفاده از دیفای (DeFi)، برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند توسعه یافته است، از مکانیزم‌های ترکیبی گواه  اثبات سهام و اثبات تاریخ برای پردازش سریع و امن تراکنش‌ها استفاده می‌کند. SOL، توکن بومی سولانا، پلتفرم را تقویت می‌کند. هنگامی که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، قیمت SOL از ۰٫۷۷ دلار شروع شد. در اوایل ژوئن سال ۲۰۲۲، قیمت آن حدود ۴۰٫۵۸ دلار بود که افزایش بیش از ۵۱۰۰ درصدی داشت.

  • وی چین (VET)، مدیریت زنجیره تامین روی بلاک چین

وی چین (VET) یک پلتفرم قرارداد هوشمند سازمانی همه کاره است. وی چین در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک کنسرسیوم زنجیره ای خصوصی شروع به کار کرد و با مجموعه ای از شرکت ها برای بررسی کاربردهای بلاک چین همکاری کرد. VeChain انتقال خود را به بلاک چین عمومی در سال ۲۰۱۷ با توکن ERC-20 VEN آغاز خواهد کرد، قبل از اینکه شبکه اصلی خود را در سال ۲۰۱۸ با استفاده از VET راه اندازی کند.

هدف VeChain استفاده از فناوری‌های حاکمیت توزیع‌شده و اینترنت اشیا (IoT) برای ایجاد اکوسیستمی است که موانع عمده داده‌ای را برای صنایع مختلف جهانی از پزشکی گرفته تا انرژی، غذا و نوشیدنی تا اهداف پایداری و SDG حل می‌کند. با استفاده از قدرت داده‌های غیرقابل اعتماد، VeChain در حال ایجاد مرکز و پایه دیجیتالی است که انقلاب صنعتی چهارم را که مستلزم به اشتراک‌گذاری بی‌درنگ و بدون اطمینان داده‌ها بین بسیاری از شرکت‌کنندگان است، ارائه می‌کند.

  • گالا (GALA)، یکی از قوی‌ترین بسترهای بلاک چینی ساخت بازی

گالا گیمز قصد دارد با بازگرداندن کنترل بازی‌ها به بازیکنان، صنعت بازی را به مسیری متفاوت ببرد. هدف Gala Games این است که «بازی‌های بلاک چینی را بسازد که واقعاً می‌خواهید بازی کنید». این پروژه می‌خواهد این واقعیت را تغییر دهد که بازیکنان می‌توانند صدها دلار برای دارایی‌های درون بازی خرج کنند، و ساعت‌های بی‌شماری را صرف بازی کردن کنند، که با کلیک یک دکمه می‌توان آن‌ها را از آنها گرفت. این شرکت قصد دارد با کمک فناوری بلاک چین، تفکر خلاق را با کنترل بازی ها و دارایی های درون بازی به بازیکنان بازگرداند.

  • انجین کوین (ENJ)، یکی از ارزهای دیجیتال آینده دار متاورس و NFT

انجین کوین پروژه ای از Enjin است، شرکتی که اکوسیستمی از محصولات بازی مبتنی بر بلاک چین را ارائه می دهد. ارز Enjin پیشنهاد برتر شبکه Enjin است، یک پلت فرم بازی اجتماعی که از طریق آن کاربران می توانند وب سایت ها و انمجن‌ها را ایجاد کنند، چت کنند و فروشگاه های اقلام مجازی را میزبانی کنند.

  • اکسی اینفیتیی (AXS)، پیشرو ترین بازی در مدل P2E 

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) یک بازی تجاری و مبارزه ای مبتنی بر بلاک چین است که تا حدی متعلق به بازیکنان آن است و اداره می‌شود. Axie Infinity با الهام از بازی‌های محبوبی مانند Pokémon و Tamagotchi به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا موجودات مبتنی بر توکن معروف به Axies را جمع‌آوری، توسعه دهند، بزرگ کنند، بجنگند و معامله کنند.

هر Axie یک توکن NFT با ویژگی‌ها و نقاط قوت مختلف است و می‌تواند وارد نبردهای ۳v3 شود و تیم برنده امتیازهای تجربه (exp) بیشتری کسب کند که برای ارتقاء سطح Axie یا تکامل بخش های بدن آنها استفاده می شود. این آکسی ها را می توان با هم پرورش داد تا فرزندان جدید و منحصر به فردی تولید کنند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند یا در بازار Axie فروخته شوند.

  • کازماس (ATOM)، یک ارز دیجیتال آینده دار و جاه طلب

کازماس خود را به عنوان پروژه ای معرفی می کند که برخی از «سخت ترین مشکلات» پیش روی صنعت بلاک چین را حل می کند. هدف آن ارائه راه حلی برای پروتکل‌های اثبات کار «آهستگی، گران، غیرقابل مقیاس‌پذیر و مضر برای محیط‌زیست»، مانند پروتکل‌های مورد استفاده توسط بیت‌کوین، با ارائه اکوسیستمی از بلاک چین‌های متصل است. از دیگر اهداف این پروژه می‌توان به کاهش پیچیدگی و دشواری فناوری بلاک چین برای توسعه‌دهندگان به لطف یک چارچوب مدولار برای برنامه‌های غیرمتمرکز، اشاره کرد.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، پروتکل ارتباط بین بلاک‌چینی ارتباط شبکه‌های بلاک چین با یکدیگر را آسان‌تر می‌کند و از پراکندگی در صنعت جلوگیری می‌کند.

معرفی  ارزهای دیجیتال آینده دار

  • پالیگان (MATIC)، رقیب اتریوم و جزو بهترین ارزهای دیجیتال آینده دار

پالیگان (که قبلاً Matic Network بود) اولین پلتفرم با ساختار مناسب و با استفاده آسان برای مقیاس‌بندی اتریوم و توسعه زیرساخت است. جزء اصلی آن Polygon SDK است، یک چارچوب ماژولار و منعطف که از ساخت انواع مختلف برنامه‌ها پشتیبانی می‌کند.

  • آوالانچ (AVAX)، پلتفرم مقیاس‌پذیری بدون تمرکزگرایی

آوالانچ سریع‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند در صنعت بلاک چین است که بر اساس زمان تا پایان اندازه‌گیری می‌شود. آوالانچ فوق العاده سریع، کم هزینه و سازگار با محیط زیست است. هر برنامه کاربردی دارای قرارداد هوشمند می‌تواند با استقرار در Avalanche از رقبای خود پیشی بگیرد.

  • تزوس (XTZ)، پیشرو در پیاده‌سازی سریع جدیدترین قابلیت‌ها

تزوس (Tezos) یک شبکه بلاک چین است که بر اساس قراردادهای هوشمند است، به گونه ای که بی شباهت به اتریوم نیست. با این حال، یک تفاوت بزرگ وجود دارد: Tezos قصد دارد زیرساخت‌هایی را ارائه دهد که پیشرفته‌تر است؛ به این معنی که می‌تواند در طول زمان تکامل یافته و بهبود یابد بدون اینکه خطر هارد فورک وجود داشته باشد. این چیزی است که هم بیت کوین و هم اتریوم از زمان ایجادشان دچار آن شده اند. افرادی که XTZ دارند می توانند به پیشنهادهایی برای ارتقای پروتکل که توسط توسعه دهندگان Tezos ارائه شده است، رأی دهند.

  • الگوراند (ALGO)،بهترین ارز دیجیتال آینده دار

الگوراند یک شبکه مستقل، غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین است که از طیف گسترده ای از برنامه ها پشتیبانی می‌کند. این سیستم‌ها امن، مقیاس‌پذیر و کارآمد هستند و همه ویژگی‌های مهم برای کاربردهای مؤثر در دنیای واقعی هستند. الگوراند از محاسباتی پشتیبانی می‌کند که برای ایجاد اشکال جدید اعتماد نیاز به ضمانت عملکرد قابل اعتماد دارند.

شبکه اصلی الگوراند در ژوئن ۲۰۱۹ فعال شد و از دسامبر ۲۰۲۰ می‌توانست تقریباً ۱ میلیون تراکنش را در روز انجام دهد. عرضه اولیه کوین الگوراند (ICO) در ژوئن ۲۰۱۹ با قیمت Algorand 2.4 دلار برای هر توکن برگزار شد.

  • استلار (XLM)، متصل‌کننده موسسات مالی به یکدیگر

استلار (XLM) یک شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا (P2P) است که در سال ۲۰۱۴ توسط بنیاد توسعه Stellar یا Stellar.org ایجاد شد. این شبکه به طور رسمی در سال ۲۰۱۵ با هدف اتصال سیستم های مالی جهان و تضمین پروتکلی برای ارائه دهندگان پرداخت و موسسات مالی راه اندازی شد.

این پلت فرم برای جابجایی سریع و مطمئن منابع مالی با حداقل هزینه طراحی شده است. Stellar افراد، بانک‌ها، پردازنده‌های پرداخت را پیوند می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد انواع مختلفی از رمزارزها را ایجاد، ارسال و معامله کنند.

استلار یکی از آینده دار ترین ارز های دیجیتال

  • لایت کوین، یک ارز دیجیتال آینده دار و رقیب بیت کوین

لایت کوین (LTC) یک ارز دیجیتال است که برای ارائه پرداخت های سریع، امن و کم هزینه با استفاده از ویژگی های منحصر به فرد فناوری بلاک چین طراحی شده است. این ارز دیجیتال بر اساس پروتکل بیت کوین (BTC) ایجاد شده است، اما از نظر الگوریتم هش مورد استفاده، زمان تراکنش بلوک و چند عامل دیگر متفاوت است. لایت کوین دارای زمان بلوک فقط ۲٫۵ دقیقه و کارمزد تراکنش بسیار پایین است که آن را برای تراکنش های خرد و پرداخت های محل فروش مناسب می‌کند.

  • ترون (TRX)، حذف کننده واسطه‌ها

ترون (TRX) یک سیستم عامل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که توسط بنیاد ترون توسعه یافته و در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. توکن های TRX در اصل توکن های مبتنی بر ERC-20 بودند که در اتریوم مستقر شدند، اما یک سال بعد به شبکه خودشان منتقل شدند.

در ابتدا، این پروژه با هدف ارائه حقوق مالکیت کامل به سازندگان محتوای دیجیتال ایجاد شد. هدف اصلی کمک به سازندگان محتوا (که تنها بخش کوچکی از درآمد را دریافت می کنند) و تشویق آنها با پاداش بیشتر برای کارشان است. چگونه: از مصرف کنندگان محتوا دعوت کنید تا به سازندگان محتوا به طور مستقیم (بدون واسطه هایی مانند یوتیوب، فیس بوک یا اپل) پاداش دهند.

  • تتر (USDT)، استیبل کوین با پشتوانه دلار

تتر یک استیبل کوین (ارز دیجیتال با ارزش ثابت) است که منعکس کننده قیمت دلار است . توسط یک شرکت تتر در هنگ کنگ منتشر شده است. پیوند توکن با دلار آمریکا از طریق حفظ مجموع اوراق تجاری، سپرده‌های امانی، وجوه نقد، اسکناس‌های مخزن ذخیره و اسناد خزانه در ذخایر حاصل می‌شود که از نظر ارزش دلاری برابر با تعداد USDT در گردش است.

ابتدا در ژوئیه ۲۰۱۴ به عنوان Realcoin راه اندازی شد، یک توکن ارز دیجیتال لایه دوم که بر روی بلاک چین بیت کوین با استفاده از پلتفرم Omni ساخته شده بود، بعداً به USTether و سپس در نهایت به USDT تغییر نام داد. علاوه بر بیت کوین، USDT بعداً برای کار بر روی بلاک چین های اتریوم، ایاس، ترون، الگوراند و OMG به روز شد.

در استفاده از ارزهای دیجیتال آینده دار باید به چه نکاتی توجه کرد؟

تمامی اطلاعاتی که در بالا  برای ارزهای دیجیتال آینده دار ذکر شد نوعی پیش بینی بر اساس داده‌های جمع آوری شده از روند حرکت رمز ارزها است. بنابراین هیچ ۱۰۰ درصدی برای تایید اینکه کدام ارز دیجیتال آینده بهتری خواهد داشت وجود ندارد. شما برای شروع سرمایه گذاری باید پروژه‌های معتبر را شناسایی کنید. پروژه‌هایی مشابه بیت کوین و اتریوم که وایت پیپر و نقشه راه مشخصی دارند می‌توانند از آینده دار ترین ارز های دیجیتال به شمار بیایند.

جمع بندی

 در این مقاله با بهترین ارزهای دیجیتال آینده دار که می توانند برای سرمایه گذاری انتخاب شوند و سود زیادی به همراه داشته باشند را معرفی کردیم.  امروزه ارزهای دیجیتال به یک سرمایه گذاری پرطرفدار  در سراسر جهان تبدیل شده است و افراد به دنیاب مشارکت و کسب سود از این حوزه پر طرفدار هستند. 

 

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *