تحلیل فاندامنتالتحلیل قیمت

۵ عامل کلیدی برای سرمایه گذاری جدید بیت کوین در سال ۲۰۲۱

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

قیمت بیت کوین ممکن است به بالاترین قیمت چند ساله ی خود رسیده باشد، اما عوامل اساسی زیادی نشان می‌دهد که روزهای بهتری نیز در پیش است.

در پایان سال ۲۰۲۰، زیرمجموعه های ارز دیجیتال و تغذیه ی هودلرهای بیت کوین روشن شده است؛ زیرا تمایلات این ارز دیجیتال به بالاترین حد خود رسیده است.

سرعت این انفجار با تصویب شبکه توسط PayPal همراه با تأیید چهره های محترمی مانند مایکل سایلور، جک دورسی و پل تودور جونز همراه است.

درک قیمت متناظر و آگاهی در مورد جریان اصلی از جمله میسی ویلیامز و آخرین خرید رسمی از MassMutual همچنان باعث افزایش قیمت و تمایلاتی پیرامون بیت کوین می‌شود.

این روند همچنان رو به افزایش است زیرا پویایی کار در خانه نیز موجب تحول بازار دیجیتال می‌شود و به نظر می‌رسد که ۲۰۲۱ برای تحولات بعدی در شبکه ی بیت کوین سال پر ثمری خواهد بود.

بیایید نگاهی به برخی از موارد اصلی بیندازیم تا در سال ۲۰۲۱ آن ها را تحت نظر داشته باشیم.

ارزیابی ماینر بیت کوین و مقایسه آن با طلا

استخراج بیت کوین شباهت های اساسی زیادی به استخراج طلا دارد. با این وجود، در ارزیابی عملکرد ماینرهای بیت کوین، تفاوت های اساسی وجود دارد. ما به عنوان مثال روی بلاکچین Riot تمرکز خواهیم کرد که یک ماینر بیت کوین آمریکایی است که مقر آن در کلرادو است.

Riot در سال ۲۰۱۷ استخراج را آغاز کرد و اخیراً برنامه هایی را برای افزایش میزان هش آن ها با تحویل سخت افزار استخراج پیش بینی شده در بهار سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است. در حال حاضر، Riot دارای نرخ هش ۱٫۵ هشتراک در ثانیه است که تقریبا ۱٫۱۱٪ از شبکه بیت کوین را تشکیل می‌دهد. میزان کل هش فعلی ۱۳۵ EH / s است.

این شرکت با توجه به درآمد خود از جولای تا سپتامبر که در ۹ نوامبر منتشر شد، ۲۲۴ بیت کوین را استخراج کرده است که بالاترین درآمد ۴٫۱ میلیون دلار با درآمد ۱۸،۵۰۰ دلار برای هر بیت کوین است.

با در نظر گرفتن ارقام بالا، سرمایه گذاران تعجب خواهند کرد: چگونه یک شرکت می‌تواند ارزش بازار ۶۷۰ میلیون دلار را فقط با درآمد ۸ میلیون دلار و هزینه های عظیم عملیاتی (برق) توجیه کند؟

حتی با وجود بیش از ۱۰۰۰ بیت کوین در ترازنامه ی خود، که معادل ۱۸٫۵ میلیون دلار با قیمت فعلی بیت کوین است، می‌توان گفت که این مقدار ارزیابی شده ی بسیار زیادی است.

در اینجا دو نکته مطرح می‌شود که می‌تواند ارزش زیاد بازار Riot را همراه با سایر ماینرهای دیجیتال را توجیه کند، با این فرض که شبکه بیشتر به بازار گاو نر نزدیک باشد.

انتظار برای افزایش قیمت بیت کوین در آینده

قبل از یافتن طیف وسیعی از اهداف خوش بینانه برای قیمت بیت کوین در سال آینده، نیازی به جستجو از الآن نیست. این قیمت بین محدوده ای از برآورد ۶۵۰۰۰ دلار مایک نووگراتز تا ۲۸۸۰۰۰ دلار PlanB بر اساس مدل محبوب سهام در جریان، گسترش می‌یابد.

با این حال، CitiBank اخیراً ۳۱۸،۰۰۰ دلار و دوقلوهای وینکلوس ۵۰۰۰۰۰ دلار پیشنهاد داده اند و به نظر می‌رسد کاترین وود، مدیرعامل Ark Investment با دومی موافق است.

این اهداف قیمتی دلیلی است که ماینرها در چرخه ی خرس ۲۰۱۸ گیر کرده اند و در برخی مواقع کارشان با ضرر است. آن ها انتظار دارند شبکه در آینده قابل پیش بینی باشد. ماینرها همچنین می‌دانند که نیرویی در شبکه به عنوان اعتبارسنج معاملات وجود دارد و افزایش مداوم نرخ هش شبکه نشان می‌دهد که بیت کوین هر روز از امنیت و رقابت بیشتری برخوردار می‌شود.

آن ۲۲۴ بیت کوین جزیی که Riot از جولای تا سپتامبر استخراج کرده است، به دلیل تعریف نشدن حد بالایی از بیت کوین، جریان درآمد خود را به تعداد مبهم و بزرگتری گسترش می‌دهد. این بدان معناست که اگر بیت کوین مورد یک افزایش قیمت سهموی دیگر قرار بگیرد، برآورد سود Riot نامحدود خواهد بود، حتی اگر ارزیابی فعلی یعنی “افزایش هزینه” برای استخراج یک بیت کوین و مقدار بیت کوین استخراج شده منطقی نباشد.

کمبود سخت افزار استخراج

جنبه های نگران کننده برای یک ماینر بیت کوین، موانع کم برای ورود به شبکه ای بسیار کارآمد و رقابتی بر پایه ی مکانیسک اثبات کار است که مایکل سایلور آن را لانه “شاخه های سایبری” توصیف کرده است.

هر کسی می‌تواند قدرت محاسباتی خود را به استخراج بیت کوین اختصاص دهد، البته احتمال موفقیت در استخراج یک بلاک و اولین نفر بودن در حل کردن الگوریتم هش،بسیار پایین است.

با افزایش نرخ هش، ماینرها در استخرها بهم متصل می‌شوند و از سخت افزارهای قدرتمند استفاده می‌کنند، که بیشترین شانس را برای استخراج موفقیت آمیز یک بلاک دارند. در حالی که هرکسی از نظر تئوری می‌تواند استخراج را آغاز کند، شما هم خیلی فاصله ندارید، مگر اینکه جدیدترین دستگاه انت ماینر S19 را از Bitmain داشته باشید که تا آوریل ۲۰۲۱ موجود نخواهد بود.

آخرین باری که بیت کوین سهموی شد، یعنی سال ۲۰۱۷، کمبود تراشه های ASIC و سایر سخت افزارهای استخراج وجود داشت و تامین کنندگان مانند AMD ،Nvidia و Bitmain نمی‌توانستند تقاضا را برآورده کنند.

اگر این وضعیت دوباره با Bitmain و MicroBT پیش بیاید، هر ماینری که در حال حاضر دارای تجهیزات نسل جدید است، تا زمانی که سخت افزار بیشتری وارد این جریان شود، از مزیت هایی برخوردار است.

برعکس، استخراج کنندگان طلا، منبع اثبات شده ای از فلز در زیر زمین دارند. استخراج کنندگان طلا هم به تجهیزات حفاری مناسب و هم به حقوق زمین احتیاج دارند که این موارد به عنوان موانعی برای ورود استخراج طلا محسوب می‌شوند.

اگر هر اونس قیمت طلا دو برابر شود و به ۴۰۰۰ دلار برسد، پیش بینی می‌شود که نرخ استخراج طلا از زمین افزایش یابد. این امر به نوبه خود باعث تجزیه ی انرژی فعال سازی برای ورود و تعادل عرضه و تقاضا می‌شود، در نتیجه اگر عرضه بیش از حد تقاضا شود، قیمت کاهش می‎یابد.

با این حال مهم نیست که چقدر رقابت تسلیحاتی سخت افزار استخراج ادامه دارد، به لطف برنامه ی تأمین و تنظیم مشکلاتی که ساتوشی ناکاموتو در پروتکل ایجاد کرده است، بیت کوین نمی‌تواند سریعتر از ۶٫۲۵ بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه استخراج شود. این به شدت بر پویایی عرضه و تقاضای بیت کوین تأثیر می‌گذارد، چیزی که بعداً به آن می‌پردازیم.

GBTC در مقایسه با بیت کوین

Grayscale’s Bitcoin Trust یا (GBTC) از طریق بورس خرید و فروش می‌شود و به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا مانند یک صندوق سرمایه گذاری محدود در معرض ارز دیجیتال در حساب های کارگزاری مشترک قرار بگیرند.

هر سهم نشانگر ۰٫۰۰۰۹۵۳۴۶ بیت کوین پس از کسر هزینه سالانه ۲٪ و حق بیمه GBTC است. در زیر مقایسه عملکرد GBTC در مقابل بیت کوین طی چهار ماه گذشته آورده شده است.

GBTC در مقایسه با بیت کوین

همانطور که نشان داده شده است با کاهش فاصله بین قیمت دارایی ها در پایان ماه سپتامبر، GBTC در طی یک دوره ادغام قیمت، کمی ضعیف تر از بیت کوین عمل می‌کند.

نمودار زیر جزئیات بیشتری راجع به حق بیمه GBTC طی ۱۲ ماه گذشته، علاوه بر ارزش خالص دارایی در مقایسه با قیمت سهام، نشان می‌دهد.

حق بیمه GBTC

در زمان حرکت نزولی قیمت بیت کوین (در آوریل، جولای و سپتامبر) حق بیمه تقریباً ۱۰٪ پایین آمد و در طی افزایش سریع قیمت در فوریه و آگوست تا ۳۰٪ تا ۴۰٪ افزایش یافت.

شتاب اخیر قیمت بیت کوین از ۱۱۰۰۰ دلار به ۱۹۰۰۰ دلار موجب افزایش حق بیمه مطابق با این روند است. باید دید رقبای صندوق های سرمایه گذاری محدود که در معرض بیت کوین قرار گرفته اند، با GBTC چه می‌کنند، زیرا این محصول تنها محصول در نوع خود در بازار ایالات متحده است.

در تاریخ ۲۵ نوامبر، VanEck، معاملات بیت کوین را در بورس Xetra آلمان آغاز کرد و جی کلایتون، رئیس SEC، در ماه دسامبر از سمت خود کناره گیری کرد، اگر رئیس جدید منتخب SEC نسبت به دارایی مطلوب تر باشد، ممکن است احتمال تصویب صندوق قابل معامله در بورس ایالات متحده افزایش یابد.

عرضه و تقاضا

هر ۱۰ دقیقه یک بلاک استخراج می‌شود و ۶٫۲۵ بیت کوین جدید به عنوان پاداش بلاک به وجود می‎آید.

برای درک بهتر این موضوع، باید بگوییم که هر ساعت، ۳۷٫۵ بیت کوین استخراج می‌شود. این مقدار برابر با ۹۰۰ بیت کوین جدید در روز است. قبل از تقسیم بیت کوین در ۱۱ مه، این رقم ۱۲٫۵ بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه بود و در سال ۲۰۲۴، به ۳٫۱۲۵ بیت کوین کاهش خواهد یافت.

مبلغ اضافه شده ی روزانه به ارزش بازار بیت کوین تقریباً ۱۶٫۷ میلیون دلار سکه ی تازه ضرب شده با قیمت های فعلی است. GBTC در روز ۱۲ نوامبر ۱۱۵ میلیون دلار ورودی روزانه گزارش کرده است که نسبت به ۵۰ میلیون دلار در هفته در ماه قبل، ۱۱ برابر افزایش داشته است.

این تقاضا ۶٫۹ برابر عرضه ی جدید است و برای تعیین کمیت تقاضا از Square ،PayPal و صرافی های سراسر جهان تحقیق شده است. بنابراین، واضح است که بین تقاضای بیت کوین و کوین های تازه استخراج شده در بازار، فاصله زیادی وجود داشته باشد. از نظر تاریخی، این پویایی، امسال یا پس از تقسیم پاداش بلاک، ظاهر شده است.

آخرین بار در چرخه چهار ساله، منجر به اجرا در سال ۲۰۱۷ شد که ارز دیجیتال را برای مدت کوتاهی در چشم سرمایه گذاران اصلی خرده فروشی قرار داد، زیرا قیمت از ۱۰۰۰ دلار در ژانویه تا ۲۰،۰۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰ برابر افزایش یافته بود.

اگر قرار باشد بیت کوین به وضعیت طلا به عنوان ذخیره ی ارزش جهانی تشبیه شود، بازار ۹ تریلیون دلاری طلا معیاری است که سرمایه گذاران در رادار خود دارند.

این به معنای افزایش ۲۵ برابری نسبت به ارزش فعلی بازار بیت کوین است، با این فرض که این دو می‌توانند به طور دوستانه کنار هم ادامه ی حیات دهند.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *