آموزشمفاهیم پایه

بازار معاملاتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

علاوه بر صرافی های ارز دیجیتال، بازارهای معاملاتی نیز برای فروش و خرید ارز دیجیتال استفاده می شوند. بازار معاملاتی تفاوت بسیاری با صرافی دارد که یکی از مهمترین آنها این است که در بازار معاملاتی معاملات مستقیما بین دو طرف انجام می‌شود. اما آیا فقط همین تفاوت باعث ایجاد این گونه بازارها شده است؟ چه تفاوت های دیگری بین بازار معاملاتی و صرافی وجود دارد؟ با پینگی همراه باشید.

بازار معاملاتی چیست؟

بازار معاملاتی یک بازار مالی است که در آن معامله گران قیمت هایی را که مایل به خرید و فروش دارایی های خود هستند، ارسال می کنند. درواقع در چنین بازارهایی، معاملات بین دو شخص انجام می شود. معامله گران با افزودن نقدینگی به عنوان «سازندگان بازار» عمل می کنند و می توانند با ارسال قیمت پیشنهادی خود به صورت الکترونیکی، بازاری ایجاد کنند.

در بازار معاملاتی یک فروشنده قیمتی را برای فروش دارایی های خود مشخص می کند. اگر با قیمتی که فروشنده پیشنهاد داده خریداری وجود داشت معامله انجام می شود. اگر وجود نداشت فروشنده می تواند قیمت پیشنهادی خود را تغییر دهد یا سفارش خود را لغو کند. چنین روندی برای خریدار نیز وجود دارد.

یک فروشنده سود خود را از اسپرد بین پیشنهاد به دست می آورد و قیمت را می خواهد. این اختلاف قیمت پیشنهادی برای بازارهای با نقدشوندگی بالا مانند بازارهای ارز کوچک است، اما برای بازارهای با نقدشوندگی کمتر، مانند مشتقات اعتباری، جامع تر خواهد بود.

از بازار معاملاتی به عنوان بازار خارج از بورس (OTC) نیز یاد می شود. این بدان معناست که ابزارهای مالی، مانند اوراق بهادار، مستقیما بین افراد و بدون حمایت یک فروشنده اوراق بهادار خصوصی معامله می شود.

یکی از مزیت هایی که بازارهای معاملاتی دارند این است که معمولا نقدشونده ترین بازار هستند. بازارهای معاملاتی بیشتر در اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال رایج است. سال گذشته ۲۰۲۰، میلیاردها دلار معامله رمز ارز در بازار‌های معاملاتی انجام شده است. سرمایه گذاران می‌توانند در این سامانه رمز ارز را به فیات و فیات را به رمز ارز تبدیل کنند.

بازار معاملاتی

مزایای معامله در بازار معاملاتی

نقدینگی: نقدینگی عامل اصلی در معاملات بازار‌های معاملاتی است. صرافی‌های ارز دیجیتال به طور معمول نقدینگی کمی دارند. خرید ارزهای دیجیتال از طریق بازارهای معاملاتی ریسک دستکاری در قیمت را کاهش می‌دهد؛ زیرا این بازار‌ها فرصتی برای خرید مقدار زیادی رمز ارز فراهم می‌کنند. از طرف دیگر، مبادله ارز دیجیتال اغلب در سفارش بزرگ به واحد‌های کوچک تبدیل می‌شوند. در نتیجه خرید تعداد زیادی ارز دیجیتال با قیمت مشخص برای خریداران دشوار است.

ناشناس بودن: بازار معاملاتی تراکنش‌ها را بصورت ناشناس انجام می‌دهند و از این نظر نسبت به صرافی‌های ارز دیجیتال عملکرد بسیار بهتری دارند. به طور ناشناس می‌توان تعداد زیادی رمز ارز رمزنگاری خرید بدون اینکه تأثیری در قیمت ایجاد کند.

تراکنش‌های مستقیم: بازار‌های معاملاتی بدون محدودیت و معامله را مستقیماً بین خریداران و فروشندگان انجام می‌دهند.

رمز ارز‌های کمتر شناخته شده: معمولاً صرافی ها به سرمایه گذاران اجازه می‌دهند رمز ارز‌های برتر را بخرند یا بفروشند. با این حال، سرمایه گذاران می‌توانند مقدار زیادی کوین یا توکن کمتر شناخته شده را از طریق بازارهای معاملاتی خریداری کنند که در صرافی‌ها موجود نیست.

تفاوت صرافی و بازار معاملاتی

صرافی ها به عنوان میانجی بین خریداران و فروشندگان برای تسهیل معاملات عمل می کنند. در صرافی ها خریداران و فروشندگان، قیمتی پیشنهاد نمی کنند و صرفا قیمت هایی که از سمت صرافی اعلام شده را مشاهده می کنند. در صورتی که قیمت پیشنهادی صرافی را مناسب دیدند نسبت به خرید یا فروش اقدام می کنند.

اولین نکته که هنگام معامله در صرافی باید بدان توجه کرد، میزان کارمزدهاست. صرافی برای انجام این معاملات از فروشنده یا خریدار کارمزد دریافت می کنند. این کارمزد متغیر است و به مبلغ معامله بستگی دارد. پس قبل از معامله با هر صرافی ارز دیجیتالی بهتر است میزان کارمزدها را بدانید. نکته بعدی این است که بدانید صرافی ها کیف پول داخلی ندارند. پس شما حتما باید هنگام خرید آدرس کیف پول خود را نیز برای صرافی ارسال کنید.

تفاوت بازار معاملاتی و صرافی

در صرافی ها شما فقط می توانید با ارزهای فیات معامله کنید. به این معنی که برای خرید، شما ارز فیات پرداخت می‌کنید و در ازای آن ارز دیجیتال موردنظر خود را دریافت می‌کنید. در صرافی شما نمیتوانید ارز دیجیتالی را با ارز دیجیتال دیگری معامله کنید.

در بازارهای معاملاتی خریدار یا فروشنده، قیمت پیشنهادی خود را برای معامله ارائه می دهند. درواقع در بازارهای معاملاتی خریدار و فروشنده با یکدیگر معامله می کنند و بازار معاملاتی صرفا بستری برای انجام این معاملات است. در صورتی که فروشنده، قیمتی را برای فروش ارز خود مشخص کند و خریداری قیمت وی را مناسب ببیند معامله انجام می شود. در غیر اینصورت فروشنده باید منتظر بماند تا خریدار مناسب بیاید.

یکی از ویژگی های اصلی بازارهای معاملاتی این است که این بازارها دارای کیف پول داخلی برای نگهداری ارزهای دیجیتال هستند. در این صورت دیگر نیازی نیست که فروشنده/خریدار ارز دیجیتال خود را از/به کیف پول خود انتقال دهند و هزینه تراکنش شبکه را پرداخت کنند. مزیت دیگر بازارهای معاملاتی این است که در این بازارها اگر شخصی قصد تبدیل یک رمزارز به رمزارز دیگری را داشته باشد به راحتی می تواند این کار را انجام دهد. البته منوط به این شرط که آن بازار معاملاتی از هر دو رمزارز مدنظر پشتیبانی کند.

مزایا و معایب بازار معاملاتی

مزایا معایب
معاملات بدون دخالت شخص ثالث و به صورت مستقیم بین معامله گران انجام می شود. نسبت به سایر بازارها به مداخله انسانی بیشتری نیاز دارد.
تراکنش های به صورت الکترونیکی و سریع صورت می گیرد. معاملات سهام در این بازار رایج نیست.
به دلیل عدم دخالت شخص ثالث، کارمزدی زیادی وجود ندارد. قیمت گذاری ها ممکن است مناسب نباشد زیرا دامنه مناقصه وجود ندارد.
فرآیند مبادله سریع است، زیرا از طریق حساب فروشنده انجام می شود. از آنجایی که معامله گران بازارساز هستند و احتمال دستکاری و حدس و گمان وجود دارد.
این بازار این توانایی را دارد که مطابق با حرکات بازار سریع واکنش نشان دهد و بهترین فرصت را به دست آورد و از این طریق زیان را به حداقل برساند. برای برخی از معاملات دانش و تخصص لازم است.

معاملات در بازار معاملاتی چگونه انجام می‌شود؟

زمانی یک فروشنده بخواهد رمزارز را بفروشد میتواند قیمت (یا محدوده قیمت) برای آن مشخص کند. اگر خریداری نیز درخواست خرید همان رمزارز با همان قیمت را داشته باشد معامله بین این دو صورت میگیرد. در غیر این صورت فروشنده باید منتظر بماند تا خریداری با قیمت تعیین شده درخواست وی را قبول کند. 

اگر خریداری نیز بخواهد ارز دیجیتالی را بخرد، میزان رمزارز و مبلغی که میخواد بخرد را مشخص می کند. اگر فروشنده ای تمایل به فروش با این قیمت را داشته باشد، درخواست وی را قبول می کند. در نهایت معامله بین خریدار و فروشنده در بستر بازار معاملاتی انجام می شود.

البته این امکان هم در بازارهای معاملاتی وجود دارد که خریدار یا فروشنده محدوده قیمت و حد ضرر مشخص کنند. به این معنی که مشخص می کنند زمانی که قیمت جهانی ارز دیجیتال به قیمت مشخص شده رسید خرید یا فروش انجام شود. در این حالت دیگر نیازی به بررسی مداوم قیمت های بازار نیست.

بازار معاملاتی چگونه کار می کند

آینده‌ی بازارهای معاملاتی چگونه خواهد بود؟

پنج سال پیش، بازارهای معاملاتی کریپتو با ساختار و تعدادی که امروزه هست، وجود نداشت. در حال حاضر بازارهای معاملاتی زیادی در جهان فعالیت می‌کنند که حجم معامله‌ی آنها به چند میلیارد دلار می‌رسد. در بخش بعدی، یکی از بازارهای معاملاتی که در ایران فعالیت دارد را به شما معرفی کردیم. یکی از دلایل استفاده از پینگی تحریم ایران است. به جای اینکه سرمایه‌ی خود را از کشور خارج کنید یا با شرایط سخت احراز هویت صرافی‌های خارج از ایران مواجه شوید به راحتی می‌توانید در داخل ایران و با خیال راحت در رمز ارز ها سرمایه گذاری کنید.

آینده‌ی این بازارها بسیار روشن است و با توجه به کارمزد و زمان تایید تراکنش و احراز هویت صرافی‌ها، بسیاری از کاربران تمایل دارند از بازار معاملاتی استفاده کنند. فضای رشد زیادی برای این پلتفرم ها وجود دارد و تا چند سال آینده رشد چشمگیری خواهند داشت.

معرفی بازار معاملاتی پینگی

صرافی پینگی یکی از معتبرترین بازارهای معاملاتی ایرانی برای خرید ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم، ترون، تتر، شیبا و غیره می باشد. کارمزد معاملات در بازار معاملاتی پینگی پایین ترین نرخ در بین بازارهای معاملاتی مختلف می باشد.

از جمله ویژگی های بازر بازار پینگی، احراز هویت سریع و پشتیبانی ۲۴/۷ می باشد. شما می توانید هرگونه مشکل یا سوالی که در طول ثبت نام، احراز هویت، خرید و فروش داشتید را از طریق پشتیبانی پیگیری کنید و در لحظه مشکل خود را رفع کنید.

همچنین پینگی ابزارهای مختلفی برای ترید و رصد بازار در اختیار کاربران خود قرار می دهد. از جمله این ابزارها انواع سفارش گذاری ها در بازار است که شامل سفارش عادی، سفارش سریع، Stop-Limit و OCO می باشد. این ابزارها به کاربران کمک می کند که هر ارز دیجیتالی که می خواهند را در محدوده قیمت مدنظر خود خریداری کنند یا بفروشند.

بازار معاملاتی پینگی

نحوه ثبت نام در پینگی

برای ثبت نام در پینگی فقط کافیست شماره همراه و یک پسورد وارد کنید تا حساب کاربری شما ایجاد شود. پس از آن برای اینکه محدودیت های حساب شما کاهش یابد باید فرایند احراز هویت را انجام دهید. برای احراز هویت دو سطح وجود دارد که هر کدام مدارک خاص و محدودیت های خود را دارند. 

  • سطح ۱: برای احراز هویت سطح ۱ ابتدا باید اطلاعات شخصی خود را تکمیل کنید. سپس باید تصویر کارت ملی و اطلاعات حساب بانکی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره همراه و حساب بانکی که وارد می کنید حتما باید به اسم خودتان باشد. این سطح دارای یک سری محدودیت نیز می باشد. سقف واریز و برداشت ریالی شما به صورت روزانه و ماهانه محدود است. این محدودیت برای برداشت رمزارز از بازار نیز وجود دارد. 
  • سطح ۲: پس از اینکه در سطح ۱ احراز هویت شدید برای ارتقا حساب کاربری خود باید موارد خواسته شده را وارد کنید. برای سطح ۲ شما نیاز به یک تصویر سلفی به همراه کارت ملی و متن دست نوشته، تلفن ثابت و آدرس دارید. پس از تایید این مدارک توسط کارشناسان پینگی، حساب کاربری شما در سطح ۲ قرار می گیرد.

واریز و برداشت در پینگی

سوالات متداول

اکنون ما به سوالات متداول در مورد ارز های دیجیتال مانند بیت کوین پاسخ خواهیم داد.

حداقل مقدار بیت کوینی که ‌می توان در بازار معاملاتی سرمایه گذاری کرد چقدر است؟

شما می توانید به اندازه‌ای که بیت کوین دارید سرمایه گذاری کنید. با این حال، امکان خرید چند واحد از بیت کوین نیز وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید به اندازه یک صدم میلیون بیت کوین (۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین یا ۱ ساتوشی) خریداری کنید، اما بازار معاملاتی ها معمولاً حداقل ۵ تا ۱۰ دلار برای هر تراکنش دارند.

آیا سرمایه گذاری در بیت کوین خوب است؟

پس از سال ۲۰۱۹ بسیاری از کاربران به سرمایه گذاری در بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش نگاه می‌کنند. ر.ند افزایش قیمت این رمز ارز نیز به گونه‌ای بود که از ارز شبازار فیسبوک نیز پیشی گرفت.

به نظر می‌رسد بیت کوین به طور جدی به عنوان یک ذخیره ارزش برای تورم در نظر گرفته می‌شود. اپیش بینی و سرمایه گذاری افراد مشهور نیز به رشد قیمت این ارز دیجیتال کمک کرده است. برای مثال پل تودور جونز، مدیر مشهور صندوق های سرمایه گذاری، اعلام کرد ۲ درصد از سبد سهام او متعلق به بیت کوین است و آن را “سرمایه گذاری با آینده‌ی درخشان” معرفی کرده است. شرکت میکرواستراتژی نیز بیش از ۱ میلیارد دلار در بیت کوین سرمایه گذاری کرده است. شرکت خودروسازی تسلانیز اعلام کرد که ۱/۵ میلیارد دلار در بیت کوین سرمایه گذاری کرده است.

چه مقدار پول برای سرمایه گذاری در بازار معاملاتی نیاز است؟

سرمایه گذاری در بازار OTC به آن پلتفرمی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید بستگی دارد. برای مثال حداقل مبلغ سرمایه گذاری در پینگی ۱۰۰ هزار تومان است.

جمع بندی

افزایش علاقه سرمایه گذاران مؤسساتی به بازار ارز دیجیتال دلیل اصلی رشد بازار معاملاتی‌هاست. داده‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که حجم معاملات بازار معاملاتی به دلیل افزایش پذیرش رمز ارز‌ها ۲ تا ۳ برابر شده است. نقدینگی بالا از مهمترین دلایل حرکت سرمایه گذاران به سمت بازار معاملاتی‌ها است.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *