آموزش بیت کوین

نحوه خرید بیت کوین | چگونه بیت کوین بخریم؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

با داغ شدن بازار ارزهای دیجیتال، تقاضا برای خرید ارز دیجیتال نیز افزایش یافت. از بین تمامی ارزهای دیجیتال، بیت کوین نوسان قیمت شدیدتری داشت. همین دلیل باعث شد که تقاضا برای خرید بیت کوین BTC نیز به شدت افزایش پیدا کند. اما قبل از خرید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری باید بدانید که چگونه بخرید و نگهداری کنید. در این مقاله همراه پینگی باشید با نحوه خرید بیت کوین آشنا شوید.

نحوه خرید بیت کوین

قبل از خرید بیت کوین، شما به مکانی برای ذخیره آن نیاز دارید. در دنیای ارزهای دیجیتال، آن مکان “کیف پول” نامیده می‌شود و انواع مختلفی دارند. کیف پول‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد که گزینه‌های امنیتی، ذخیره سازی و دسترسی مختلفی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. ذکر این نکته مهم است که کیف پول شما بیت کوین‌های شما را از نظر فنی ذخیره نمی‌کند. درعوض، کلیدهای خصوصی برای دسترسی به آدرس بیت کوین و امکان صرف جویی در هزینه ها ضروری است. این کلیدهای دیجیتالی برای امضای معامله مورد نیاز هستند و اگر کاربری، آن ها را از دست بدهد، در اصل دسترسی به بیت کوین خود را از دست می‌دهد. پنج نوع کیف پول بیت کوین عبارتند از:

  • کیف پول دسکتاپی
  • کیف پول تلفن همراه
  • کیف پول آنلاین
  • کیف پول سخت افزاری
  • کیف پول کاغذی

انواع کیف پول بیت کوین

کیف پول دسکتاپی

یک کیف پول دسکتاپی روی رایانه کاربر نصب می‌شود، که کنترل کامل بودجه و ایمنی نسبی بودجه را فراهم می‌کند. کیف پول های رومیزی ضخیمی وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد بلاک های شبکه را بارگیری کرده و اصالت آن ها را کنترل کنند و همچنین مدیریت امنیتی مستقل وجوه خود را ارائه دهند. از طرف دیگر، کیف پول های باریک نیازی به بارگیری بلاک توسط کاربران ندارند و می‌توانند به راحتی در یک دستگاه قابل حمل بارگیری شوند.

کیف پول تلفن همراه

مزیت اصلی کیف پول تلفن همراه این است که بودجه کاربر همیشه در دسترس است. این یک روش بسیار مناسب برای پرداخت هزینه کالاها از طریق اسکن کدهای QR است. در برخی موارد، کاربران می‌توانند از ویژگی ارتباط نزدیک با تلفن هوشمند خود بهره ببرند، که به آن ها امکان می‌دهد که برای ورود به حساب خود در حضور دیگران فقط روی گزینه ضربه بزنند و هیچ اطلاعاتی را وارد نکنند. یکی از ویژگی های مشترک کیف پول های تلفن همراه این است که مشتری های کامل بیت کوین نیستند. این به این دلیل است که مشتری کل بیت کوین مجبور است کل بلاکچین را بارگیری کند که به طور مداوم در حال رشد است و به چندین گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارد.

کیف پول آنلاین

در صورت استفاده از کیف پول آنلاین، کلیدهای خصوصی کاربران بصورت آنلاین، در سروری که توسط شخص دیگری کنترل شده و به اینترنت متصل است، ذخیره می‌شوند. در حالی که این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا از هر دستگاهی در هر جای دنیا به راحتی به وجوه خود دسترسی پیدا کنند، اما همیشه خطر هک شدن سرور یا حتی کنترل سازمان بیت کوین توسط این سرویس وجود دارد. با این حال، با اجرای انواع اقدامات امنیتی می‌توان این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری دستگاه های قابل حمل اختصاصی هستند که می‌توانند کلیدهای خصوصی را در خود نگه داشته و به سهولت پرداخت کمک کنند. انواع مختلفی از کیف پول سخت افزاری وجود دارد، اما همه ی آن ها به کاربران امکان می‌دهند که هر مقدار پول را در جیب خود حمل کنند.

کیف پول کاغذی

شاید یکی از ایمن ترین گزینه ها برای ذخیره سازی بیت کوین، کیف پول کاغذی یا در واقع دو کد QR باشد که با استفاده از یک سرویس تعیین شده تولید می‌شود. یکی از آن ها کلید عمومی است، آدرسی که می‌تواند برای دریافت بیت کوین استفاده شود. کلید دیگر یک کلید خصوصی است که با استفاده از آن می‌توانید بیت کوین ذخیره شده در آن آدرس را ارسال کنید.

انواع کیف پول بیت کوین و ارزهای دیجیتال

از کجا بیت کوین بخریم؟

خرید بیت کوین به آسانی نیست. با این حال، تعداد گزینه ها به طور مداوم در حال افزایش است. هر کس می‌تواند گزینه ای برای خرید ارز دیجیتال متناسب با نیازهای خود انتخاب کند، حتی در برخی از آن ها نیازی به دسترسی به اینترنت یا کیف پول بیت کوین نیست.

خودپردازها

علی رغم اینکه یک این مفهوم بسیار جدید است، دستگاه های خودپرداز بیت کوین در شهرهای سراسر جهان کم کم ظاهر می‌شوند و تعداد آن ها دائما در حال افزایش است. این دستگاه ها با پرداخت کمیسیون ۳ تا ۸ درصد بالاتر از قیمت عادی ارز، بیشترین تجربه خرید خصوصی بیت کوین را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که پول نقد را به دستگاه خودپرداز وارد کنید و یا کد QR کیف پول تلفن همراه خود را اسکن کنید یا یک رسید کاغذی همراه با کد و دستورالعمل نحوه انتقال وجه به کیف پول خود دریافت کنید. با محبوبیت بیت کوین، این نوع از دستگاه های خودپرداز، امکان تبدیل شدن به یکی از رایج ترین روش های خرید ارز دیجیتالی را دارند. ناگفته نماند که وجود خودپردازهای بیت کوین در کشورهایی که بیت کوین ممنوع یا غیرقانونی است، بسیار بعید به نظر می‌رسد. می‌توانید نزدیکترین خودپرداز بیت کوین خود را با استفاده از یک سرویس نقشه مشخص مانند CoinATMRadar پیدا کنید.

کارت های هدیه

بیت کوین اغلب برای خرید کارت های هدیه استفاده می‌شود، زیرا ناشناس است و گاهی اوقات ارزان تر از استفاده از پول نقد است. اما کارت های هدیه می‌توانند با بیعت کوین معامله شوند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که کارت هدیه خرده فروشی را خریداری کنید، سپس وارد یکی از صرافی های بیت کوین شوید، جایی که بعضی از فروشندگان کارت های هدیه را قبول می‌کنند (به عنوان مثال Paxful ،LocalBitcoins و غیره) و خرید را کامل کنید.

بسته به فروشنده، آن ها ممکن است بخواهند یک تصویر واقعی از کد هدیه را از پشت کارت و یک رسید از فروشگاهی که در آن خریداری شده است ببینند، در حالی که دیگران فقط با کد الکترونیکی یا آنلاین راضی می‌شوند. پس از شروع معامله، مقدار بیت کوینی را که می‌خواهید معامله کنید به طور خودکار توسط وب سایت نگهداری می‌شود، بنابراین دادن اطلاعات کارت هدیه خود به فروشنده کاملا ایمن است.

خرده فروشان آنلاین زیادی وجود دارند که کارت های هدیه را تا ۶۰ درصد از ارزش خود می‌فروشند، از این رو خرید بیت کوین از این طریق در واقع می‌تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند. کارت های هدیه نیز با توجه به نوسان ارزش آن، یک روش عالی برای ذخیره سازی بیت کوین هستند. با این حال، مانند هر روش دیگر برای خرید بیت کوین، شما همیشه باید مراقب کلاهبرداران باشید که سعی می‌کنند پول شما را بدزدند، بنابراین مطمئن شوید که فقط با فروشندگان معتبر تجارت می‌کنید.

گیفت کارت بیت کوین مورد استفاده در خرید بیت کوین

صرافی ها

هر خریدار بالقوه جدید بیت کوین مجموعه ای از صرافی های مختلف را پیدا می‌کند که برای کسب و کار خود رقابت می‌کنند. انتخاب مورد مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد که شاید مهمترین عامل آن مکان باشد. صرافی باید توسط دولت تنظیم شود و همچنین شرایط “مشتری خود را بشناسید” و مبارزه با پولشویی را برآورده کند. از این رو، برای راه اندازی حساب و شروع تجارت در هر صرافی موجود، باید مراحل اداری طولانی مدت را طی کنید. به عنوان مثال، بیشتر صرافی ها قبل از شروع تجارت نیاز به اتصال با یک حساب بانکی موجود دارند، که معمولاً این کار نیاز به ارائه اطلاعات شناسایی دقیق شخصی دارد، بنابراین بی هویت بودن خریداران بیت کوین امکان پذیر نیست.

با این حال، صرافی ها انتخاب بی نظیری از گزینه های معاملاتی را ارائه می‌دهند. چه به دنبال یک پلتفرم کامل برای معامله گران موسسه باشید و چه یک راه حل ساده برای تجارت یکبار مصرف، یک صرافی متناسب با نیازهای خود پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، بیشتر پلتفرم ها از طریق دسک تاپ و دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی هستند و به کاربران امکان می‌دهند از هر مکان تجارت کنند. مبادلات در گزینه های پرداختی که قبول می‌کنند، سطح امنیتی، محدودیت خرید، هزینه ها، شرایط تأیید و غیره متفاوت است.

صرافی های بیت کوین

علاوه بر تجارت، اکثر صرافی ها خدمات کیف پول بیت کوین را ارائه می‌دهند. با این حال، این روش احتمالاً کم اطمینان ترین روش برای ذخیره وجوه شماست. علیرغم فعالیت به عنوان یک موسسه مالی تنظیم شده، صرافی های بین کوین سطح محافظتی را که بانک های عادی ارائه می‌دهند، ارائه نمی‌دهند. پلتفرم های تجاری مستعد حملات هکر هستند یا می‌توانند به راحتی از کار خارج شوند که اغلب منابع مالی کاربران را در اختیار دارند. بنابراین، اگرچه گزینه ابتدایی برای کسانی است که مایلند با ارزهای دیجیتال به طور منظم کار کنند، اما بوروکراسی، خطرات احتمالی و عدم شناسایی نام مرتبط با مبادلات بیت کوین آن را برای برخی از معامله گران نامناسب می‌کند.

صرافی بیت کوین

شخص به شخص (P2P)

اگر ترجیح می‌دهید که معاملات بیت کوین خود را ناشناس نگه دارید و نمی‌خواهید با مشکلات بانکی کنار بیایید و اتفاقاً در یک شهر هم زندگی می‌کنید، معاملات شخص به شخص با یک فروشنده ی محلی ساده ترین راه خرید بیت کوین است. در میان وب سایت ها و انجمن های متعدد، LocalBitcoins محبوب ترین پلتفرم برای تسهیل چنین معاملات است و همچنین خدمات محافظتی را فراهم می‌کند تا از هر دو طرف و وجوه آن ها بیشتر محافظت کند.

در گذشته، زمانی که بیت کوین تازه در حال ظهور بود، چنین معامله هایی اغلب در خانه های فروشندگان اتفاق می‌افتاد. این روزها، با محبوبیت بیشتر بیت کوین، مردم نسبت به کلاهبرداران احتیاط می‌کنند و اقدامات احتیاطی امنیتی بیشتری را انجام می‌دهند. بیشتر این معاملات اکنون در مکان های عمومی اتفاق می‌افتد و هر دو طرف باید تمام اقدامات احتیاطی را که معمولاً هنگام حمل و مبادله پول زیاد انجام می‌شود، انجام دهند. علاوه بر این، خریدار برای تأیید معامله نیاز به دسترسی به کیف پول خود دارد، بنابراین همراه داشتن تلفن هوشمند یا لپ تاپ و داشتن دسترسی فعال به اینترنت مورد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کسانی که شرایط یک جلسه ی رو در رو را ندارند، می‌توانند به دنبال یک جلسه ی محلی بیت کوین باشند، جایی که آن ها می توانند ارز دیجیتال را در یک محیط گروهی خریداری کنند و دانش بیت کوین خود را در این روند غنی کنند. اطلاعات مربوط به این جلسات را می‌توان در Meetup.com و سایر وب سایتهای مشابه یافت.

البته برای انجام معامله لزوماً نیازی به ملاقات حضوری با فروشنده ندارید. برخی از فروشندگان از طریق اینترنت معامله می‌کنند، اما شما باید بسیار مراقب باشید، زیرا در معرض خطر از دست دادن پول خود قرار دارید. همیشه گزینه ای برای استفاده از خدمات پرداخت مانند PayPal وجود دارد که دریافت کالا را تضمین می‌کند، اما این روزها اکثر فروشندگان به دلیل نوسان مداوم قیمت بیت کوین، پول نقد غیرقابل برگشت را ترجیح می‌دهند.

بسته به فروشنده، برای حفظ حریم خصوصی و راحتی خود، باید پنج تا ۱۰ درصد بیش از قیمت مبادله اصلی هزینه بپردازید. برخی از فروشندگان قبل از جلسه در مورد قیمت کلی مذاکره می‌کنند، در حالی که دیگران فقط بیت کوین را با نرخ دقیق بیت کوین تعیین شده در حین معامله می‌فروشند. این امر باید درصورت انجام تغییر چشمگیر ارزش بیت کوین انجام شود.

اعتبار سرمایه گذاری

اعتبار سرمایه گذاری نوعی سرمایه گذاری جمعی است که در آن پول سرمایه گذاران از فروش تعداد ثابت سهام، که این اعتبار هنگام راه اندازی آن اتفاق می‌افتد، جمع می‌شود. با ظهور بیت کوین در کانون توجه دنیای مالی، ظهور اعتماد سرمایه گذاری متمرکز بر بیت کوین زمان بر بوده است.

(Bitcoin Investment Trust (BIT، اولین ابزار سرمایه گذاری مرتبط با بیت کوین که به صورت عمومی معامله می‌شود و افراد را قادر می‌سازد بدون این که مستقیماً آن را بخرند یا ذخیره کنند، از این ارز دیجیتال سود زیادی کسب کنند. BIT منحصراً در بیت کوین سرمایه گذاری می‌شود و ارزش خود را صرفاً از قیمت بیت کوین می‌گیرد. این اعتماد در حال حاضر به ارزش بازار ۱٫۸ میلیارد دلار رسیده است و همچنین در مدت دو سال ۱۶۰۰ درصد افزایش یافته است. با وجود عملکرد عالی، برخی از سرمایه گذاران فکر می‌کنند که این چیزی نیست جز یک حباب که می‌ترکد.

اعتبار سرمایه گذاری بیت کوین اولین در نوع خود است و به شدت در ارزیابی تورم بیش از حد آن نقش دارد. حدس و گمان هایی در مورد وجوه مشابه دیگر با ساختار مشابه وارد بازار شده است اما BIT همچنان تنها بازیکن بزرگ در این بازی است. اما همانطور که بازار ارزهای دیجیتال در حال تکامل است، بدون شک وجوه مشابهی وارد بازار می‌شوند، که نه تنها فشار زیادی را از BIT برمی‌دارد، بلکه وضعیت بیت کوین را به عنوان یک ارز مشهور در جهان تقویت می‌کند.

هشدارهای مربوط به خرید بیت کوین

مشکلات قانونی در کشور

بیت کوین مطمئناً مورد توجه نهاد های اجرای قانون، مقامات مالیاتی و تنظیم کننده های قانونی قرار می‌گیرد. آنچه که آن ها سعی می‌کنند درک کنند این است که ارز دیجیتال در چارچوب های موجود متناسب است. اینکه فعالیت های بیت کوین شما چقدر قانونی است به این بستگی دارد که چه کسی هستید، کجا زندگی می‌کنید و با آن چه کار می‌کنید. اساساً، پاسخ برای اکثر کشورها ساده است: اگر بیت کوین خود را برای هر چیز غیرقانونی خرج نمی‌کنید، پس هیچ قانونی را نقض نمی‌کنید.

بیت کوین مدتی است که وجود دارد، بنابراین اکثر دولت ها وقت کافی برای تصمیم گیری در مورد قانونی بودن آن داشته اند. از سپتامبر ۲۰۱۷، بیت کوین فقط در ویتنام، ایسلند، بولیوی، اکوادور، قرقیزستان و بنگلادش غیرقانونی است. برخی از کشورهای دیگر موضع رسمی در مورد این موضوع اتخاذ نکرده اند، در حالی که تایلند و روسیه در ابتدا تمام ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کردند، اما بلافاصله پس از آن عقب نشینی کردند. اخیراً مقامات روسی حتی به رسمیت شناختن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به منظور مقابله با معاملات غیرقانونی را مورد بررسی قرار داده اند.

هشدارهای مربوط به خرید بیت کوین

محافظت در برابر خطرات

لازم به یادآوری است که علی رغم اثبات شرایط هویتی که اکثر صرافی ها و کیف پول ها به کاربران خود تحمیل می‌کنند، اما این خدمات از همان محافظتی که بانک ها ارائه می‌دهند، برخوردار نیستند. به عنوان مثال، درصورتی که صرافی از کار خارج شود یا توسط هکرها مورد سرقت قرار گیرد، بیمه آنها برای وجوه کاربران اغلب بسیار محدود است یا اصلاً وجود ندارد. این موضوع در مورد معاملات مشهور ناموفق چینی Mt Gox بود که رسماً درخواست حمایت از ورشکستگی کرد و ضرر غیرقابل جبران ۷۵۰،۰۰۰ بیت کوین مشتریان خود را پذیرفت. از آنجا که بیت کوین در بیشتر نقاط جهان از نظر قانونی به عنوان واحد پولی برخوردار نیست، مقامات معمولاً از نحوه برخورد با سرقت چیزی نمی‌دانند.

مواردی وجود داشته است که صرافی های بزرگتر پس از سرقت از صرافی خود، خسارت وجوه مشتریان خود را پرداخت می‌کنند، اما در این مرحله از توسعه ی بیت کوین، آن ها از نظر قانونی مکلف به این کار نیستند. علاوه بر این، اگر سرقت ارز دیجیتال با وجود امنیت یا رمز ورود بر روی قطعات کاربر رخ دهد، هیچ روش تضمینی برای پس گرفتن وجه وجود ندارد. برخی از بانک ها حتی از کار با وجوهی که از طریق معاملات ارز دیجیتال بدست آمده اند به دلیل عدم اطمینان در مقررات خودداری می‌کنند.

نکاتی درباره خرید بیت کوین

هنگام معامله با بیت کوین، ضروری است که کلید خصوصی خود را به عنوان یک راز محافظت شده مورد استفاده قرار دهید و فقط از آن برای معاملات بیت کوین استفاده کنید. کلید خصوصی در کیف پول شما نگهداری می‌شود، بنابراین محافظت از آن یک ایده هوشمندانه است. به عنوان مثال، شما می‌توانید کیف پول را با یک رمز عبور قوی رمزگذاری کنید، از کیف پول خود بک آپ بگیرید یا گزینه های ذخیره سازی سرد را انتخاب کنید، که در اصل به معنای آفلاین نگه داشتن آن است. برخی از صرافی ها حتی گزینه “multisig vault” را برای ذخیره کلیدهای شما ارائه می‌دهند. آدرس های چند امضایی به چندین نفر امکان می‌دهد تا آدرس را با یک کلید عمومی تا حدی کنترل کنند. بنابراین، وقتی کسی بخواهد مقداری از بیت کوین ذخیره شده در آن آدرس را خرج کند، به این افراد نیاز دارد که علاوه بر خودش، معامله را امضا کنند. تعداد امضاهای لازم معمولاً هنگام ایجاد آدرس توافق می‌شود.

سرانجام، در حالی که بیشتر صرافی ها کیف پول را به کاربران خود ارائه می‌دهند، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که این کار اصلی آن ها نیست. علاوه بر این، سابقه ی تاریخ ارزهای دیجیتال پر شده از مواردی که صرافی ها با بودجه کاربران خود ناپدید شده اند. به همین دلایل، اگر تصمیم دارید بیت کوین خود را از صرافی بخرید، توصیه می‌شود پول خود را به کیف پول شخصی خود منتقل کنید و از امنیت و محافظت شده بودن آن اطمینان حاصل کنید.

سخن نهایی

حال که با نحوه خرید بیت کوین و نکات آن آشنا شدید با خیال راحت می توانید به خرید بپردازید. البته ناگفته نماند که این نکات برای تمامی ارزها صادق است. تجربه های خود را از خرید ارزهای دیجیتال با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *