آموزش سرمایه گذاری

چگونه از دیفای کسب درآمد کنیم؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

پروژه پر سر و صدای DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) یکی از پلتفرم‌هایی است که اخیرا مورد توجه سرمایه گذاران ارز دیجیتال قرار گرفته است. به معنای سیستم مالی غیرمتمرکز است. اما چگونه می‌توانیم از طریق دیفای کسب درآمد کنیم؟

مروری بر DeFi (امور مالی غیرمتمرکز)

در حالی که ایجاد بیت کوین ساتوشی ناکاموتو برای جایگزینی ارز فیات بود، دیفای به دنبال آن است که یک قدم جلوتر برود.

پس از تحول مالی متمرکز در فضای ارز دیجیتال، دیفای به دنبال مبارزه با امور مالی جهانی و بخش مالی با سابقه است.

همانطور که از نامش پیداست، به نظر می‌رسد دیفای یک پلتفرم خدمات مالی واقعاً غیرمتمرکز و جامعه محور دارد.

دیفای به گونه ای طراحی شده است که در دنیای غیرمتمرکز و مشابه بیت کوین “بدون اجازه” و “بدون اعتماد” باشد.

DeFi در تضاد با CeFi است، جایی که بر پلتفرم‌های مالی حاکمیت و کنترل وجود دارد.

در حالی که رهبران بازار به دنبال نوآوری و ارائه گزینه‌ای جایگزین برای مدل بانکی موجود هستند، روش‌های مختلفی وجود دارد که دارندگان ارز دیجیتال از طریق آنها قادر به درآمدزایی هستند.

همانطور که در مورد تولیدات مالی رایج وجود دارد، سرمایه گذاران این امکان را دارند که درآمد فعال یا غیرفعال ایجاد کنند.

درآمد فعال، شامل تجارت دارایی های موجود در پلتفرم DEX است، که همان صرافی غیرمتمرکز است. مشابه ترید ارز های دیجیتال و سایر طبقه های دارایی، این پلتفرم یک فرآیند عملی و حتی بیشتر از نوسان دنیای ارز های دیجیتال، است.

درآمد منفعل یا غیر فعال درست برعکس است، جایی که سرمایه گذاران و دارندگان ارز دیجیتال ممکن است از ارز های دیجیتال موجود درآمد کسب کنند اما به طور فعال معامله نمی‌شوند.

نحوه کسب درآمد منفعل یا غیر فعال

در حالی که دیفای روزهای ابتدایی خود را سپری می‌کند، روش‌های مختلفی وجود دارد که سرمایه گذاران می‌توانند از طریق آن، درآمد منفعلانه کسب کنند. دلیل اصلی وجود چنین پلتفرم ها و محصولاتی، رساندن نقدینگی به فضای دیفای از طریق تشویق است.

محصولات تولید کننده دیفای در حال حاضر شامل موارد زیر است:

  • Yield farming
  • Liquidity mining
  • استیکینگ
  • صرافی های غیرمتمرکز (DEX)

برخلاف فضای CeFi، همچنین مانعی برای ورود وجود دارد که از نوآوری پشتیبانی می‌کند و در ارائه یک پلتفرم خدمات مالی جایگزین مهم است.

بنابراین، برای کسانی که دارای استیبل کوین هستند و به دنبال ایجاد یک درآمد ثابت هستند، دیفای این خدمات را ارائه می‌دهد.

نگاهی دقیق به محصولات منفعل ارائه شده، بیندازیم:

Yield Farming

Yield Farming، تولید محصولات از دارایی های ارز دیجیتال است.

این محصول با سپرده های بانکی، سپرده های مدت دار و حتی اوراق قرضه دولتی قابل مقایسه است.

سرمایه گذاران از طریق سپرده های بانکی و سپرده های ثابت، پول فیات را به موسسات مالی واریز می‌کنند که این امر موجب نقدینگی موسسه می‌شود. سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی به دولت نقدینگی می‌دهد. سپس از نقدینگی برای تولید رشد توسط مؤسسه یا دولت استفاده می‌شود.

نه تنها جامعه می‌تواند از دارایی های ارز دیجیتال در دست، درآمد کسب کند. فارمرهای Yield نیز می‌توانند ارز دیجیتال قرض کنند و درآمدزایی کنند. این امر زمانی سودآور است که اختلافات نرخ بهره به نفع وام گیرنده تنظیم شود.

فارمرهای Yield می‌توانند از بازارهای پول دیفای، صندوق های نقدینگی و محرک ها بهره برداری کنند.

به عنوان مثال، یک فارمر با تولید ۱۰ هزار تتر در یک پروتکل دیفای، نقدینگی را به پلتفرم تحویل می‌دهد. این پروتکل برای واریز تتر به فارمر محصول پاداش می‌دهد.

سپس فارمر Yield، تتر پاداش داده شده یا سایر توکن‌هایی را که ممکن است داده شود، می‌گیرد و آن را در یک استخر نقدینگی دیفای با پذیرش تتر یا توکن دریافت شده، واریز می‌کند. سپس فارمر Yield از محرک ها، یک yield kicker دریافت می‌کند.

در حال حاضر عاملی از مدیریت فعال دارایی ها وجود دارد. فضای دیفای در حال تکامل است. در حال حاضر، فارمرهای Yield به صورت دستی در جستجوی بهترین بازده ارائه شده هستند. پروتکل های جدیدی وجود دارد که می‌تواند کار شما را انجام دهد. این موارد به عنوان Robo-Advisors یا Robot toppers topper شناخته می‌شوند.

سیستم های قرارداد هوشمند از “اوراکل” برای انتقال خودکار توکن های تحت مدیریت Robo به پروتکل‌هایی که بالاترین بازده را با پرداخت هزینه دارند، استفاده می‌کنند.

اوراکل ها خدماتی است که داده‌های “خارج از زنجیره” را به قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد. داده‌های “خارج از زنجیره” معمولاً قیمت بازار دارایی ها و رویدادهای جهانی مانند امتیازات ورزشی، آب و هوا و غیره است.

جریان‌های درآمد

انواع بازدهی که یک فارمر می‌تواند بدست آورد به شرح زیر است:

  • رشد سرمایه دارایی ها، کارمزدها و پاداش ها ممکن است در استیبل کوین ها یا غیر استیبل کوین ها باشد. رشد سرمایه در یک دوره سهامداری منفعل است. با این وجود خطر “ضرر ناگهانی” وجود دارد.

“ضرر ناگهانی” هزینه ای است که بین تأمین نقدینگی استخر AMM و صرفاً نگه داشتن توکن ها در کیف پول، متحمل می‌شود. این ضرر هنگامی اتفاق می‌افتد که قیمت دارایی ها از اولین واریزهای توکن ها از سطح اصلی متفاوت شود.

جریان های درآمد اضافی عبارتند از:

  • پاداش‌های توکن
  • کامزد معاملات

استخر نقدینگی

دومین گامی که فارمرهای Yield در تولید محصول برمی‌دارند، استخراج نقدینگی است.

از دیدگاه پروتکل، یک ناشر توکن یا صرافی غیرمتمرکز به دلیل تأمین نقدینگی یک توکن مشخص، به ماینر های نقدینگی پاداش می‌دهد.

دارندگان توکن در اینجا وثیقه ای را به صندوق نقدینگی ارائه شده توسط سازنده بازار خودکار (“AMM”) واریز می‌کنند.

هنگامی که استخر ماینینگ را شناسایی کردید که توکن های بیکار شما را می‌پذیرد، به سادگی در ازای دریافت محرک، توکن خود را به خطر بیندازید. محرک ها معمولاً توکن هایی هستند که دارندگان می‌توانند بعداً با یک صرافی غیرمتمرکز مبادله کنند.

شایان ذکر است که استخرهای نقدینگی بازدهی بهتری نسبت به بازارهای پول دارند. هر چند که پاداش بیشتر را توجیه می‌کند، خطر بیشتری وجود دارد.

سازندگان بازار خودکار (Automated Market Makers)

سازندگان بازار خودکار، معروف به AMM‌ها، مجموعه‌های نقدینگی را برای افزایش بازده فارمینگ ارائه می‌دهند.

در اصل، جامعه با قراردادهای هوشمند و نه با اعضای دیگر جامعه، تجارت می‌کند.

AMM ها قراردادهای هوشمندی هستند که مجموعه نقدینگی را ایجاد می‌کنند و معمولاً به جای رزرو کردن، توسط یک algo یا “Robots” معامله می‌شوند.

از دیدگاه دیفای، AMM ها در تکامل دیفای محوری هستند. نقدینگی برای ادامه تکامل و تحویل پروتکل‌ها و محصولات جدید به جامعه، ضروری است.

ریسک کسب درآمد از دیفای چقدر است؟

همانطور که در مورد هرگونه سرمایه گذاری اتفاق می‌افتد، Yield Farming بدون خطر نیست.

چنین خطراتی ناشی از از عوامل زیر هستند:

قرار داد هوشمند: وقتی قوانین در پروتکل تصویب شد، توسعه دهندگان نمی‌توانند قراردادهای هوشمند را تغییر دهند. این باگ‌ها را دائمی می‌کند و می‌تواند منجر به ضرر مادی دارایی‌ها شود.

نرخ صرافی ها: نوسان قیمت دارایی اجتناب ناپذیر است. همانطور که قبلا ذکر شد، “ضرر ناگهانی” یکی از ریسک های مربوط به نرخ صرافی ها است.

قیمت اوراکل ها: تأمین کنندگان قیمت فید ها به کیفیت داده‌ها اعتماد می‌کنند. این امر “Price Oracles” را در معرض دستکاری قیمت قرار می‌دهد. این عمل در یک جهان خودکار وجود دارد.

هک: سارقان و هکرها، AMM ها را به ویژه در روزهای اول مورد هدف قرار می‌دهند.

جمع بندی

برای تکامل بازار ارز دیجیتال، جذاب ترین عامل دیفای باید ارائه خدمات مالی بدون نیاز به قوانین شناخت مشتری و مبارزه با پولشویی باشد. جامعه دیفای می‌تواند از گمنامی کامل برخوردار شود، در عین حال از محصولات ارائه شده از تجارت تا گرفتن وام لذت می‌برند.

درآمد منفعل یک عامل کلیدی است، زیرا دنیای دیفای در اتوماسیون حتی بیشتر نوآوری می‌کند.

سرمایه گذاری بدون خطرات خاص خود انجام نمی‌شود. در دنیای بی اعتماد و بدون اجازه دیفای، هیچ حکومتی برای شناسایی خوب و بد وجود ندارد.

همانطور که در روزهای توسعه ارز دیجیتال مشاهده کردیم، دیفای در نهایت تثبیت خواهد شد. تا آن زمان، سرمایه گذاران هنگام سرمایه گذاری در فضای دیفای باید با احتیاط قدم بردارند.

هشدار‌های زیر را در نظر بگیرید!

  • سعی کنید از سرمایه گذاری در پروتکل های حسابرسی نشده جلوگیری کنید، مگر اینکه کاملا از خطرات آن آگاهی داشته باشید و ضرر آن را تحمل کنید.
  • اگر توانایی از دست دادن ندارید، سرمایه گذاری نکنید. طرح های Ponzi وجود دارد.
  • تحقیق کنید و پروتکل هایی را که احتمالاً برای طولانی مدت وجود دارند، شناسایی کنید. هرچه دوره های مالی و محرک بیشتر برای جوامع باقی بمانند، بهتر است.

اگر به اندازه کافی بیت کوین دارید که نگران از دست رفتن سرمایه خود نباشید. پلتفرم‌های DeFi برای شما یک گزینه‌ی خوب برای کسب درآمد است.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *