آموزش صرافی ها

عرضه اولیه صرافی یا IEO چیست؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

عرضه اولیه صرافی بر روی سیستم صرافی ارز دیجیتالی انجام می‌شود. برخلاف عرضه اولیه اولیه کوین(ICO)، یک IEO توسط یک صرافی ارز دیجیتالی به نمایندگی از شرکت راه اندازی شده که به دنبال جمع آوری کمک مالی با توکن های تازه صادر شده خود است، اداره می‌شود.

معرفی عرضه اولیه صرافی

قبل از پاسخ به این سوال که عرضه اولیه صرافی چیست، ارائه محتوایی از تاریخچه ی آن مخصوصاً برای کسانی که با این صنعت آشنا نیستند، مفید خواهد بود. این بخش تاریخ شامل یک مرور سریع از عرضه ی اولیه ی کوین یا ICO است.

عرضه ی اولیه ی کوین

عرضه اولیه کوین ICO

آغاز

مخالفانی برای عرضه ی اولیه ی کوین وجود دارد اما J.R. Willett، بنیانگذار Mastercoin (که از روش جمع آوری ICO استفاده کرده است)، اغلب به عنوان سازنده عرضه اولیه کوین شناخته می‌شود و در وایت پیپر دوم بیت کوین که در ۶ ژانویه ۲۰۱۲ منتشر شد، توصیف می‌شود. فرمت اصلی ICO از آن زمان تغییر زیادی نکرده است:

  1. موسس یا تیمی برای مدیریت ICO “نهادی قابل اعتماد” (به عنوان مثال یک شرکت) ایجاد کردند.
  2. نهاد مورد اعتماد آدرس بیت کوین، اتریوم یا سایر ارز های دیجیتال را منتشر می‌کند که در آن هر کسی که می‌خواهد در ICO شرکت کند می‌تواند ارز دیجیتال را ارسال کند.
  3. نهاد مورد اعتماد، نرخ ارز را برای توکن ها یا کوین های جدیدی که برای ICO صادر خواهد کرد، ارائه می‌دهد.
  4. نهاد مورد اعتماد تاریخ انقضا ICO را منتشر می‌کند.
  5. هرکسی که ارز دیجیتال را به آدرس های منتشر شده در شماره ۲ قبل از پایان مهلت شماره ۴ ارسال کند، تعداد کوین ها یا توکن های جدید را به عنوان محاسبه شده در شماره ۳ دریافت می‌کند.
عرضه اولیه کوین ICO

روش ارجاع داده شده برای بسیاری از ICO های بعدی، از جمله عرضه اولیه کوین برای اتریوم، که در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴ اتفاق افتاد، به خوبی کار کرد. با این حال، هنگامی که استاندارد توکن ERC-20 اتریوم در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۵ منتشر شد، عرضه اولیه کوین ها به معنی واقعی شروع شدند.

به لطف ERC-20، اکنون این امکان برای پروژه ها وجود دارد که نه تنها به راحتی توکن صادر می‌کنند، بلکه می‌توانند با قراردادهای هوشمند، سازگار شوند، فراهم شده است و شاید مهمتر از همه این است که توکن ها می‌توانند در هر کیف پول سازگار ERC-20 ذخیره شوند. همزمان، توکن این اجازه را می‌دهد تا پروژه های ICO تقریباً برای تمام مراحل آورده شده در بالا به طور خودکار انجام شود و همچنین مخاطبان بسیار بیشتری را شامل می‌شود. اساساً هر کسی که یک کیف پول واحد سازگار با استاندارد توکن ERC-20 داشته باشد، می‌تواند در هر عرضه اولیه‌ی کوین شرکت کند.

الگوی Boom

قبل از انتشار ERC-20، کل مبلغ ۲۲ میلیون دلاری که از طریق ICOs در بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ جمع آوری شده بود، در سال ۲۰۱۶، به ۹۰ میلیون دلار صعود کرد. اما همانطور که نمودار زیر به وضوح نشان می‌دهد، ۲۰۱۷ سالی بود که ICO ها پیشرفت کرد و ۶٫۲ میلیارد دلار آمریکا افزایش یافت. در سال ۲۰۱۸، آخرین سال رونق ICO، جمعاً ۷٫۸ میلیارد دلار جمع آوری شد. آنقدر پول از طریق ICO آورده می‌شد که کل صنعت پشتیبانی در اطراف آنها رشد کرد. اما همانطور که هرکسی با قوانین فیزیک (و اقتصاد) آشنا باشد، چیزی که همیشه بالا می‌رود در نهایت سقوط می‌کند.

الگوی Boom

الگوی Bust

سال به سال عرضه اولیه کوین مورد بررسی قرار می‌گرفت، ۲۰۱۸ یک سال مهم برای ICOs بود (با توجه به ICOdata.io جمع آوری ۷٫۸ میلیارد دلار باور نکردنی)، اما با بررسی ماه به ماه، ۲۰۱۸ سال بدی بود. از ۱٫۵ میلیارد دلار در ژانویه، نمودار زیر روند پیش بینی سقوط در دسامبر را نشان می‌دهد، دقیقاً همان چیزی که اتفاق افتاده است. برای بدتر کردن شرایط، اطلاعاتی آشکار شد که بسیاری از پروژه ها “انتقال توکن ها بین پروژه” را انجام داده اند، جایی که یک شرکت تازه تأسیس سرمایه با استفاده از پروژه دیگری توکن های خود را عوض می‌کند و هر دو بر اساس آخرین قیمت معامله شده ICO، توکن ها را ارزیابی می‌کنند. به طور خلاصه، توسعه عرضه اولیه کوین تا پایان ۲۰۱۸ کاملاً نابود شده بود.

الگوی Bust

چه اتفاقی افتاد؟

نظریه های مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد دقیقاً چرا بازار عرضه اولیه ی کوین به سرعت شروع به کار می‌کند. با این حال به راحتی می‌توان گفت که حداقل دو عامل در این امر دخیل بوده است: (۱) بسیاری از پروژه ها (اگر بیشتر آنها نباشد) برای جمع آوری کمک مالی خیلی خوب نبودند و (۲) نظریه ICO به عنوان یک سرمایه گذاری ناقص بود، به این معنی که انگیزه های استارتاپ ها و سرمایه گذاران کاملاً نادرست بودند و تنها برندگان واقعی، سرمایه گذارانی بودند که می‌توانستند بازارها را به نفع خود دستکاری کنند. با نگاهی به گذشته، سقوط نباید تعجب آور باشد، زیرا بسیاری از مشکلات این سیستم توسط وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران این صنعت به خوبی اثبات شده است:

  • عرضه اولیه ی کوین آمریکا بوسیله ی Preston Byrne در حال از بین رفتن است. (۷ مارس ۲۰۱۸)
  • ICObench Warmer توسط Tokenicide (24 آوریل ۲۰۱۸)
  • خرید نرخ ICO به همین سادگی است. تحقیق توسط مارکوس هارتمن (۱۴ ژوئن ۲۰۱۸)
  • ما از رسانه های خبری Crypto پرسیدیم که آیا برای پوشش دادن یک پروژه پول می‌گیرند؟ بیش از نیمی توسط کورین فایف گفتند بله. (۲۵ اکتبر ۲۰۱۸).

و البته، رسانه های اصلی نیز به سهم خود هشدارهایی را ارائه می‌دهند:

  • مراقب خریدار باشید: صدها بیت کوین Wannabes توکن های تقلبی توسط Shane Shifflett را نشان می‌دهند (۱۷ مه ۲۰۱۸).

تأثیر بر صرافی ها

در اوج توسعه ICO، شایعاتی مبنی بر این که برخی از صرافی های عمده تقاضا کارمزد یک میلیون دلاری یا بیش از این برای لیست کردن توکن هایی که از طریق ICO فروخته شده اند، دارند، آغاز شد. همانطور که تعدادی ICO به اهداف خود می‌رسیدند و مبلغی که هر کدام افزایش می‌دادند، ضروری به نظر می‌رسید، بودجه موجود برای لیست کردن توکن ها نیز کاهش یافت، به این معنی که توکن های کمتر و کمتری برای لیست شدن زحمت می‌کشیدند. به عنوان مثال، نمودار زیر نشان می‌دهد که چگونه مقادیر جمع آوری شده توسط ICO (نوارهای سبز) بر تعداد توکن های جدیدی که در یکی از رایج ترین صرافی های ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۸ قرار دارد، تأثیر می گذارد. اگرچه این یک رابطه کامل نیست. روند کلی این است در سپتامبر سال ۲۰۱۸، صرافی مورد نظر هیچ توکن جدیدی را لیست نکرد. اینکه ناگهان از چند میلیون دلار در ماه به صفر رسید، باید یک هشدار جدی برای بیدار کردن باشد و انگیزه صرافی برای برداشتن “‘گام بعدی” باشد.

تأثیر ICO بر صرافی ها

عرضه اولیه صرافی یا IEO

با توجه به کمبود هزینه درج تنها این حس را ایجاد می‌کند که آن ها راه دیگری را برای افزایش سود سهام خود ایجاد کنند. IEO بهترین راه است.

تاریخچه عرضه اولیه صرافی

با این که عرضه اولیه صرافی اخیراً مورد توجه قرار گرفته است، برای نمونه GIFTO و Bread به عنوان اولین عرضه اولیه ی صرافی مطرح شده اند. هر دو این صرافی ها در نوامبر ۲۰۱۸ بر روی بایننس لانچ پد راه اندازی شده اند. بنابراین جای تعجب نیست که بایننس نیروی اصلی برای فعالیت مجدد آن ها بوده است. پس دقیقاً چه چیزی باعث ماهیت عرضه اولیه صرافی می‌شود؟

عرضه اولیه صرافی چیست؟

اگر توصیف قبلی ICO را به یاد دارید، اولین قدم افتتاح نهاد مورد اعتماد است. در مورد عرضه اولیه صرافی، نهاد مورد اعتماد با سایر مؤسسات قانونی (مانند استارتاپ ها) همکاری می‌کند که تیم مؤسس اجرای ICO را آغاز می‌کند. در مورد IEOs نهاد مورد اعتماد صرافی های ارز دیجیتال هستند. این تنها تفاوت اساسی ICO و IEO است. بنابراین ممکن است تعجب کنید که معامله ی بزرگ چیست و چرا بسیار رایج هستند؟ پاسخ این است که با میزبانی در صرافی، IEO مزایایی را ارائه می‌دهند که ICO از آن بی بهره است.

مزایای عرضه اولیه صرافی

در اینجا بیشترین مزایای عرضه اولیه صرافی ها آورده شده است:

توکن ها به سرعت قابل معامله هستند

یک مطالعه اخیر نشان داد که کمتر از ۱۰٪ ICO ها توکن های خود را در صرافی ثبت کردند. از آنجا که این انگیزه اصلی بیشتر سرمایه گذاران برای شرکت در ICO بود، قابل قبول است که یک نتیجه بسیار ناامیدکننده برای آنها خواهد بود. عرضه اولیه صرافی این مشکل را اصلاح می‌کند که بلافاصله بعد از فروش توکن، توکن ها در بازار ارزهای دیجیتال میزبان آن در دسترس خواهند بود. این امر میزان نقدینگی مورد نیاز را فراهم می‌کند که بسیاری از ICO نتوانستند آن را به سرمایه گذاران خود ارائه دهند.

پروژه های میزبانی توسط صرافی ها قانونی تر هستند

حتی لحظه ای با کنار گذاشتن کلاهبرداری های آشکار که در زمان توسعه و سقوط ICO رایج بود، یکی از بزرگترین شکایات مربوط به ICOs (همانطور که در بالا ذکر شد) این بود که تعداد بسیار کمی از آنها برای کسب و کار قابل استفاده بودند. استدلال این است که صرافی ها انگیزه ای دارند تا پروژه هایی را که کیفیت پایین ندارند، لیست نکنند زیرا آنها دارای یک نام تجاری هستند که باید حفظ شود.

کم سر و صدا

سومین و آخرین فایده عرضه اولیه صرافی در مقایسه با ICO این است که اوج رونق ICO، وقتی به نظر می‌رسید که همه در تلاش بودند تا یک ICO را راه اندازی کنند، اما عرضه اولیه صرافی ها در مقایسه با ICO هنوز نادر هستند. بنابراین، اگر پروژه ای خوش شانس باشد که در یکی از صرافی های اصلی قرار بگیرد، به خودی خود باعث می‌شود تا آن پروژه را بالاتر از سایرین قرار داده و خرید را تضمین می‌کند که در غیر اینصورت بسیار گران است.

انتقاد از عرضه اولیه صرافی

همانطور که در بالا ذکر شد، طرف مورد اعتماد IEO، صرافی ها هستند در مقابل شرکت های غیر قابل اعتمادی هستند که حتی ممکن است یک هفته قبل از فروش توکن وجود نداشته باشند (اتفاقی که زمانی برای ICO افتاد) این یک تمایز بسیار مهم به نفع عرضه اولیه صرافی است. با این حال، علی رغم محبوبیت آنها، انتقادات زیادی از جمله موارد زیر به عرضه اولیه صرافی شده است:

سود صرافی از IEO ها

بحث اصلی درباره این موضوع بود که عرضه اولیه صرافی ها توسط صرافی ها ایجاد شده اند. صرافی ها پاسخی به سقوط ICO، همانطور که در بالا ذکر شد، ندارند. در نتیجه، جای تعجب نیست که IEO ها از صرافی ها سود می‌برند. بعلاوه در برخی موارد به هزینه های قابل توجه درج نیز نیاز دارد.

در نگاه اول، این تفاوتی با مشکلات صرافی ها و صادر کنندگان توکن با ICOs ندارد. سوال نهایی این است که آیا عرضه اولیه صرافی شامل خرید یا فروش یک اوراق بهادار است؟ با این حال، یکی از عواملی که SEC در تعیین امنیت چیزی در نظر گرفته است این است که آیا ممکن است خریدار انتظار داشته باشد که از طریق شرکت در توزیع ها یا از طریق روش های دیگر ارزیابی ارزش دارایی، مانند فروش با سود در یک بازار ثانویه، بازدهی را بدست آورد. اگر مزیت اصلی IEO را به یاد بیاورید این مسأله ی واقعی است که بلافاصله پس از بسته شدن فروش توکن، توکن ها در بازار ثانویه در دسترس خواهند بود، دقیقاً همان چیزی که سرمایه گذاران انتظار دارند. در نتیجه، به نظر این نویسنده، IEO ها به دلیل ماهیت خود بیشتر از ICO منجر به فروش اوراق بهادار می‌شوند.

آیا عرضه اولیه صرافی ارزش سرمایه گذاری دارد؟

عرضه اولیه صرافی صرفاً یک روش جمع آوری کمک مالی است. تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری های صحیح عرضه اولیه صرافی به نوعی مانند تصمیم گیری در مورد صحیح بودن “سهام” است. می‌تواند ارزش داشته باشد، اما در نهایت به شرکت صادر کننده سهام بستگی دارد. نکته این است که اگر به طور جدی قصد سرمایه گذاری در یک عرضه اولیه صرافی را دارید، مطمئن شوید که دقیقاً می‌دانید در چه چیزی سرمایه گذاری می‌کنید. شما باید تحقیقات خود با احتیاط کامل انجام دهید. مهم نیست در چه چیزی می‌خواهید سرمایه گذاری کنید، هرگز بیش از توان مالی خود، سرمایه گذاری نکنید.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *