مفاهیم پایه

استیکینگ آفلاین چیست؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴
(۱۴)

استیکینگ آفلاین چیست؟

استیکینگ آفلاین (Offline Staking) به کاربران این امکان را می‌دهد که ارز دیجیتال خود را در یک کیف پول آفلاین ذخیره کنند و با این کار پاداش سهام خود را بدست آورند. کیف پول آفلاین به عنوان کیف پول سخت افزاری یا کیف پول سرد نیز شناخته می‌شود، به این معنی که به اینترنت متصل نیست.

پاداش استیکینگ به کاربران این فرصت را می‌دهد تا از ارزهای دیجیتال خود سود کسب کنند. لزوماً لازم نیست که یک نود اعتبارسنجی تحت مدل اجماع اثبات سهام اعمال کنند، همانطور که در مورد استیکینگ اتریوم ۲٫۰ اتفاق می‌افتد. ممکن است در برابر فرد دیگری که با نود کار می‌کند و هنوز هم پاداش می‌گیرد، شما آفلاین باشید.

استیکینگ آفلاین در مقایسه با مدل های نماینده ی استیکینگ متفاوت، که معمولاً دارنده خود را ملزم می‌کند ارز دیجیتال خود را به یک گروه منتخب اعتبارسنج واگذار کند، متفاوت عمل می‌کند. هرکسی می‌تواند بدون لمس کوین های خود به یک “Super Staker” تبدیل شود و برای دوستان خود استیک کند.

برای کسانی که انتخاب می‌کنند یک نود super staking را اجرا کنند، staking آفلاین فرصت منحصر به فردی را ایجاد می‌کند که شامل توانایی جمع آوری نمایندگی ها و دریافت هزینه ای که مستقیماً از پاداش بلاک پرداخت می‌شود، است.

مزایای استیکینگ آفلاین چیست؟

چندین استیکینگ آفلاین وجود دارد که به دارندگان این امکان را می‌دهد تا به جای اینکه همه نیازهای فنی راه اندازی یک نود را بپذیرند، ارز دیجیتال خود را در یک اپراتور نود قرار دهند. موانع مشارکت بیشتر، کاهش می‌یابد زیرا کاربران ملزم نیستند که حق حضانت وجوه خود را به یک طرف خارجی تحویل دهند. آنها به سادگی می‌توانند با استفاده از یک کیف پول ذخیره سازی آفلاین موجود مانند آنهایی که توسط Trezor یا Ledger تولید می‌شوند، استیک کنند. تنها مسئله این است که کیف پول از عملکرد واگذاری staking پشتیبانی کند.

استیکینگ آفلاین از اکوسیستم پلتفرم ارز دیجیتال سود می‌برد زیرا توکن ها در پایگاه وسیع تری از کاربرانی که می‌خواهند از مزایای سهام آنلاین استفاده کنند، توزیع می‌شود. به نوبه خود، میزان وابستگی مقدار توکن را به نهنگ ها کاهش می‌دهد، که این موضوع می‌تواند با ریختن آنها در صرافی ها، قیمت یک توکن را بی ثبات کند. این همچنین بدان معنی است که تمرکز رای دهندگان را بر روی تعداد بیشتری از کاربران توزیع می‌کند و این احتمال را که نهنگ ها می‌توانند بر روی شبکه و همچنین قیمت بازار تأثیر بگذارند، از بین می‌برد.

بعلاوه، کاربرانی که در استیکینگ شرکت می‌کنند به دلیل اینکه در این شبکه سرمایه گذاری کرده اند و به پاس تلاش خود پاداش می‌گیرند، وابستگی نزدیکتر به آن شبکه را احساس می‌کنند. این منجر به ایجاد یک جامعه قوی تر در اطراف توکن می‌شود.

استیکینگ آفلاین همچنین بسیاری از خطرات مرتبط با سایر روش های سودآوری در ارز دیجیتال را برطرف می‌کند. به عنوان مثال، ظهور مالیات غیرمتمرکز باعث شده است تا کاربران از طریق بسترهای استیکینگ و وام اقدام کنند تا در “yield farming” فعالیت کنند.

با این حال، به دلیل عدم ثبات در بازار DeFi، کاربران آن می‌توانند با خطرات قابل توجهی روبرو شوند. یکی از این خطر ها، خطاهای قرارداد هوشمند است که امسال با افزایش تمایل به DeFi شیوع بیشتری پیدا کرده است. یک هکر سال گذشته از یک آسیب پذیری در پروتکل قرض فلش bZx سو استفاده کرد و یک اشکال قرارداد هوشمند در ماه ژوئن در Bancor کشف شد. ویتالیک بوترین گفته است که کاربران همچنان خطرات موجود در قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین را دست کم می‌گیرند.

خطرات احتمالی استیکینگ آفلاین چیست؟

استیکینگ افلاین خطرات بسیار کمتری نسبت به خرید آنلاین یا استفاده از برنامه های قرض دادن یا وام گرفتن DeFi دارد. به وسیله ی استیکینگ آفلاین، قفل های طولانی توکن ها وجود ندارد و همینطور از خطرات جدی نیز در امان است که برای کاربران مناسب است.

بنابراین، خطرات اصلی صرفاً همان ملاحظات عمومی مرتبط با استفاده از ارز دیجیتال در کیف پول های سخت افزاری است. کاربران باید اطمینان حاصل کنند که کیف پول سخت افزاری خود را از سرقت ایمن نگه داشته و از کلیدهای خود به طور مناسبف پشتیبان تهیه کرده اند. اگر نسخه پشتیبان و کیف پول خود را از دست بدهند، تمام وجوه موجود در کیف پول از جمله پول های ذخیره شده را از دست خواهند داد.

به همین ترتیب، اگر کاربران کلیدهای کیف پول سخت افزاری یا کدهای دسترسی را در جایی نگه دارند که شخص ثالث بتواند به همراه سخت افزار به آنها دسترسی پیدا کند، خطر از دست دادن سرمایه خود را در کمین آن ها است.

به طور کلی، استیکینگ آفلاین یکی از مطمئن ترین روش های ذخیره و دریافت پاداش برای نگه داشتن ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

استیکینگ آفلاین چگونه کار می‌کند؟

روش های مختلفی برای مشارکت در استیکینگ آفلاین وجود دارد. مانند هرگونه اثبات عمومی بلاکچین استیک، کاربر می‌تواند تصمیم بگیرد به عنوان یک اعتبار سنج، به نام “Super Staker” در شبکه شرکت کند یا به یک نماینده ی اعتبارسنج تبدیل شود. در مورد سوپر استیکر، یک نود استیک واگذار شده است که از سایر دارندگان توکن را می‌پذیرد.

اگر برخی از کاربران نمی‌خواهند نودی را اجرا کنند، گزینه جایگزینی نشانه های خود به آدرسی است که سپس آن را به یک Super Staker یا یک استخر بزرگتر اختصاص می‌دهند.

این را می‌توان از طریق رابط کاربری شبکه staking با استفاده از آدرس کیف پول آفلاین آنها درست کرد. کاربر هر کدام از گزینه ها را انتخاب کند، می‌تواند پاداش استیک خود را بدست آورد و آنها را به آدرس کیف پول خود واریز کند. این بدان معناست که آنها بدون در معرض خطر گرفتن وجوه آنلاین خود در هر زمان، از مزایای استیکینگ آفلاین بهره مند می‌شوند.

آیا نمونه هایی از ارائه پروژه های آفلاین وجود دارد؟

متأسفانه، هنوز هم این مورد وجود دارد که بیشترین استیکینگ ها، چه مستقیماً تحت مدل اثبات خالص استیکینگ یا به طور غیرمستقیم با استفاده از اثبات اجماع استیکینگ، به صورت آنلاین انجام می‌شود. این معمولاً به معنای واگذاری کنترل ارز دیجیتال به شخص ثالث یا دادن نمایندگی و اختیار به یک سرویس تصادفی است.

XTZ)Tezos) شبیه ترین مدل به استیکینگ آفلاین است، زیرا کوین های آن در حالت نقدینگی می‌مانند و کاربران می‌توانند “baker” یا اعتبار سنج خود را راه اندازی کنند، اما “bakers” برای تبدیل شدن به نماینده باید حداقل ۱۰،۰۰۰ را نگه دارند، که هزینه ی آن نزدیک به ۴۰۰۰۰ دلار با قیمت های فعلی می‌شود.

Qtum همچنین یک راه حل آفلاین را معرفی کرده است و اگرچه پیشنهاد می‌شود بیش از چند توکن QTUM برای شرکت در آن نگهداری شود، اما حداقل شرایطی برای آن وجود ندارد.

پروژه های دیگری که سهولت در اختیار دادن استیکینگ را دارند، مانند Cosmos ،Kava و Polkadot، نیز می توانند به عنوان یک راه حل غیرمستقیم در نظر گرفته شوند، اما خطرات دیگری مانند شکاف آن هارا تهدید می‌کند.

به طور کلی، راه حل های آفلاین غیرمستقیم ممکن است حامیان مالی غیرمتمرکز را قادر به بازگرداندن دارایی خود کنند بدون اینکه خود را در معرض بسیاری از خطرات قراردادهای هوشمند مورد استفاده برنامه های DeFi قرار دهند.

میانگین امتیازات ۴ / ۵٫ تعداد رای: ۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *