آموزش اتریوم

اتریوم ۲٫۰ چیست؟ به روز رسانی مرج اتریوم و تاریخ اجرای آن

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴
(۹۱)

آپدیت مرج اتریوم ۲٫۰ در نهایت ممکن است در تاریخِ بین سپتامبر ۲۰۲۲ اتفاق بیفتد. به روز رسانی اتریوم با انتقال به شبکه اثبات سهام که هدف آن بهبود مقیاس پذیری و امنیت شبکه است به زودی انجام خواهد شد. اما این به روز رسانی چه ویژگی‌هایی را به شبکه اتریوم اضافه می‌کند؟ آیا اصلا ارزشی برای انتقال شبکه وجود دارد؟ چه تفییراتی در شبمه اتریوم ایجاد خواهد شد؟ در این مقاله به تمامی سوالات درباره اتریوم ۲٫۰ پاسه داده می‌شود، پس همراه پینگی باشید.

اتریوم ۲٫۰ چیست؟

اتریوم ۲٫۰ که با نام های “Eth2” یا “Serenity” نیز شناخته می‌شود نسخه بروز شده و آپدیت بزرگ شبکه اتریوم است. هدف از این ارتقا، افزایش سرعت، کارایی و مقیاس پذیری اتریوم ETH است تا بتواند تراکنش‌های بیشتری را پردازش و محدودیت های سخت را آسان کند.

تغییر نام به اتریوم ۲٫۰ از این جهت انجام شد که این به روز رسانی تنها ارتقا شبکه است و قرار نیست پروژه جدیدی راه اندازی شود. اتریوم ۲٫۰ در چند مرحله انجام می‌شود که دومین مرحله از آن برای سپتامبر ۲۰۲۲ تعیین شده است.

اتریوم ۲٫۰ نسخه جدیدی از بلاک چین اتریوم است که از مکانیزم اجماع اثبات سهام برای تأیید تراکنش ها از طریق استیکینگ استفاده می‌کند.

 اتریوم 2 0 کی میاد و بعد از Etereum 2 0 چه اتفاقاتی میفته؟
 اتریوم ۲ ۰ کی میاد و بعد از Etereum ۲ ۰ چه اتفاقاتی میفته؟

به‌روز رسانی اتریوم ۲.۰ چه زمانی انجام می‌شود؟

اتریوم ۲٫۰ در چند مرحله راه‌اندازی می‌شود، اولین مرحله با نام بیکن چین (Beacon Chain) در ۱ دسامبر ۲۰۲۰ اجرا شد. بیکن چین استیکینگ را به شبکه اتریوم معرفی کرد. یکی از ویژگی‌های اصلی، تغییر شبکه به مکانیزم گواه اثبات سهام (PoS) است. همانطور که از نام آن مشخص است اتریوم ۲٫۰ یک بلاکچین مجزا از شبمه اصلی اتریوم است اما راه اندازی پروژه جدیدی نیست.

مرحله دوم به نام “مرج اتریوم” برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ پیش بینی شده بود و بیکن چین را با شبکه اصلی اتریوم ادغام می‌کند. به تازگی اخبار مربوط به آپدیت مرج اتریوم منتشر شد که در آن تاریخ به روز رسانی بین ۱۰ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام شد.

به روز رسانی مرج اتریوم و تاریخ اجرای آن
به روز رسانی مرج اتریوم و تاریخ اجرای آن

 

مرحله آخر نیز شاردینگ نام دارد که نقش اصلی و مهمی را در مقیاس پذیری اتریوم ایفا می‌کند. به جای حل عملیات ها بر روی یک بلاک چین، زنجیره‌های شارد این عملیات را در ۶۴ زنجیره جدید پخش می‌کنند. از نظر سخت افزاری با استفاده از زنجیره‌های شارد اجرای گره‌های اتریوم آسان می‌شود؛ زیرا داده‌های کمتری برای ذخیره در دستگاه ها وجود خواهد شد. به گفته بنیاد اتریوم، انتظار می‌رود ارتقای کامل اتریوم ۲٫۰ تا سال ۲۰۲۳ انجام شود.

 تفاوت بین اتریوم و اتریوم ۲٫۰

از آوریل ۲۰۲۲، اتریوم ۲٫۰ بلاک چین موازی را اجرا کرده است، یکی با استفاده از اثبات کار عمل می‌کند و یک زنجیره آزمایشی که از اثبات سهام استفاده می‌کند. این ادغام، بلاک چین اصلی اتریوم (ETH1) و زنجیره بیکن جدید (ETH2) را در یک بلاک چین یکپارچه ترکیب می‌کند.

توسعه دهندگان اتریوم اخیراً اصطلاحات ETH1 و ETH2 را به دلیل نگرانی از سردرگمی کاربران قبل از ادغام کنار گذاشته اند.

اتریوم در حال حرکت از استخراج به استکینگ است

استیکینگ فرآیندی است که پس از تکمیل ادغام، جایگزین ماینینگ برای تأیید تراکنش‌های اتریوم می‌شود.

استیکینگ کاربران را ملزم می‌کند تا مقدار مشخصی از ارز دیجیتال ETH را برای شرکت در فرآیند تأیید تراکنش قفل کنند. در مدل اثبات سهام، الگوریتم انتخاب می‌کند که کدام اعتبارسنج بلاک را به بلاکچین اضافه کند و این فرآیند به میزان دارایی‌های استیک شده‌ی آنها بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش استیک اتریوم

سرمایه گذاران باید حداقل ۳۲ ETH سهام داشته باشند تا به اعتبارسنج اتریوم تبدیل شوند. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰۰۰ اعتبارسنج اتریوم وجود دارد. هرچه اعتبارسنج ETH بیشتری استیک کرده باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که اعتبارسنجی بلاک‌ها را انجام دهد. هر بار بلوک جدید ایجاد می‌شود، اعتبارسنج در ازای کاری که انجام داده است پاداش دریافت می‌کند. پاداش ها به صورت EHT به اعتبار سنج ها داده می‌شود.

در حال حاضر، سود استیکینگ در بیکن چین حدود ۴٫۳ تا ۵٫۴ درصد سالانه (APR) است. با قیمت فعلی اتریوم، استیک ۳۲ اتر برای کاربران می‌تواند بسیار گران باشد.

سرمایه گذارانی که تعداد زیادی اتریوم ندترند می‌توانند به استخرهای استیکینگ بیپیوندند و پاداش خود را بین یکدیگر توزیع کنند. پاداش ها بر اساس میزان دارایی آنها توزیع می‌شود. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال هستند که چنین خدماتی را برای کاربران ارائه می‌کنند.

اتریوم 2 چیست و چطور در اثبات سهام آن شرکت کنیم؟
اتریوم ۲ چیست و چطور در اثبات سهام آن شرکت کنیم؟

اتریوم ۲٫۰ چگونه بر مقیاس پذیری شبکه تاثیر می‌گذارد؟

یکی از دلایل اصلی ارتقا پلتفرم به اتریوم ۲٫۰ موضوع مقیاس پذیری است. با اتریوم ۱٫۰، شبکه فقط می‌تواند حدود ۳۰ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند که باعث تاخیر و ازدحام می‌شود. اتریوم ۲٫۰ وعده ی پردازش تراکنش تا ۱۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه را می‌دهد. این افزایش از طریق اجرای شاردینگ زنجیره ها حاصل خواهد شد.

تنظیمات فعلی اتریوم دارای بلاکچین متشکل از یک زنجیره واحد با بلاک های متوالی است. این بلاکچین امن است، اما بسیار کند عمل می‌کند و کارآمد نیست. با معرفی زنجیره های شارد شده، این زنجیره بلاکی تقسیم شده و امکان انجام معاملات همزمان را به جای معاملات متوالی در بلاکچین های موازی فراهم می‌کند. این موضوع سرعت شبکه را افزایش می‌دهد و می‌تواند به راحتی مقیاس بندی شود.

امنیت اتریوم ۲٫۰ چگونه خواهد بود؟

اتریوم ۲٫۰ با توجه به تضمین امنیت شبکه طراحی شده است. بیشترین اثبات سهام ها هم دارای یک سری اعتبار سنجی اندک است که باعث ایجاد سیستم متمرکزتر و کاهش امنیت شبکه می‌شود. اتریوم ۲٫۰ به حداقل ۱۶۳۸۴ اعتبار سنجی نیاز دارد، که باعث می‌شود بسیار غیرمتمرکز باشد و از این رو، امن تر است.

با این حال، طبق گفته Lior Yaffe، بنیانگذار Jelurida و توسعه دهنده اصلی بلاکچین های Ardor و Nxt، یک آسیب پذیری بالقوه وجود دارد که بر سطح نرخ مشارکت در شبکه تمرکز دارد.

ممیزی های امنیتی کد اتریوم ۲٫۰ توسط سازمان هایی از جمله شرکت امنیتی بلاکچین Least Authority انجام می‌شود.

اتریوم فوندیشن در حال ایجاد یک تیم امنیتی اختصاصی برای اتریوم ۲٫۰ به منظور تحقیق درباره مشکلات احتمالی امنیت سایبری در ارز دیجیتال است. در یک توییت، جاستین دریک، محقق اتریوم ۲٫۰ اظهار داشت: که این تحقیق شامل “fuzzing، bounty hunting، pager duty، مدل سازی ارز دیجیتال اقتصادی، تجزیه و تحلیل ارز دیجیتال، تأیید رسمی” خواهد بود.

به روزرسانی اتریوم ۲٫۰ چگونه انجام می‌شود؟

به دنبال سری راه اندازی های testnet ،Topaz ،Medalla ،Spadina و Zinken راه اندازی کامل اتریوم ۲٫۰ در سه مرحله انجام خواهد شد: فازهای ۰ ، ۱ و ۲ (توسعه دهندگان دوست دارند از صفر بشمارند). فاز ۰ برای تاریخ راه اندازی سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده است و مراحل دیگر آن در سال های بعدی ارائه می‌شود.

 اتریوم ۲ چه تفاوت هایی با اتریوم دارد؟
 اتریوم ۲ چه تفاوت هایی با اتریوم دارد؟

در فاز ۰ اجرای Beacon Chain را می‌بینید. این مرحله، رجیستری اعتبار سنج ها را ذخیره و مدیریت می‌کند و همچنین مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) را برای اتریوم ۲٫۰ به کار می‌گیرد. زنجیره اصلی اتریوم (اثبات کار) در کنار این کار خواهد کرد، بنابراین هیچ تداوم داده ای وجود ندارد.

فاز ۱، که در سال ۲۰۲۱ به اتمام می‌رسد، شاهد ادغام اثبات زنجیرهای شارد اثبات سهام است. انتظار می‌رود این شبکه با ۶۴ شارد(که توان عملیاتی ۶۴ برابر بیشتر از اتریوم ۱٫۰ را فراهم می‌کند) راه اندازی شود، اگرچه در زمان راه اندازی آن ها از حساب ها یا قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند.

فاز ۱٫۵، یک به روزرسانی موقت است که در سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد و شبکه اصلی اتریوم را به طور رسمی تبدیل به یک شارد کوچک می‌کند و به مکانیزم اثبات سهام منتقل می‌شود.

در فاز ۲، شکافی در راه اندازی در سال ۲۰۲۱/۲۲ مشاهده می‌شود که شارد ها کاملاً کاربردی و سازگار با قراردادهای هوشمند هستند. همچنین شامل افزودن حساب های اتر و امکان انتقال و برداشت، اجرای نقل و انتقالات متقابل و تماس های قراردادی است. این ویژگی، محیط را برای برنامه های مقیاس پذیر که بالاتر از اتریوم ۲٫۰ ساخته شده اند، ایجاد می‌کند.

سپتامبر ۲۰۲۰ خبرهایی مبنی بر اینکه شبکه آزمایشی اسپادینا هنگام راه اندازی با مشکل روبرو شده است، و این موضوع شبکه را مجبور به حداقل یک “dress rehearsal” قبل از راه اندازی کرد. Spadina یک شبکه آزمایشی کوتاه مدت است که برای آزمایش پیدایش یا ایجاد اولین بلاک در Ethereum 2.0 طراحی شده است. این از آزمایش بزرگتر یعنی Medalla متمایز است. مدالا یک سند باکس عمومی است که نسخه در حال اجرای شبکه را نشان می‌دهد. مشکلات مربوط به آزمایش Spadina شامل مشارکت کم، همراه با “سردرگمی” و “سپرده های نامعتبر” بود.

در اکتبر سال ۲۰۲۰، بن ادینگتون، صاحب محصول اتریوم ۰.۲ مشتری Teku در ConsenSys خاطرنشان کرد که آزمایشگاه Medalla “از مشارکت بسیار کمی برخوردار است.” وی افزود که “مردم از شبکه های آزمایشی کمی خسته شده اند” و الان دیگر زمان حرکت است.

پس از مرج چه اتفاقی برای شبکه اتریوم رخ می‌دهد؟

یکی از تغییراتی که پس از مرج برای شبکه اتریوم رخ می‌دهد افزایش مقیاس پذیری است و ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، ادعا کرد این شبکه می‌تواند ۱۰۰ هزار تراکنش در شبکه را پردازش کند. البته این اولین مرحله از ۵ مرحله ی مرج اتریوم است، پس از آن شبکه کارآمدتر خواهد شد. با تغییر شبکه به اثبات سهام گَس نیز می‌تواند کاهش یابد و سرعت تراکنش نیز افزایش می‌یابد. زنجیره‌های شاردینگ در چند ماه بعد اجرا می‌شود و به تدریج مقیاس پذیری اتریوم در ماه های آینده رشد خواهد کرد. پیش بینی می‌شود قیمت اتریون پس از آپدیت مرج افزایش یابد.

۵ باور اشتباه در مورد بروز رسانی اتریوم

مرج اتریوم شامل ادغام دو بلاک چین، شبکه اصلی اتریوم و بیکن چین است، ناخودآگاه شایعات را در سراسر جامعه برانگیخته است. مرج مهم‌ترین بروز رسانی در تاریخ اتریوم نامیده می‌شود، در واقع پایان اثبات کار (PoW) برای بلاک چین اتریوم است. با این حال، ۵ باور استباه در مورد این بروز رسانی وجود دارد که آنها را بررسی می‌کنیم: 

باور اشتباه ۱: گَس اتریوم پس از ادغام کاهش می‌یابد

آپدیت مرج اتریوم باعث کاهش هزینه‌های گَس (کارمزد تراکنش اتریوم) می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلطی است که در بین سرمایه‌گذاران رایج است. در حالی که کاهش هزینه‌های گَس در لیست خواسته‌های هر سرمایه‌گذاری قرار دارد، ادغام یک تغییر مکانیسم توافقی است که بلاک چین اتریوم را از PoW به اثبات سهام (PoS) تبدیل می‌کند. در عوض، کاهش هزینه های گَس در اتریوم مستلزم کار روی افزایش ظرفیت و توان شبکه است. جامعه توسعه دهندگان در حال حاضر روی یک نقشه راه جمع آوری محور کار می‌کنند تا تراکنش ها را ارزان تر کند.

باور اشتباه ۲: تراکنش‌های اتریوم پس از ادغام سریع‌تر خواهند بود

می‌توان فرض کرد که تراکنش‌های اتریوم به‌طور محسوس سریع‌تر نمی‌شوند. با این حال، حقیقتی در این شایعه وجود دارد؛ زیرا بیکن چین به اعتبارسنجی‌ها اجازه می‌دهد هر ۱۲ ثانیه یک بلوک منتشر کنند که در شبکه اصلی تقریباً ۱۳٫۳ ثانیه است. در حالی که توسعه دهندگان اتریوم بر این باورند که انتقال به PoS باعث افزایش ۱۰ درصدی تولید بلاک می شود، این بهبود جزئی مورد توجه کاربران قرار نخواهد گرفت.

باور اشتباه ۳: مرج منجر به خرابی بلاک چین اتریوم می شود

برخلاف تصورات غلطی که نتایج مثبتی را برای اتریوم از The Merge متصور است، یک شایعه وجود دارد که که ارتقای برنامه‌ریزی‌شده به‌طور لحظه‌ای بلاک چین اتریوم را از بین می‌برد. توسعه دهندگان هیچ گونه خرابی را تصور نمی‌کنند؛ زیرا در مرج بلوک ها از POW به POS متنقل می‌شوند و قرار نیست شبکه جدیدی ایجاد شود.

باور اشتباه ۴: سرمایه گذاران می توانند اترهای استیک شده را پس از ادغام برداشت کنند

استیک اتریوم (stETH)، یک ارز دیجیتال با پشتیبانی ۱:۱ توسط اتر (ETH)، در حال حاضر در بیکن چین قفل شده است. در حالی که کاربران دوست دارند که دارایی های استیک شده خود را از این حالت خارج کنند، جامعه توسعه دهندگان تأیید کرده اند که به روز رسانی این تغییر را تسهیل نمی کند. کاربران می‌توانند دارایی‌های استیک شده را پس از ارتقا Shanghai برداشت کنند.  اتریوم‌ها برای حداقل ۶ تا ۱۲ ماه پس از مرج قفل می‌مانند.

باور اشتباه ۵: اعتبار سنج‌ها تا زمان ارتقاء Shanghai نمی‌توانند پاداش های ETH را برداشت کنند

در حالی که اتریوم های استیک شده برای سرمایه‌گذاران مسدود می‌ماند تا زمانی که برداشت‌ها پس از ارتقای Shangai از سر گرفته شود، اعتبار سنجی‌ها دسترسی فوری به پاداش‌های کارمزد و حداکثر ارزش قابل استخراج (MEV) به‌دست‌آمده در طول پیشنهادات بلوک از لایه اجرا یا شبکه اصلی اتریوم خواهند داشت. از آنجایی که غرامت کارمزد توکن های تازه صادر شده نخواهد بود، فوراً در اختیار اعتبارسنجی قرار خواهد گرفت.

 

آینده اتریوم ۲٫۰

ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، نقشه راهی برای چگونگی برنامه ریزی برای پنج تا ده سال آینده برای اتریوم ۲٫۰ را ارائه داده است. او می گوید که طی دو سال گذشته “تغییر اساسی از تحقیق” blue sky ” با تلاش برای درک آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، تحقیق و توسعه و همینطور تلاش برای بهینه سازی ابتدایی و اجرای آن قابل اجرا شده است.

در ژوئن ۲۰۲۰، بوترین یادآور شد که Ethereum 2.0 قبل از اجرای شارد زنجیره های خود باید حداقل به مدت دو سال به روش های مقیاس بندی فعلی مانند ZK-rollups اعتماد کند.

اتریوم ۲٫۰ چه تاثیری بر قیمت اتریوم دارد؟

اتریوم ۲٫۰ دقیقاً همان چیزی است که هر ارز دیجیتال به آن نیاز دارد.

جیمی آنسون، بنیانگذار Nifty Orchard و موسس Ethereum London، گفت: “هنگامی كه اتریوم از طریق فن‌آوری ۲ لایه شدن یا اتر ۲٫۰ مقیاس پذیری پیدا كرد، همه ی سوالات پاسخ داده می‌شوند.

 

 مزایای اتریوم 2.0
 مزایای اتریوم ۲٫۰

به عبارت دیگر مقیاس پذیری بیشتر به معنای استفاده بیشتر است که به نوبه خود به معنای تقاضای بیشتر هم هست که حداقل در تئوری باید قیمت اتریوم را به سطوح جدیدی برساند. Anson افزود: “تا زمان همکاری اتر ۲٫۰ و جمع آوری اطلاعات، در هر ثانیه ۱۰۰۰۰۰ تراکنش انجام خواهد شد. این به معنای یک تجربه کاملاً یکپارچه برای یک میلیارد نفر بعدی است. “

 

به روز رسانی اتریوم در راه است؛ آیا اتر می‌تواند جایگاه بیت‌کوین را تصاحب کند؟

بیت کوین BTC و اتریوم دو ارز دیجیتال محبوب هستند که مجموعاً ۶۳٫۶ درصد از ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده اند.

قیمت اتریوم در سه سال گذشته ۶۴۸ درصد افزایش یافته است که بیش از دو برابر افزایش ۲۵۰ درصدی بیت کوین در همان بازه زمانی است.

این ادغام اتریوم را از منظر ESG به سرمایه گذاری جذاب تری نسبت به بیت کوین تبدیل می کند، اما لزوماً اتریوم را تهدیدی برای سقوط بیت کوین به عنوان برترین ارز دیجیتال جهان نمی‌کند.

کریس کلاین، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران بیت کوین IRA، می گوید که بیت کوین و اتریوم بیش از آنکه در بازار ارزهای دیجیتال، رقیب یکدیگر باشند مکمل یکدیگر هستند.

همچنین افزود: بیتکوین و اتریوم اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. بیت کوین یک ارز دیجیتال اثبات کار، دارایی محدود است، در حالی که ابزار اتریوم [به عنوان] هسته وب ۳٫۰ است. هر دو به عنوان عناصر مهم و متمایز از اکوسیستم کلی دارایی دیجیتال در حال اجرا عمل می کنند.”

در حالی که سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال در اواخر تابستان منتظر ادغام هستند، رویداد مهم بعدی در مسیر اثبات سهام اتریوم در ژوئن رخ خواهد داد.

انتظار می‌رود بزرگترین آپدیت اتریوم در ماه ژوئن با استفاده از شبکه آزمایشی Ropsten انجام شود. پس از تکمیل ارتقاء Ropsten، توسعه دهندگان اتریوم تنها دو شبکه آزمایشی دیگر را قبل از ادغام شبکه اصلی اتریوم برای به روز رسانی دارند.

 

جمع بندی

اتریوم ۲٫۰ از مدت ها پیش مورد انتظار بوده و در اکوسیستم بلاک چین بسیار مورد بحث قرار گرفته است. اثبات سهام و استیکینگ پیشرفت‌های قابل توجهی در مقیاس پذیری، امنیت و دسترسی به همراه خواهد داشت. برای دارندگان اتریوم، اتریوم ۲٫۰ فرصت جدیدی برای مشارکت و دریافت پاداش برای حفظ شبکه فراهم می‌کند.

میانگین امتیازات ۴ / ۵٫ تعداد رای: ۹۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *