مفاهیم پایه

کوین سوزی یا سوزاندن کوین (Coin Burning) چیست؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۵
(۱)

در دنیای رمز ارزها، “سوزاندن کوین” یا کوین سوزی به معنای خارج کردن همیشگی توکن از گردش است. کوین سوزی اغلب با ارسال توکن به کیف پول ارز دیجیتال که هیچ کس به آن دسترسی ندارد، انجام می‌شود. سوزاندن مقدار زیادی از رمز ارز‌ها می‌تواند بر افزایش کمیابی آن رمز تأثیر بگذارد.

سوزاندن کوین عملی رایج، ساده و اقدام عمدی سازندگان توکت برای حذف آنهاست. دلایل زیادی برای سوزاندن وجود دارد که اصلی ترین آن، جلوگیری از تورم است.

بلاک چین‌های بزرگتر مانند بیت کوین و اتریوم از این مکانسیم استفاده نمی‌کنند. کوین سوزی بیشتر برای آلت کوین‌ها (سایر رمز ارز‌ها به غیر از بیت کوین) و توکن‌های کوچکتر به منظور کنترل کوین‌های در گردش است. فرآیند سوزاندن برای رمز ارز‌های یکتاست. ارزهای فیات معمولاً “سوزانده” نمی‌شوند.

سوزاندن توکن مشابه بازخرید سهام توسط شرکت های دولتی است که میزان سهام موجود را کاهش می‌دهد. سوزاندن توکن چندین کاربرد دارد و اهداف مختلفی را دنبال می‌کند.

نحوه‌ی سوزاندن کوین چگونه است؟

سوزاندن توکن ها یک مفهوم ساده است که به روش های مختلف انجام می‌شود و هدف آن کاهش تعداد توکن‎‌‎های موجود است. توکن ها پس از سوختن بازیابی نمی‌شوند.

قرارداد سوزاندن کوین

در ابتدا مراحل سوزاندن کوین را خلاصه و سپس بصورت کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

  • صاحب کوین، با بیان اینکه آنها می‌خواهند مقدار معینی از کوین‌ها را بسوزانند، فراخوانده می‌شود.
  • سپس قرارداد تأیید می‌کند که فرد کوین دارد و تعداد کوین های اعلام شده معتبر است و فقط اعداد مثبت کار می‌کنند.
  • اگر فرد کوین کافی نداشته یا عدد اعلام شده نامعتبر باشد (به عنوان مثال ۰ یا -۵)، عملکرد سوزاندن اجرا نمی‌شود.
  • اگر به اندازه کافی کوین داشته باشد، تعداد کوین ها کم می‌شود. سپس کل عرضه آن کوین بروز شده و توکن ها سوخته می‌شوند.

سوزاندن توکن ها به معنای متلاشی کردن آنها نیست در واقع منظور این است که این توکن غیرقابل استفاده می‌شود. این فرآیند شامل خرید مجدد یا حذف ارز از بازار است. برای انجام این کار، توکن ها در کلید‌های عمومی به عنوان “آدرس غیرقابل استفاده” شناخته شده اند، امضا می‌شوند و توسط همه گره ها در پرما قابل مشاهده هستد ولی قابل خرج کردن نیستند. وضعیت این کوین ها در بلاک چین منتشر می‌شود.

روش های سوختن با توجه به هدف فرآیند متفاوت است. برخی از آنها یکبار و پس از اتمام ICO (عرضه اولیه کوین) سوزانده می‌شوند تا توکن های فروخته نشده را حذف کنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند کوین ها را به صورت دوره ای در فواصل و حجم های ثابت یا متغیر بسوزانند. به عنوان مثال صرافی ارز دیجیتال بایننس برای رسیدن به ۱۰۰ میلیون توکن BNB، توکن‌ها را سه بار می‌سوزاند. حجم کوین‌ها براساس تعداد معاملات پلتفرم هر سه ماه تغییر می‌کند.

در Etherscan، می‌توانید جزئیات مربوط به یک معامله سوختن را در Input Data ببینید.

عملکرد سوزاندن کوین

اگر روی Decode Input Data کلیک کنید، مقدار BNB سوخته شده را می‌بینید که ۱۸ رقم اعشار است، بنابراین در این مثال ۱،۶۲۳،۸۱۸ BNB سوزانده شده است.

مقدار کوین سوزانده شده

ریپل در هر معامله به تدریج توکن ها را می‌سوزاند. هر زمان که یکی از طرفین از طریق XRP معامله کند، طرف دیگر می‌تواند کارمزدی را برای اجرای اول خود در نظر بگیرد و این کارمزد ها به هیچ مرکزی بر نمی‌گردد. در عوض، به محض مشخص شدن معامله با فرستادن توکن ها به آدرس غیرقابل استفاده سوزانده می‌شوند. استیبل کوین‌ها مانند تتر (USDT)، وقتی وجهی را واریز، برداشت یا استخراج می‌کنید معادل آن را می‌سوزانند. در نتیجه توکن ها، غیر قابل استفاده می‌شوند.

دلیل سوزاندن کوین چیست؟

سوزاندن کوین یک مکانیسم ضد تورم است. بیشتر پروژه ها از آن برای حفظ ارزش پایدار و حفظ انگیزه تریدر ها برای نگهداری کوین های استفاده می‌کنند. دلایل زیادی برای اینکه چرا شرکت ها کوین را می‌سوزانند، وجود دارد. رایج ترین دلیل آن افزایش ارزش توکن به منظور کاهش عرضه است. از نظر تئوری، کوین کمتر برای فروش و مبادله به معنای ارزشمندتر بودن کوین است. به همین دلیل است که اکثر ارزهای دیجیتال محدود هستند.

با سوزاندن توکن ها، پروژه ها ارزش عرضه هر دارنده توکن را افزایش می‌دهند و انگیزه هایی برای پشتیبانی ایجاد کنند. این مورد یکی از عوامل اصلی سوزاندن دوره ای بایننس است و اینکه چرا بسیاری از شرکت ها پس از پایان ICO، توکن های فروخته نشده را سوزانده اند. در بعضی موارد مانند تتر، سوختن توکن می‌تواند نتیجه تصحیح خطا باشد. این شرکت به طور تصادفی ۵ میلیارد دلار USDT ایجاد کرد و مجبور شد آن را بسوزاند تا از بی ثبات شدن ( ۱: ۱) خود در مقابل دلار ایالات متحده جلوگیری کند.

در مورد توکن های امنیتی، سوزاندن کوین بسیار شبیه بازخرید سهام توسط شرکت ها است. کوین ها را می‌توان با نرخ مناسب خریداری کرد و سپس فوراً سوزاند تا ارزش مبلغ موجود افزایش یابد. در صورت خرید مجدد توکن ها به قیمت بازار، سرمایه گذاران بر اساس قیمتی که توکن را خریده اند، سود کسب می‌کنند. برخی از پروژه ها برای جلوگیری از اسپم و افزایش امنیت، از سوزاندن کوین استفاده می‌کنند. در ریپل، برای از بین بردن انگیزه سیستم برای سود و امنیت در برابر حملات DDoS، کارمزد های معاملعات را می‌سوزانند.

از کوین‌های سوزانده شده چه استفاده‌ای می‌شود؟

بله. یکی از کاربردهای برخی از پروژه‌ها برای سوزاندن کوین ها، ایجاد مکانیسم اجماع قابل اعتماد برای تأیید و افزودن معاملات به بلاک چین است.

یکی از مکانیسم های رایج سوزاندن توکن، اجماع اثبات سوختن (PoB) است. در این اثبات، کاربران برای پاداش استخراج توکن ها را می‌سوزانند. اثبات کار بدلیل پشتیبانی بیت کوین، یک انتخاب رایج است. اما منابع زیادی را مصرف می‌کند و غیرقابل انجام و گران است. PoB تلاش می‌کند با محدود کردن ماینرها به این مسئله بپردازند تا با تعداد توکن های سوزانده شده مطابقت داشته باشد.

از نظر تئوری، سوزاندن کوین ها، با کاهش تعداد ماینرها و رقابت، منابع را کاهش می‌دهد. در عمل، این مکانیزم به ماینر هایی که می‌توانند حجم عظیمی از توکن ها را یکبار بسوزانند، ظرفیت نامناسبی می‌دهد. برای مقابله با آن، بسیاری از اجرا های PoB از decay rate استفاده می‌کنند. PoB همچنین به اثبات سهام نیز شباهت دارد، زیرا هر دو از کاربران برای بدست آوردن پاداش استخراج استفده می‌کنند تا دارایی های موجود خود را قفل کنند. در PoB، با اگر ماینینگ متوقف شود، استیکرها می‌توانند کوین های خود را برداشت کنند.

آیا دارندگان از کوین سوزی سود می‌کنند؟

هم پروژه ها و هم دارندگان از سوزاندن توکن ها مزایای قابل توجهی کسب می‌کنند. دارندگان از چند روش سود بدست می‌آورند.

ممکن است سوزاندن توکن برای ایجاد پاداش در پروژه ها باشد. اما در واقع این مکانسیم هم برای توسعه دهندگان و هم برای سرمایه گذاران سود دارد. در بسیاری از موارد، سوزاندن کوین‌ها می‌تواند به ثبات ارزش کوین و جلوگیری از تورم قیمت کمک کند. ثبات انگیزه بیشتری برای نگهداری کوین به سرمایه گذاران می‌دهد و قیمت‌ها را با نرخ مناسب حفظ می‌کند ، بنابراین باعث می شود تا زمان و پهنای باند شبکه سالم باشد. سوختن توکن همچنین در مراحل اولیه تولید کوین، باعث ایجاد اعتماد می‌شود.

دلیل دیگر اینکه پروژه ها توکن های فروخته نشده را پس از ICO می‌سوزانند شفافیت بیشتر است. شرکتی که در بورس توکن های توزیع نشده می‌فروشد ممکن است سود اضافی کسب کند . از طرف دیگر، این وعده که وجوه جمع آوری شده برای معامله استفاده می‌شوند، باعث می‌شود توکن ها با قیمت عادلانه تری ارزیابی شوند.

در پروژه هایی مانند ریپل (XRP)، سوزاندن توکن امنیت کاربران را افزایش می‌دهد و اجازه می‌دهد براحتی معامله کنند. از آنجا که انگیزه ای برای دریافت کارمزد های بالاتر وجود ندارد، کاربران می‌توانند به شبکه های با مسئولیت اعتماد کنند.

مثال: عملکرد سوزاندن بایننس کوین

از زمان راه اندازی زنجیره ی بایننس، توکن های ERC-20 به تدریج توسط BNB‌های بومی (BNB BEP-2) عوض شدند. به این معنی که فرآیند سوزاندن کوین اکنون در زنجیره بایننس و نه در شبکه اتریوم، اتفاق می‌افتد.

برای اطمینان از عرضه یکسان سوختن توکن در زنجیره یبایننس تکرار می‌شود. مجموع BNB‌ها در ERC-20 که در شبکه اتریوم سوزانده می‌شوند، ۱۱,۶۵۴,۳۹۷ است که پس از راه اندازی زنجیره ی بایننس سوختند. می‌توانید این معامله سوختن را در Binance Chain Explorer بررسی کنید. عرضه کل BNB برای همه قابل مشاهده است.

مکانیسم فعلی سوزاندن توکن به قرارداد هوشمند متکی نیست و فقط یک تقاضاست که روی Binance Chain اجرا شده است. جزئیات بیشتر را می‌توانید در صفحه Binance Chain Docs بیابید.

از اکتبر ۲۰۱۹، بایننس ۹ فرآیند سوختن را انجام داد. در مجموع، ۱۴،۵۲۵،۱۵۳ کوین BNB سوزانده شد و ۷٫۲۶٪ از کل عرضه را کاهش داد.

سوزاندن کوین در بایننس هر 3 ماه

برای مشاهده قیمت لحظه ای ارز دیجیتال بایننس کوین از این لینک استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ / ۵٫ تعداد رای: ۱

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *