آموزشآموزش کیف پول ارز دیجیتال

معرفی انواع کیف پول های بیت کوین و عملکرد آن ها

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

نام گذاری کیف پول بیت کوین کمی اشتباه است. کیف پول های بیت کوین، بیت کوین واقعی را نگهداری نمی‌­کنند. در واقع آنها در بلاک چین ذخیره می­‌شوند. در عوض کیف پول های بیت کوین، کلیدهای خصوصی را نگه می­‌دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا از کوین ها بدرستی استفاده کنند. هرکیف پول حداقل با دو کلید، یک کلید عمومی و دیگری کلید خصوصی، همراه است. (کیف پول های چند منظوره Multisig Wallet، ممکن است کلیدهای بیشتری داشته باشند).

کلیدهای عمومی این اجازه را می‌­دهند تا کاربران تعدادی از بیت کوین ها را بدون دخالت شخص ثالث برای کاربر دیگری که از بیت کوین استفاده می­‌کند، ارسال کنند. کلید خصوصی باید تا آنجا که ممکن است امن باشد، زیرا هر کسی که از آن استفاده کند به بیت کوین (BitCoin) مرتبط با آن دسترسی پیدا می‌­کند. در یک تعریف ساده کیف پول BITCOIN برای افرادی که اقدام به خرید بیتکوین (BTC) میکنند بسیار نیاز است.

در این جا معرفی انواع کیف پول های بیت کوین مانند کیف پول نرم افزار، کیف پول وب، کیف پول کاغذی یا کیف پول سرد وجود دارد. امیدواریم این معرفی و راهنمایی برای فهمیدن هر کدام از آن ها مفید باشد.

معرفی انواع کیف پول های بیت کوین

  • کیف پول نرم افزاری

کیف پول نرم افزاری، کیف پولی است که بر روی کامپیوتر شخصی شما قابل نصب است و مستقیماً از این طریق می­توانید آن را کنترل کنید. بطور دلخواه تنها شما به کلیدهای خصوصی ذخیره بیت کوین دسترسی دارید. دریافت کیف پول نرم افزاری بیت کوین به سادگی انتخاب کیف پول برای استفاده و بارگیری آن است. Bitcoin Armory محبوب ترین، پایدارترین و امن ترین کیف پول نرم افزاری است. همچنین متن باز است، بنابراین انجمن می­تواند اطمینان حاصل کند که ادعاهای آن ها فقط در حد ادعا نیست.

 

BitcoinQT / Bitcoin Core نرم افزارهای اصلی کیف پول بیت کوین است و Multibit نیز وجود دارد که مزیت آن، این است که نیازی به بارگیری کل بلاک چین نیست. این بارگیری بلاک چین مانع اصلی استفاده از کیف پول نرم افزاری است. بارگیری کیف پول نرم افزاری بیت کوین، محلی برای ذخیره نیاز دارد. اندازه فایل در حال حاضر ۱۸ گیگابایت است و این مقدار در حال افزایش است.

 

کیف پول های نرم افزاری امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های وب دارند اما به دسترسی بیشتری نسبت به کیف پول های آفلاین نیاز دارند. با این حال، آنها فقط به اندازه رایانه ای که در آن ذخیره شده امن هستند. هنگامی که بدافزار به رایانه های نگهدارنده بیت کوین دسترسی پیدا می­‌کند. اگر رایانه ای به خطر بیفتد، ممکن است کلیدهای خصوصی نیز دسترسی پیدا کنند.

هنگامی که نرم افزار کیف پول را بارگیری کردید، با بارگیری بلاک چین همگام می­شود. این کار چند ساعت طول می­کشد اما پس از انجام این کار، ارسال و دریافت بیت کوین به سادگی کلیک کردن روی دکمه های مناسب و دنبال کردن دستورالعمل های روی صفحه است. مطمئناً شما باید کلید عمومی خود (برای دریافت) و کلید عمومی گیرنده (برای ارسال) را بدانید.

  • کیف پول های کاغذی

کیف پول های کاغذی نزدیکترین چیزی است که بیت کوین به شکل فیزیکی دارد. کلیدهای خصوصی و عمومی قابل چاپ یا حتی نوشتن هستند و تا زمانی که داده های رایانه ای که این اطلاعات را ذخیره کرده اند حذف شوند، هیچ کس نمی­تواند به آنها دسترسی پیدا کند.

سرویس های محبوب کیف پول وب مانند Coinbase و blockchain.info خدماتی را ارائه می‌­دهند که این کار را آسان می­کند، اما اگر شک و تردید می‌­توانید به bitaddress.org بروید و شخصاً آن را ایجاد کنید. در هر صورت، هنگامی که بیت کوین به یک کیف پول کاغذی منتقل می­‌شود، هیچ هکری نمی­تواند بدون دسترسی به آن ورقه کاغذ، کیف پول را کنترل کند.

با استفاده از کلید عمومی، می‌توانید بیت کوین های  بیشتری را بدون اینکه دوباره آنلاین شوید به کیف پول کاغذی ارسال کنید. با این حال هرپولی که می­خواهید آنرا خرج کنید باید کلید خصوصی خودتان را انلاین کنید و حساب کاربریتان را صورت Sweep یا برپایه ی کیف پول نرم افزار آنلاین کنید.

مزیت کیف پول های کاغذی این است که آنها در اصل بیت کوین (BTC) شما را روی یک کاغذ فیزیکی ذخیره می­‌کنند­، آن را از دنیای دیجیتال خارج می­کنند و در دنیای فیزیکی از آن محافظت می­کنند. این امر آن ها را برای خرج کردن غیرقابل دسترس می­سازد تا زمانی که دوباره به حالت آنلاین برگردند. اما پرکاربردترین روش برای ذخیره ی بیت کوین ها در میان همه ی کیف پول هاست.

  • کیف پول وب

مناسب ترین کیف پول، کیف پول وب یا کیف پول آنلاین است که توسط شرکت شخص ثالث اداره می­شوند و دسترسی به بیت کوین های شما برای خرید یا معامله های سریع را آسان می­کند. ترید این است که شما برای امنیت بیت کوین باید به شخص ثالث اعتماد کنید.

عملکرد و قابلیت کیف پول وب متفاوت است. Coinbase به قابلیت استفاده و خدمات تجاری و همچنین ادغام با سرویس های فیات، از جمله ادغام حساب بانکی و کارت اعتباری/نقدی، افتخار می‌­کند. Blockchain.info یک کیف پول ترکیبی با متن باز (قابل تغییر) محبوب است که ترکیبی از امنیت و راحتی را ارائه می­‌دهد. BitGo و Greenaddress دو کیف پول چند منظوره هستند و Coinkite مشابه Coinbase است، اما با سخت افزاری طراحی شده است که به رواج بیت کوین در دنیای واقعی نیز کمک می­‌کند.

در این مرحله، یک مرور سریع در مورد کیف پول های چند منظوره (چند امضایی) احتمالاً مفید خواهد بود. قبل از آزاد شدن کوین ها، کیف پول های چندتایی به دو یا چند کلید خصوصی نیاز دارند. این امنیت بیشتری را ایجاد می­کند و می تواند به طور بالقوه برای موارد قابل استفاده مانند حساب های اشتراکی و قراردادهای تجاری استفاده شود. انتظار داشته باشید که کیف پول های چند منظوره طی سالهای آینده به بخشی عظیم از اکوسیستم بیت کوین تبدیل شوند.

همانطور که گفته شد، کیف پول های وب سطح راحتی را ایجاد می‌­کنند که کیف پول های نرم افزاری به عنوان مثال نمی‌توانند دسترسی به منابع مالی شما از هر دستگاهی را امکانپذیر کنند. اما نگهداری بیت کوین در کیف پول آنلاین کمی شبیه نگه داشتن آنها در یک بانک بدون بیمه در غرب آمریکاست. تا زمانی که کیف پول/صرافی امن باقی بماند، بیت کوین های شما نیز امن خواهند بود. اما، اگر مشکلی پیش آمد، هیچ گزینه ای برای بازگرداندن بیت کوین های شما وجود ندارد.

  • کیف پول های سرد یا Cold

همچنین ممکن است در مورد “کیف پول های سرد” به صورت آنلاین  در جای دیگر چیزی شنیده باشید و از خود پرسیده باشید که کیف پول سرد چیست. کیف پول سرد مانند کیف پول های بیت کوین است که به اینترنت متصل نیست. می­تواند یک کیف پول کاغذی باشد، که ما در بالا در مورد آن بحث کردیم، یا یک کیف پول نرم افزاری ذخیره شده در درایو USB یا سایر دستگاه های ذخیره سازی با قابلیت جابجایی باشد. این کیف پول ها به صورت آفلاین نیز نگهداری می‌شوند، اما بدون “Sweep” کل حساب مانند کیف پول های کاغذی می‌­توانند به صورت آنلاین برگردانده شوند. بلاک چین باید به روز شود یا بارگیری شود (بستگی به این دارد که آیا پرونده ۱۸ گیگابایتی را بر روی دستگاه با قابلیت جابجایی ذخیره کرده اید یا خیر) اما بازگرداندن آنلاین آن یک روند کاملاً مستقیم است.

  • کیف پول Brain

همچنین چیزی به نام “کیف پول Brain” وجود دارد. رایانه عبارتی از کلمات تصادفی ایجاد می‌کند که کاربر آنها را به حافظه منتقل می­‌کند. از این عبارت عبور می‌­توان برای ایجاد یک آدرس خصوصی بیت کوین استفاده کرد. عبارت pass را می­توان نوشت و یا حفظ کرد، اما مانند یک کلید خصوصی، هرکسی که آن را داشته باشد، به بیت کوین های کیف پول دسترسی دارد.

کیف پول های سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری که فقط با تماس فیزیکی کیف پول قابل دسترسی هستند، امسال وارد بازار شدند. گرچه سفارشات آنها بسیار زیاد است. آنها اساساً مانند کیف پول ذخیره شده USB یا برای کنترل امنیت چندین کیف پول کاغذی، کار می­‌کنند. بیت کوین یک سیستم “غیرقابل اعتماد” است، بدین معنی که شما مجبور نیستید هر بار که از پول خود استفاده می­‌کنید اطلاعاتی را که برای سرقت پول شما لازم است به آنها بدهید.

این عملکرد اساسی باعث می­شود بیت کوین ذاتاً از ارزهای فیات امن تر باشد. با این حال، مانند هر فناوری جدید و گیج کننده ای، تعداد زیادی از تلاش های کلاهبرداری و هکرهایی که در اینترنت کمین کرده اند، به دنبال سرقت چند بیت کوین هستند. خوشبختانه، بیت کوین بیش از چند گزینه برای ایجاد امنیت و دسترسی مناسب برای هر کاربر دارد.

جمع بندی

حال که با انواع کیف پول های بیت کوین آشنا شدید کدام کیف پول را برای ارزهای خود انتخاب میکنید؟

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *