مفاهیم پایه

هش ریت چیست و دلیل اهمیت آن

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

آیا می دانید نرخ هش یا هش ریت چیست؟ هش ریت عملکرد یک دستگاه ماینر است. به عبارت دیگر هش ریت، میزان سرعتی که یک ماینر موفق به حل هش‌ می‌شود تا در ازای آن پاداش دریافت کند. “هش ریت” به کل قدرت محاسباتی ترکیبی گفته می‌شود که برای استخراج و پردازش تراکنش در بلاک چین اثبات کار مانند بیت کوین و اتریوم (قبل از ارتقا ۲٫۰) استفاده می‌شود. “هش” یک کد الفبایی با طول ثابت است که برای نشان دادن کلمات، پیام‌ها و داده‌ها با هر طولی استفاده می‌شود. پروژه‌های رمز ارز از انواع مختلف الگوریتم‌های هشینگ برای ایجاد انواع مختلف کد هش استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها همچون تولیدکننده‌ی کلمات تصادفی و دارای سیستمی متفاوت هستند.

به عنوان مثال، هش “coindesk” با استفاده از الگوریتم هشینگ که در بیت کوین استفاده می‌شود، SHA256 f2429204b339475a3d94dd5450f5ebb3c80130a85fbb91d62768741a3b34a6b6 است. به زبان ساده، هش کردن یا هشینگ به معنای دریافت یک رشته با یک طول دلخواه و تبدیل آن به یک خروجی با طول ثابت است.

هدف هش این است که مطمئن شود تعداد ثابتی از بیت‌کوین‌ در طول زمان در بازار ارائه می‌شود. برای حفظ این ثبات، هش کمک می‌کند تا با گذر زمان استخراج بیت‌کوین دشوارتر شود. شماره‌ی هش تقریبا هر دو هفته تغییر می‌کند. ماینرها با استفاده از ترکیب‌های مختلف شماره‌ها و حروف ممکن در هر هدر بلاک، هش را پیدا می‌کنند. به این رشته در هر هدر بلاک که مقدار متغیری دارد، نانس (Nonce) گفته می‌شود. ماینرها با نانس صفر شروع می‌کنند و پس از هربار حدس زدن، آن را افزایش می‌دهند تا به هش مورد نظر برسند. احتمال دستیابی به هش صحیح بسیار کم است.

به عنوان مثال، اگر “coindesk” را در نظر بگیریم و حرف اول را به “foindesk” تغییر دهیم، یک هش کاملاً متفاوت ۵a12a9af1b5794bf6855c15944339d41ff713665e415b5434b8c9f081c61b66a به دست می‌آید؛ زیرا پیش‌بینی هر هش تصادفی و غیر ممکن است. یک ماینر حق دارد بلوک بعدی را ایجاد کرده و آن را به بلاک چین اضافه کند. هر بار که این اتفاق می‌افتد، پاداش بلوکی کوین‌های تازه استخراج شده به همراه سایر هزینه‌های تراکنش در بلوک جدید به ماینر تعلق دارد.

افزودن یک بلاک به بلاک چین تمام تراکنش های ذخیره شده در آن بلوک را “تأیید” می‌کند. هر بار که یک بلوک جدید بر روی بلوک‌های قبلی اضافه می‌شود، تراکنش‌های قبلی بارها و بارها مورد تأیید قرار می‌گیرند و تغییر آنها غیرممکن می‌شود. در اکثر بلاک چین‌های اثبات کار (PoW)، پاداش بلوک که مقدار از پیش تعیین شده برای استخراج هر بار تولید بلوک جدید به یک ماینر داده می‌شود، برای کاهش تدریجی کل عرضه در طول دوره، هاوینگ انجام می‌شود. هاوینگ بیت کوین با توجه به تعداد محدود بیت کوین هر ۴ سال یکبار اتفاق می‌افتد. از سال ۲۰۲۱، ماینرها برای استخراج هر بلوک جدید ۶/۲۵ بیت کوین پاداش دریافت می‌کنند.

انتظار می رود هاوینگ بعدی بیت کوین در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد و پاداش بلاک به ۳/۱۲۵ بیت کوین در هر بلاک کاهش یابد. Dash یکی دیگر از ارزهای دیجیتال قابل استخراج است که پاداش بلوکی خود را در هر ۲۱۰۲۴۰ بلوک ۷/۱۴ درصد کاهش می‌دهد. در حالی که لایت کوین پاداش‌های خود را در هر ۸۴۰ هزار بلوک نصف می‌کند.

هش ریت چیست

دلیل اهمیت هش ریت چیست؟

هش ریت معیار مهمی برای ارزیابی قدرت شبکه بلاک چین و مخصوصاً امنیت آن است. هرچه تعداد سخت افزار‌های بیشتری برای ایجاد بلوک جدید اختصاص داده شود؛ به معنای بیشتر شدن تعداد ماینرها و در نتیجه افزایش میزان هش است که اختلال و هک شبکه را دشوار‌تر می‌کند.

به عنوان مثال، حمله ۵۱% زمانی رخ می‌دهد که یک فرد یا گروهی از مهاجمان به اندازه کافی تجهیزات ماینینگ بخرند یا بتوانند بیش از ۵۰ درصد از هش بلاک چین را کنترل کنند. از آنجا که بلاک چین‌ها نیازی به واسطه از قاعده‌ای معروف به “طولانی‌ترین قاعده‌ی زنجیره‌ای” پیروی کرده، شخص یا گروهی که اکثریت هش ریت را کنترل می‌کنند، می‌توانند از لحاظ تئوری، تراکنش‌ها را مسدود یا سازماندهی کنند. این مسئله باعث ایجاد هزینه‌های مضاعف می‌شود که به نوبه خود، یکپارچگی بلاک چین را تضعیف می‌کند.

بنابراین کاهش هش ریت به معنای کاهش هزینه برای انجام حمله ۵۱٪ است که باعث آسیب پذیری بیشتر شبکه می‌شود.

سؤالات متداول هش ریت

هش ریت فعلی بیت کوین چیست؟

۸۹ EH / s ، که مخفف اگزا هش در ثانیه است، در زمان انتشار این مقاله یک اگزا هش برابر با ۱ کوینتیلیون هش است. این بدان معناست که ماینرها در حال حاضر در هر ثانیه ۸۹ کوینتیلیون هش را محاسبه می‌کنند.

سختی استخراج چیست؟

سختی شبکه (Difficulty) یا سختی استخراج متغیری است که هدف آن ثابت نگه داشتن میانگین زمان ایجاد یک بلاک در شبکه است. به عنوان مثال، سختی استخراج بیت کوین از ۱ شروع می شود (ساده ترین سطح) و باتوجه به اینکه چند ماینر در شبکه رقابت می‌کنند ، افزایش یا کاهش می‌یابد. این مقدار به طور خودکار در هر ۲۰۱۶ بلوک تنظیم می‌شود که تقریبا هر ۲ هفته اینکار انجام می‌گیرد. در حال حاضر ، این تعداد در حدود ۱۳،۹۱۲،۵۲۴،۰۴۸،۹۴۶ است.

استخراج بلوک جدید توسط ماینر‌ها هر ۱۰ دقیقه یکبار انجام می‌شود. بنابراین اگر ماینرها بطور متوسط بیش از هر ۱۰ دقیقه بلاک‌ها را حل کرده و بیت کوین استخراج کنند، این سختی افزایش می‌یابد. از طرفی اگر ماینرها بطور متوسط کمتر از هر ۱۰ دقیقه بیت کوین استخراج کنند، سختی استخراج کاهش می‌یابد.

هرچه تعداد ماینر‌های آنلاین بیشتر باشد، هش ریت بیشتری تولید می‌شود ، به این معنی که “حدسیات” بیشتری ایجاد می‌شود. هرچه حدس‌ها بیشتر باشد، احتمال کشف هش صحیح افزایش می‌یابد. از آنجایی که بلاک چین‌ها به طور کلی برای افزودن بلوک (و انتشار کوین‌های جدید) با سرعت ثابت و قابل پیش بینی طراحی شده‌اند، سختی استخراج پس از ایجاد چند بلوک مجدد تنظیم شده و ثابت می‌ماند.

هش ریت چگونه محاسبه می‌شود؟

به هیچ وجه نمی‌توان به طور دقیق هش بیت کوین را دانست، اگرچه می‌توان آن را تخمین زد. هش ریت بر اساس داده‌های عمومی بیت کوین از جمله سختی استخراج، تخمین زده می‌شود. اگرچه این روش برآورد تخمینی مناسب است، این روش مدت‌ها است که مورد انتقاد قرار می‌گیرد. صرافی ارز دیجیتال کراکن (Kraken) روش دیگری برای تخمین هش ریت پیشنهاد داد، با استفاده از آمار می‌توان ۹۵% نشان داد که هش ریت در چه محدوده‌ای قرار دارد.

چرا هش ریت بیت کوین افزایش یافته است؟

مقدار هش ریت بیت کوین

بیشتر ماینر‌ها در تاریخ کوتاه بیت کوین ضعیف و حذف شده و در نتیجه باعث افزایش هش ریت شده‌اند. محتمل‌ترین دلیل برای پیوستن ماینرهای جدید به فضای بسیار رقابتی به دلیل پتانسیل شدید قیمت بیت کوین است. افزایش تقاضا برای بیت کوین (که یک دارایی کمیاب است) باعث شده تا قیمت هر کوین به ۴۰۲۰۷ دلار برسد و اپراتورهای بیشتری را جذب کند که استخراج را فرصتی برای سود قابل توجه می‌دانند. در نتیجه افزایش ماینر‌ها، سختی استخراج بیت کوین را افزایش می‌دهد و همین امر باعث افزایش هش ریت می‌شود.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *