تحلیل فاندامنتالتحلیل قیمت

عوامل موثر بر افزایش قیمت بیت کوین در ۲۰۲۱

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

عوامل مختلفی در افزایش قیمت بیت کوین در ۲۰۲۱ نقش دارند. می‌توان یکی از این عوامل را “ویژگی‌های بیت کوین” دانست که مردم حاضرند به آن توجه کنند.

بیت کوین در مقایسه با دارایی هایی مانند طلا و سهام، جدید است و با ادامه‌ی روند صعودی مورد توجه قرار می‌گیرد. برای بررسی این که چه عواملی در افزایش قیمت بیت کوین در ۲۰۲۱ تأثیر گذار است به بررسی تاریخچه و کاربرد اولین پول دیجیتال می‌پردازیم.

مرور تاریخچه، ویژگی و کاربرد بیت کوین از سال ۲۰۰۸

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، بیت کوین را در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد. این دارایی درحالی که ارزش کمی داشت، در اوایل سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. بیت کوین به مرور زمان به عنوان یک روش پرداخت آنلاین، بدون نیاز به واسطه و ثبت اطلاعات شخصی کاربر، ارزش پیدا کرد.

مردم می‌توانند بیت کوین را از طریق صرافی ارز دیجیتال خریداری کنند و آن را به کیف پول شخصی بصورت آنلاین ارسال کنند. یکی از نکات انتقال بیت کوین این است که کاربران می‌توانند دارایی را به سرعت و در هر زمان و در هر مکان از جهان ارسال کنند و همچنین دارایی های خود را تحت کنترل بگیرند. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بودن بیت کوین، افراد و مؤسسات زیادی در آن سرمایه گذاری می‌کنند و همین مسئله باعث افزایش قیمت بیت کوین شده است.

بیت کوین و قیمت آن به عنوان یک دارایی بدون مرز و غیرمتمرکز که از سوی ماینر‌ها (استخراج کنندگان بیت کوین) اداره می‌شوند. این ارز دیجیتال با هیچ دولت، بازار یا ارز دیگری ارتباطی ندارند.

در بعضی مواقع ممکن است قیمت رمزارز بیت کوین مطابق با بازارهای دیگر حرکت کند. گاهی نیز بدون تأثیر از هیچ بازار یا ارزی، روند خود را ادامه می‌دهد.

تأثیر خرید بیتکوین توسط مؤسسات بزرگ در افزایش قیمت نخستین ارز دیجیتال دنیا

طی سال گذشته (۲۰۲۰)، چندین شرکت بر روی بیت کوین متمرکز شدند. طبق گفته وبسایت AssetDash: شرکت تسلا (Tesla) یکی از ۱۰ شرکت‌ برتر بازار، ۱/۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرد که خبر آن در ۸ فوریه ۲۰۲۱ (۲۰ بهمن ۱۳۹۹) اعلام شد. علاوه بر این، اسکوئر (Square) شرکت خدمات مالی آمریکایی نیز از سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری در بیت کوین در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) خبر داد.

مایکل سایلر (Michael Saylor) مدیر عامل میکرواستراتژی (MicroStrategy)، شرکت هوش تجاری پیشرو، بیش از ۱ میلیارد دلار کوین خرید. سایلر اکنون یکی از بزرگترین طرفداران بیت کوین با مالکیت بیش از ۱۷۰۰۰ کوین است.

پس از همه گیری کووید ۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) افراد زیادی بیت کوین خریدند.

شرکت سرمایه گذاری فیدلیتی (Fidelity) گزارشی در مورد بیت کوین در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) منتشر کرد که نشان می‌دهد “تقریبا هیچ رابطه ای بین افزایش قیمت بیت کوین و سایر دارایی ها” وجود ندارد.

از زمان ایجاد بیت کوین، سایلر (Saylor) مصاحبه های زیادی انجام داده است. سایلر ویژگی‌های ارزشمند بیت کوین را به روشنی بیان کرده است. همچنین در مصاحبه ای در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) گفت:

“بیت کوین یک شاهکاره” این داستانیه که باید روایت بشه.

مدیرعامل میکرواستراتژی در مصاحبه ای در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) گفت: “بیت کوین امسال به عنوان بهترین دارایی برای ذخیره ارزش در طولانی مدت تبدیل می‌شود.”

در ادامه استدلال‌های بیشتری برای افزایش قیمت بیت کوین در ۲۰۲۱ را می‌خوانیم.

برخلاف ارزهای ملی، طلا یا دارایی های دیگر، بیت کوین عرضه محدودی دارد؛ یعنی فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. در زمان انتشار این تحلیل، میزان عرضه بیت کوین در حدود ۱۸٫۶ میلیون است.

با استفاده از بیت کوین، دارندگان آن نیز می توانند مبالغ زیادی را به راحتی نسبت به سایر دارایی‌های دیگر مانند طلا یا املاک و مستغلات ذخیره و انتقال دهند. بیت کوین عملکرد خوبی نسبت به طلا داشته است؛ به همین دلیل در بعضی مواقع “طلای دیجیتال” نامیده می‌شود.

سایلر توضیح داد: “بیت کوین مانند یک اوراق قرضه یا سهام نیست. اگر به دنبال ذخیره ارزش در بلند مدت هستید، این رمزارز برای هدف شما مناسب است.”

تایلر وینکلووس (Tyler Winklevoss) بنیانگذار صرافی Gemini در مصاحبه‌ای (آذر ۱۳۹۹) در یوتویوب گفت: “داشتن بیت کوین به نوعی مانند شرکت در رقابت است بدون اینکه شرط بندی کنید که کدام ارز برنده خواهد شد.” همچنین افزود: “تا زمانی که رقابت در حال اجرا باشد، شما مقداری درآمد کسب می‌کنید.”

با همه‌ی این نظرات گاهی مخالفان حرف‌هایی علیه بیت کوین می‌زنند.

پیتر شیف (Peter Schiff) طرفدار طلا و مفسر مالی در یک توئیتر در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) گفت:

باید اعتراف کنم که گام بعدی بیت کوین تا ۱۰۰ هزار دلار را نمی‌توان دور از انتظار دانست. از طرفی حرکت به سمت صفر نیز امکانپذیر است. اگر نمی‌خواهید ریسک کنید، طلا بخرید. “

برخی دیگر مانند آناتولی آکساکوف (Anatoly Aksakov) سیاستمدار روسی بیت کوین را حباب می‌دانند. بعلاوه، کنت روگوف ( Kenneth Rogoff) استاد دانشگاه هاروارد، در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۸) نسبت به بیت کوین مردد بود. “من به بیت کوین بدبین بوده ام و مطمئناً که اکنون (بهمن ۱۳۹۹) قیمت آن بالا رفته است. سؤال من این است” این افزایش قیمت چه فایده ای دارد؟” روگوف به بلومبرگ گفت: آیا فقط به این دلیل که مردم فکر می‌کنند بیت کوین ارزشمند است این دارایی ارزش دارد؟ بیت کوین حبابی است که سرانجام منفجر خواهد شد. “

مجدد یادآوری میکنیم که بیت کوین به دولت یا کشور خاصی وابسته نیست، توسط مردم اداره و بدون مرز است. نخستین ارز دیجیتال دنیا به کاربران اجازه می‌دهد تا وجوه شخصی خود را نگه داشته و کنترل کنند و همچنین به سرعت در جهان معاملات را انجام دهند. این دارایی از زمان ایجاد (۲۰۰۸) عملکرد نسبتاً خوبی داشته است.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *