آموزش صرافی ها

ارز آوه چیست؟ نحوه کسب درآمد از پلتفرم AAVE

خرید و فروش ارزدیجیتال
۱
(۱)

ارز آوه چیست؟ آوه یک بازار مالی مبتنی بر اتریوم است که در آن کاربران می‌توانند طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال، از استیبل کوین‌ها گرفته تا آلت‌کوین را قرض کنند و وام دهند. برای کار با این پلتفرم به اطلاعات بیشتری مانند ارز آوه چیست؟ نحوه‌ی کسب درآمد از این پلتفرم نیاز خواهید داشت. در این مقاله به تمامی سوالات مورد نیاز برای کار با این پلتفرم پاسخ خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ارز آوه چیست؟

پلتفرم AAVE یک پلتفرم متن باز دیفای است. کار با این پلتفرم سخت نیست و به کاربران امکان می‌دهد از دارایی‌های که در پلتفرم قرار می‌دهند، سود بدست آورند و در ازای آن وام دریافت کنند. هیچ گونه محدودیتی از جمله قوانین KYC (شناخت مشتری)، محدودیت‌های جغرافیایی یا این که چه کسی می‌تواند در این پلتفرم عضو شود، وجود ندارد. در حال حاضر، این پلتفرم دارای بیش از ۳ میلیارد دلار سپرده است.

یک تفاوت مهم ارز دیجیتال آوه با سایر رقبا این است که این پلتفرم غیر قابل ردیابی است؛ یعنی این که سپرده های شما همیشه در کنترل شما هستند. این خوب است زیرا هیچ شخص یا شرکتی نمی‌تواند دسترسی شما به سپرده های شما را محدود کند.

پروتکل متن باز و غیرحضوری پلتفرم AAVE

اگر به فرض شرکت پشتیبان پلتفرم AAVE روزی ناپدید شود، دارایی شما همچنان در دسترس است. پلتفرم های غیر حضوری هم دارای نقاط ضعف هستند. اگر سرمایه ی شما به هر دلیلی از بین رفته باشد، AAVE نمی‌تواند به شما در بازیابی آن کمک کند. اگر حمله ی هکر ها موفقیت آمیز باشد و وجوه به سرقت برود، پلتفرم های غیر حضوری معمولاً بیمه ندارند. AAVE نوعی بیمه شبه ارائه می‌دهد که بعداً در مورد آن توضیح می‌دهیم.

پلتفرم AAVE بر روی اتریوم ساخته شده است و این بدان معنی است که این شبکه بر اساس یکی از اثبات شده ترین شبکه های ارز دیجیتال ایجاد شده است. با این حال، این پلتفرم در حال حاضر فقط تعداد انگشت شماری از توکن های ERC-20 را برای کسب سود و وام گرفتن پشتیبانی می‌کند.

لازم به ذکر است که دارایی های معروف دیگر مانند لایت کوین و مونرو پشتیبانی نمی‌شوند. پلتفرم AAVE از اکثر استیبل کوین‌های ERC-20 مانند (USDT ،USDC ،TUSD ،DAI) و همچنین چندین توکن معروف دیگر مبتنی بر اتریوم مانند توکن Basic Attention یا همان BAT، کوین ۰x یا ZRX و Maker یا MKR را پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم حتی از طریق رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin یا WBTC) مبنی بر در اتریوم به طور غیر مستقیم از بیت کوین پشتیبانی می‌کند.

چگونگی انجام اولین واریزی در پلتفرم AAVE

شروع کار با پلتفرم AAVE بسیار ساده است، اما اگر تازه وارد برنامه های ارز دیجیتال شده باشید می کمی برایتان دلهره آور است. برای شروع، به وب سایت رسمی AAVE.com مراجعه کنید؛ سپس، بر روی برنامه کلیک کنید که شما را به صفحه انتخاب نسخه می‌رساند، ادامه دهید و آخرین نسخه را انتخاب کنید. در زمان انتشار این مقاله، آخرین نسخه ۲ است.

در مرحله بعدی، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید کیف پول را به هم پیوند دهید تا بتوانید از طریق آن واریز و برداشت کنید یا قصد دارید بدون همراه کردن کیف پول خاصی ادامه دهید. در حال حاضر، AAVE از کیف پول های مرورگری مانند متامسک، کیف پول های سخت افزاری مانند Ledger و حتی کیف پول های محبوبی مانند Coinbase پشتیبانی می‌کند. در شرایط عادی و با تنظیم امنیتی مناسب، باز کردن قفل کیف پول با AAVE شما را در معرض خطر مستقیم قرار نمی‌دهد.

کیف پول پلتفرم AAVE

پس از ورود به سیستم، گام بعدی این است که اولین سپرده گذاری خود را انجام دهید تا بتوانید سودآوری خود را شروع کنید یا وثیقه را برای گرفتن وام تنظیم کنید. در منوی بالا می‌توانید برگه واریز را انتخاب کنید، این انتخاب شما را به صفحه سپرده هدایت می‌کند که در آن جا به شما نرخ بهره فعلی در بازده درصد سالانه یا APY را نشان می‌دهد.

نرخ بهره دائماً تغییر می‌کند، اما در طی تحقیقات ما متوجه شدیم که استیبل کوین ها بالاترین نرخ بهره را دارند. به عنوان مثال، USDC و TUSD هر دو در حدود ۱۲٪ نرخ بهره دارند. از طرف دیگر، اتریوم کمی کمتر از ۱٪ عقب بود. برخی دارایی ها حتی ۰٪ نرخ بهره داشتند. در مقایسه با سایر سرویس های دیفای، علاقه ۱۲ درصدی برای زنجیره های پایدار بسیار رقابتی است.

واریزی رمز ارز‌ها در پلتفرم AAVE

نرخ بهره برای وام گرفتن نیز فوق العاده متنوع است. در طی تحقیقات، ما نرخ بهره را از ۰٫۱۶ برای UNI تا ۲۵٫۴۴ برای USDC با APR متنوع مشاهده کردیم. درست مثل سپرده ها، این نرخ ها بسته به شرایط بازار همیشه تغییر خواهند کرد. AAVE همچنین به کاربر این امکان را می‌دهد تا APR متغیر و پایدار را انتخاب کند و آن ها را تغییر دهد. در حال حاضر، گزینه های با ثبات APR بیشتر است، USDC با نرخ ۳۰٫۴۴ بالا ترین نرخ بهره را دارد. همه دارایی ها از گزینه APR پایدار برخوردار نیستند.

AAVE تفاوت بین نرخ پایدار و متغیر را در وبسایت رسمی خود با موارد زیر توضیح می‌دهد:

نرخ ثابت، همانطور که از نام آن مشخص است، تقریبا ثابت خواهد ماند و بهترین گزینه برای برنامه ریزی در مورد میزان بهره ی پرداختی است. نرخ متغیر با گذشت زمان تغییر خواهد کرد و بسته به شرایط بازار می‌تواند نرخ بهینه باشد. از طریق داشبورد خود می‌توانید در هر زمان بین نرخ ثابت و متغیر جابجا شوید.

صرف نظر از اینکه یک وام دیجیتال یا یک وام سنتی باشد، نرخ سود ۲۵٫۴۴ تا ۳۰٫۴۴ درصد بسیار بالا است. در واقع، با اکثر کارت های اعتباری با بهره بالا و وام های سنتی کوتاه مدت مالی هم تراز است. به یاد داشتن این موضوع که اقتصاد ارز دیجیتال در حال حاضر بازار گاو نر را تجربه می‌کند، مهم است. این قطعاً بر نرخ بهره هم در وام دهی و هم در وام گیری تأثیر خواهد گذاشت. متأسفانه، AAVE داده های خود را جمع آوری نکرده است تا ما بتوانیم آن ها را به دوره های قبلی مقایسه کنیم.

آخرین نکته ای که هنگام وام گرفتن با AAVE باید به خاطر بسپارید این است که شرکت پشتیبان آن در هر وام، هزینه ی مبدا را دریافت می‌کند. به طور خاص، این گروه ها توصیه می‌کنند که “۰٫۰۰۰۰۱٪ از مبلغ وام از زمان وام گرفته شود”.

معرفی ارز آوه و دریافت پاداش استیکینگ

یکی دیگر از راه های کسب درآمد توسط پلتفرم AAVE مالکیت و ذخیره دارایی های بومی پلتفرم است. دارندگان دارایی AAVE می‌توانند آن ها را در آنچه پلتفرم “ماژول ایمنی” خود می‌نامد، سپرده گذاری کنند. ماژول ایمنی “به عنوان یک ابزار کاهش خسارت در صورت وقوع کسری بودجه” استفاده می‌شود. به زبان ساده، اگر اتفاق بدی در بازار رخ دهد که سپرده گذاران بخشی یا کل سپرده های خود را از دست بدهند، می‌توان از ماژول ایمنی برای بازپرداخت سپرده گذاران استفاده کرد.

به عنوان جبران ریسک، سپرده گذاری های انجام شده در ماژول ایمنی، بازدهی منظمی به نام “مشوق ایمنی” بدست می‌آورند. طبق وبسایت stakingrewards.com، میزان مشوق ایمنی در زمان انتشار این مقاله ۴٫۵۱٪ است. طبق قیمت های فعلی به ازای هر AAVE حدود ۰٫۷۵ دلار در ماه است.

استیکینگ توکن AAVE

توکن AAVE از زمان معرفی در نوامبر ۲۰۲۰ که حدود ۲۰ دلار بود به قیمت فعلی بیش از ۲۰۲ دلار در ژانویه ۲۰۲۱ رسیده است که رشد چشمگیری داشته است.

ویژگی‌های ارز دیجیتال آوه چیست؟

یکی از خدماتی که AAVE ارائه می‌دهد و برخی دیگر از پلتفرم های دیفای این قابلیت را ندارند، این است که می‌توان با آن سپرده سودآور خود را به طور مستقیم ثبت و معامله کرد یا آن را فروخت. این از طریق فرایندی به نام توکن سازی انجام می‌شود.

طبق وایت پیپر، سپرده ها به “مقدار متناظر توکن های مشتق” تبدیل می‌شوند که “۱: ۱ را در دارایی های اساسی ترسیم می‌کنند”. به این توکن های مشتق شده aTokens گفته می‌شود. سپرده گذاران می‌توانند به ازای دارایی اصلی خود به اضافه سود، aTokens های خود را بازخرید کنند یا به طور مستقیم در هر بازاری که از آن ها پشتیبانی می‌کند، توکن های خود را بفروشند و معامله کنند.

ویژگی دیگری که مورد توجه توسعه دهندگان قرار می‌گیرد، همان چیزی است که این گروه آن را وام فلش می‌نامند. این ها وام های کوتاه مدتی هستند که فقط در طول یک بلاک اتریوم دوام می‌آورند و تا زمانی که وام با BLOCK WINDOW بازگردانده شود، به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهند بدون وثیقه وام بگیرند.

خطرات سرمایه گذاری در پلتفرم AAVE چیست؟

AAVE ویژگی های زیادی برای ارائه به افراد متقاضی وام و سودآوری دارد. این پلتفرم برای همه کاملاً باز است و محدودیتی برای عضویت ندارد. با این حال، مانند همه پلتفرم ها و برنامه های دیفای، شرکت در AAVE بی خطر نیست. شایع ترین خطرات احتمالی استفاده از AAVE این است که بودجه ممکن است به دلیل هک، رویداد های مهم قوهای سیاه بازار (یک قو سیاه یک اتفاق بسیار نادر است که عواقب آن زیاد است. حوادث قو سیاه می‌تواند با تأثیر منفی بر بازارها و سرمایه گذاری ها، به اقتصاد آسیب برساند. حتی استفاده از یک مدل قو نیز نمی‌تواند از یک رویداد قو سیاه جلوگیری کند.) یا اشکال فنی ناشی از قراردادهای هوشمند از بین برود.

به نظر می‌رسد تاکنون هیچ یک از این موارد اتفاق نیفتاده است. علاوه بر این، این پلتفرم برنامه ماژول ایمنی خود را دارد که افراد را برای ثبت نام ترغیب می‌کند و حداقل این خدمات این است که برخی از دارایی ها را در برابر ضرر بیمه می‌کنند. در پایان، باید فرصت ها و ریسک ها را به دقت بسنجید.

به نظر شما ارز آوه هم راهی برای کسب درآمد و پلتفرمی برای وام گرفتن است یا این کار با ریسک زیادی همراه است؟ اگر شما از این ارز دیجیتال و پلتفرم درآمد کسب کرده‌اید نطرات و تجربیات خود را از طریق دیدگاه با پینگی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۱ / ۵٫ تعداد رای: ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *