آموزش صرافی ها

صرافی ارز دیجیتال (Cryptocurrency Exchange) چیست؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۳٫۶
(۶۳)

صرافی های ارز دیجیتال نیز مانند صرافی های قدیمی که در حال تبادل پول های رایج بین المللی بودن است، اما با این تفاوت که در این نوع صرافی ها رمز ارز هارا مبادله میکنند و به خرید و فروش آنها میپردازند.

صرافی ارز دیجیتال محلی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. صرافی های ارز دیجیتال به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند :

  1. متمرکز
  2. غیرمتمرکز
  3. همتا به همتا

در صرافی می‌توان با استفاده از سیستم پولی الکترونیکی، رمز ارزها را با فیات ( ارز رایج یک کشور ) یا سایر ارزهای دیجیتال معامله کرد اما امکان ترید وجود ندارد!

در این مقاله به تمامی این سوالات و مواردی که برای کار با صرافی ارز دیجیتال نیاز دارید پاسخ داده می‌شود.


صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم آنلاین برای معامله و مبادله‌ی رمز ارزهاست. شما با استفاده از این صرافی‌های آنلاین می‌توانید ارز دیجیتال خود را به رمز ارز ملی یا بالعکس تبدیل کنید. همچنین رمز ارزها را می‌توانید به یکدیگر تبدیل کنید.

صرافی ارز دیجیتال می‌تواند یک سایت یا اپلیکیشن یا هردوی آنها باشد که با ثبت نام در آن می‌توانید ارز دیجیتال بخرید یا بفروشید. برای ثبت نام نیازی نیست به صورت حضوری حتما به دفتر یا صرافی مراجعه کنید، با استفاده از اپلیکیشن یا سایت احراز هویت خود را انجام دهید. صرافی های ارز دیجیتال به صورت ۲۴/۷ فعالیت می‌کنند و هرگز تعطیل نیستند.

معاملات در صرافی‌ های ارز دیجیتال به صورت ناشناس انجام می‌شود؛ یعنی کسی نمی‌تواند هویت کاربران را شناسایی کند. فن‌آوری و تکنولوژی مدرن مانند رمزگذاری باعث می‌شود تا دارایی‌های شما در فضای امن و قابل اعتمادی مبادله یا معامله شود. در صرافی‌ های ارز دیجیتال تراکنش‌ها در کمترین زمان ممکن انجام می‌شوند.

قبل از خرید ارز دیجیتال باید کیف پول خود را ایجاد کنید تا پس از خرید ارز دیجیتال از صرافی دارای‌های خود را به آن انتقال دهید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی های ارز دیجیتال و سازندگان رمز ارزها معمولا مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کنند. صرافی های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که با توجه به خدمات و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی متمرکز

صرافی ارز دیجیتال متمرکز به صرافی گفته می‌شود که تراکنش‌ها و معاملات از سوی یک شخص، دولت یا سازمانی کنترل می‌شود. در این نوع صرافی‌ آنلاین دارایی کاربران توسط صرافی کنترل و مدیریت می‌شود. در واقع ارز دیجیتال کاربران در کیف پول صرافی نگهداری می‌شود. صرافی‌هایی مانند بایننس، کوین بیس، Houbi، کراکن از جمله صرافی‌های متمرکز هستند.

بسیاری از فعالان حوزه کریپتو مخالف این نوع از صرافی‌ها هستند؛ زیرا عقیده دارند که متمرکز بود برخلاف ماهیت غیر متمرکز ارزهای دیجیتال است.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز مدل جدیدی از صرافی‌های ارز دیجیتال هستند. در صرافی‌های غیرمتمرکز کنترل و مدیریت دارایی برعهده صرافی نیست. در این صرافی‌ها دارایی‌ها با استفاده از بلاک چین، قراردادهای هوشمند و پروتکل‌های غیرمتمرکز از طریق کیف پول شخص مبادله می‌شوند. به بیان ساده، فرد با ورود به سایت صرافی کیف پول ارز دیجیتال خود را به صرافی متصل می‌کند و از آن طریق شروع به معامله یا مبادله رمز ارزها می‌کند. صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ (Uniswap) بزرگترین صرافی غیرمتمرکز بازار است.

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز چیست؟

 

 

صرافی همتا به همتا

در صرافی‌ ارز دیجیتال همتا به همتا (P2P) دو شخص به‌طور مستقیم با یکدیگر معامله انجام می‌دهند. خریدار و فرونده دارایی خود را در این پلتفرم ثبت می‌کنند و زمانی که فردی با قیمت مورد نظر آنها پیدا شد تراکنش را انجام می‌دهند.

یکی از مزایای مهم این صرافی آنلاین ارز دیجیتال، وجود تریدرها از سراسر جهان است. به عنوان مثال اگر یک تریدر در ایران باشد و به حساب بین المللی و پی پال دشترسی نداشته باشد، می‌تواند شخصی را که در ایران ساکن است از این طریق پیدا کند و تراکنش خود را انجام دهد.

بزرگترین صرافی همتا به همتای بیت کوین لوکال بیتکوینز (Localbitcoins.com) است که البته به‌دلیل تحریم‌ها نام ایران را از فهرست کشورهای تحت پوشش خود حذف کرده است. صرافی بایننس هم مدتی است که به‌صورت محدود امکان معاملات همتا به همتا را فراهم کرده است.

صرافی همتا به همتا چیست؟

نحوه‌ی کار صرافی ها مشابه یکدیگر است. بیشتر صرافی‌ها از یک الگو پیروی می‌کنند، اما ممکن است ویژگی و خدماتی که ارائه می‌دهند کمی با یکدیگر تفاوت داشته باشد. برای شروع کار با صرافی‌ها باید با نحوه‌ی عملکرد آنها آشنا شوید.

 

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

یک صرافی ارز دیجیتال مانند یک واسطه یا کارگزار بین خریدار و فروشنده ارز دیجیتال عمل می‌کند. صرافی آنلاین به خریدار اجازه می‌دهد تا با استفاده از روش‌های مختلفی مانند انتقال مستقیم بانکی، UPI، استفاده از کارت‌های نقدی یا اعتباری و غیره پول را واریز کند. در هر تراکنش برای استفاده از خدمات صرافی کارمزد یا کمیسیونی دریافت می‌کند.

اولین کاری که یک خریدار (یا سرمایه گذار) باید انجام دهد این است که صرافی آنلاین معتبر را پیدا کند. در این مرحله باید در مورد اطلاعاتی همچون تاریخچه پلتفرم، امنیت، اعتبار و مزایای آن تحقیق کنید. پس از این که صرافی معتبر را پیدا کردید برای انجام تراکنش باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. باز کردن یک حساب کاربری بسیار ساده است. در ادامه به شما می‌گویم که چگونه حساب باز کنید.

 

ایجاد حساب کاربری در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

به سایت صرافی ارز دیجیتال بروید (همچنین می‌توانید از برنامه صرافی استفاده کنید). برای ایجاد حساب صرافی از شما می‌خواهد یک آدرس ایمیل وارد کنید. یک کد تأیید به ایمیل ارسال می‌شود. برخی از صرافی های ارز دیجیتال از قانون KYC یا احراز هویت کاربر برای مبارزه با جرایم مالی و پولشویی پیروی می‌کنند. اما KYC چیست؟ قاون شناخت هویت کاربر برای جلوگیری از فرآیندهای پولشویی و مانند آن توسط دولت تتعیین می‌شود که موسسات و شرکت های مالی از آن استفاده می‌کنند.

پس از وارد کردن ایمیل و کد تایید با توجه به صرافی انتخابی جزئیات احراز هویت را هم وارد کنید. سپس برای ورود به برنامه یک رمز عبور ایجاد کنید. برای هر بار ورود به صرافی به آن نیاز دارید. به هیچ وجه رمز عبور خود را گم نکنید؛ زیرا این رمز راه ورود شما به برنامه است. پس از ایجاد حساب کاربری اکنون می‌توانید خرید و فروش رمز ارز را شروع کنید. در صرافی‌ها برای نشان دادن تبدیل دو رمز ارز به یکدیگر از مفهوم جفت رمز ارز استفاده می‌شود.

 

جفت ارز دیجیتال چیست؟

جفت ارز دیجیتال به دو رمز ارزی گفته می‌شود که امکان تبدیل آن دو به یکدیگر وجود دارد؛ یعنی شما می‌توانید آن دو ارز را به یکدیگر تبدیل کنید. برای نمایش جفت ارز دیجیتال یا جفت ارز معاملاتی معمولا از “_” یا “/” استفاده می‌شود. البته گاهی هم بدون فاصله نشان داده می‌شوند. BTC/ETH یا BTC–ETH و یا BTCETH هیچ فرقی ندارد و هر سه به یک معنی هستند. به ارزی که اول نمایش داده می‌شود ارز پایه و به بعدی ارز دوم می‌گویند.

 

جفت ارز دیجیتال چیست؟

 

به یاد داشته باشید که ترتیب ارزها مهم است. برای مثال اگر پیش بینی کردید که در آینده ممکن است قیمت بیت کوین برخلاف دلار افزایش پیدا می‌کند، شما باید جفت ارز بیت کوین/دلار بخرید و بالعکس اگر پیش بینی کردید که که قیمت دلار نسبت به بیت کوین افزایش می‌یابد باید جفت ارز دلار/بیت کوین را خریداری کنید.

 

خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

برای خرید ارز دیجیتال از صرافی نیاز به ایجاد یک حساب کاربری دارید. پس از آن یک کیف پول مناسب و امن برای خرید انتخاب کنید. برای دریافت و ارسال رمز ارز به کیف پول دیجیتال نیاز دارید. سپس یک صرافی آنلاین معتبر را انتخاب کنید. صرایف برای ارائه خدمات و انجام تراکنش‌ها مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند. از طرفی صرافی تعیین کننده‌ی قیمت ارز دیجیتال برای خرید و فروش است؛ یعنی قیمت آن با قیمت جهانی یکی نیست. ممکن است صرافی یک رمز ارز را با قیمت بالاتر به شما بفروشد و همان دارایی را با قیمت کمتر از شما بخرد. به همیتن دلیل هنگام خرید و فروش رمز ارزها در صرافی های ارز دیجیتال باید کارمزد و قیمت دارایی را در نتظر بگیرید و در صورتی که به نفع شما بود، خرید یا فروش خود را کامل کنید. نباید تراکنش ها به ضرر شما و سرمایه‌تان باشد.

اما در بازارهای معاملاتی از آنجایی که خریدار و فروشنده تعیین کننده‌ی قیمت هستند شما نباید مبلغ اضافی را پرداخت کنید و همچنین رمز ارز را با قیمت پیشنهادی خود می‌خرید یا می‌فروشید.

 

کاربران ایرانی برای خرید و فروش رمز ارز باید چیکار کنند؟

کاربران ایرانی به دلیل تحریم قادر به استفاده از بیشتر صرافی های ارز دیجیتال معتبر که در خارج از ایران فعالیت می‌کنند نیستند. حتی ممکن است صرافی دارای‌های آنها را بلوکه کنند. برای جلوگیری از چنین وقایعی بهتر از یک صرافی یا بازار معملاتی معتبر که در ایران فعالیت دارد را پیدا کنند. اگر در ایران معامله می‌کنید، می‌توانید از طریق بازار معاملاتی ارز دیجیتال پینگی با واریز یا دریافت ریال، خرید و فروش خود را انجام دهید.

اگر پول کافی برای معامله ندارید، پولی را از صرافی های ارزدیجیتال قرض بگیرید که “معاملات مارجین” نامیده می‌شود. در این مواقع مهم است بخاطر داشته باشید که عوامل پرنفوذی هستند که می‌توانند باعث افزایش سود یا ضرر شما شوند.

حتما بسیاری از شما هنگام بررسی و خرید ارز دیجیتال متوجه شده‌اید که قیمت دارایی‌ها در صرافی‌ها با یکدیگر متفاوت است و شاید برای شما این سوال پیش آمده که دلیل آن چیست؟ چرا باید قیمت یک دارایی در پلتفرم‌ها با یکدیگر فرق داشته باشد.

 

چرا قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟

زیرا صرافی ها باهم در ارتباط نیستند و قیمت ها به خرید و فروش هریک از ارزها در آن صرافی بستگی دارد.

هر صرافی قیمت ارز دیجیتال را براساس حجم معاملات و عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. برای مثال اگر حجم تراکنش بیت کوین در یک صرافی بالا باشد قیمت این دارایی نیز افزایش خواهد یافت. در صرافی آنلاین ارز دیجیتال وضعیت ثابتی برای قیمت رمز ارزها وجود ندارد. ارزش دارایی‌های دیجیتال در صرافی‌ها براساس وضعیت فعلی بازار تعیین می‌شود.

 

آیا می‌توان از تفاوت قیمت رمز ارزها سود کرد؟

بله می‌توان. در بازار رمز ارزها فرآیندی به نام آربیتراژ وجود دارد که به تفاوت قیمت یک دارایی در صرافی یا پلتفرم‌های مختلف اشاره دارد. اما آربیتراژ چیست؟ بر اساس این فرآیند شما یک دارایی مثل بیت کوین را در یک صرافی با قیمت پایین خریداری کرده و در صرافی دیگر با قیمت بالا می‌فروشید. شما از اختلاف قیمت بیت کوین در دو صرافی سود کردید.

البته برای انجام این کار حتما به کارمزد شبکه و معاملات توجه کنید؛ زیرا ممکن است سودی که بدست می‌آورید برابر با پرداخت هزینه شبکه و کارمزد صرافی باشد که در این صورت اصلا مقرون به صرفه نیست. برای خرید ارز دیجیتال در یک صرافی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

مطلب مرتبط: چگونه از آربیتراژ رمز ارز سود کنیم؟

 

ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال برتر

 

  • کیفیت و سرعت بالا در ارائه خدمات
  • پشتیبانی از کوین و توکن‌های متنوع
  • سادگی و سهولت در انجام معاملات
  • امنیت بالا
  • داشتن اعتبار بالا در میان کاربران
  • سرعت بالای پاسخگویی و پیگیری
  • دفتر مرکزی مشخص و امکان ارتباط با آن
  • کارمزد پایین
  • مجهز بودن به ابزارهای حرفه‌ای مدیریت ریسک
  • داشتن شبکه‌های اجتماعی و شفافیت در اطلاعات

 

آیا حجم معاملات صرافی ارز دیجیتال مهم است؟

یکی از ویژگی‌های مهم برای انتخاب صرافی یا اکسچنج، حجم معاملاتی آن است؛ زیرا هرچه حجم معاملاتی یک صرافی آنلاین بیشتر باشد، احتمال دستکاری و نوسان بازار کمتر می‌شود. فرض کنید شما قصد دارید یک بین کوین با قیمت ۱۰ هزار دلار بخرید و حجم معاملاتی صرافی هم بالاست، پس احتمال اینکه بلافاصله پس از ثبت سفارش خرید شما انجام شود، زیاد است.

اگر حجم معاملاتی صرافی کم باشد، ممکن است بخشی از سفارش شخص ثبت شود (۰٫۳ بیت کوین) و مابقی سفارش (۰٫۷) با قیمت بالاتر انجام شود. بنابراین حتما به این نکته توجه کنید که حجم معاملاتی یک صرافی بالا باشد. برای مشاهده حجم صرافی‌ها می‌توانید از سایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap) استفاده کنید.

 

آیا صرافی های ارز دیجیتال امن هستند؟

ارز دیجیتال توسط هیچ نهاد و دولتی کنترل نمی‌شود و دارایی های دیجیتال شما همانند پول در بانک محافظت نمی‌شود. بنابراین در صورت هک شدن صرافی دارایی‌های شما از دست خواهند رفت. برخی از صرافی‌ها هیچ تعهدی در قبال هک و از بین رفتن دارایی شما ندارند. در طول تاریخ و از زمان ایجاد رمز ارز و صرافی‌ها بسیاری از صرافی‌ها هک شده اند. اما صرافی های ارز دیجیتال معتبر همانند بانک برای دارایی‌های شما عمل می‌کنند. برای مثال صرافی آنلاین ارز دیجیتال بایننس در صورت هک شدن، سرمایه‌‎ی از دست رفته‌ی کاربران را به آنها باز پرداخت می‌کند.

امنیت صرافی های ارز دیجیتال

 

صرافی یا بازار معاملاتی؛ کدام یک برای ترید مناسب است؟

امکان ترید و سفارش گذاری در صرافی های ارز دیجیتال وجود ندارد. صرافی‌های ارز دیجیتال کیف پولی ندارند که ارزهای دیجیتال شما را نگهدارند؛ بنابراین بلافاصله پس از خرید باید رمز ارزهای خود را از صرافی به کیف پول شخصی انتقال دهید. اما در بازار معاملاتی امکان ترید وجود دارد؛ یعنی شما می‌توانید دارایی‌های خود را بر اساس قیمت پیشنهادی خود از طریق سفارش گذاری معامله کرده و سود بدست آورید. 

جمع بندی

همانطور که در بالا گفته شد صرافی ارز دیجیتال محلی امن برای مبادله و معامله رمز ارزهای شماست. با محبوبیت بیشتر ارزهای دیجیتال و کسب سود بسیاری از صرافی آنلاین ارز دیجیتال و بازار معاملاتی وارد بازار کریپتو شده‌اند. عوامل زیادی برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال معتبر وجود دارد که با بررسی دقیق آنها می‌توانید صرافی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

احتمالاً باید زمان بیشتری را صرف یادگیری در مورد بازار کریپتو کنید. بازار کریپتو یک فضای پر نوسان و رقابتی است که قبل از سرمایه گذاری در آن باید اهداف و تحقیقات خود را کاملا کنید.

تجربیات خود از استفاده از صرافی‌های خارجی و داخلی را با پینگی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. اگر نکته یا سؤالی داشتید می‌توانید آن را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۳٫۶ / ۵٫ تعداد رای: ۶۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *