آموزش آلت کوین ها

کاردانو (Cardano) چیست؟ معرفی بلاک چین نسل سوم و ارز ADA

خرید و فروش ارزدیجیتال
۵
(۴۵۱)

کاردانو (Cardano) یک پلتفرم بلاک چین است که برای پردازش تراکنش ها با استفاده از یک ارز دیجیتال اختصاصی به نام ADA طراحی شده است. ارز دیجیتال کاردانو یکی از کاربردی ترین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال بازار است. هدف این پروژه توزیع مجدد قدرت و ایجاد تغییرات مثبت جهانی است. در این مقاله قصد داریم بیشتر با این بلاک چین نسل سوم و رمز ارز آن یعنی ADA آشنا شویم.

بلاک چین کاردانو چیست؟

کاردانو یک بلاک چین غیرمتمرکز با الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) است که به عنوان جایگزینی کارآمد برای شبکه‌های اثبات کار (PoW) طراحی شده است. بهبود مقیاس پذیری، قابلیت همکاری،کارمزدها، استفاده از انرژی، و زمان تراکنش‌ها از اصول توسعه این بلاکچین هستند.  

نام ارز Cardano
نماد ADA
عرضه کل ۳۴,۵۱۲,۸۵۰,۴۲۹ توکن
عرضه در گردش ۳۳٫۷۴ میلیارد توکن
الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام
وایت پیپر docs.cardano.org
وبسایت رسمی cardano.org

بیت کوین را به عنوان بلاکچین نسل اول در نظر می‌گیرند و در اصل طلای دیجیتال است، اما شبکه بیت کوین با مشکلاتی از قبیل مقیاس پذیری مواجه است. پس از آن اتریوم، دومین رمز ارز بازار، به عنوان بلاکچین نسل دوم شناخته می‌شود. ارز کاردانو که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد، بلاک چین نسل سوم است و هدف آن بهبود مشکلاتی مانند مقیاس پذیری، هزینه‌ی بالای تراکنش‌ها و سرعت تایید تراکنش‌های بلاک چین اتریوم است.

تاریخچه شبکه Cardano

چارلز هاسکینسون ارز دیجیتال کاردانو رادر سال ۲۰۱۷ تاسیس کرد و همچنین یکی از بنیانگذاران اتریوم است. هاسکینسون به دلیل اختلاف با یکی از بنیانگذاران ویتالیک بوترین در سال ۲۰۱۴ در مورد اینکه آیا پروژه اتریوم باید تجاری باشد یا خیر، با تیم اتریوم اختلاف پیدا کرد. هاسکینسون کاردانو را به عنوان یک بلاک چین مقیاس پذیرتر با قابلیت همکاری راه اندازی کرد و قصد داشت مشکلات بیت کوین و اتریوم را بهبود بخشد.

توسعه این شبکه توسط بنیاد کاردانو و مؤسسه تحقیقاتی IOHK که در منابع و توسعه مشارکت دارند، پشتیبانی می‌شود. یکی از انتقادات عمده به بیت کوین و سایر ارزهای برتر این است که شبکه های بلاک چین، بر اساس مکانیسم های اجماع اثبات کار، مقادیر زیادی انرژی را هدر می‌دهند. ارز دیجیتال از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می کند و بلاک چین پایدارتر و مقیاس پذیرتر را ارائه می دهد. توکن بومی کاردانو ارز Ada است. از ارز ادا برای پاداش استیکینگ استفاده می‌شود

ارز کاردانو Ada چیست؟

ارز ADA توکن بومی بلاکچین کاردانو است. ارز کاردانو به افتخار آدا لاولیس، ریاضیدان قرن نوزدهمی که به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر شناخته می‌شود، نامگذاری شده است. مردم از ارز ادا برای پرداخت هزینه تراکنش و همچنین پاداش در ازای استیکینگ استفاده می‌کنند.

شبکه Cardano چگونه کار می‌کند؟

در شبکه بلاک چین، باید راهی برای تأیید تراکنش‌ها وجود داشته باشد تا مطمئن شود که کاربران توکن‌های مشابه را دوبار خرج نمی‌کنند. با توجه به تمرکززدایی، هیچ کنترل مرکزی مانند بانک وجود ندارد که بر روی این کار نظارت داشته باشد.

معرفی کاردانو
معرفی کاردانو

ماینرهای بیت‌کوین و اتریوم بر اساس مکانیسم‌های اجماع اثبات کار، رایانه‌هایی را برای حل معادلات پیچیده ریاضی و اضافه کردن بلوک‌های جدید داده به بلاکچین اجرا می‌کنند و در ازای کار خود، رمزارز دریافت می‌کنند. این کار وقت گیر است و مقدار زیادی برق مصرف می‌کند.

کاردانو از استیکینگ استفاده می‌کند، فرآیندی که در آن شرکت کنندگان شبکه مقادیر مشخصی از ارز ادا را برای کسب حق مشارکت در عملیات بلاک چین در بازه زمانی مشخص قفل می‌کنند. دانیل هیل، رئیس استراتژی ثروتمند هیل، گفت: «پروتکل “کاردانو” به گونه ای طراحی شده است که مصرف انرژی در طول فرآیند تولید بلوک را به حداقل برساند.

الگوریتم بلاک چین کاردانو

پلتفرم کاردانو بر اساس پروتکل اجماع Ouroboros (اوروبروس) اجرا می‌شود. Ouroboros که توسط شبکه Cardano در مرحله پایه ایجاد شد، اولین پروتکل اثبات سهام (PoS) است که برای کاهش مصرف انرژی مورد نیاز برای استخراج اثبات کار طراحی شده است. این کار را با حذف منابع محاسباتی عظیمی که الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، انجام می‌شود.

  • استیکینگ

در سیستم اثبات سهام Cardano، استیکینگ توانایی یک گره یا اعتبارسنج را برای ایجاد بلوک‌ها در بلاک چین تعیین می‌کند. گره‌های استیک برابر با مقدار Ada است که در بلند مدت نگه می‌دارد. استیک یعنی مقدار دارایی که یک شخص در مدت زمان مشخص قفل می‌کند. ارز Ada استیک شده نمی‌تواند توسط دارنده استفاده یا خرج شود؛ زیرا به عنوان وثیقه برای اعتبارسنجی نگهداری می‌شود. کاربرانی که در استیک مشارکت داشته اند در ازای این کار ارز ادا را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. پاداش‌ها بر اساس مقدار Ada که یک کاربر استیک کرده است تعیین می‌شود.

کاربران همچنین می‌توانند به استخرهای استیکینگ، گروهی از دارندگان Ada که رمز ارزهای خود را قفل کرده‌اند، بپیوندند و برای به‌روزرسانی بلاکچین، ایجاد بلوک‌های جدید و کسب جوایز با یکدیگر همکاری کنند. در ادامه مکانیزم این استخرها را توضیح می‌دهیم.

  • استخر استیکینگ

کاردانو از مکانیزم اجماع گواه اثبات سهام استفاده می‌کند، جایی که کاربران ارز را برای تبدیل شدن به یک اعتبار سنج «قفل یا استیک» می‌کنند. کاربران می توانند از دو طریق در فرآیند استیکینگ و اعتبار سنجی شرکت کنند. شما می‌توانید یک مالک استخر یا یک اپراتور استخر استیک شوید. استخرهای استیک، گره‌های سرور قابل اعتمادی هستند که تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کرده و در نهایت تایید می‌کنند.

صاحب استخر استیکینگ کسی است که ارز دیجیتال کاردانو ada را به یک استخر واگذار کرده است. شما می‌توانید استخر استیکینگ خود را ایجاد کنید و آن را خصوصی نگه دارید یا به دیگران اجازه دهید به استخر شما بپیوندند. شما همچنین می توانید با قفل ارزهای آدا خود به استخر دیگری صاحب استخر شوید.

اپراتور استخر یک فرد قابل اعتماد است که وظیفه دارد با اجاره سرورها، نظارت بر گره، نگه داشتن کلید استخر و سایر وظایف مدیریت، استخر را حفظ کند.

  • قرارداد هوشمند

کاردانو پشتیبانی قرارداد هوشمند را در سال ۲۰۲۱ با به روز رسانی آلنزو Alonzo اجرا کرد. این به‌روزرسانی شبکه آزمایشی اولین تکراری بود که مقیاس‌پذیری و موارد استفاده وعده داده شده را برای کاربران به ارمغان آورد. این به‌روزرسانی به کاربران اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند، توکن‌ های NFT و مدیریت دارایی‌های متعدد ایجاد کنند. نسخه‌ها و فورک‌های آینده قراردادهای هوشمند و قابلیت‌های بیشتری را به شبکه اصلی می‌آورند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره استیک کردن کاردانو

موارد استفاده از ارز ADA

شما می‌توانید از ارز ادا مانند هر ارز دیجیتال استفاده کنید. می توانید آن را به عنوان یک سرمایه گذاری نگه دارید، از آن برای خرید استفاده کنید و آن را مبادله کنید. همچنین می‌توانید از ADA خود برای هزینه‌های تراکنش‌ها در شبکه Cardano و کسب توکن‌های بیشتر از طریق استیکینگ استفاده کنید. اگر می خواهید کاردانو را به مدت طولانی نگه دارید، توجه داشته باشید که از کدام کیف پول استفاده می کنید.

موارد استفاده از ارز ADA
موارد استفاده از ارز ADA

دو کیف پول رسمی کاردانو عبارتند از کیف پول ددالوس (Daedalus) و کیف پول یورویی (Yoroi). هر دو کیف پول به کاربران این امکان را می‌دهند که کاردانو جدیدی را از طریق استیک ADA کسب کنند و همچنین به آنها اجازه می‌دهند در Project Catalyst، صندوقی که ADA به پروژه‌های Cardano اعطا می‌کند، رأی دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول کاردانو (Cardano) کدام است؟

گبینگ همچنین گفت که توسعه‌دهندگان و مؤسسات می‌توانند از شبکه کاردانو برای پروژه‌ها استفاده کنند، حتی اگر مستقیماً از ارز ADA استفاده نکنند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال Cardano

مزایا

سازگارتر با محیط زیست: Cardano یکی از سازگارترین بلاکپین‌ها است که با محیط زیست سازگار است. هاسکینسون در مصاحبه ای در سال ۲۰۲۱ ادعا کرد که این شبکه ۱٫۶ میلیون برابر انرژی کارآمدتر از بیت کوین است.

معاملات سریع‌تر: همچنین بلاکچین Ada در پردازش تراکنش‌ها بسیار سریعتر از بیت کوین یا اتریوم است که گاهی اوقات از آن به عنوان رقیب اتریوم (ETH) یاد می‌شود. Cardano می‌تواند بیش از ۲۵۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند، در حالی که این مقدار برای بیت کوین ۴٫۶ TPS و برای اتریوم بین ۱۵ تا ۴۵ TPS است. این باعث می شود شبکه ارز دیجیتال آدا بسیار مقیاس پذیر باشد. گفته شد، اتریوم ۲٫۰ ارتقاء شبکه اتریوم برای رسیدگی به مسائل امنیتی و مقیاس پذیری قبلی است.

شبکه بررسی شده: تیم کاردانو از نزدیک با دانشگاهیان همکاری می‌کند تا تحقیقات مورد بررسی را برای هدایت توسعه بلاک چین ایجاد کند. گبینگ گفت: «ماهیت شبکه ارز دیجیتال ADA به عنوان یک بلاک چین متن باز و بازبینی شده به تضمین بقا و تکامل آن فراتر از سازمان اولیه کمک می‌کند.

معایب

تلاش برای رسیدن به رقبا: شبکه ارز دیجیتال آدا در تلاش است تا نسخه بهتری از بلاک چین ایجاد کند، اما رقبایی مانند اتریوم با سابقه طولانی و توسعه دهندگان بیشتر از اوبویت برخوردار هستند. در واقع، یکی از به‌روزرسانی‌های اتریوم ۲٫۰ شامل رویکرد اثبات سهام است که می‌تواند مزیت اصلی کاردانو را نفی کند.

ایجاد مشکلات در تبدیل شدن به رمز ارز برتر: بازار ارزهای دیجیتال شلوغ تر است و جلب توجه آسان نیست. هیل گفت: «ارز ادا مقاوم‌پذیر نیست و رقبای زیادی در یک فضا وجود دارند. به عنوان مثال، دوج کویننشان داد که یک رمزارز تا چه حد می‌تواند بر اساس یک الگوی رفتاری محبوب، که شبکه Cardano از آن برخوردار نیست، رونق بگیرد.

۸۸ میلیارد هزینه برای راه اندازی Ada

مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال مدرن، Cardano نیز با کمک عرضه اولیه کوین، راه اندازی شد. بیش از ۶۰٪ از عرضه کل Ada، به عرضه اولیه اختصاص یافت و تقریبا ۱۳٫۸۸ میلیارد برای برنامه آینده باقی مانده است.

بین ژانویه ۲۰۱۵ و سپتامبر ۲۰۱۷، چهار بخش از توکن های پیش فروشی با قیمت متوسط ۰٫۰۰۲۴ دلار برای هر آدا فروخته شد. در روز اول ورود به سایت Coinmarketcap (اول اکتبر ۲۰۱۷)، قیمت کاردانو نزدیک به ده برابر این مقدار یعنی ۰٫۰۲۱ دلار بود.

از Ada در هنگام راه اندازی پروژه، IOHK و سایر افراد داخلی چیزی کمتر از ۶ میلیارد دریافت کردند. با این وجود به دلیل ساختار کارمزد Ada، گردش کوین ها مطمئناً گسترش می‌یابد، زیرا برای انجام معاملات حداقل هزینه ی مورد نیاز، بیش از ۱ Ada است.

دموکراسی در کاردانو

قبلاً اشاره کردیم که یکی از ویژگی های مشخص Cardano این است که این تیم دارای یک تیم اختصاصی از توسعه دهندگان پولی است که کار آن ها در مسیر ICO تأمین می‌شود. یکی دیگر از ویژگی های مشخص Cardano این است که کاربران می‌توانند در تصمیم گیری در مورد نحوه اداره پروتکل و عملکرد آن شرکت کنند.

این فرآیند مهم، کاملا متفاوت از روش ارزهای دیگر است. “هارد فورک” در بیت کوین امکان پذیر است و اگر اکثر ماینرها موافق باشند، تغییرات اعمال می‌شوند. در حالی که “رای گیری” در زمینه ی اقتصادی که همان میزان پستی است که یک شخص در این زمینه دارد، یک مفهوم بیگانه در دنیای بیت کوین است.

 

کاردانو چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

چندین تفاوت اساسی بین بیت کوین و Cardano وجود دارد. بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت همتا به همتا توسعه داده شد. Cardano اکوسیستمی است که به توسعه دهندگان دیگر اجازه می دهد تا توکن، برنامه‌های غیرمتمرکز یا موارد استفاده دیگری را برای شبکه بلاک چین مقیاس پذیر ایجاد کنند.

کاردانو در از اثبات سهام استفاده می کند و مانند بیت کوین به آدا در ازای انگیزه در فرآیند استخراج پاداش اعلق نمی‌گیرد. این امر با عدم نیاز به مقدار زیادی برق برای تامین انرژی کامپیوترهایی که به طور خاص برای ماینینگ طراحی شده اند، انرژی را کاهش می دهد. کاربران Cardano می‌توانند نرم‌افزار کیف پول سازگار را روی رایانه‌ها یا دستگاه‌های خود نصب کنند، ارز Ada را استیک کرده و در ازای آن پاداش دریافت کنند.

آیا باید ارز ادا را به سبد سرمایه گذاری خود اضافه کنیم؟

حامیان بلاکچین نسل سوم بر این باورند که به لطف سیستم نوآورانه و سازگار با محیط زیست، می تواند به یکی از ارزهای دیجیتال پیشرو تبدیل شود. این شبکه توسط تحقیقات و منابع زیادی پشتیبانی می شود، اما همچنان یک سرمایه گذاری پرخطر است.

گبینگ توصیه می‌کند که اگر ایده های تیم ارز Ada را دوست دارید، باید با سرمایه گذاری‌های کوچک شروع کنید.

گبینگ می‌گوید: «پیش از سرمایه‌گذاری در هر توکن بلاک‌چین، توصیه می‌شود به عنوان یک کاربر تجربه کسب کنید، با انجام تراکنش بین کیف پول‌ها، سرمایه‌گذاری در شبکه و استفاده از آن برای مشارکت در مدیریت، بر روی مقدار کمی سرمایه گذاری کنید.

از کجا می‌توان ارز دیجیتال کاردانو را خریداری کرد؟

به عنوان یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال، می‌توانید ارز دیجیتال آدا ADA را از بیشتر صرافی های برتر ارزهای دیجیتال خریداری کنید. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی مانند کوین بیس، Crypto.com، کراکن، جیمنای، کوکوین و بایننس ارز ادا Ada را ارائه می‌کنند. همچنین برای اینکه دارایی‌های شما بلوکه نشود می‌توانید از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و معتبر مانند پینگی استفاده کنید.

جمع بندی

کاردانو بلاک چین نسل سوم است که با ویژگی‌ها و به روز رسانی‌هایی که ارائه می‌کند انتظار می‌رود در آینده به یکی از ارزهای دیجیتال پر سود تبدیل شود. اگر قصد سرمایه گذاری در ارز ada را دارید می‌توانید از صرافی پینگی برای خرید و فروش کاردانو (ADA) استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر سرمایه گذاری همراه با ریسک است و قبل از هرگونه اقدامی باید تحقیقات خود را کامل کنید و در حد توان خود سرمایه گذاری کنید.

میانگین امتیازات ۵ / ۵٫ تعداد رای: ۴۵۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *