آموزش بلاک چین

خدمات شبکه AdEx برای تبلیغات دیجیتالی در بلاک چین

خرید و فروش ارزدیجیتال
۳٫۹
(۶۹)

شبکه AdEx به عنوان یک راه حل که هدف آن رفع و اصلاح برخی از بزرگترین ناکارآمدی‌های تبلیغات آنلاین مانند سواستفاده از حریم خصوصی، تقلب در تبلیغات و غیره است.

همچنین شبکه AdEx به عنوان یک تبادل آگهی غیرمتمرکز ایجاد شد و متعاقباً به یک پروتکل کامل برای تجارت در صنعت تبلیغات و آگهی تبدیل شد. پلتفرم AdEx کلیه تعاملات بین ناشران، تبلیغ کنندگان و کاربران نهایی را پوشش می‌دهد.

شبکه AdEx چیست؟

AdEx (ادکس) اولین بار در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد و در صوفیه، بلغارستان مستقر شد. AdEx یک استارتاپ بلاک چین است که هدف آن ایجاد انقلابی در عرصه‌ی تبلیغات جهانی است. مفهوم اصلی این پروژه این است که گپ بین تبلیغ کنندگان، ناشران و کاربران روزمره‌ی وب را از بین ببرد، با هدف ایجاد یک اکوسیستم “تبلیغات متن باز، شفاف و ضد تقلب”.

برای دستیابی به این اهداف، تیم AdEx یک مرکز غیرمتمرکز ایجاد کرده‌اند که با مزایای بسیار زیاد فنآوری بلاک چین پشتیبانی می‌شود. با توجه با ساخته شدن بر روی پروتکل اتریوم، هر بار که یک بازدید وب سایت از طریق پلت فرم  AdEx انجام می‌شود، متعاقباً یک تراکنش جدید مبتنی بر بلاک چین ایجاد می‌کند.

AdEx چیست؟

تیم AdEx اخیراً متذکر شد که فقط در مدت دو ماه فعالیت اولیه، بیش از ۹ میلیون بازدید از وب سایت از طریق شبکه AdEx انجام شد. به همین ترتیب، این پلتفرم را به بزرگترین شبکه‌ی پرداخت در بلاک چین اتریوم تبدیل می‌کند.

با این وجود، با توجه به آنچه AdEx قصد دارد به آن دست یابد، این سیستم متمرکز بر حذف واسطه از کمپین تبلیغاتی end-to-end است. این بدان معنی است که شرکت‌های تبلیغاتی و ناشران می‌توانند به صورت نظیر به نظیر ارتباط برقرار کنند که متعاقباً اطمینان حاصل می‌کنند که هر دو طرف یک معامله‌ی منصفانه انجام می‌دهند و در عین حال کیفیت را تضمین می‌کنند.

بیایید با جزئیات بیشتری بررسی کنیم که چطور پلتفرم AdEx به سهام دارانش سود می‌رساند.

نحوه سود دهی پلتفرم AdEx به تبلیغ کنندگان و ناشران

برای اینکه هر اکوسیستم بلاک چین بتواند به هدف طولانی مدت پذیرش توسط انبوه را برسد، باید پاسخگوی نیازها و مزایای همه ذینفعان در بازار هدف مربوطه باشد. اول و مهمتر از همه، تبلیغ کنندگان و ناشران مستقیماً بدون نیاز به شخص ثالث برای کنترل ارتباط متصل می‌شوند.

این کار با راه اندازی یک پروفایل سفارشی در پلت فرم AdEx توسط شرکت تبلیغاتی مورد نظر و ترسیم مواردی که آنها به دنبال دستیابی به آن هستند، شروع می‌شود. این شامل وظایف کلیدی مانند انتخاب قالب نمایش آگهی و ارزیابی مخاطب خاصی است که تبلیغ دهنده می‌خواهد محصولات یا خدمات خود را به آنها عرضه کند.

AdEx چگونه به تبلیغ کنندگان و ناشران سود می‌رساند؟

در انتهای دیگر طیف، ناشران آنلاین که شامل پلتفرم‌هایی مانند وبلاگ‌ها و انجمن‌ها هستند، اقدام به ادغام پروتکل AdEx در وبسایت یا برنامه‌ی خود می‌کنند.

هنگامی که بلاک چین AdEx رابطه‌ای مرتبط را شناسایی کند، ناشران آنلاین می‌توانند تبلیغاتی را که قبلا توسط تبلیغ کنندگان ایجاد شده است نمایش دهند. این امر نه تنها این اطمینان را می‌دهد که تبلیغ کنندگان مطالب خود را در برابر افراد مناسب قرار می‌دهند، بلکه کاربران روزمره‌ی وب سایت به تبلیغاتی مربوط به پلت فرمی که استفاده می‌کنند، عادت خواهند کرد.

مزایای شبکه AdEx

مزایای خاص استفاده از پلتفرم AdEx بسته به ذینفع متفاوت خواهد بود. به همین ترتیب، ما آنها را به دو بخش اصلی تقسیم کرده‌ایم.

تبلیغ کنندگان

  • قابلیت مشاهده ۲۴/۷: تبلیغ کنندگانی که از طریق بستر AdEx کمپین‌های خود را اجرا می‌کند، دید بی سابقه‌ای نسبت به تبلیغ مربوطه خواهند داشت. در واقع، تبلیغ کنندگان می‌توانند به صورت شبانه روزی به پلتفرم دسترسی پیدا کنند و در نتیجه به آنها اجازه می دهد تا معیارهای اصلی مانند حجم و کیفیت ترافیک کمپین را ارزیابی کنند.
  • بهینه سازی بودجه:  پلتفرم AdEx در مقایسه با استفاده از واسطه‌های شخص ثالث به طور قابل توجهی برای تبلیغ کنندگان دیجیتال مقرون به صرفه‌تر است. به همین ترتیب، تبلیغ کنندگان می‌توانند منابع خود را در راهی کارآمدتر استفاده کنند. طبق گفته‌ی خود AdEx، تنها هزینه‌ای که تبلیغ کنندگان باید به آن عادت کنند، هزینه‌ی مربوط به پرداخت اعتبار سنج است (که مسئول اطمینان از معتبر بودن بازدید و اینکه توسط spambots انجام نمی‌شود، هستند).
  • شخصی سازی کمپین: AdEx در مقایسه با پلت فرم‌های سنتی مانند Google AdSense و Facebook  به تبلیغ دهندگان امکان کنترل قابل توجه بیشتری بر تبلیغات اختصاصی خود می‌دهد. این شامل تبدیل‌های معمول، هدف گذاری مستقیم و پرداخت بر اساس بازدید است.
  • Header bidding یا پیشنهاد سرصفحه: AdEx همچنین دارای یک ویژگی بسیار جالب معروف به “header bidding” است. به طور خلاصه، این امر به تبلیغ دهندگان این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه این پلتفرم هویت وبسایت مورد نظر را فاش کند، در پلت فرم یک ناشر پیشنهاد قیمت دهند. درعوض، AdEx جزئیات معیارهای اصلی مربوط به پلت فرم مانند اعتبار دامنه و طیف هدف (target niche) آن توضیح می‌دهد.
  • دیگر ترافیکی با کیفیت پایین وجود ندارد:  یکی از بزرگترین نقاط درد تبلیغ کنندگان دیجیتال، هدر دادن منابع ارزشمند بازاریابی برای ترافیک با کیفیت پایین است. با استفاده از پلتفرم AdEx، تبلیغ کنندگان هم از لیست سفید و هم از لیست سیاه(whitelisting and blacklisting) بهره مند می‌شوند و متعاقباً از صرف موثر بودجه اطمینان حاصل می‌کنند.

ناشران

  • بدون هزینه:  ناشران آنلاین به عنوان یک پلتفرم خود خوانده، نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از شبکه‌ی AdEx ندارند. این بدان معنی است که ناشران می‌توانند بیشتر درآمد تبلیغاتی که ایجاد می‌کنند نگه دارند.
  • حذف تقلب: ناشران می‌توانند اطلاعات دقیقاً مشابه تبلیغ کنندگان که برای آنها تبلیغ می‌کنند مشاهده کنند و در نتیجه از شفافیت ۱۰۰ درصدی فرآیند end-to-end اطمینان حاصل کنند. این به طور موثری خطر تقلب در تبلیغات را برطرف می‌کند، به ویژه هنگامی که شما نقش اعتبار سنج AdEx را در نظر بگیرید.
  • امکان دریافت ریزپرداخت‌ها: مزیت دیگری که ناشران به آن عادت کرده‌اند این است که AdEx قادر است پرداخت‌های خرد را تسهیل کند. این به این معنی است که ناشران می‌توانند به محض بازدید سایت، پرداختی خود را دریافت کنند. به طور معمول، ناشران باید تا حداقل آستانه برداشت صبر کنند.
  • کنترل کامل:  ناشرانی که با پلتفرم AdEx کار می‌کنند، کنترل کاملی بر انتخاب تبلیغاتی که می‌خواهند اجرا کنند یا نکنند، دارند. این امر نه تنها توسط خود تبلیغ کننده، بلکه با تبلیغ خاص نیز قابل از بین بردن است.

توکن ADX

پلتفرم AdEx برای همه‌ی معاملات بین ناشران و تبلیغ کنندگان از توکن DAI (استیبل کوین با قیمت ثابت ۱ دلار) استفاده می‌کند.

AdEx توکن بومی خود، ADX را دارد که برای پرداخت به اعتبار سنج‌های شبکه استفاده می‌شود.

جمع بندی

در پایان، شبکه AdEx عرصه‌ی تبلیغات جهانی را هدف قرار داده است که نیاز به تغییر اساسی دارد. در شکل فعلی، واسطه‌های شخص ثالث مانند گوگل ادز (Google Ads) و فیسبوک (Facebook) بر این صنعت تسلط دارند که متعاقباً باعث ایجاد مانع بین تبلیغ کننده و ناشر می‌شوند.

در حقیقت، این خود کاربر نهایی است که تأثیر یک فضای تبلیغاتی دیجیتال ناکارآمد را نیز احساس می‌کند، مهمتر از همه به این دلیل که بازدید کنندگان وبسایت‌ها به تبلیغاتی عادت کرده‌اند که کاملاً با نیازها و علایق فردی آنها غیر مرتبط است.

برعکس، پلتفرم AdEx می‌تواند از طریق بلاک چین این نگرانی‌ها را کاهش دهد. اکنون، هم تبلیغ کنندگان و هم ناشران آنلاین می‌توانند به صورت همتا به همتا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در نتیجه نیازی به مشارکت پلتفرم ناکارآمد، گران قیمت و غیر شفاف شخص ثالث نخواهند داشت.

با وجود این تغییرات، شبکه AdEx توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب می‌کند؛ به خصوص زمانی که پلتفرم سود قابل توجهی برای طرفین معامله ارائه دهد. علاوه بر این، پلتفرم AdEx با پشتیبانی ۲۴/۷ و شفافیت ۱۰۰ درصدی باعث شده تا هم تبلیغ کنندگان و هم ناشران به آمار و سنجش مشابهی دسترسی داشته باشند.

میانگین امتیازات ۳٫۹ / ۵٫ تعداد رای: ۶۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *