آموزش کیف پول ارز دیجیتال

معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال [لیست کیف پول ها]

خرید و فروش ارزدیجیتال
۵
(۱)
کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد. کیف پول ارز دیجیتال در واقع کلید خصوصی شما که برای دسترسی به دارایی هایتان روی بلاکچین هست را به صورت امن نگهداری میکند. انواع کیف پول ارز دیجیتال به تفکیک دو نوع اصلی “گرم” که به اینترنت متصل می شوند و “سرد” که عمدتا به صورت آفلاین کار میکنند تقسیم می شوند. کیف پول ها به انواع مختلفی از جمله وب، دسکتاپ، سخت افزاری و حتی کاغذی عرضه می شوند.

کیف پول ارز دیجیتال یا والت یک برنامه نرم افزاری است که امکان ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال را خارج از صرافی می‌دهد و به طور کلی می‌توان آن را همانند یک حساب بانکی در نظر گرفت. برخی از صرافی ها کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی به هر کاربر ارائه میدهند که صرافی پینگی هم دقیقا همین قابلیت را دارد. تفاوت والت ارز دیجیتال با حساب بانکی این است که شماره حساب شما عمومی است و مستقیماٌ با هویت شما مرتبط است، اما سابقه تراکنش‌های شما در والت‌های دیجیتال خصوصی است.

شما دارایی‌های دیجیتال خود را در کجا نگه می‌دارید؟ پس از خرید رمز ارز آن‌ها را کجا ذخیره می‌کنید؟ ارز دیجیتال خود را به چه طریقی ارسال می‌کنید؟ این سؤال‌ها از جمله سوال‌هایی است که شاید پس از خرید توکن‌های خود به آن فکر کرده باشید. پینگی در این مقاله مناسب‌ترین و امن‌ترین محل برای ذخیره‌ی رمز ارز‌ها را به شما ارائه می‌دهد. برای ارز‌های دیجیتال نیاز به کیف پول‌ دیجیتال دارید. کیف پول ارز دیجیتال محلی امن برای ذخیره، دریافت و ارسال رمز ارز‌ها است. البته از نظر امنیت کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

کیف پول‌ها می‌­توانند برای ذخیره چندین کوین و توکن به طور هم زمان استفاده شوند. با این حال، بیشتر کیف پول‌ها فقط از تعداد محدودی از ارزهای دیجیتالی پشتیبانی می‌کنند. از کیف پول‌ها برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌شود. کلید خصوصی کدهای هگزادسیمال طولانی هستند که فقط برای شما و کیف پول شما است. آن‌ها باید با یک کلید عمومی مطابقت داشته باشند تا بتوانید پول خود را خرج کنید.

کلید عمومی در کیف پول ارز دیجیتال یک کد رمزنگاری است. کلید عمومی در کنار کلید خصوصی امنیت حساب شما را برای جا به جایی ارزهای دیجیتال تامین می کند. کیف پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند. شما از چه کیف پول‌هایی برای ذخیره‌ی دارایی‌های خود استفاده می‌کنید؟ پینگی در ادامه انواع کیف‌پول‌ ارز یجیتال را برای شما ارائه می‌دهد.

معرفی کامل انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال با توجه به نحوه استفاده به دسته های زیر تقسیم می شوند. در ادامه می آموزید که به کیف پول های آفلاین کیف پول سرد (cool wallet) و به کیف پول های آنلاین کیف پول گرم (Hot wallet) گفته میشود.

انواع کیف پول ارز دیجیتال به تفکیک استفاده

در مقاله‌های بعدی به طور کامل به معرفی کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری می‌پردازیم و در این مقاله اشاره‌ی کوتاهی به آن‌ها می‌کنیم.

کیف پول سخت افزاری اگر کیف پول‌های شما قابل لمس و فیزیکی باشند به آن کیف پول سخت افزاری می‌گویند که به دلیل ذخیره سازی به صورت آفلاین از امنیت بالاتری نسبت به کیف پول نرم افزاری برخوردار هستند. (عموما شبیه فلش مموری هستند و به کامپیوتر شخصی شما با سیم رابط یا مستقیم وصل می شوند.)
کیف پول نرم افزاری اگر محل ذخیره و نگهداری رمز ارز‌های شما آنلاین باشد به آن کیف پول نرم افزاری می‌گویند. ( قابل نصب روی دستگاه موبایل، مرورگر و یا مانند نرم افزار روی کامپیوتر شخصی نصب می شود. )    

انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال نرم افزاری متناسب با سیستم عاملی که بر روی آن نصب می‌شوند به چند دسته تقسیم می‌شوند. انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال نرم افزاری عبارتند از:

  • وب ( برخی قابلیت نصب به صورت اکسنشن روی مرورگر را دارند. )
  • دسکتاپ ( مانند نرم افزار روی سیستم عامل کامپیوتر شخصی نصب می شود. )
  • تلفن همراه ( مانند اپلیکیشن بر اساس سیستم عامل اندروید و IOS روی گوشی موبایل نصب می شود. )

بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

  • کیف پول کاغذی یک ارز دیجیتال همان کلید خصوصی است که روی کاغذ چاپ شده است. کیف پول‌های کاغذی نوعی کیف پول سرد (آفلاین) هستند. دارنده‌ی این کاغذ هم به کلید خصوصی ارز دیجیتال و هم به آدرس آن دسترسی خواهد داشت.

کیف پول پینگی

بسیاری از صرافی های معتبر دنیا مانند بایننس و کوکوین به علت اینکه به صورت مستقیم به بلاکچین های ارز دیجیتال متصل هستند قابلیت ارائه کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی با آدرس ثابت را دارند. صرافی پینگی نیز با توجه به اینکه زیر ساخت مشابه صرافی های بین اللملی دارد برای تمامی ارزهای دیجیتالی که ارائه میکند کیف پول اختصاصی به هر کاربر با آدرس ثابت میدهد. شما میتوانید برای اتصال کیف پول به ماینر هم از آدرس کیف پول های پینگی استفاده کنید. مجهز بودن صرافی به کیف پول اختصاصی این امکان را در اختیار شما میگذارد که پس از خرید ارز دیجیتال خود بدون نگرانی دارایی هایتان را تا زمان دلخواه در ولت صرافی نگهداری کنید.

از آنجایی که در حال حاضر ایران جزو کشورهای تحریم شده است و اکثر صرافی های خارجی به کاربران ایران خدمات نمیدهند نگهداری دارایی در ولت صرافی خارجی توصیه نمی شود. اما با توجه به اینکه پینگی اولین و تنها صرافی ارز دیجیتال در ایران با امکان مراجعه حضوری است با اطمینان خاطر میتوانید از ولت های ارز دیجیتال در پینگی استفاده کنید.

لیست کامل انواع کیف پول ارز دیجیتال

در این لیست اسامی انواع کیف پول ارز دیجیتال را به همراه تعداد ارزی که پشتیبانی میکنند میبینید. این کیف پول ها از لحاظ امنیت و سایر موارد نیز دسته بندی شده اند.

  عملیات مشخصات  
نوع پلتفرم ها خرید و فروش سادگی استفاده ناشناس ماندن امنیت تعداد ارز نام
سخت افزاری hard 16 ios 16 linux 16 windows 16 android 16 ۱۵۷ ترزور
سخت افزاری hard 16 ios 16 linux 16 windows 16 android 16 ۴۰۷ لجر نانو اس
سخت افزاری android 16 appstore 16 hard 16 فقط خرید ۴۶ کوین / ۱۰٫۰۰۰ توکن Ellipal
سخت افزاری hard 16 android 16 appstore 16 ۱۲ CoolWallet
نرم افزاری ios 16 linux 16 windows 16 android 16 ۴۷ Jaxx
نرم افزاری windows 16 android 16 chrome ۴۵۰K متامسک
نرم افزاری android 16 appstore 16 chrome ۴٫۵M تراست ولت
نرم افزاری ios 16 linux 16 windows 16 android 16 ۵۰۰ اتمیک ولت
نرم افزاری appstore 16 android 16 windows 16 wifi 16 ios 16 linux 16 ۲۳۵ اکسودوس
نرم افزاری hard 16 android 16 windows 16 ios 16 linux 16 ۵۰ keep key
نرم افزاری android 16 windows 16  ios 16 linux 16appstore 16  ✔  ✔  ✔ ۱,۷۷۰ کوینومی
نرم افزاری hard 16 windows 16 ios 16 linux 16 ۱۰,۰۰۰ safepal

چرا باید در مورد انتخاب کیف پول ارز دیجیتال نگران باشیم؟

مهمترین عاملی که ممکن است هنگام خواندن این مطلب ذهن شما را تحت تأثیر قرار دهد، چرا باید در مورد دسته بندی کیف پول های کریپتو بدانم؟ یکی از هک های رمزهای عبور اخیر مربوط به هک تقریباً ۸٫۴ میلیارد رمز عبور است. این فاش شدن شامل رمزهای عبور مختلف قدیمی و همچنین بسیاری از رمزهای عبور فعلی برای ایمیل و حساب های بانکی بوده است. بنابراین، با توجه به اینکه کل دارایی ارز دیجیتال به صورت عدد و رقم ذخیره شده روی بلاکچین است و ماهیت فیزیکی ندارد هنگامی که به ارز دیجیتال، نگهداری و سرمایه گذاری در آن فکر می کنید، بسیار مهم است که امنیت و همینطور نوع کیف پولی که انتخاب میکنید برایتان مهم باشد و انواع ولت های ارز دیجیتال و کاربرد آن را نیز بدانید.

ساخت کیف پول ارز دیجیتال چگونه است؟

نصب و ساخت کیف پول ارز دیجیتال به نوع و پلتفرمی که می‌خواهید کیف پول را بر روی آن نصب کنید، بستگی دارد. اگر قصد ذخیره‌ی دارایی‌های خود به صورت آفلاین را دارید از کیف پول سخت افزاری استفاده کنید. برای ساخت کیف پول هر ارز دیجیتال باید به سایت مربوطه آن مراجعه فرمایید. توجه داشته باشید که سایت مورد نظر باید معتبر باشد در غیر اینصورت خطر دسترسی به دارایی‌های شما توسط سایت سازنده وجود دارد.

هنگام نصب کیف پول حتما به قوانین آن و این که از چه توکن‌هایی پشتیبانی می‌کند دقت کنید. نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که حتما از کلیدهای خصوصی (private keys) خود به خوبی محافظت کنید. از عبارت بازیابی و رمز عبور خود بک آپ بگیرید که در صورت گم شدن کیف پول بتوانید آن را بازگردانید. 

تمام آن چیزی که در اختیار دارید private keys ( کلید خصوصی ) و همینطور عبارت بازیابی کیف پول شماست. در حفظ و نگهداری آنها بسیار کوشا باشید. هر شخصی به این عبارات دسترسی داشته باشد یعنی به کل دارایی شما دسترسی دارد.

برای امنیت رمز ارز‌ها چه کاری می‌توان انجام داد؟

سعی کنید در هر کجا که ممکن است از کیف پول سرد استفاده کنید، به خصوص اگر برای روز مبادا در حال ذخیره سازی ارز‌های دیجیتال خود هستید. ذخیره سازی به روش گرم هنگامی ایده آل است که می‌خواهید یک حساب فقط برای بررسی ایجاد کنید که در آن وجوه به راحتی برای معاملات قابل دسترسی هستند. اولین نکته این است که به نرم افزارهای مخرب که می‌تواند امنیت لپ‌تاپ یا تلفن شما را به خطر بیاندازد، اطمینان نکنید.

دوم، اگر از شرکت های ارائه دهنده کیف پول استفاده می کنید، همیشه در صورت دریافت ایمیل‌هایی که ادعا می شود از طرف آنهاست، هوشیار باشید. یک پیام واقعی معمولاً شامل اطلاعاتی است که آنها می‌دانند. در ایمیل های “فیشینگ“، کلاهبرداران غالباً از لوگو ها و زبانی کپی می‌کنند که توسط شرکت‌های رسمی برای جلب احساس امنیت کاذب استفاده می‌شود. با نگاهی دقیق به آدرس آنها می‌توانید سرنخ هایی از قبیل علائم کوچک یا یک دامنه دیگر را کشف کنید.

آیا می‌توانند رمز ورود من را به سرقت ببرند؟

کیف پول‌های شخص ثالث می‌تواند یک روش عالی برای ذخیره ارز دیجیتال باشد، اما باید ابتدا دقت خود را بالا ببرید. از نظر تئوری، یک شرکت که به آن اطمینان کرده اید می‌تواند از کلیدهای خصوصی شما برای سرقت دارایی تان استفاده کند. همچنین مواردی وجود داشته است که کاربران نتوانسته اند وجوه خود را از کیف پول خود خارج کنند و متعاقباً آن ارائه دهندگان ورشکست می‌شوند.

برای محافظت از آنچه که در کیف پول شماست، به دنبال کیف پول هایی باشید که اعتبار بالایی دارند و دارای فن‌آوری فوق العاده هستند. با توجه به اینکه گزینه های زیادی در اطراف وجود دارد، نظر کاربران را بخوانید و در مورد جوانب مثبت و منفی هر ارائه دهنده جستجو کنید. از این طریق، شما تصمیم آگاهانه ای خواهید گرفت.

کیف پول ارز دیجیتال، محلی برای نگهداری رمز ارزها
مانند کیف پول های معمولی در دنیای واقعی که انواع و شکل های مختلفی دارد، کیف پول ارز دیجیتال هم انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع استفاده می توانید کیف پول دلخواه خود را انتخاب کنید. فقط به این نکته توجه کنید که برخی از کیف پول ها از رمز ارزهای خاصی پیشتیبانی میکنند و این تفاوت دیگر ولت ها با یکدیگر هست.

مدت زمان انتقال ارز دیجیتال به کیف پول چقدر است؟ 

سرعت انتقال ارزهای دیجیتال بستگی به میزان تأیید سریع در بلاک چین دارد. این می تواند بین معاملات و همچنین بین ارزهای دیجیتالی متفاوت باشد. استاندارد بیت کوین شش تائید قبل از انتقال است و این روند بسته به میزان فعالیت شبکه می‌تواند حدود یک ساعت طول بکشد. ممکن است سایر ارزهای دیجیتال به تعداد بیشتری تأیید احتیاج داشته باشند، اما این لزوماً به این معنی نیست که معامله کندتر خواهد بود. به عنوان مثال، اگرچه ۲۴ تأیید در اتر لازم است، اما واریز را می توان در عرض چند دقیقه تکمیل کرد.

چرا موجودی کیف پول من بعد از واریز صفر است؟

این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که کوین‌های شما به کیف پول سرد منتقل شده‌اند. برخی از ارائه دهندگان کیف پول، برای حفظ امنیتِ کلیدها و دارایی های شخصی کاربران، وجوهی را از آدرس پرداخت شده وارد کیف پول سرد می‌کنند.

هنگامی که این کاربران می خواهند مبلغی را پرداخت کنند، دارایی‌های آنها از محل کیف پول سرد به آدرس پرداخت دلخواه خود منتقل می‌شوند. نکته‌ای که همیشه باید به آن توجه داشته باشید این است که کسی نباید به آدرس خصوصی کیف پول ارز دیجیتال شما دسترسی داشته باشد؛ زیرا در این صورت می‌تواند تمام دارایی شما را به سرقت ببرد.

خلاصه و نتیجه گیری

کیف پول ارز دیجیتال روشی مطمئن و امن برای ذخیره و کنترل دارایی‌های شماست. همانطور که گفته شد برخی از صرافی ها کیف پول ارز دیحیتال اختصاصی به هر کاربر ارائه میدهند که صرافی پینگی هم دقیقا همین قابلیت را دارد. این بدین معناست که شما برای نگهداری ارز دیجیتال خود حتما نیاز ندارید دارایی هایتان را از صرافی خارج کنیدو به یک کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری یا سخت افزاری انتقال دهید.

درست است که اکثر معامله گران توصیه میکنند دارایی های خود را درون صرافی نگهداری نکنید اما از آن جایی که پینگی اولین و تنها صرافی ارز دیجیتال با امکان مراجعه حضوری در ایران است و شامل بسته شدن حساب کاربری به دلیل تحریم بودن و … نمی شود با خیالی آسوده در صورت تمایل میتوانید دارایی خود را در آن نگهداری کنید. از سوی دیگر در صورتی که دستگاه ماینر دارید با توجه به ثابت بودن آدرس والت ها می توانید از آن استفاده کنید.

در حال حاضر بهترین کیف پول های ارز دیجیتال به ترتیب تراست ولت، متامسک و اتمیک هستند و اگر تمایل به استفاده از کیف پول سخت افزاری دارید لجر بهترین انتخاب است.

میانگین امتیازات ۵ / ۵٫ تعداد رای: ۱

2 دیدگاه

    1. ممنون از دیدگاهت علیرضا جان
      امیدواریم همه ی مطالب برات مفید باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *