آموزش اتریوم

اتریوم کلاسیک چیست؟ و تفاوت هایش با اتریوم

خرید و فروش ارزدیجیتال
۳٫۱
(۳۳)

مبارزه بین اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC) مبارزه‌ای اخلاقی و ایدئولوژیک است. اگر در جریان ارزهای دیجیتال بوده باشید، حتما در این باره نظری خواهید داشت. قبل از اینکه شروع به توضیح تفاوت اساسی بین این دو و نتیجه گیری کنیم، شناخت کمی از تاریخچه برای ما حائز اهمیت است. برای رسیدن به این مرحله، باید اتفاقات زیادی افتاده باشد. بنابراین، بیایید ساعت ها را به عقب برگردانیم و برخی از مهمترین نقاط تاریخ ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم.

 

اتریوم در برابر اتریوم کلاسیک

چگونگی شکل گیری DAO

کل اکوسیستم بر اساس قراردادهای هوشمند کار می‌کند.  به بیان ساده، قراردادهای هوشمند قراردادهایی خودکار و قابل اجرا هستند که خود مفاد قرارداد را اجرا و تسهیل می‌کنند.

DAO یا سازمان مستقل غیرمتمرکز یک اسمارت کانترکت پیچیده بود که قرار بود برای همیشه انقلابی در اتریوم ایجاد کند. در اصل قرار بود یک مرکز سرمایه گذاری ریسک پذیر غیرمتمرکز باشد که از نظر مالی تمام DAPPSهایی که در اکوسیستم قرار بود ساخته شود را تامین کند.

روش کار آن بسیار ساده بود. اگر می‌خواستید در زمینه‌ی DAPPS بودجه‌ی شما تأمین شود، باید ” توکن‌های DAO ” را با مقدار مشخصی ارز اتر می‌خریدید. توکن‌های DAO شاخص هایی بودند که نشان می‌دادند شما اکنون رسماً بخشی از سیستم DAO هستید.

پس، DAPPS ها چگونه قرار بود تایید و ساخته شوند؟ خوب، اولا آنها باید توسط متصدیان که اساساً دارای چهره‌ای شناخته شده در جهان اتریوم هستند، تایید شوند.  پس از گرفتن مهر تأیید، توسط دارندگان توکن‌های DAO به رای گذاشته می‌شوند. اگر پیشنهاد داده شده ۲۰٪ رای مثبت به خود اختصاص دهد، در این صورت بودجه‌ی لازم برای شروع را دریافت می‌کنند.

پتانسیل DAO و انعطاف پذیری، کنترل و شفافیت کاملی که ارائه می‌داد بی سابقه بود. مردم برای گرفتن سهم خود از این فرصت شتافتند. طی ۲۸ روز بعد از زمان شکل گیری آن، بیش از ۱۵۰ میلیون دلار اتر در یک فروش جمعی بدست آورد. DAO در آن زمان، ۱۴٪ از کل توکن‌های اتر صادر شده تا آن روز را داشته است.

شاید تعجب کرده باشید که همه چیز چقدر خوب است اما چگونه شخص از DAO خارج می‌شود؟ اگر برخی از DAPP ها مورد تأیید قرار گیرند که شما علاقه زیادی به آنها ندارید، چگونه می توانید از DAO انصراف دهید؟ برای فعال کردن این امر، یک درب خروجی به نام “عملکرد تقسیم” ایجاد شد.  با استفاده از این عملکرد، می‌توانید اتری را که سرمایه گذاری کرده بودید، بازگردانید، و در صورت تمایل، حتی می‌توانید “Child DAO” خود را ایجاد کنید. در واقع، شما می‌توانید با همراهی چند دارنده توکن DAO جدا شده و Child DAO خود را ایجاد کنید و شروع به پذیرش پیشنهادات کنید.

در قرارداد یک شرط وجود داشت: با این حال پس از جدا شدن از DAO، قبل از اینکه بتوانید اتر خود را خرج کنید، باید آن را به مدت ۲۸ روز نگه دارید.  بنابراین همه چیز خوب و سریع به نظر می‌رسید … به جز این مشکل کوچک که وجود داشت.  بسیاری از مردم این مشکل کوچک احتمالی را دیده و به آن اشاره كردند.  سازندگان DAO  اطمینان دادند که این مسئله مشکل بزرگی ایجاد نخواهد کرد.  از قضا، این مشکل بزرگی بود و حتی باعث  ایجاد طوفانی شد که این پروتکل را به اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC) تقسیم کرد.

حمله به DAO

در ۱۷ ام ژوئن ۲۰۱۶، فردی از این مشکل کوچک در DAO بهره برد و یک سوم از بودجه‌ی DAO را که حدودا معادل ۵۰ میلیون دلار است، از بین برد. درک کردن روزنه ای که هکر(ها) کشف کرد بسیار ساده بود.

حمله به DAO

اگر کسی بخواهد از DAO خارج شود، می‌تواند با ارسال درخواستی این کار را انجام دهد.  سپس عملکرد تقسیم دو مرحله زیر را طی می‌کند:

  • اترهای کاربر را در ازای توکن‌های DAO برمی‌گرداند.
  • تراکنش را در سیستم ثبت و موجودی توکن داخلی را به روز می‌کند.

آنچه هکر انجام داد این بود که آنها یک عملکرد بازگشتی در درخواست ایجاد کردند، بنابراین عملکرد تقسیم به این ترتیب کار کرده است:

  • توکن‌های DAO را از کاربر گرفته و اتر درخواستی را به آنها داده است.
  • قبل از اینکه آنها بتوانند تراکنش را ثبت کنند، عملکرد بازگشتی باعث شد که کد دوباره برگردد و حتی اتر بیشتری را برای همان توکن‌های DAO جابجا کند.

این روند تا زمانی که ۵۰ میلیون دلار اتر خارج و در Child DAO ذخیره شد، ادامه یافت و همانطور که انتظار دارید، پاندمی‌ای برای جامعه‌ی اتریوم ایجاد شد.

توجه:  قبل از ادامه‌ی مقاله اجازه دهید یک تمایز را روشن کنیم.  هک به دلیل وجود مشکلی در DAO و نه در خود اتریوم رخ داده است. اتریوم در پس زمینه اجرا می‌شود، در حالی که DAO روی آن اجرا می‌شود. (اتریوم پلتفرمی است که DAO روی آن اجرا می‌شود.)

همانطور که Gavin Wood، بنیانگذار اتریوم بیان کرد، سرزنش اتریوم برای هک شدن DAO مانند این است که هر بار که یک وب سایت خراب شود، بگویید “اینترنت خراب است”.

پیامدهای حمله به DAO

اکنون، در حالی که اتریوم را  به هیچ وجه نمی‌توان مقصر آنچه در DAO اتفاق افتاده است، دانست اما این واقعه باورهایی را که مردم به طور کلی راجع به ارزهای دیجیتال داشتند، از بین برد.  قیمت اتر از ۲۰ دلار به ۱۳ دلار سقوط کرد، و مردم صراحتا این موضوع را می‌ستاییدند.

با وجود اینکه هکر مقدار اتری به ارزش ۵۰ میلیون دلار برداشت، اما این مقدار هنوز در child DAO قرار داشت و او نمی‌توانست به آنها دسترسی پیدا کند زیرا در قرارداد هوشمند DAO صراحتا گفته شده است که هر ETHهای  سرمایه گذاری شده در DAO پس از خارج شدن به مدت ۲۸ روز در دسترس نخواهند بود. با توجه به این موضوع، مجموعه و تیم اتریوم تصمیم گرفتند اقدامی انجام دهند و سه راه حل بالقوه بیان شد:

  • هیچ کس هیچ کاری انجام ندهد.
  • Soft Fork
  • Hard Fork

هیچ کس هیچ کاری انجام ندهد

برخی معتقد بودند که ایجاد هرگونه تغییری خلاف ماهیت و فلسفه‌ی اصلی خود بلاک چین‌های دیجیتال خواهد بود.  به هر حال، قرار بر این است که تغییرناپذیر باشند و “کد، قانون است”.

با این حال بسیاری از این اتفاق راضی نبودند، بنابراین اکثریت به راه حل Soft Fork رأی دادند.

سافت فورک چیست؟

هر زمان که قرار است یک بلاک چین به روز شود، دو روش برای انجام آن وجود دارد: Soft Fork یا Hard Fork.
سافت فورک را به عنوان یک بروزرسانی در نرم افزار در نظر بگیرید که با نسخه‌ی قبلی سازگار است. این به چه معناست؟ فرض کنید دارید MS Excel 2005 را روی لپ تاپ خود اجرا می‌کنید و می‌خواهید یک صفحه ساخته شده در MS Excel 2015 را  باز کنید، شما همچنان می‌توانید آن را باز کنید زیرا MS Excel 2015 با نسخه قبلی سازگار است.

ویتالیک بوترین
عکس ایجاد شده توسط Vitalik Buterin

اما باید گفت که یک تفاوت نیز وجود دارد. تمام بروزرسانی‌های موجود در نسخه‌ی جدیدتر، بطور کامل در نسخه‌ی قدیمی برای شما قابل مشاهده نیست. دوباره به مثال MS Excel خود برگردیم، فرض کنید یک ویژگی وجود دارد که اجازه می‌دهد در یک صفحه در نسخه ۲۰۱۵، GIFهایی قرار دهید، شما آن GIFها را در نسخه‌ی ۲۰۰۵ نمی‌بینید. در واقع، شما تمام متن را خواهید دید اما GIFها را نخواهید دید.

این اساساً کاری است که اتریوم  قصد داشت با بلاک چین خود انجام دهد، یک سافت فورک که در آن شما انتخاب می‌کنید که می‌خواهید آن را به روز کنید یا نه، اما همه‌ی کاربران بدون توجه به بروزرسانی کردن یا نکردنشان، همچنان می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.  ایده‌ی پشت این راه حل این بود که اتر دزدیده شده توسط هکر با نادیده گرفتن و تفکیک همه‌ی بلوک‌هایی که حاوی تراکنشی است که به هکر کمک می‌کند تا حول اتر دزدیده شده‌ی خود حرکت کند، قفل شود.

به نظر می‌رسید این یک طرح عالی باشد و اکثریت جامعه‌ی  اتریوم با آن موافق بودند، اما مشکلی ظاهر شد، مشکلی که کل مجموعه را به یک مخمصه‌ی دیگر کشاند.  اجرای یک سافت فورک از طریق ” انکار سرویس ” (DoS: Denial Of Service)  منجر به یک مسیر برای حمله می‌شود.

درک سافت فورک DoS

 هر نوع فعالیت ماینینگ بوسیله‌ی “Gas” یا گَس (سوخت اتریوم) در اکوسیستم اتریوم  پاداش می‌گیرد. این راه اولیه‌ی محافظت از ماینرهای ارزها در برابر حملات DoS است.  فرض کنید شخصی تصمیم دارد با پر کردن شبکه با تراکنش‌هایی که به محاسبات دشوار نیاز دارند، به آن حمله کند.  ماینرها می‌توانند بنشینند و این محاسبات را انجام دهند و حتی اگر نتوانند آنها را با موفقیت کامل کنند، امتیاز گَس دریافت می‌کنند که معادل تعداد محاسباتی است که انجام داده‌اند.  بنابراین هرچه محاسبات وقت گیرتر و دشوارتر باشند، گَس بیشتری دریافت می‌کنند و در عین حال حمله کننده مجبور به صرف هزینه‌های زیادی برای انجام این حملات می‌شود.

اما آنچه اتفاق می‌افتد این است که لحظه‌ای که این سافت فورک اجرا می‌شود، مهاجم می‌تواند در این سیستم نفوذ کند. به این صورت که مهاجم می‌تواند شبکه را با تراکنش‌هایی که با DAO ارتباط برقرار می‌کند پر کرده و ماینرها را مجبور کند به انجام محاسبات پیچیده‌ی بی پایانی که برای مهاجم هزینه‌ا‌ی بسیار ناچیز برای گس یا بدون هیچ هزینه‌ای تمام می‌شود. در واقع، مهاجم حتی می‌تواند با تعیین قیمت بالایی برای گس، ماینرها را فریب دهد تا یک محاسبه‌ی مخرب را انجام دهند.

این به این معنی بود که مانعی برای ایجاد سافت فورک نبود. یعنی فقط یک راه برای حل مشکل جامعه اتریوم وجود داشت و آن “هارد فورک” بود.

هارد فورک چیست؟

تفاوت اصلی بین سافت فورک و هارد فورک این است که هارد فورک با نسخه‌ی قبلی سازگار نیست و پس از استفاده از آن، دیگر هیچ بازگشتی وجود ندارد. در واقع،  اگر به نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی بلاک چین ملحق نشوید، دیگر به هیچ یک از به روزرسانی‌های جدید یا تعامل با کاربران سیستم جدید دسترسی نخواهید داشت.

اتریوم در برابر اتریوم کلاسیک
اتریوم در برابر اتریوم کلاسیک

روشی که قرار است هارد فورک در اتریوم کار کند به این صورت می‌باشد که شاخه‌ای است که از بلاک چین اصلی در یک نقطه‌ی خاص جدا می شود (در این مورد درست قبل از حمله DAO).  تا آن نقطه (بلوک ۱،۹۲۰،۰۰۰) بلاک چین قدیمی و بلاک چین جدید یکسانند، اما بلافاصله بعد از فورک، بلاک چین‌ها دو مجموعه‌ی کاملا متفاوت می‌شوند.  بلاک چین جدید به طور خلاصه “Ethereum” یا “ETH” نامگذاری شد.

این هارد فورک عمدتا برای بازپرداخت تمام پولی است که توسط DAO از همه گرفته شده است. این کار از طریق یک قرارداد هوشمند بازپرداخت که تنها وظیفه‌ی “برداشت” را دارد، انجام می‌شود. بنابراین به ازای هر ۱۰۰ DAO، یک اتریوم به دارندگان توکن DAO تعلق می‌گیرد. این پیشنهاد جنجال بزرگی در مجموعه ایجاد کرد و اختلافاتی ایجاد شد.  افرادی که “Anti-Hard Fork” (مخالف هارد فورک)  بودند از تغییر به بلاک چین جدید خودداری کرده و تصمیم گرفتند در بلاک چین قدیمی باقی بمانند و نام آن را “Ethereum Classic” یا “ETC” گذاشتند.

و این جایی است که ما به نبردی می‌رسیم که در جامعه اتریوم مورد بحث است، نبرد بین ETC و ETH.  این کشمکش از این نظر که نبردی اخلاقی و ایدئولوژیک است، بسیار جذاب است. این همان لحظه‌ای است که Gavin Wood، بنیان گذار اتریوم، آن را “مهمترین لحظه‌ی محض در تاریخ ارزهای دیجیتال از زمان تولد بیت کوین” نامیده است. پس بیایید جزئیات هر دو را دقیق بررسی کنیم.

افرادی که مخالف فورک بودند تصمیم گرفتند به بلاک چین اصلی که آن را ” اتریوم کلاسیک ” می‌نامند پایبند بمانند. بنابراین، چرا وقتی همه‌ی افراد شاخص  اتریوم، از جمله بنیانگذاران آن ویتالیک بوترین و گوین وود، به بلاک چین جدید منتقل شدند، مردم همچنان به بلاک چین قدیمی پایبند بودند؟ خوب، پاسخ بیشتر پاسخی فلسفی است. وقتی اتریوم  و ارز دیجیتال بطور کلی معرفی شدند، قرار بود موضعی در برابر فساد مالی باشند. دلیل تغییر ناپذیری بلاک چین هم این بود که آنها می خواستند سیستم در برابر تغییرات نظر انسان مقاوم باشد.

اتریوم کلاسیک چیست؟ 

به همین دلیل، برای بسیاری از هواداران اتریوم کلاسیک، هارد فورک یک راه فرار راحت از مشکل است، اگر با انجام یک هک کل بلاک چین تغییر کند یعنی در وهله اول هدف اتریوم را کاملاً شکست داده است. از این طریق ثابت می‌شود که بلاک چین می‌تواند تحت تأثیر تغییرات ناگهانی انسان قرار گیرد.  و این امر مورد توجه بسیاری از “آرمان گرایان رمزنگاری” قرار گرفته است. برخی از افراد شاخص بسیار بزرگ مانند Barry Silbert، مدیر عامل Grayscale، از ETC حمایت می‌کنند.

اکنون همه چیز خوب به نظر می‌رسد، اما برخی از مشکلات اتریوم کلاسیک را نمی‌توان به راحتی نادیده گرفت.

مشکلات اتریوم کلاسیک 

مشکل اصلی اتریوم کلاسیک عدم سازگاری با نسخه‌ی دیگر یعنی اتریوم است. تمام افراد مهم جامعه اتریوم از بلاک چین اصلی اتریوم  نقل مکان کرده‌اند، این بدان معناست که هر کس که عضو ETC باشد نمی‌تواند به هیچ یک از به روزرسانی‌های انجام شده توسط ETH دسترسی داشته باشد.  مثال کاملی از این مورد، تغییر ETH از (Proof Of Work (PoW به Proof of Stake (PoS( است. اتریوم کلاسیک قادر به اجرای آن نخواهد بود چرا که نرم افزار آنها اجازه‌ی استفاده از به روزرسانی را نمی‌دهد.

اما این پایان کار نیست؛ مشکلات ناهنجارتری با اتریوم کلاسیک وجود دارد که برخی از آنها قابلیت توطئه دارد. بسیاری ETC را حمله‌ای علیه خود اتریوم می‌دانند. معنی آن چیست؟ بعد از فورک هنگامی که مجموعه شکافته و آسیب پذیر شد، بسیاری می گویند که گروه ضد اتریوم فقط برای ایجاد اختلال در مجموعه  آشکارا از اتریوم کلاسیک پشتیبانی می‌کند. حتی بیشتر، وبلاگ نویسان برجسته‌ای مانند David Seaman گزارش داده‌اند که “کلاسیک یک بلاک چین یتیم ناامن است و به گونه‌ای است که اگر اتریوم  یک شرکت بازرگانی عمومی باشد (که ممکن است در نهایت بشود)، غیرقانونی است. “

اتریوم معروف به ETH

ETH همان اتریوم است. مهم نیست مخالفان چه می‌گویند. اشخاص شاخص اصلی همه بخشی از این سیستم هستند و همچنین اتریوم انقلابی‌ترین تغییرات را تجربه کرده است (مانند تغییر ذکر شده از POW به POS ). ETH تنها به یک دلیل شکل گرفت: برای بازگرداندن وجوه سرقت شده توسط هکر DAO به صاحبان قانونی.

اتریوم در واقع خیلی مهمتر از آنچه به نظر می‌رسد، می‌باشد.  آن یک پیروزی برای مجموعه را نشان می‌هد. آنها پس از مواجهه با بدترین هک تاریخ ارزهای دیجیتال دور هم جمع شدند، هم فکری کرده و چیزی را ساختند که قویتر از مدل پیشین خود است. اما همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، یک مشکل در اتر وجود دارد و از نظر طرفداران اتریوم کلاسیک، این یک مشکل ایدئولوژیک است.

مشکلات اتریوم چه مواردی است ؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، شکل گیری اتریوم مغایر با ایده‌ی تغییرناپذیری بلاک چین و فلسفه‌ی “کد، قانون است.” می‌باشد. از نظر افراد مخالف ETH، هارد فورک از طریق اتریوم تنها جا زدن بود و آنها باید بلاک چین اصلی را همانطور که بود قبول می‌کردند.

مسئله‌ی دیگری که مطرح شد این بود که چطور می‌توان مطمئن شد که در آینده دیگر قرار نیست هارد فورک جدیدی تحت تاثیر تغییرات انسان ساخته شود؟ اگر چندین فورک ساخته شود که هر یک نسخه‌ی متفاوتی از اتریوم  را ارائه کند، چه می‌شود؟ اگر صدها نسخه‌ی مختلف از اتریوم بطور همزمان وجود داشته باشد چه می‌شود؟ آیا این امر به طور قابل توجهی ارزش اتریوم و ارز دیجیتال را کاهش نخواهد داد؟ (حتی اگر رأی اکثریت جامعه‌ی اتریوم برای انجام چنین تغییرات بزرگی الزامی باشد.)

اتریوم کلاسیک چه استفاده ای دارد؟

تفاوت زیادی بین اتریوم کلاسیک و اتریوم وجود ندارد. هر دو پلتفرم قراردادهای هوشمند هستند که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را ایجاد کنند.

آیا اتریوم کلاسیک ارزش خرید دارد؟

مانند تمام مطالب دیگر در سایت ما، محتوای این متن نیز فقط برای اهداف آموزشی است.  هدف ما مشاوره‌ی سرمایه گذاری نیست. اگر می خواهید اتریوم کلاسیک یا ارزهای دیجیتال دیگری بخرید، لطفاً خودتان تحقیقات مربوطه را انجام دهید.

بیایید جوانب مثبت و منفی اتریوم کلاسیک و اتریوم را ذکر کنیم

 

مزایا و معایب اتریوم کلاسیک (ETC) و اتریوم (ETH)

مزایا

  • ارز دیجیتال اصلی اتریوم
  • با فلسفه تغییرناپذیری بلاک چین هماهنگ است.
  • اخیراً مورد حمایت چندین فرد مهم قرار گرفته است.

معایب

  • به تمام به روزرسانی‌های جدید ساخته شده در بلاک چین ETH دسترسی ندارد (به عنوان مثال، تغییر POW به POS)
  • تمام ویژگی های مهم اتریوم به اتریوم کلاسیک منتقل شده‌اند.

اتریوم

مزایا

  • با سرعت در حال رشد است.
  • اکثر اشخاص مهم و اصلی که اتریوم  را ایجاد کرده اند، در خود دارد.
  • هک DAO را برعکس کرده و پولهای مسروقه را به صاحبان قانونی آن (دارندگان توکن DAO) پس داده است.
  • به طور مداوم با آخرین تغییرات به روز می‌شود.
  • نرخ هش بالاتری نسبت به ETC دارد.
  • یک مثال قدرتمند است از توانایی جامعه‌ی اتریوم در هنگام گرد هم آمدن برای حل یک مشکل.
  • ETH توسط یک گروه قدرتمند متشکل از بیش از ۲۰۰ شرکت به نام Enterprise Ethereum Alliance (EEA)  پشتیبانی می‌شود که هدف آنها استفاده از فناوری بلاک چین برای اجرای قراردادهای هوشمند در ۵۰۰ شرکت Fortune استکه  اعضای آن شامل مایکروسافت، JP Morgan، تویوتا، ING و غیره می‌باشند.

معایب

  • مغایر با سیاست تغییرناپذیری است.

چرا باید از اتریوم پشتیبانی کنید؟

با بررسی دقیق تفاوت‌های اتریوم کلاسیک و اتریوم و نگاهی گذرا به تاریخچه‌ی خود اتریوم، به کدام سمت متمایل هستید؟ اگر می‌خواهید بخشی از تاریخ باشید و از انجمن اتریوم حمایت کنید، واضح است که باید طرفدار اتریوم باشید. در مباحثات افراد ضد اتریوم خلل بزرگی وجود دارد، بیایید آنها را بررسی کنیم.

گرچه درست است که هارد فورک بر خلاف تغییر ناپذیری پیش رفت، اما باید شرایط پیرامون تغییر را در نظر گرفت. حمله به DAO یک سوم از منابع اتر DAO را به سرقت داد که به نوبه‌ی خود ۱۴٪ از اتر جهان را در اختیار داشت.  پس از چنین حمله ای باید کاری انجام می‌شد تا اطمینان حاصل شود که عدالت اجرا شده است و این دقیقاً همان چیزی بود که فورک DAO به آن دست یافت. نه تنها مقدار اتر گرفته شده توسط هکر را بسیار کم کرد، بلکه به هر دارنده‌ی توکن DAO بازپرداخت.

به سادگی ثابت می‌شود که این تردید به یک دلیل عمده بی اساس است:
جامعه‌ی اتریوم غیرمتمرکز و دموکراتیک است. شما نمی‌توانید چنین تصمیمات اساسی بگیرید، مگر اینکه اکثریت مجموعه با آن موافق باشند.

نتیجه گیری

اتریوم یک نجات دیدنی و جذاب از یک فاجعه‌ی مطلق داشته است و به نظر می‌رسد که تمام انتظارات مردم در شروع کار را برآورده خواهد کرد. بیش از هر چیز، قدرت واقعی ETH در طرح کامل آن نهفته است.  آن فقط یک ارز نیست. بلکه پلتفرمی است که مردم می‌توانند روی آن پروژه‌هایی بسازند که آینده را مدیریت کند. اگر آینده مبتنی بر غیرمتمرکز بودن باشد، اتریوم در راس و مرکز آن قرار دارد.

حال، این سؤال ایجاد می‌شود که: این برای اتریوم و اتریوم کلاسیک به چه معناست؟ ETH تمام توسعه دهندگان اصلی را در کنار خود دارد و همواره قوی‌تر خواهد شد. اکنون با حمایت EEA، قطعا بهتر خواهد شد.

ارزش هر ارز ناشی از اعتمادی است که مردم به آن دارند و به دلیل همه‌ی این عوامل، اعتماد به اتریوم فقط در حال رشد است. بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که اتریوم اولین ارز دیجیتال از زمان بیت کوین است که سد ۱۰ هزار دلار را خواهد شکست. متأسفانه برای اتریوم کلاسیک نمی‌توان همین حرف را زد.  در نظر مردم، اتریوم کلاسیک همیشه عضو شکست خورده‌ی خانواده‌ی اتریوم است. در حال حاضر، ارزش ETH  تقریباً ۱۵ برابر اتریوم کلاسیک است و واقعاً بهتر از این نخواهد شد.

بعلاوه، این که ETC همراه با کلاهبرداران بسیار شناخته می‌شود، تنها اعتماد مردم را به آن کاهش می‌دهد که خود باعث کاهش ارزش آن می‌شود. آیا داریم می‌گوییم قرار است کاملاً از بازار ناپدید شود؟ نه. آیا می گوییم پتانسیل رشد زیادی ندارد؟ شاید. نکته جالب در مورد فضای بلاک چین همین است. همانطور که Milton Fridman گفته “انتخاب آزاد”.

اتریوم کلاسیک تصمیم گرفت بلاک چین اصلی اتریوم را حفظ کند و به جلو حرکت کند، این زیبایی ساختار بلاک چین و سرمایه داری آزاد است.  آینده برای اتریوم روشن است و همچنان رو به رشدخواهد بود. این سند زنده‌ای از قدرت  توانایی جامعه‌ی اتریوم است. آنها با یک بحران جدی روبرو شدند، گرد هم آمدند و به یک راه حل بسیار زیبا رسیدند.

میانگین امتیازات ۳٫۱ / ۵٫ تعداد رای: ۳۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *