آموزش سرمایه گذاری

بهترین دارایی که می‌توانید به عنوان پول داشته باشید چیست؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

از نمک و برنج گرفته تا اسکناس های کاغذی و طلا، پول در دوره های مختلف شکل های مختلفی پیدا کرده است. قرن بیست و یکم شاهد اشکال جدیدی از پول بوده و در نتیجه، بسیاری از افراد منتقد اکنون از خود می‌پرسند “پول چیست و چه ارزشی دارد؟” اگر شخصی اشکال پول را در طول تاریخ را در کنار هم قرار دهد، مشخص می‌شود که “کارایی” یک واحد پول را می‌توان با چهار ویژگی اصلی اندازه گیری کرد و بهترین شکل پول باید:

  • مورد حمایت با ارزش قرار گرفته باشد.
  • در ازای دریافت انواع کالاها و خدمات با رضایت دیگران پذیرفته می‌شود.(اثر شبکه)
  • برای انجام معاملات روزمره قابل استفاده است.
  • مقیاس پذیر به روشی تقریباً نامحدود برای تأمین نیازهای یک اقتصاد رو به گسترش.

برای بررسی نحوه استفاده از پول ها، بیایید چند شکل مختلف پول را در نظر بگیریم و ببینیم که چگونه هر یک از ویژگی های مورد نظر ما در آن ها اندازه گیری می‌شود.

  • ارز فیات
  • طلا
  • بیت کوین
  • استیبل کوین

فیات

اسکناس”کاغذی” معروف. فیات رایج ترین شکل پول است و که حمایت ارزشمندی مثل دولت را دارد. سیستم قوانین عادلانه یا تهدید به خشونت، هردو می‌توانند ارز ملی را “القا” کنند و از آن حمایت کند، که معمولا در سراسر کشور برای مبادله پذیرفته می‌شود. توجه داشته باشید که قدرت پشتوانه ی دولت نیز می‌تواند کاهش یابد و در برخی از شرایط، پولی که ناخواسته توسط دولت صادر شده حتی در آن کشور غیرقابل قبول می‌شود (دلار زیمبابوه).

به طور کلی، گرچه شما می‌توانید از ارز فیات برای همه معاملات روزمره مانند خرید، سرمایه گذاری، تجارت سوداگرانه و غیره استفاده کنید؛ این کشور می‌تواند ارز خود را به صورت تقریبا نامحدود ضرب کند، در حالی که ارز می‌تواند تحت فشارهای خاصی مانند تورم قرار گیرد، اما هیچ محدودیت واقعی برای آن وجود ندارد. این یک شمشیر دو لبه است، زیرا این امر آن را در برابر دستکاری آسیب پذیر می‌کند.

زیرمجموعه فیات – بانک ها

زیر چتر فیات، یک زیر مجموعه جالب وجود دارد که نمی‌توانید از پرداختن به آن صرف نظر کنید، این زیرمجموعه بانک ها هستند. بیشتر پول در گردش امروز توسط دولت صادر نمی‌شود، بلکه بیشتر توسط بانک ها ایجاد می‌شود. من قصد ندارم این جا به جزئیات ذخیره های جزئی بپردازم، اما اساساً آن ها هنگام صدور وام پول در می‌آورند. بانک به سادگی مسئولیت برخی از وثیقه های ارزشمند را بر عهده می‌گیرد و سپس در سیستم خود یک دفتر ثبت می‌کند که شخص وام گیرنده ادعای مبلغ مشخصی را دارد.

پول جادویی؟ چگونه کار می‌کند؟ بیایید چهار “ویژگی” پول خوب را روی پول خود اعمال کنیم. ما قبلاً فهمیدیم که مکانیزم ضرب برای مقیاس یک جمعیت و اقتصاد همیشه در حال رشد مناسب است، اما آیا نهاد ارزشمندی از آن پشتیبانی می‌کند؟ بله بررسی کنید. بانک ها بخشی از یک شبکه بانکی به هم پیوسته هستند و بانک ها از طرف دولت به رسمیت شناخته می‌شوند و آن ها ورود دفتر بانکی را به عنوان ادعای معتبر قبول می‌کنند. معنی این امر این است که شما می‌توانید مطالبه ی خود را به صورت اسکناس از بانک پس بگیرید یا آن مانده را با استفاده از همان شبکه به شخص دیگری انتقال دهید. این بانک در واقع به عنوان گره ای در میان شبکه ای از گره ها عمل می‌کند که حق ضرب پول را دارد، به شرط آنکه معیارهای مشخصی را برآورده کند.

طلا

طلا دو معیار اول را دارد. پشتوانه ای ارزشمند دارد و اکثر افراد در مقابل ارائه ی موارد ارزشمند خود حاضر به پذیرش آن هستند.

با این وجود، طلا در دو معیار بعدی شکست می‌خورد، زیرا دیگر برای معاملات روزمره استفاده نمی‌شود. دلیل اینکه طلا این نقش را از دست داد این بود که نمی‌توانست به صورت پویا با نیازهای اقتصاد در حال توسعه سازگار شود. یکی از مهمترین دلایلی که رکودها مدت ها به طول انجامید این بود که تقاضا از بین رفت و اقتصاد به اصطلاح به صورت “بن بست مکزیکی” درآمد، جایی که همه منتظر بودند شخص دیگری ابتکار عمل را بدست آورد.

فقط وقتی استاندارد طلا به طور قطعی سقوط کرد، این امکان برای دولت ها فراهم شد که وارد عمل شوند و تقاضای پشتیبانی را ایجاد کنند و وضعیت های خرابی بازار را برطرف کنند.

بیت کوین

پادشاه ارزهای دیجیتال که طرفداران بیت کوین، آن را اغلب “طلای دیجیتال” می‌نامند و این بر اساس برخی معیارها درست است اما برخی دیگر نه. یک تفاوت عمده بین بیت کوین و طلا این است که حداقل طلا به عنوان پول برای دوره طولانی تاریخ استفاده می‌شد. اکنون، با گذشت بیش از یک دهه از آغاز فعالیت، بیت کوین هنوز به روشی مناسب برای انجام معاملات روزمره تبدیل نشده است. بیت کوین همچنین از همان نقصی برخوردار است که طلا نمی‌تواند به صورت پویا برای تأمین نیازهای یک اقتصاد در حال رشد تنظیم شود و در نتیجه موجب تورم می‌شود.

استیبل کوین

استیبل کوین ها تقریبا به هرچیزی معنا می‌دهد. آن ها معمولاً به دلار آمریکا متصل می‌شوند، که ارزشمند است. استیبل کوین موفق شده است که به عنوان وسیله ای برای مبادله توسط دیگران پذیرفته شود و افراد مایلند در ازای دریافت کالاها و خدمات دیگر آن ها را بپذیرند. با این حال، انواع مختلفی وجود دارد که هرکدام ویژگی های ظریف خود را دارند. بیایید برخی از شناخته شده ترین استیبل کوین ها مانند USDC ،USDT ،DAI و sUSD را بررسی کنیم.

USDC کاملاً تحت حضانت است و توسط دلار واقعی ۱: ۱ پشتیبانی می‌شود. از سوی دیگر، USDT یا تتر ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم شبیه فیات باشد و در واقع با “باور شدن” پشتیبانی شود، زیرا هنوز هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای آن ها در این زمینه توسط تتر ارائه نشده است. باور کنید یا نه، این بزرگترین استیبل کوین است. DAI با الگوریتم و طیف وسیعی از وثیقه ها و عمدتا توسط اتریوم پشتیبانی می‌شود. sUSD توسط SNX پشتیبانی می‌شود و سازوکاری متفاوت با DAI برای دستیابی به نسب درآمد به نرخ رشد خود دارد. بنابراین، چگونه این استیبل کوین ها با گزینه های سنتی تر پول مقایسه می‌شوند؟

زیرمجموعه های استیبل کوین: USDC ،USDT ،sUSD و DAI

هر چهار مورد از دو پارامتر اول برخوردار هستند. با این حال، برخی از نقایص بالقوه ی آسیب زننده نیز وجود دارد که به ویژه در مورد USDC و USDT برجسته است.

  • بعید است USDC فراتر از یک زیر مجموعه باشد، زیرا برای وثیقه به پول نقد واقعی نیاز دارد.
  • USDT “پول جادویی” است که مبتنی توهم جمعی است.

طرفداران ممکن است مایل باشند برخی از این موارد را نادیده بگیرند و استدلال کنند که فیات نیز مبتنی بر توهم جمعی است. با این حال، فیات با اجرای قانون از طریق تهدید به آسیب یا زندان حمایت می‌شود. USDT از این پشتیبانی سیستمی بهره مند نمی‌شود، اغلب با گمنامی همراه است و یک روز احتمالاً با روز حساب روبرو می‌شود. برعکس، sUSD و DAI توسط فیات و نه “جادو” و نه دولت پشتیبانی می‌شوند و شاید از نظر فن‌آوری نسبت به USDC و USDT منحصر به فرد باشند.

sUSD سینتتیکس دارای مکانیزم خود مهر و موم کننده خام اما موثر است. توکن بومی SNX به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از استیک، sUSD دریافت می‌کنید. آن ها در جایی که یک پلتفرم تجاری برای پذیرش sUSD ایجاد کرده اند، دارای اثرات شبکه ای هستند و همچنین کسانی را که نقدینگی را برای sUSD در Uniswap تأمین می‌کنند، تشویق می‌کنند.

می‌توان گفت که sUSD از نظر اولین معیارها متزلزل است. درست استکه توسط SNX پشتیبانی می‌شود، اما ممکن است در طولانی مدت قابل استفاده باشد یا نباشد. در حال حاضر، ارزش SNX به تصویب موفقیت آمیز پلتفرم تجاری آن مرتبط است، بنابراین حداقل در حال حاضر، می‌توان گفت که sUSD توسط قسمت ارزشمندی پشتیبانی می‌شود.

توانایی آن در تحقق معیارهای دوم در حال گسترش است و با ایجاد انگیزه برای کسانی که sUSD را خارج از سیستم می‌دانند، به این مهم دست می‌یابد. جالب است بدانید که به دلار متصل است و می‌تواند برای معاملات روزانه مورد استفاده قرار گیرد و قبلاً برای موارد جالبی استفاده شده است که همان پلتفرم تجاری آن است. معیار چهارم برای sUSD نیز نامشخص است، زیرا ارزش sUSD مستقیماً با موفقیت سیستم تجارت آن ارتباط دارد و هنگام تلاش برای افزایش مقادیر بالاتر از وثیقه در بورس، ممکن است محدودیت هایی پیدا کند.

از نظر نویسنده، DAI قوی ترین گروه است و اخیراً با برنامه هایی برای پذیرش فاکتورها، املاک و مستغلات و سایر دارایی های دنیای واقعی به عنوان وثیقه از اتریوم فراتر رفته است. سازوکار آن برای حفظ برابری با دلار کاملاً پیچیده است. SNX با قفل شدن در برخی وثیقه ها ضرب می‌شود در حالی که سیستم آربیتراژ توسط اشخاص ثالث از نگه داشتن نسبت های قیمت درآمد به نرخ رشد اطمینان می‌دهد.

از نظر فنی، DAI می‌تواند مقیاس موثر داشته باشد، به ویژه اکنون که به دارایی های دیگر فراتر از اتریوم اجازه می‌دهد. با این حال، نقطه ضعف این است که DAI به دلیل سیستم آربیتراژ بسیار پیچیده ای که برای نگهداری از نسبت درآمد به نرخ رشد استفاده می‌کند، همواره برای نگه داری از نسبت PEG (قیمت به درآمد به نرخ رشد) رخود در تلاش است. همچنین دارای چندین “رده از اهرم” است که تلاش می‌کند که از آن ها به طور فعال برای دستیابی به برابری دلار استفاده کند، اما به طور منظم برای این هدف تلاش می‌کند که در نتیجه به طور مداوم سهم خود در بازار را از دست می‌دهد.

بنابراین، اگر بتوانیم همه نقاط قوت و ضعف را با هم همپوشانی کنیم، یک مورد تازه کار شروع به شکل گیری می‌کند. با افزودن وثیقه برون زنجیره و مکانیزم بهبود یافته برای پاسخگویی به نسبت PEG آن، یک استیبل کوین که انواع مختلف وثیقه مانند DAI را می‌پذیرد را ایجاد می‌کند.

استیبل کوین نهایی

این مورد دارای یک سیستم تجارت، بازار پول و برنامه های مختلف دیگری است که برای پذیرش این توکن طراحی شده است و همچنین می‌تواند یک انگیزه ی نقدینگی در برابر سایر استیبل کوین ها داشته باشد، جایی که کسانی که نقدینگی را ارائه می‌دهند با عملکرد و همچنین توکن های حاکمیت پاداش می‌گیرند. دارندگان توکن های حاکمیت می‌توانند در مورد اینکه کدام وثیقه پذیرفته شود، رای دهند و همچنین از پلتفرم هزینه دریافت کنند.

در ابتدا فقط نقدینگی ترین دارایی های موجود در زنجیره به عنوان وثیقه قابل قبول است. بنابراین، بیت کوین با دستورالعمل های نقدینگی بالاتر از هر کوین یا توکن دیگر، برجسته تر می‌شود. برای DeFi مبتنی بر اتریوم، RenBTC یا wrapped BTC گزینه های خوبی خواهد بود.

در آینده دارایی های دنیای واقعی می‌توانند مستقیماً به عنوان وثیقه اضافه شوند و برای ضرب استیبل کوین استفاده شوند. ضرب را می‌توان به صورت فدراسیونی انجام داد جایی که هر کسی که دارایی های معیار را داشته باشد قادر به ضرب آن است. نقشه راه وثیقه چیزی شبیه به این است.

BTC / BCH / LTC / XRP >> سهام ذکر شده >> مطالبات دریافتی >> اموال

چشم انداز آینده ی استیبل کوین ها هیجان انگیز است و رقابت برای “برتری با ثبات تر” تازه آغاز شده است. به نظر می‌رسد آینده به سمت برنده ای خواهد رفت که با دارایی های مختلف برون و درون زنجیره ای پشتیبانی می‌شود و در واقع ممکن است مکانیسمی باشد که DeFi از طریق آن دارایی های سنتی را “مصرف” می‌کند. در حال حاضر تعدادی از پروژه ها در فضا وجود دارند که به صورت جداگانه یا جمعی برای رسیدن به این هدف محض پول کار می‌کنند و تعداد زیادی از آن ها وجود دارد که همه ی آن ها را فهرست می‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد تمام Konkrete ،Realt.co ،Maker ،UMA و OpenDAO لایه های جدایی ناپذیر این پازل ۴D هستند. بر همین اساس، احتمال وجود بسیار زیاد فضای دارایی دیجیتال “در کل” با استیبل کوین برتر با ثبات، در سال ۲۰۲۱ همچنان ادامه دارد که بازار به طور گسترده ای گسترش می‌یابد و نیاز به موارد کلی غیرقابل انکار می‌شود.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *