آموزش آلت کوین ها

ارز دیجیتال مونرو (XMR) چیست؟ معرفی کامل رمز ارز Monero

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴٫۴
(۳۴۶)

مونرو (XRM) یک ارز دیجیتال متن باز و حریم خصوصی است که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد. مونرو به ناشناس ماندن تراکنش‌ها کمک می‌کند.

بیت کوین (BTC) در واقع نام مستعار است و معاملات بیت کوین قابل ردیابی هستند اما معاملات مونرو همانند پرداخت نقدی می‌توانند بی نام و نشان باشند. برای کوین اصلی و خصوصی، این یک فورک بایت کوین(Bytecoin) است.

البته، هر اسکناس دلار یک شماره سریال روی خود دارد که توسط بانک ها و دولت های بیمه FDIC ردیابی می‌شود. اما برای پذیرش اسکناس دلار لازم نیست موجودی حساب بانکی شخص را مشاهده کنید. به همین ترتیب، خرده فروشان فقط هنگام استفاده از دبیت کارت یا کارت اعتباری، باید تأیید کنند که شما به اندازه کافی پول برای پوشش دادن معامله خود دارید.

مونرو برای کاهش میزان اطلاعات مورد استفاده در معاملات ارزهای دیجیتال از رمزنگاری امضا حلقه ای استفاده می‌کند. این ویژگی به فرستنده و گیرنده معاملات XMR امکان می‌دهد تا معامله را بصورت پنهانی تأیید کنند.

رمزگذاری قوی، بلاک چین کارآمد و عرضه بی حد، ارز دیجیتال مونرو را به یک کوین با حریم شخصی قوی تبدیل می‌کند که آینده خوبی در انتظار آن است. عملکرد بازار ارز دیجیتال مونرو XMR بررسی می‌شود.

روند قیمت مونرو چگونه است؟

بالاترین قیمت مونرو تاکنون ۴۹۴/۱۶ دلار بوده است که در ۶ ژانویه ۲۰۱۸ به این حد رسید. هیچ محدودیتی برای عرضه وجود ندارد، اما بیش از ۱۶/۵۰۰/۰۰۰ مونرو در گردش است.

مانند بیت کوین، مونرو یک ارز دیجیتال با اثبات کار است. برخلاف بیت کوین، مونرو از الگوریتم استخراج ارز دیجیتال CryptoNote استفاده می‌کند که باعث می‌شود همگام با CPU باشد.

در حقیقت، مونرو بروزرسانی پروتکل بلاک چین خود را برای مقاوم سازی در برابر ASIC ادامه می‌دهد و این باعث ناراحتی سازندگان ابزارهای ASIC مانند Bitmain می‌شود. در سال های  2017 و ۲۰۱۸ در جنگ ASIC، مونرو به یک هارد فورک تبدیل شد.

مونرو مخالف ماینینگ ASIC است زیرا مونرو یک ارز دیجیتال متمرکز مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) است و در حال حاضر به سمت اثبات سهام (Proof-of-Stake) پیش می‌رود. مونرو بیشتر سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را به طور مداوم در حال ارتقا مقاومت و حریم خصوصی ASIC، در شبکه بود. اینها نشانه های خوبی برای حمایت از توسعه در بازار بلاک چین پر شده از پوچ افزارها (vaporware) است.

مطلب مرتبط: ۴ نرم افزار استخراج مونرو در سال ۲۰۲۱

این مسئله باعث ایجاد بسیاری از فورک‌های مونرو از جملهMonero Original(XMO) ، Monero 0(ZMR)، Monero Classic(XMC) و Monero V(XMV) شد.

مونرو در بازارهای ارز دیجیتال متفاوت مانند Bithumb, Binance, HitBTC, Poloniex, Bitfinex, and CoinEx معامله شده است.

ارز دیجیتال مونرو (XRM) با جفت ارزهایی مانند بیت کوین، بیت کوین کش، تتر، لایت کوین، ایاس (EOS) و دَش و حتی ارزهای فیات مانند دلار و یورو، معامله شده است. روزانه به ارزش بیش از ۲۵ میلیون دلار مونرو معامله می‌شود.

جامعه ی مونرو برای هر پلتفرم یک کیف پول ساخته است و همچنین یک کیف پول سخت افزاری برای مونرو در راه است. علاوه بر این، کیف پول های شخص ثالث مانند کیف پول CaKe ،Monerujo ،My Monero و کیف پول سخت افزاری Ledger از مونرو پشتیبانی می‌کنند.

چگونگی ناشناس بودن تراکنش‌های مونرو

ناشناس ماندن بصورت آنلاین برای همه مهم است. هر بار که با استفاده از پلتفرم Google برای اتصال به شبکه AT&T و مرور برنامه آمازون خود وارد می‌شوید، تعداد زیادی از عوامل، داده ها و عادات شما را حس و نظارت می‌کنند، و یا حتی می‌فروشند. افراد باهوش فنی از فیلترشکن ها، پروکسی ها و شبکه های TOR برای جلوگیری از ردیابی استفاده می‌کنند. با این حال، معاملات مالی و سایر اطلاعات شخصی برای ردیابی افراد قرن ها قبل از اینکه به راحتی در اینترنت جستجو کنید، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

استفاده از مونرو در معاملات دارک وب (Dark Web)، بهترین شانس برای ناشناس ماندن در معاملات آنلاین است.

مونرو بصورت تهاجمی از پلتفرم حریم شخصی خود محافظت می‌کند و با برجسته کردن باگ CrypyoNote بر شخصی سازی کوین ها مانند بایت کوین، اثر می‌گذارد. اما حریم خصوصی و ناشناس بودن در اینترنت حتی با تعهد مونرو هم تضمین نمی‌شود.

مونرو هنوز از روش احراز هویت مشابه دو کلید برای معاملات در بلاک چین های دیگر استفاده می‌کند. این روش فقط یک مرحله اضافه می‌کند. کلید عمومی شما توسط فرستنده برای تولید یک کلید تصادفی یکبار مصرف استفاده می‌شود و گیرنده از یک کلید خصوصی برای دریافت استفاده می‌کند. حملات جستجوی فراگیر (Brute-forcing) چنین سیستمی، حتی با محاسبات کوانتومی دشوار خواهد بود. اما مهم نیست که چقدر یک معامله شخصی را رمزگذاری کنید، فراداده ها پاسخ ها را نگه می‌دارند.

در این مرحله امضای حلقه ای وارد می‌شود تا کارها دشوارتر شوند. اساساً هر خروجی، چندین خروجی کاذب نیز برای فریب سیستم دارد. پیچیده ترین حفاظت بانکی که تابحال در فیلم های هالیوودی دیده اید را ده برابر کنید، این همان حفاظتی است که مونرو به آن امید دارد.

ترافیک Tor مدت زیادی است که توسط ناظران دولتی مانند NSA با استفاده از ابزارهای شبکه قدرتمند نیروی دریایی کنترل می‌شود. حتی کاهش معاملات به حداقل داده ها، محققان را از استفاده ی مکرر از تحلیل داده های کلان که ۸۰ درصد معاملات مونرو در بلاک چین مونرو را ردیابی می‌کند، باز نداشته است.

در حالی که خود معامله واقعی محافظت شده است و تمام اطلاعات متنی پیرامون آن می‌تواند به تعیین دقیق معاملات کمک کند. علاوه بر این، اگر کلید خصوصی شما به خطر بیفتد، می‌توانند تمام معاملات فردی شما را ردیابی کنند، بنابراین مهم است که کلید خصوصی مونرو خود را ایمن نگه دارید.

هنوز هم  تیم توسعه مرکزی ناشناس که بوسیله ی Riccard “fluffypony” Spagni و David Latapie هدایت می‌شود یک رمز ارز مبتنی بر بلاکچین ناب، مطمئن و کارآمد ساختند. وهمچنین سریعاً به نقص در سایر پروژه های ارز دیجیتال مانند BAT اشاره می‌کند.

نادیده گرفتن امنیت سیستمی مانند مونرو منصفانه نیست، زیرا هنوز هم از بیشتر بلاک چین ها امن تر است و حداقل به اندازه سیستم هایی که بانک آمریکا، ویزا، وال استریت و سایر مؤسسات مالی از آن استفاده می کنند امن است. همچنین در رمزنگاری دولت استفاده می‌شود و به اندازه ی کافی برای حال خوب و مناسب است.

کوین ها با حریم خصوصی در معرض دید نهادهای نظارتی است و حتی اگر معاملات در بلاک چین های آنها امن باشد، لازم است بیشتر معاملات در بازار انجام شود.

خلاصه ای از مونرو

ارز دیجیتال مونرو XMR کوینی حفاظت شده و فورک شده ی بایت کوین است و در ارزش بازار یکی از باارزش ترین ارزهای دیجیتال است. بطور گسترده در بازارهای دارک نت به جای بیت کوین استفاده می‌شود زیرا به جای نام مستعار، مونرو بصورت ناشناس است. موفقیت مونرو به عوامل اصلی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

  • مونرو XMR با استفاده از امضاهای حلقه ای کلیدهای احراز هویت تولید شده به طور تصادفی را مخفی می‌کند و معاملات را به صورت امن نگه می دارد تا فقط به اطلاعات مربوطه برسد.
  • ماینینگ XMR هنوز هم می‌تواند توسط رایانه های شخصی انجام شود. در واقع، جامعه مونرو با حالت تدافعی شبکه خود را ارتقا می‌دهد تا در برابر ASIC مقاوم باشد.
  • ارز دیجیتال مونرو جفت های تجاری زیادی دارد که ورود و خروج از آن را آسان می‌کند. این دسترسی به آن کمک می‌کند تا برای سالهای آینده حجم بالایی از معاملات را حفظ کند.

جمع بندی

تا زمانی که رمز ارز مونرو و کوین های خصوصی (privacy coins) مانند آن مورد انتقاد نظارتی قرار نگیرند، XMR یک ارز دیجیتال پایدار است که از بدو تأسیس تاکنون استفاده زیادی از آن شده است. تیم توسعه دهنده و جامعه فعال باعث شده این ارز دیجیتال در سال های آینده جزء پرکاربردترین کوین ها قرار گیرد.

مونرو امکان انجام معاملات پر سرعت و بدون نیاز به شخص ثالث را برای کاربران فراهم می‌کند. شما می‌توانید برای خرید مونرو از صرافی پینگی استفاده کنید. پینگی برای تمامی ارزهای دیجیتال کیف پول اختصاصی ارائه می دهد. بعد از خرید مونرو نیازی نیست آن را به ولت خاصی انتقال دهید و در صورت تمای میتوانید در کیف پول مونرو صرافی نگهداری کنید.

میانگین امتیازات ۴٫۴ / ۵٫ تعداد رای: ۳۴۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *