مفاهیم پایه

میانگین متحرک MA چیست؟ معرفی انواع مووینگ اوریج

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

میانگین متحرک (MA) یک شاخص تکنیکال است که به روند بازارهای مالی واکنش نشان می‌دهد و توسط کارشناسان بازار برای پیش بینی جهت روند یک دارایی استفاده می‌شود. این اندیکاتور که با نام مووینگ اوریج نیز شناخته می‌شود، یک ابزار ساده و آسان در میان سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال است. از این اندیکاتور نمی‌توان برای پیش بینی آینده قیمت ارز دیجیتال استفاده نمی‌شود، بلکه به تحلیل وضعیت و روند فعلی قیمت ارز دیجیتال می‌پردازد.

در ادامه مطلب ما به MA، انواع و کاردبرد آن در تحلیل‌های تکنیکال می‌پردازیم.

میانگین متحرک (MA) چیست؟

اندیکاتور MA به تریدرها کمک می کند تا نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کنند و روند واقعی را تحلیل کنند. هدف اصلی این شاخص پیش بینی قیمت دارایی در یک دوره مشخص است.

میانگین‌های متحرک به تریدر در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. همچنین این شاخص کمک بزرگی به تحلیل روند بعدی بازار خواهد کرد.

نمودار MA معمولاً از دو خط تشکیل شده است:

میانگین متحرک (MA) چیست؟

فاصله بین خطوط زرد و بنفش نشان دهنده حجم زیاد است. هر زمان که خط زرد از بالای خط بنفش عبور کند، قیمت دارایی کاهش می‌یابد، همچنین به عنوان صلیب مرگ شناخته می‌شود. در نمودار بالا می توانید یک افت قیمت شدید در حجم معاملات را مشاهده کنید؛ زیرا خط زرد پس از تشکیل آن از بالا یک تلاقی با خط بنفش ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، هنگامی که خط زرد از خط بنفش از زیر عبور می کند، یک صلیب طلایی شکل می‌گیرد، همانطور که در سمت راست نمودار مشاهده می‌شود.

توجه: فاصله قابل توجه بین خطوط زرد و بنفش نشان دهنده حجم معاملات زیاد است. اگر خط زرد بالاتر از خط بنفش باشد و شکاف بین آنها قابل توجه باشد، قیمت یک دارایی یک روند صعودی را آغاز می‌کند. برعکس در مورد روند نزولی که در آن خط بنفش از پایین از رنگ زرد عبور کرده و شکاف بزرگی وجود دارد که نشان دهنده اختلاف حجم بین دو خط است، صادق استو

اندیکاتور مووینگ اوریج از چه نظر مهم است؟

میانگین متحرک توسط تحلیلگران بازار برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت یک دارایی با ارزیابی حرکات آن در بازار استفاده می شود. MA تصویر واضحی از عملکرد قیمت را ترسیم می کند که می‌تواند توسط سرمایه گذاران برای تعیین روند صعودی یا نزولی بالقوه استفاده شود.

بهترین اعداد برای میانگین متحرک چیست؟

بهترین اعداد برای MA به شرح زیر است:

MA1: 50
MA2: 200

انواع میانگین متحرک

حرکات عادی سهام یا سرمایه گذاری گاهی اوقات بی ثبات هستند، به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کنند که در این صورت ارزیابی روند دشوار می‌شود. هدف اصلی از جابجایی میانگین‌ها، هموار‌سازی داده‌ها برای درک و ارزیابی بهتر روند است. انواع مختلفی از مووینگ اوریج وجود دارد که معمولاً سرمایه گذاران از آن‌ها استفاده می‌کنند و ما در زیر دو نمونه از آنها را بررسی می‌کنیم:

به طور کلی دو نوع مووینگ اوریج وجود دارد. محبوب ترین آنها در بازارهای مالی میانگین متحرک ساده (SMA) و میانگین متحرک نمایی (EMA) هستند.

میانگین متحرک ساده (SMA)

در مووینگ اوریج ساده داده‌های مربوط به یک دوره زمانی است که میانگین قیمت آن‌ها محاسبه می‌شود. در این میانگین داده‌های جدید وارد می‌شوند و دادهای قدیمی منقضی می‌شوند. البته داده‌های قدیمی و جدید دارای ارزش یکسانی هستند. در میانگین متحرک ۱۰ روزه، داده‌های مربوط به ۱۰ روز گذشته تحلیل می‌شود.

SMA با افزودن تمام داده‌ها برای یک دوره زمانی خاص و تقسیم آن بر تعداد روز محاسبه می‌شود. اگر ارز XYZ طی ۵ روز گذشته در ۳۰، ۳۱، ۳۰، ۲۹ و ۳۰ بسته شود، میانگین متحرک ساده ۵ روزه ۳۰ خواهد بود.

در تصویر زیر نحوه محاسبه SMA آمده است:

  • n = تعداد کل دوره‌های زمانی
  • A = میانگین در یک دوره ‘n’
میانگین متحرک ساده (SMA)

برخی از تریدرها بر این باورند که داده‌های جدید ارزش بیشتری نسبت به داده‌های گذشته دارند، از این رو مووینگ اوریج نمایی ایجاد شد.

میانگین متحرک نمایی (EMA)

میانگین متحرک نمایی (EMA) معمولاً بیشتر از SMA ترجیح داده می‌شود. دلیل این امر این است که EMA بیشتر بر روی داده‌های اخیر قیمت تمرکز می‌کند و همچنین امکان مشاهده قیمت‌های قدیمی را برای تحلیل تکنیکال به تریدرها ارائه داد.

EMA به عنوان میانگین متحرک وزنی نیز شناخته می‌شود، این میانگین، ارزش بیشتری به اطلاعات جدید می‌دهد. بسیاری از معامله گران استفاده از EMA را ترجیح می دهند؛ زیرا بیشتر بر تحولات اخیر بازار تأکید دارند.

در زیر نحوه محاسبه EMA آمده است:

  • EMA = میانگین متحرک نمایی
  • هموار سازی = ۲
میانگین متحرک نمایی (EMA)
میانگین متحرک نمایی (EMA)

اگر می‌خواهید مشاهدات اخیر قیمت تأثیر بیشتری بر شاخص تکینکال EMA داشته باشد، می‌توانید ضریب هموارسازی را افزایش دهید.

MA یک اندیکاتور عالی است که توسط بسیاری از تریدرها استفاده می‌شود، با این حال، ترکیبی از چند اندیکاتور برای تعیین دقیق جهت بازار ترجیح داده می‌شود. سایر شاخص‌های تکنیکال رایج (TA) شامل شاخص قدرت نسبی (RSI)، اندیکاتور مکدی (MACD)، حجم در تعادل (OBV) و غیره هستند. همه این شاخص‌ها مزایای خاص خود را دارند؛ زیرا به تریدر این امکان را می‌دهد که نمودار دارایی را از زوایای مختلف مشاهده و تحلیل کند.

مطلب مرتبط: راهنمای خواندن نمودارهای ارزهای دیجیتال

مووینگ اوریج را می‌توان به انواع نمودارهای قیمت (به عنوان مثال، خط، میله و کندل استیک) اضافه کرد و همچنین یکی از مؤلفه‌های مهم سایر شاخص‌های تکنیکال است. از نظر زمانی استفاده از MA در هر زمان می‌تواند مفید باشد. با این حال، به نظر می‌رسد که آنها به ویژه در بازارهای با روند صعودی یا نزولی بسیار مفید هستند.

شما می‌توانید بین اندیکاتور‌های مختلف MA از جمله یک SMA یا EMA، یکی را انتخاب کنید.

جمع بندی

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار پر از نوسان است. با این حال، فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد از معاملات با نوسان بالا وجود دارد. قبل از خرید ارز دیجیتال، مهم است که روند بازار را پیدا کنید؛ زیرا ارزهای دیجیتال برتر سود زیادی را می‌اواند به همراه داشته باشد. میانگین متحرک (MA) نقش مهمی در تعیین روند بازار دارد.

صنعت بلاک چین در حال رشد است و موارد استفاده و برنامه های کاربردی جدید در حال بهبود تحلیل‌های تکنیکال هستند. با این حال، هیچ جایگزینی برای اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک، نوسانگرها، حجم‌ها وجود ندارد؛ زیرا بسیار سودآور هستند. با این حال، موفقیت معاملات به استراتژی‌های معاملاتی تریدر بستگی دارد.

منبع: coinmarketcap

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *