آموزش آلت کوین ها

سولانا (SOL) چیست؟ زیرساخت وب ۳٫۰ برای همه

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

سولانا با هدف دسترسی تمامی افراد به بازار کریپتو عرضه شد. این شبکه ارز دیجیتال با ارائه پلتفرمی قدرتمند برای توسعه دهندگان و سریع برای عموم مردم، تجربه منحصر به فردی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. گاهی سولانا را با عنوان‌های دیگری مانند “رقیب اتریوم” نیز مشاهده می‌کنید، اما اینکه آیا این ارز دیجیتال رقیب و جایگرین اتریوم خواهد شد یا خیر، به زمان نیاز دارد. با گسترش شبکه و خدماتی که این شبکه بلاکچین در طول زمان ارائه می‌دهد، ثابت می‌کند آیا سولانا رقیب اتریوم است یا خیر. 

هدف اصلی شبکه SOLANA رفع مشکلات سه‌گانه بلاکچین‌های سنتی مانند مقیاس پذیریری، کارمزد بالا و سرعت پایین تراکنش‌ها است. با این حال این بلاکچین هنوز راه حلی برای مشکلاتی مانند آسیب پذیری در برابر تمرکز ارائه نکرده است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل با شبکه SOL، نحوه کار، مزایا و معایب آن آشنا شویم.

سولانا چیست؟ شبکه قدرتمند برای توسعه دهندگان و سریع برای همه

سولانا SOLANA، یک پروژه متن باز کاربردی است که بلاک‌چین‌های لایه یک جدید، بدون نیاز به مجوز و با سرعت بالا را اجرا می‌کند.

SOL که در سال ۲۰۱۷ توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، یکی از مدیران سابق کوالکام ایجاد شد، هدف آن افزایش توان عملیاتی بلاک چین‌ و کارمزد تراکنش‌ها است. شبکه SOL از یک الگوریتم اجماع جدید به نام اثبات تاریخ (PoH)، نسخه از الگوریتم اثبات سهام، استفاده می‌کند.  یا استفاده از این اگوریتم شبکه سولانا قادر است تا ۷۱۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS)  را بدون نیاز به راه خل‌های مقیاس پذیر، پردازش کند.

ساختار بلاک چین نسل سوم SOL برای تسهیل قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه های غیرمتمرکز (DApp) طراحی شده است. این پروژه از مجموعه‌ای از پلتفرم‌های دیفای (DeFi) و همچنین بازارهای توکن های NFT پشتیبانی می‌کند.

بلاک چین Solana در طول رونق عرضه اولیه کوین (ICO) در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. شبکه آزمایشی داخلی پروژه در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و به دنبال آن چند فاز شبکه آزمایشی منجر به راه‌اندازی رسمی شبکه اصلی در سال ۲۰۲۰ شد.

سولانا چیست؟ شبکه قدرتمند برای توسعه دهندگان و سریع برای همه

 

اثبات تاریخ یا POH در سولانا چیست؟

آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیانگذاران سولانا، وایت پیپر آن را در نوامبر ۲۰۱۷ منتشر کرد که در آن مفهوم اثبات تاریخ (PoH) را معرفی کرد. PoH مدرکی برای تأیید نظم و بازه زمانی بین رویدادها است و برای رمزگذاری زمان غیرقابل اعتماد در بلاک چین استفاده می‌شود.

در وایت پبر، یاکوونکو به این موضوع اشاره می‌کند که بلاک‌چین‌هایی که در آن زمان در دسترس عموم قرار گرفتند، به زمان متکی نیستند؛ زیرا هر گره در شبکه بدون اطلاع از ساعت‌های سایر شرکت‌کنندگان در شبکه، به ساعت محلی خود متکی بود. فقدان یک منبع زمانی قابل اعتماد (یعنی یک ساعت استاندارد) به این معنی است که وقتی از مهر زمانی پیام برای پذیرش یا رد پیام استفاده می‌شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر شرکت‌کننده دیگری در شبکه دقیقاً همان انتخاب را انجام دهد.

سولانا همچنین استاندارد خاص خود را برای توکن سازی، SPL Token، مشابه ERC-20.5 اتریوم دارد.

اثبات تاریخ PoH این مانع را پشت سر می‌گذارد؛ زیرا هر گره در شبکه می‌تواند بر گذر زمان ثبت‌شده در بلاک چین که کلید عملکرد بلاک چین است، تکیه کند.

شبکه ارز سولانا چگونه کار می‌کند؟

مؤلفه اصلی پروتکل اثبات تاریخ است، دنباله‌ای از محاسبات که یک رکورد دیجیتالی را ارائه می‌دهد و تأیید می‌کند یک رویداد در شبکه در چه زمانی رخ داده است. می‌توان آن را به عنوان یک ساعت رمزنگاری ر نظر گرفت که به هر تراکنش در شبکه یک مهر زمانی می‌دهد.

PoH به اثبات سهام (PoS) با استفاده از الگوریتم Tower Byzantine Fault Tolerance (BFT)، یک نسخه بهینه از پروتکل عملی تحمل خطا بیزانس (pBFT) متکی است. solana از آن برای رسیدن به اجماع استفاده می‌کند. Tower BFT شبکه را امن و در حال اجرا نگه می‌دارد و به عنوان یک ابزار برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها عمل می‌کند.

علاوه بر این، PoH را می‌توان به عنوان یک تابع تاخیر قابل تأیید با فرکانس بالا (VDF)، یک تابع سه گانه (راه اندازی، ارزیابی، تأیید) برای تولید خروجی منحصر به فرد و قابل اعتماد در نظر گرفت. VDF با اثبات اینکه تولیدکنندگان بلوک زمان کافی را برای حرکت رو به جلو شبکه گذرانده‌اند، نظم را در شبکه حفظ می‌کند.

سولانا از یک الگوریتم هش امن ۲۵۶ بیتی (SHA-256) استفاده می‌کند، مجموعه‌ای از توابع رمزنگاری اختصاصی که یک مقدار ۲۵۶ بیتی را به عنوان خروجی در نظر می‌گیرد. شبکه به صورت دوره‌ای از تعداد و هش‌های SHA-256 نمونه‌برداری می‌کند و داده‌های سریع را بر اساس مجموعه هش‌های موجود در واحدهای پردازش مرکزی، ارائه می‌کند.

اعتبار سنجی SOL می‌تواند از این توالی هش برای رکورد یک بخش خاص از داده که قبل از تولید یک شاخص هش خاص ایجاد شده است، استفاده کند. مهر زمانی برای تراکنش‌ها پس از درج این یخش خاص از داده ایجاد می‌شود. برای دستیابی به تعداد زیادی از TPS و زمان ایجاد بلوک، همه گره‌های شبکه باید ساعت‌های رمزنگاری را برای پیگیری رویدادها داشته باشند تا اینکه منتظر ولیدیتورهای دیگر برای تأیید تراکنش‌ها باشند.

معرفی رمز ارز سولانا

رمز ارز سولانا، توکن بومی و کاربردی شبکه SOLANA است و به عنوان کارمزد تراکنش و انتقال ارزش نیز استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر با کاربردهای این رمز ارز آشنا می‌شویم. این ارز دیجیتال در مارس ۲۰۲۰ راه اندازی شد و از آن زمان سعی کرد در میان ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار قرار گیرد. 

دارندگان این توکن بومی می‌توانند برای مشارکت در حفظ امنیت شبکه، دارایی‌های خود را استیک کنند. علاوه بر این، توکن Solana برای دریافت جوایز و پرداخت هزینه تراکنش استفاده می‌شود، در حالی که SOL کاربران را قادر می‌سازد تا در حاکمیت شرکت کنند.

شما برای خرید سولانا می‌توانید به صرافی پینگی مراجعه کنید و با ثبت نام در این صرافی، دارایی را به ولت خود اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال دیگر مانند کوکوین (KuCoin)، کوین بیس (Coinbase)، بایننس (Binance)، هیوبی (Huobi)  ارز دیجیتال سولانا را بخرید.

بنیانگذاران سولانا SOL چه کسانی هستند؟

آناتولی یاکوونکو اولین کسی است که وایت پیپر سولانا را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد. او با گرگ فیتزجرالد، همکاری کرد و آنها پروژه‌ای را به نام Solana تأسیس کردند. با جذب چندین همکار دیگر کوالکام، پروتکل Solana و توکن SOL در سال ۲۰۲۰ برای عموم منتشر شد.

سولانا علاوه بر بلاک چین و ارز دیجیتال، پلتفرمی برای توسعه دهندگان برنامه‌های تلفن همراه است. این پلتفرم با زبان‌های برنامه نویسی ++C و همچنین Rust کار می‌کند.

کاربردهای ارز دیجیتال سولانا

  • استیکینگ: با استیکینگ رمز ارز سولانا می‌توانید به صورت دوره‌ای توکن SOL دریافت کنید.
  • کارمزد تراکنش: با استفاده از این شبکه و ایجاد قرارداد هوشمند و انجام تراکنش‌ها، می‌توانید کارمزد کم‌تری پرداخت کنید.
  • اجماع سولانا: در آینده کاربرانی که دارای ارز دیجیتال سولانا هستند فقط می‌توانند در رأی دهی شرکت کنند.

کاربردهای ارز دیجیتال سولانا

 

آیا سولانا می‌تواند از اتریوم پیشی بگیرد؟

دنیای کریپتو بسیار رقابتی است. سولانا و اتریوم (ETH) پروژه‌های متفاوتی هستند و هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. سولانا به دلیل ویژگی‌های شبکه‌ی بلاک چین خود عملکرد بسیار خوبی دارد.

سولانا نیز مانند پولکادات و کاردانو یکی از رقیب های اتریوم محسوب می‌شود. این شبکه ادعا می‌کند تراکنش‌های سریع‌تر با مقیاس‌پذیری بیشتر ارائه می‌دهد. این پروژه به دلیل اجرای سریع و هیاهوی زیادی که ایجاد کرده بسیار برجسته شده است که این امر باعث شده توکن SOL (ارز دیجیتال بومی شبکه) به شدت افزایش یابد.

برنامه‌ها و بازارهای NFT

Solana برای ایجاد برنامه‌های NFT استفاده شده است که به کاربران امکان می‌دهد آثار هنری دیجیتال را ایجاد و مبادله کنند. کاربران می‌توانند ابزارهای NFT خود را برای راه‌اندازی NFT ایجاد کنند یا آن‌ها را در برنامه‌های دیگر مانند بازی‌ها ادغام کنند.

نمونه‌هایی از بازارهای NFT سولانا عبارتند از Metaplex و Solanart.

بازی‌ها

Solana میزبان چند بازی است که دارای سیستم بازی برای کسب درآمد (P2E) هستند که به بازیکنان اجازه می‌دهد با انجام بازی، ارزهای دیجیتال و NFT کسب کنند. بازی‌ها می توانند متاورس‌های آنلاین مانند موارد زیر باشند:

  • دنیای چند نفره مانند Chainers و Auroryِِ؛
  • بازی‌های پازل بقا مانند Naga Kingdom.

برنامه های Web3

یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها در بلاک چین سولانا شامل برنامه‌های جدیدی است که از آخرین فناوری‌های اینترنتی بهره می‌برند. برنامه ها همچنین غیرمتمرکز هستند، به این معنی که آنها پایدار و برای همه کاربران در اینترنت قابل دسترسی هستند.

برخی از این پروژه‌ها عبارتند از:

Audius: یک برنامه پخش صوتی غیرمتمرکز که به کاربران امکان می‌دهد موسیقی را از سراسر جهان به اشتراک بگذارند و به آن گوش دهند.

Squads: یک برنامه مدیریت صندوق خزانه داری مبتنی بر Solana که برای تیم‌هایی طراحی شده است که دارایی‌ها را با هم معامله می‌کنند.

Alchemy: یک پلتفرم توسعه وب مقیاس پذیر که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به سرعت برنامه‌های غیرمتمرکز Dapps را روی بلاک چین Solana بسازند.

Dispatch: یک پلتفرم تحلیلی که توسعه دهندگان برنامه را قادر می‌سازد تا تعاملات کاربران را برای Dapps دنبال کنند.

کیف پول ارز دیجیتال سولانا

بهترین کیف پول های فیزیکی و نرم افزاری مخصوص ارز دیجیتال سولانا را برای شما در اینجا نوشته ایم.

کیف پول های نرم افزاری:

  • تراست ولت Trust Wallet
  • مث ولت Math Wallet

کیف پول‌های سخت افزاری:

  • لجر Ledger
  • ترزور Trezor

چه چیزی سولانا را از سایر بلاک چین‌ها متمایز می‌کند؟

  • مقاومت بالا در برابر سانسور
در اصطلاح بلاک چین، سانسور به انسداد فعالیت شبکه از طریق ممانعت از پیوستن گره‌های خاص به شبکه و تایید تراکنش ها اشاره دارد. سانسور از اضافه کردن بلاک‌های جدید به بلاک چین توسط کاربران جلوگیری می کند. سانسور را می‌توان به گره‌های نادرست یا خرابکاری عمدی توسط عوامل تهدید مخرب نسبت داد.
 
سولانا برای مهار سانسور بلاک چین از طریق گره‌های اعتبارسنجی چرخشی طراحی شده است. برای هر اعتبارسنجی، الگوریتم‌های هوشمند حداقل تعداد گره‌هایی را که برای سانسور شبکه مورد نیاز است، محاسبه می‌کنند.
  • سرعت بالا در معاملات
بسیاری از بلاک چین‌های محبوب مانند بیت کوین (۷ TPS) و اتریوم (۳۰ TPS) سرعت تراکنش پایینی دارند. برای دستیابی به سرعت بالاتر، به شبکه جداگانه ای نیاز است که اگر کاربران از کیف پول‌های قدیمی استفاده کنند، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.
 
سولانا با زمان بلوک بسیار کوتاه خود می‌تواند تراکنش‌ها را با سرعت فوق‌العاده سریع انجام دهد. این کار آن را به اندازه VISA و Mastercard کارآمد می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای اجرای برنامه‌ها در زمان واقعی استفاده کرد.
چه چیزی سولانا را از سایر بلاک چین‌ها متمایز می‌کند؟
  • مقیاس پذیری بالا
سولانا برخلاف بسیاری از شبکه‌های بلاک چین نسل اول و دوم، می‌تواند حجم بالای ترافیک شبکه را مدیریت کند. Solana همچنین می‌تواند برای برنامه های کاربردی در سطح سازمانی استفاده شود و در عین حال تجربه کاربری رضایت بخشی را ارائه دهد.
 
امروزِ یک روند بزرگ نرم افزاری، معماری اکوسیستمی است که در آن برنامه‌های کاربردی می‌توانند طیف وسیعی از خدمات به هم پیوسته را ارائه دهند. Solana می‌تواند برای طراحی برنامه‌های کاربردی با اکوسیستم ها از همان ابتدا مورد استفاده قرار گیرد.
 مقیاس پذیری همچنین هزینه‌های تراکنش‌های SOLANA را کاهش می‌دهد.
  • قابلیت همکاری
سولانا دارای ساختار لایه‌ای است که آن را با سایر برنامه‌ها و بلاک چین‌ها برای مدیریت و تجارت دارایی‌های دیجیتال، مانند ارزهای دیجیتال، توکن NFT یا سوابق شخصی‌سازی شده، سازگار می‌کند.

جمع بندی

سولانا یک شبکه بلاک چین است که توسط Swiss Solana Foundation، یک سازمان غیرانتفاعی که بر توسعه سیستم بلاک چین تمرکز دارد، تأسیس شده است. سولانا یک جامعه توسعه دهندگان فعال دارد که بلاک چین را برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید به روز می‌کند. ارز دیجیتال سولانا نیز همانند سایر رمز ارز‌های بازار کریپتو شاهد نزول و صعود بوده است.

Solana راه‌حل‌های بسیار سریع و مقیاس‌پذیری را ارائه می‌کند که به معامله‌گران و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از خدمات را به کاربران سراسر جهان ارائه دهند. صرافی پینگی در این مقاله سعی کرده است تا موارد مورد نیاز برای آشنایی با این ارز دیجیتال را برای شما ارائه کند. امیدواریم با بررسی موارد بالا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این رمز ارز برای سرمایه گذاری شما مناسب است یا خیر. سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

لینک‌های مرتبط:

وبسایت رسمی: solana.com

وایت پیپر: solana-whitepaper.pdf

توییتر: https://twitter.com/solana

اکسپلورر:https://explorer.solana.com/

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *