آموزشمفاهیم پایه

استیک ارز دیجیتال چیست؟ کسب درآمد از طریق استیکینگ با اثبات سهام

خرید و فروش ارزدیجیتال
۴
(۹۸)

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که استیک ارز دیجیتال ، استیکینگ، یا Staking چیست؟ چگونه می‌توان از طریق استیک ارز دیجیتال پاداش یا Reward بدست آوریم؟
اثبات سهام PoS یا سهام‌گذاری چه تفاوتی با اثبات کار (استخراج) دارد؟
بهترین ارز دیجیتال برای استیک کردن کدام است و یا سود ماهانه استیک چقدر است؟
یا چه پلتفرم هایی برای استیکینگ مناسب تر هستند؟ کیف پول هایی مثل تراست ولت، لجر، متامسک یا صرافی هایی نظیر بایننس، کوکوین و کوین بیس!
این سوالات هنگام مواجه شدن با عبارت استیکینگ ارز دیجیتال طبیعی است و اگر به دنبال یافتن پاسخ مناسبی برای آنها هستید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

پینگی در این مقاله قصد دارد شما را با استیک ارز دیجیتال؛ روش جدید کسب درآمد، نحوه انجام این کار، بهترین ارز های دیجیتال برای استیک کردن، مزایا و معایب و انواع استیکینگ آشنا کند.

استیک ارز دیجیتال چیست؟

اگر علاوه بر خرید و فروش به دنبال راهی برای کسب درآمد از طریق رمزارزها هستید می‌توانید از روش استیکینگ ارز دیجیتال استفاده کنید. استیک کردن ارز دیجیتال یک حوزه سرمایه گذاری جدید پررونق است که از سال ۲۰۲۱ طوفانی به جهان کریپتو وارد کرده است.

استیک کردن رمز ارز اخیراً در بین جامعه ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی پیدا کرده است و این استراتژی سودآور برای کسب درآمد غیرفعال در دارایی‌های دیجیتالی شما تبلیغات زیادی را ایجاد می‌کند. در این مقاله، دنیای سرمایه گذاری کریپتو توضیح داده شده است، زیرا ما می خواهیم تعریف کنیم که استیک کردن در ارز دیجیتال چیست، چگونه از طریق آن سود کنیم و چگونه این امر می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد و ریسک این کار چقدر است؟

مقایسه استیک با استخراج ارز دیجیتال
مقایسه استیکینگ ( اثبات سهام ) با استخراج ارز دیجیتال ( اثبات کار )

استیکینگ (Staking) فعالیتی است که در آن کاربر برای مشارکت در حفظ عملیات بلاک چین مبتنی بر اثبات سهام (PoS)، وجوه خود در کیف پول را قفل می‌کند یا نگه می‌دارد. این فعالیت مشابه استخراج است به این معنا که در ازای دستیابی شبکه به اجماع، پاداش می‌دهد.

در استیکینگ، اعتبار معاملات به تعداد کوین‌های”قفل شده”در داخل کیف پول بستگی دارد. با این حال، دقیقاً مانند استخراج در یک پلتفرم اثبات کار، بازاریاب نیز برای یافتن بلاک جدید یا افزودن معامله در بلاک چین انگیزه می‌گیرد. به غیر از پاداش، بلاک چین PoS مقیاس پذیرتر هستند و سرعت معاملات بالایی دارند.

بیشتر بخوانید: مقایسه ی اثبات کار و اثبات سهام

در ارزهای دیجیتال، استیک کردن فرآیندی است که شما رمز ارزها را به یک شبکه بلاک چین اختصاص می‌دهید. با قرار دادن دارایی‌ها، اجازه می‌دهید تراکنش‌های بلاک چین اعتبارسنجی شوند. هر چه استیکینگ بیشتری اتفاق بیفتد، بلاک چین قوی تر و امن تر می‌شود. بنابراین، شبکه‌ها در ازای بهبود امنیت خود، تمایل دارند توکن‌های بیشتری را به عنوان پاداش به شما دهند. به بیان ساده شما با قفل کردن یک دارایی در یک بلاک چین در یک بازه زمانی تعیین شده، پاداش دریافت می‌کنید. برای ان کار نیازی به انجام کارهای سخت نیست و تنها با فشردن دکمه‌ی stake در پلتفرم مورد نظر این کار انجام می‌شود در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

نحوه استیک کردن ارز دیجیتال

با دنبال کردن این مراحل آسان، استیکینگ ارز دیجیتال خود را آغاز کنید:

  1. ارزی که قصد استیک کردن آن را دارید، انتخاب کنید.

ارزهای اثبات سهام (PoS) جدید در همه جا ظاهر می‌شوند و تصمیم‌گیری برای انتخاب کدام یک برای استیکینگ دشوار است. متأسفانه، گذراندن زمان برای تحقیق بخش مهمی از استیکینگ ارز دیجیتال است. مطمئن شوید که برای درک ریسک‌ها و پاداش‌های احتمالی زمان می‌گذارید.

  1. یک کیف پول برای استیک کردن رمز ارز خود انتخاب کنید

برای استیک کردن ارز دیجیتال خود، باید یک کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری تهیه کنید که در آن بتوانید هم ارز دیجیتال خود را نگه دارید و هم پاداش کسب کنید. با این حال، اگر از کیف پول متمرکز استفاده می‌کنید که به طور مؤثر دارایی های شما را کنترل می‌کنند، نیازی به این کار ندارید.

  1. حداقل شرایط لازم برای استیکینگ ارز دیجیتال را برآورده کنید.

در حالی که برخی از پروژه ها مانند کاردانو و کازماس پاداش کمی برای استیکینگ ندارند، برخی دیگر مانند اتریوم به سرمایه گذاری قابل توجهی (۳۲ ETH) نیاز دارند. مطمئن شوید که وجوه لازم برای ادامه استیک کردن رمز ارز خود را دارید.

  1. سخت افزار مناسب را انتخاب کنید

برای استیک کردن ارز دیجیتال خود باید به عنوان یک گره اعتبار سنجی عمل کنید، که مستلزم داشتن یک سخت افزار به اندازه کافی قوی است که همیشه به طور مداوم به اینترنت متصل باشد. در حالی که یک کامپیوتر رومیزی معمولی باید کافی باشد، باید هزینه برق را نیز در نظر بگیرید. گزینه های جایگزین ممکن است استفاده از محاسبات ابری از طریق سرورهای خصوصی مجازی باشد.

  1. شروع استیک کردن رمز ارز

هنگامی که ارز مورد نظر خود برای استیک کردن را انتخاب کردید، کیف پول ایجاد کردید و حداقل ارزهای مورد نیاز را انتقال دادید و سخت افزار مناسب را تنظیم کردید، دستورالعمل های نرم افزار استیکینگ را دنبال کنید و دستگاه خود را متصل نگه دارید. تبریک می‌گوییم، شما در حال کسب درآمد غیرفعال هستید!

برای استیک ارز دیجیتال باید مقداری از کوینی که قصد استیک آن را دارید داشته باشید برای مقال اگر قصد استیک اتریوم را داشته باشید حداقل باید مقداری از این رمز ارز را در کیف پول خود یا صرافی داشته باشید. اگر قصد دارید یک ارز دیجیتال را استیک کنید و آن را در کیف پول خود ندارید می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال ارز مورد نیاز خود را بخرید.

 

استیکینگ ارز دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف

۱- صرافی‌های ارز دیجیتال

به لطف تعداد گسترده کاربران در پلتفرم‌ها، صرافی‌ها به طور طبیعی در کسب و کار استیکینگ نقش دارند.

با استیکینگ، معامله گران می‌توانند از راه‌های مختلفی از رمز ارز‌های خود، درآمد کسب کنند.

صرافی ارز دیجیتال که از استیکینگ پشتیبانی می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

  • صرافی بایننس

بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات است. خدمات استیکینگ بایننس برای اتریوم ۲٫۰ در دسامبر ۲۰۲۰ فعال شد.

علاوه بر این، صرافی از DeFi استیکینگ نیز پشتیبانی می‌کند، جایی که رمز ارز‌هایی مانند کاردانو (Cardano)، بیت کوین، بایننس کوین (BNB)، تتر و دلار بایننس (BUSD) را در خود جای می‌دهد.

  • صرافی کوین بیس

کوین بیس (Coinbase) یکی دیگر از صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال است که در آن می‌توانید در کسب سود از رمز ارز‌های متنوع سود کنید. به غیر از استیک اتریوم ۲٫۰، کوین‌های دیگری که در استیکینگ کوین بیس جای گرفته اند شامل ALGO و XTZ هستند.

۲- کیف پول سرد / خصوصی

این شکل از استیکینگ، کلد استیکینگ (cold staking) نامیده می‌شود؛ به این معنی که یک استیکر باید کوین‌های استیک شده را در همان آدرس نگه دارد؛ زیرا جابجایی آنها کوین‌های قفل شده را آزاد می‌سازد که در نتیجه باعث از دست دادن پاداش‌های استیکینگ آنها می‌شود.

پیشروترین کیف پول‌های آفلاین / خصوصی که از استیکینگ پشتیبانی می‌کنند، شامل موارد زیر است:

  • Ledger: یک کیف پول سرد است. مزیت کیف پول‌های سخت افزاری این است که شما همچنان در طول استیکینگ کنترل کامل کوین‌های خود را حفظ می‌کنید.

علاوه بر امنیت، لجر به کاربران خود اجازه می‌دهد تا حداکثر هفت کوین در اختیار داشته باشند. برخی از کوین‌های پشتیبانی شده برای استیکینگ، ترون، ATOM و ALGO هستند.

  • Trust Wallet: تراست ولت یک کیف پول خصوصی همه کاره است که از سوی بایننس پشتیبانی می‌شود. این کیف پول به کاربران امکان می‌دهد تا با استیک XTZ ، ATOM VeChain (VET) ، TRX ،IoTeX (IOTX) ،ALGO ،TomoChain (TOMO) و Callisto (CLO) درآمد منفعلانه کسب کنند.
  • CoolWallet S: اولین کیف پول سخت افزاری موبایل بلوتوث CoolWallet S است که به وسیله X-Savings، استیبل کوین (USDT) را در برنامه ارائه می‌دهد.
  • Trezor: قدیمی ترین کیف پول سخت افزاری جهان همچنین از استیک برخی دارایی‌ها مانند Tezos از طریق برنامه‌هایی مانند کیف پول Exodus پشتیبانی می‌کند.

۳- پلتفرم‌های مخصوص استیکینگ

پلتفرم‌های مخصوص استیکینگ فقط به استیکینگ اختصاص دارند. با این حال، این پلتفرم‌ها درصدی از پاداش‌های بدست آمده را برای پوشش هزینه‌های خود می‌گیرند. استیکینگ در این پلتفرم‌ها به عنوان staking soft نیز شناخته می‌شود.

  • Stake Capital: این برنامه از شبکه‌های Loom Network (LOOM) ،KAVA ،XTZ ،Aion (AION) ،Livepeer (LPT) و Cosmos (ATOM) پشتیبانی می‌کند.
  • MyCointainer : کاربران MyCointainer هنگام ذخیره دارایی‌های مجازی خود، از بین گزینه‌های Power Max ،Power Plus و Basic یکی را انتخاب می‌کنند. این سه سطح استیکینگ اصلی را به تصویر می‌کشد.

به عنوان مثال، کاربران Basic کمتر از ۱ دلار پرداخت می‌کنند.

کسانی که در برنامه Power Max هستند بیش از ۱۰ دلار در ماه پرداخت می کنند. این پلتفرم بیش از ۵۰ ارز دیجیتال را با پشتیبانی استیکینگ درون زنجیره ای در خود جای داده است.

 

نکات مهم درانتخاب پلتفرم برای استیک کردن ارز دیجیتال

قبل از عجله در استیکینگ، انتخاب پلتفرم و پاداش ها مهم است. با یک انتخاب اشتباه ممکن است پاداش و توکن‌های خود را با هم از دست بدهید. در اینجا بهترین روش‌ها هنگام انتخاب یک پلت فرم استیکینگ وجود دارد:

۱- وقتی نوبت به پلتفرم دیفای DeFi می‌رسد، گفته‌های بنیانگذار یا تیم را برای هر پروتكلی كه قصد معرفی آن را دارند، نپذیرید. در شبکه اجتماعی ردیت و توییتر بروید و ببینید دیگران درباره پروتکل چه می گویند.

۲- زیاد درگیر پاداش سالانه نشوید. بسیاری از عوامل مهم دیگری مانند قدمت و محبوبیت پلتفرم وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

۳- تا آنجا که ممکن است، به جای استفاده از پلتفرم با سود بالا از پلتفرم معتبری مانند Maker ،Cool Wallet و غیره استفاده کنید.

۴- برای بررسی اطلاعات در یک پلتفرم مبتنی بر PoS، از تجزیه و تحلیل های معتبر مانند CoinMarketCap استفاده کنید.

قبل از استیکینگ، شرایط و ضوابط یا قوانین حاکم بر این فرآیند را مطالعه کنید. این قوانین شامل مواردی نظیر اینکه آیا کیف پول باید ۲۴/۷ به اینترنت وصل شود، است.

محاسبه پاداش و سود استیک ارز دیجیتال

جواب مشخصی نمی‌توان به این پرسش داد، چرا که هر شبکه، بر اساس پروتکل منحصربه‌فردش، سود استیکینگ ارز دیجیتال را تعیین می‌کند. شبکه‌های بلاک چین مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام اغلب به منظور محاسبه سود و پاداش استیکینگ فاکتورهای زیر را در نظر می‌گیرند:

  • مقدار کوین ذخیره شده توسط گره (nodes)
  • مدت زمان نگهداری کوین توسط گره
  • مقدار کل کوین‌های ذخیره شده در شبکه
  • نرخ تورم
استیکینگ در ارزهای دیجیتال به چه معناست

کاربرد استخر استیکینگ یا استیکینگ پول

یک استخر استیکینگ (Staking Pool)، متشکل از افرادی است که در حال ذخیره‌سازی و نگهداری یک ارز دیجیتال هستند. این افراد از طریق استخر استیکینگ به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند تا شانس دریافت پاداش را افزایش بدهند. در انتها و در صورت دریافت پاداش، این جایزه بین تمامی شرکت‌کنندگان بر اساس دارایی هر یک تقسیم خواهد شد. راه‌اندازی یک استخر استیکینگ عموما کار پرهزینه و زمانبری است و وجود این استخرها، برای شبکه‌ای که ورود به آن دشوار است (از لحاظ فنی و مالی)، بسیار اهمیت دارد.

روش‌های استیک کردن رمز ارزها

استیکینگ رمزارزها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان استیکینگ سرد (Cold Staking)، استیکینگ قفل شده (Locked Staking) و استیکینگ منعطف (Flexible Staking) را نام برد. هریک از این روش‌ها را به ترتیب را توضیح می‌دهیم.

  • استیکینگ سرد (Cold Staking)

استیکینگ سرد زیر مجموعه‌ی روش قفل شده به شمار می‌رود. در این روش شامل ارز دیجیتال را در یک والت سرد ذخیره می‌کنید. منظور از والت سرد، کیف پول هایی است که آفلاین هستند، برای مثال کیف پول‌های سخت افزاری ازاین دسته هستند.

تعدادی از شبکه‌های بلاک چین، قابلیت ذخیره آفلاین دارایی‌ها را فراهم کرده‌اند. این روش استیکینگ از امنیت بالاتری برخوردار بوده و تا زمانی که هودلر، دارایی خود را در همان کیف پول نگهداری کند، پاداش دریافت خواهد کرد. بعد از انتقال دارایی، پاداش و سود ادامه پیدا نمی‌کند. از طرف دیگر، علاوه بر امنیت بالای این روش، استیکینگ ارز دیجیتال مناسب افرادی است که سرمایه‌ی زیادی در دست دارند.

 استیکینگ در ارزهای دیجیتال چیست و چگونه با آن درآمد کسب کنیم
  • استیکینگ قفل شده (Locked Staking)

استیکینگ قفل شده، ذخیره رمز ارز داخل کیف پول صرافی با هدف پشتیبانی از یک بلاک چین است. تا وقتی که ارزهای شما شما در والت صرافی قفل شده‌اند، سود دریافت خواهید کرد. به محض برداشت وجه از کیف پول، ارائه سود نیز متوقف می‌شود.

  • استیکینگ منعطف (Flexible Staking)

این روش استیکینگ شامل نگهداری ارز دیجیتال برای پشتیبانی از عملیات شبکه بلاک چین است. تنها تفاوتی که این روش استیکینگ با نوع ثابت دارد در عدم قفل شدن دارایی های دیجیتال است. در واقع این استیکینگ به شما امکان ترید کردن دارایی های ارز دیجیتال را در زمان نگهداری در ولت را خواهد داد اما در استیکینگ انعطاف پذیر شما سود کمتری دریافت خواهید کرد.

  • استیکینگ در دیفای

استیک کردن رمز ارز در دیفای با استیک مستقیم در پروتکل های غیرمتمرکز یا پلتفرم های متمرکزی که استخر استیکینگ را ارائه می‌دهند متفاوت است. کاربران در پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) برای مشارکت در استیک و کسب پاداش به قراردادهای هوشمند متکی هستند.

سرمایه گذاری روی پلتفرم های غیرمتمرکز معمولاً استخراج نقدینگی ییلد فارمینگ نامیده می شود. استخراج نقدینگی، همانطور که از نام آن پیداست، فرآیند کمک به تامین نقدینگی پروتکل‌های DeFi در ازای دریافت پاداش است. نقدینگی اضافه شده که اغلب به استخرهای نقدینگی ارسال می‌شود (دارایی‌های وام داده شده را جمع می‌کنند)، به شکل ارز دیجیتال کاربران است که از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند در یک پروتکل DeFi قفل می‌شوند.

استیک کردن ارز دیجیتال در دیفای

محبوب ترین توکن های دیفای برای استیک کردن رمز ارز عبارتند از MKR ،UNI ،SNX و بسیاری دیگر. علاوه بر این، پروتکل های ترکیبی دیفای نیز وجود دارد که به عنوان افزایش سود عمل می‌کنند و به کاربران این امکان را می دهند تا بهترین سود استیکینگ را در چندین پلتفرم پیدا کنند.

احتمالاً محبوب‌ترین استخر سود، Yearn Finance است که کاربران می‌توانند ارز YFI را در آن استیک کنند. قبل از عجله برای استیک کردن رمز ارز خود، انتخاب پلتفرم به اندازه پاداش‌ها مهم است. با انتخاب اشتباه ممکن است جوایز و ارزهای استیک شده را با هم از دست بدهید.

مزایا و معایب استیک کردن ارز دیجیتال

چند مزایا برای استیکینگ ارز دیجیتال و شبکه اثبات سهام وجود دارد:

  • بدون نیاز به تجهیزات

یکی این که استیکرها، بر خلاف ماینرهای سیستم های PoW، نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت ندارند.

  • کسب درآمد غیرفعال

دوم، این یک راه عالی برای کسب درآمد غیرفعال و در عین حال کنترل دارایی دیجیتال شما است.

  • ساده تر

سوم، در مقایسه با ماینینگ یا استخراج، برای شروع استیکینگ موانع زیادی وجود ندارد. علاوه بر این، مزایای استیکینگ دیفای همان مسیر را دنبال می‌کند، به‌ویژه زمانی که از کیف پول سخت‌افزاری غیرمتمرکز معتبری مانند کول ولت استفاده می‌کنید، که امنیت وجوه را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که اغلب اوقات استیک در دیفای سود بهتری نسبت به استیک ساده رمز ارز روی زنجیره دارد.

  • مقیاس پذیرتر

در همین راستا، پروتکل‌های اثبات سهام مقیاس پذیری بهتری را فراهم می‌کنند، همانطور که با خروجی تراکنش‌های بالاتر و کارمزدهای کمتر ارائه شده توسط بلاکچین‌هایی مانند سولانا، ایاس، کاردانو و غیره ثابت شده است.

  • دوستدار محیط زیست

علاوه بر این، از آنجایی که شبکه‌های اثبات سهام از انرژی کمتری برخوردار هستند، به لطف اثبات سهام، این شبکه‌ها که با محیط زیست سازگارتر هستند و تأثیر کمی بر محیط زیست دارند.

  • مقرون به صرفه تر

شبکه‌های اثبات سهام همچنین برای اجرا و عضویت در آن ارزان‌تر هستند، زیرا به تجهیزات کامپیوتری گران‌قیمتی که استخراج نیاز دارد، نیاز ندارند.

  • غیرمتمرکزتر و امن تر

بسیاری از طرفداران کریپتو استدلال می‌کنند که شبکه‌های PoS غیرمتمرکزتر و امن‌تر از پروتکل‌های PoW هستند، زیرا یک ماینر PoW که ۵۱ درصد از نرخ هش شبکه را کنترل می‌کند، به‌طور موثر بلاک چین را کنترل می‌کند و می‌تواند تراکنش‌ها را به نفع خود ویرایش کند.

مفهوم استیکینگ در ارز دیجیتال

چرا شبکه اثبات سهام محافظت بهتری در برابر حمله ۵۱٪ ارائه می دهد؟

از نظر تئوری محافظت از حملات ۵۱% سخت است اما شبکه‌هایی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند می‌توانند این کار را انجام دهند.

جای تعجب نیست که بسیاری از پروژه‌های متمرکز بر ارزهای دیجیتال، «اثبات سهام» را به جای «استخراج» انتخاب می‌کنند. به این ترتیب، میدان نبرد مملو از پلتفرم‌هایی است که کاربران را تشویق می‌کند تا توکن‌های بومی را در کیف پول خود قفل کنند تا در حین اعتبارسنجی تراکنش‌ها، شبکه را ایمن کنند. هر چه تعداد استیکرها یا ارز استیک شده بیشتر باشد، امنیت شبکه مبتنی بر PoS بالاتر است.

معایب استیک ارز دیجیتال چیست ؟

  • تسلط نهنگ‌ها

نقطه ضعف آشکار سیستم های PoS این است که نهنگ‌ها می توانند نفوذ زیادی بر شبکه داشته باشند. این بدان معناست که هر چه ارزها کمتر توزیع شوند، بلاک چین PoS متمرکزتر می شود. در حالی که مکانیسم‌های جدیدی برای دور زدن این موضوع پیشنهاد و اجرا شده است، مقدار دارایی استیک شده همیشه متناسب با شانس انتخاب شدن به عنوان اعتباربخش خواهد بود. بنابراین، هرگز نمی‌توان از این موضوع به طور کامل اجتناب کرد.

  • شرایط لازم برای استیکینگ ارز دیجیتال

یکی دیگر از معایب استیک کردن ارز دیجیتال حداقل مقدار ارز است که توسط اکثر بلاک چین ها اعمال می‌شود.

به عنوان مثال، اتریوم حداقل به ۳۲ اتر نیاز دارد در حالی که ارز Dash برای اجرای مسترنود به حداقل ۱۰۰۰ دش نیاز دارد. این امر باعث می شود بسیاری از استیکرها به استفاده از پلتفرم‌های متمرکز متوسل شوند تا ارزهای کمتر از حداقل مورد نیاز را استیک کنند.

  • هک‌ها

مهمتر از همه، استیکینگ در دیفای ریسک پذیرترین نوع استیک کردن ارز دیجیتال است. بنابراین، کاربران دیفای باید در مورد انتخاب پلتفرم‌های خود برای عملکرد فارمینگ آگاه باشند.

این به این دلیل است که برخی از پلتفرم‌ها از قراردادهای هوشمند نا امن استفاده می‌کنند که به هکرها کمک می‌کند تا وجوه را به راحتی جمع‌آوری کنند.

به عنوان مثال، گزارش CipherTrace نشان می‌دهد که هک‌های DeFi در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافتند. جالب اینکه در سال ۲۰۲۰، اکوسیستم DeFi رشد عظیمی را ثبت کرد که از ۱ میلیارد دلار به بیش از ۱۵٫۳۴ میلیارد دلار در کل ارزش قفل شده (TVL) رسید.

  • کد نویسی ضعیف

یک پروتکل DeFi نیازی به هک شدن ندارد تا کاربران آن سرمایه خود را از دست بدهند. چند یا حتی یک خط خطا در کد آن می تواند باعث خرابی سیستم شود که به طور بالقوه می تواند نتایج غیرقابل پیش بینی را به همراه داشته باشد، به عنوان مثال، به طور برگشت ناپذیر وجوه کاربر را قفل کند.

  • کلاهبرداری‌ها

یکی دیگر از خطرات موجود در دیفای، راگ پول است. این پدیده توسط تیم‌های پروژه‌های مخرب ایجاد می‌شود که به‌طور مصنوعی جوایز استیک کردن یک ارز را بالا می‌برند.

  • کاهش ارزش ارزهای استیک شده

برای استیک معمولی، خواه متمرکز یا غیرمتمرکز، هنوز امکان کاهش ارزش دارایی های استیک شده وجود دارد. به عنوان مثال، اگر اتر خود را هر کدام با قیمت ۱۲۵۰ دلار خریداری کرده باشید و ارزش آن به ۵۰۰ دلار کاهش یابد، احتمالاً سود شما از استیکینگ ارز دیجیتال نمی‌تواند از دست دادن ارزش را جبران کند. با این حال، انتخاب استیبل کوین ها برای استیک کردن می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

بهترین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال برای استیکینگ

به بیان ساده هر ارز دیجیتالی که از الگوریتم اثبات سهام و قرارداد هوشمند پشتیبانی کند، قابل استیک است. در ادامه چند نمونه از رمز ارزهای محبوب برای استیک کردن را به شما معرفی خواهیم کرد. برای استیک کردن ارز دیجیتال باید به سراغ رمز ارزهایی بروید که بر روی الگوریتم اثبات سهام اجرا می‌شوند.

اتریوم

برای استیک کردن ارز دیجیتال اتریوم به حداقل ۳۲ اتر نیاز دارید. اگر بخواهید به یک اعتبار سنج در شبکه اتریوم تبدیل شوید باید حداقل ۳۲ اتر در کیف پول خود داشته باشید. به‌عنوان یک اعتبارسنج، مسئولیت ذخیره داده‌ها، پردازش تراکنش‌ها و افزودن بلوک‌های جدید به بلاک چین را بر عهده خواهید داشت. این امر اتریوم را امن نگه می‌دارد و در این فرآیند اتر جدیدی برای شما به ارمغان می‌آورد. این فرآیند که به عنوان اثبات سهام شناخته می‌شود که توسط بیکن چین Beacon Chain معرفی شده است. در مقاله‌ی استیکینگ اتریوم می‌توانید به جزئیات بیشتر و نحوه استیک کردن اتریوم دسترسی داشته باشید.

ترون

استیک ارز دیجیتال فرآیند نگهداری وجوه در کیف پول ارزهای دیجیتال برای پشتیبانی از عملیات شبکه بلاک چین است و در ازای آن، دارندگان برای مشارکت خود پاداش دریافت می‌کنند. استیکینگ ترون فرآیندی سودآور است که تأیید تراکنش ها در شبکه ترون را نیز تضمین می‌کند. به عنوان یک کاربر، می‌توانید توکن‌های TRX را خریداری کنید و سپس آن‌ها را از طریق مکانیسم توافقی Delegated Proof of Stake به یکی از گره‌های به اصطلاح Super Representative واگذار کرده و در ازای آن پاداش دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره استیکینگ ترون

کاردانو

استیک کردن کاردانو یک راه عالی برای کسب درآمد غیرفعال ADA است. می‌توانید از این روش برای کسب سود از ارز های دیجیتال استفاده کنید. در شبکه برخی از رمز ارزها، استیک ارز دیجیتال به این معنی است که شما موافقت می کنید که توکن های خود را برای مدت معینی قفل کنید و در طی آن آنها غیرقابل استفاده هستند. اما در مورد کاردانو اینطور نیست. دقیقاً مانند تزوس، هر زمان که بخواهید می‌توانید کاردانوی خود را خرج کنید.

اموزش استیکینگ ارز دیجیتال

پولکادات

خوب یا بد، استیک کردن ارز دیجیتال همانند سایر رمز ارزها نیست. به جای اینکه همه شرکت کنندگان شبکه صرفاً استیکر باشند، آنها به دو گروه تقسیم می‌شوند اعتبار سنج و نامزد. توضیح بسیار ساده این دو گروه این است که اعتبارسنج‌ها آنهایی هستند که در واقع بلوک‌ها را ایجاد می‌کنند و نامزدها در مورد اینکه چه کسی اعتبارسنج ی‌شود رای می‌دهند. اعتبار سنجی ها بیشترین پاداش را دریافت می‌کنند، اما نامزد بودن بسیار آسان تر و ارزان تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استیکینگ پولکادات به مقاله آموزش استیک پولکادات مراجعه کنید.

کاوا

کاوا بر روی کازماس ساخته شده است و از مکانیزم اجماع مبتنی بر اثبات سهام (PoS) مبتنی بر Tendermint استفاده می‌کند. این بدان معناست که کاربرانی که توکن‌های KAVA دارند، در ازای استفاده از دارایی‌های خود برای پشتیبانی از عملیات و امنیت شبکه کاوا، جوایزی دریافت می‌کنند. از طریق استیک ارز دیجیتال، شبکه کاوا امنیت خود را به صداقت دارندگان توکن برای حفظ یکپارچگی و ارزش شبکه تشویق می‌شوند، گره می‌زند.

دلیل محبوبیت استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

برخی از عوامل بر روی محبوبیت استیک رمز ارز تاثیر گذاشته است که در ادامه آنها را برسی می‌کنیم:

  • ظهور دیفای

دیفای یک تحول در دنیای مالی است که پلتفرم‌های وام دهی و تجاری غیرمتمرکز مانند یونی سواپ و کامپوند ( Compound) را ایجاد کرده است. از طریق این پلتفرم‌ها کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه سرمایه گذاری کرده و به صورت سالانه سود دریافت کنند. به غیر از استیکینگ کاربران قادرند تا با استفاده از استخراج نقدینگی و فارمینگ درآمد کسب کنند.

 استیک ارز دیجیتال
  • محبوبیت اثبات سهام

با رشد دنیای ارزهای دیجیتال، پلتفرم و شبکه‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات کار به دلیل سرعت پایین، هزینه‌ی بالا و مقیاس پذیری کم در حال کاهش هستند. (اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه‌های اثبات کار دشوار تر است.) شبکه‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال برتر مانند اتریوم در حال حرکت به سمت الگوریتم اثبات سهام هستند.

  • بیت کوین

بر خلاف سال های گذشته که مردم به دنبال کسب سود در کوتاه مدت بودند امروزه بیشتر کاربران به دنبال کسب سود هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت هستند. آنها تمایل دارند که پس از سرمایه گذاری و خرید یک ارز بتوانند در طولانی مدت نیز سود بدست آورند. استیکینگ ارز دیجیتال این امکان را برای سرمایه گذاران و کاربران کریپتو فراهم می‌کند که بتوانند از این طریق از ارزهای دیجیتال درآمد منفعالانه بدست آورند. این امر یا روند صعودی پی در پی بهبود می‌یابد. بنابراین هرچه سرمایه گذاران به هودل دارایی خود تمایل داشته باشند بیشتر دارایی‌های خود را در معرض قرار می‌دهند. شما برای سرمایه گذاری بلندمدت مینوانید به خرید بیت کوین BTC در زمان موردنظر بپردازید.

 

جمع بندی

اثبات سهام و استیک ارز دیجیتال راه های بیشتری را برای هر کسی که مایل به مشارکت در اجماع و حاکمیت بلاک چین هستند باز می کند. علاوه بر این، این یک راه کاملاً آسان برای کسب درآمد غیرفعال با نگه داشتن کوین است. همانطور که به طور فزاینده ای به اشتراک گذاری آن آسان تر می شود، موانع ورود به اکوسیستم بلاک چین کمتر می‌شود.

با این حال، ارزش این را دارد که در نظر داشته باشید که استیکینگ ارز دیجیتال کاملاً بدون خطر نیست. قفل کردن وجوه در یک قرارداد هوشمند با خطراتی همراه است، بنابراین همیشه باید از کیف پول‌های امن و مطمئن مانند تراست ولت استفاده کنید.

مطمئن شوید که پلتفرم استیکینگ ارز دیجیتال را به خوبی بررسی کرده‌اید تا ببینید از کدام رمز ارزها برای استیکینگ پشتیبانی می‌کند و همین امروز شروع به کسب پاداش کنید!

میانگین امتیازات ۴ / ۵٫ تعداد رای: ۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *