مفاهیم پایه

بلاک چین استلار چیست؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

در سال های گذشته که بیت کوین خبرساز بود، ارزهای دیجیتال دیگری نیز وجود داشتند که سودها و جذابیت های چشمگیرتری را در بین توسعه دهندگان به دست آوردند. Stellar یکی از آن ها بود.

استلار ممکن است فرصتی جالب برای معامله گرانی که به دنبال متنوع سازی منابع خود به غیر از بیت کوین هستند، فراهم کند. در اینجا معرفی مختصری از کوین و چشم انداز تجاری آن وجود دارد.

بلاک چین استلار چیست؟

استلار یک فن‌آوری پرداخت منبع باز است که شباهت های زیادی با ریپل دارد، چرا که بنیانگذار آن، جد مک کالب، ریپل را نیز تأسیس کرده است.

استلار دقیقاً مانند ریپل یک فن‌آوری پرداخت است که هدف آن اتصال موسسات مالی و کاهش شدید هزینه و زمان مورد نیاز برای انتقال های برون مرزی است. در واقع، هر دو شبکه پرداخت در ابتدا از پروتکل یکسانی استفاده می‌کرده اند.

با این حال، اینجاست که شباهت ها به پایان می‌رسد.

فورک در پروتکل استلار در اوایل سال ۲۰۱۴ با ایجاد پروتکل اجماع استلار (SCP) به پایان رسید. همچنین هر دو سیستم تفاوت اساسی دارند. در حالی که ریپل یک سیستم بسته است، استلار منبع باز است.

آن ها همچنین مشتریان مختلفی دارند. ریپل برای ساده سازی فن‌آوری انتقال برون مرزی خود با موسسات بانکی و کنسرسیوم های مستقر همکاری می‌کند. در مقابل، استلار در حال توسعه بازارها است و موارد استفاده ی چندگانه ای برای فن‌آوری خود دارد، از جمله حواله های پول و توزیع وام بانکی به بانک های غیر بانکی.

استلار چگونه کار می‌کند؟

عملکرد اساسی استلار مشابه اکثر فن‌آوری های پرداخت غیرمتمرکز است. این یک شبکه از سرورهای غیرمتمرکز را با یک دفتر توزیع شده که هر ۲ تا ۵ ثانیه در میان همه گره ها به روز می‌شود، اجرا می‌کند. برجسته ترین عامل تمایز بین استلار و بیت کوین پروتکل اجماع آن است.

پروتکل اجماع استلار برای تأیید معاملات به کل شبکه استخراج کننده متکی نیست. در عوض، از الگوریتم توافق نامه بیزانس فدراسیون (FBA) استفاده می‌کند، که پردازش سریعتر معاملات را امکان پذیر می‌کند. این بدان دلیل است که از سهم های حد نصاب (یا بخشی از شبکه) برای تأیید معامله استفاده می‌کند

هر گره در شبکه استلار مجموعه دیگری از گره های “قابل اعتماد” را انتخاب می‌کند. هنگامی که یک تراکنش توسط همه گره های این مجموعه تأیید شود، پس از آن این تراکنش تأیید شده تلقی می‌شود. روند کوتاه شده، شبکه استلار را بسیار سریع کرده و گفته می‌شود که در هر ثانیه ۱۰۰۰ عملیات شبکه را پردازش می‌کند.

استلار چگونه انتقال های برون مرزی را تسریع می‌کند؟

روند فعلی انتقال های برون مرزی یک فرآیند پیچیده است. این روند بانک های داخلی را ملزم به نگهداری حساب در حوزه های قضایی خارجی با ارزهای محلی می‌کند. بانک های سازگار با آن ها باید یک حساب مشابه را در کشور اصلی اداره کنند.

روند Nostro-Vostro، همانطور که می‌دانید، برای معاملات برون مرزی با ارزهای فیات یک فرآیند طولانی است که شامل تبدیل و تطبیق حساب ها است. از آنجا که اعتبار سنجی همزمان را امکان پذیر می‌کند، بلاکچین استلار می‌تواند تأخیرها و پیچیدگی های موجود را کوتاه یا برطرف کند.

ارز دیجیتال استلار یعنی لومنز نیز می‌توان برای تأمین نقدینگی و ساده سازی فرآیند استفاده کرد. طبق برخی گزارش ها، بانک ها از ارزهای دیجیتال خود برای تسهیل چنین نقل و انتقالات در آینده استفاده خواهند کرد. به گفته دیوید مازیرس، استاد دانشگاه استنفورد و خالق SCP، این پروتکل از نظر محاسباتی و مالی “متوسط” است. این امر حتی سازمان ها را با حداقل بودجه برای فن‌آوری اطلاعات، مانند سازمان های غیرانتفاعی، قادر می‌سازد تا در شبکه ی آن شرکت کنند.

چند موسسه از بلاکچین استلار استفاده می‌کنند؟

استلار در اکتبر ۲۰۱۷ پس از اعلام همکاری با IBM مورد توجه قرار گرفت. این مشارکت راه اندازی چندین مسیر ارزی در میان کشورهای جنوب اقیانوس آرام را پیش بینی می‌کند.

هدف این پروژه، پردازش حداکثر ۶۰ درصد از کل پرداخت های برون مرزی در منطقه است که شامل کشورهایی مانند استرالیا، فیجی و تونگا می‌شود. این امکان ایجاد ارتباط بین مشاغل کوچک، غیرانتفاعی و موسسات بانکی محلی را برای تسریع در معاملات تجاری فراهم می‌کند. به عنوان مثال، یک کشاورز در ساموآ می‌تواند با یک خریدار در اندونزی ارتباط برقرار کرده و معامله انجام دهد.

در سال ۲۰۱۶، شرکت مشاور برجسته ی فن‌‌آوری Deloitte نیز از همکاری با استلار برای توسعه یک برنامه ی پرداخت خبر داد. در یک کنفرانس در سال ۲۰۱۷، مک کالیب تأیید کرد که ۳۰ بانک برای استفاده از بلاکچین استلا برای نقل و انتقالات برون مرزی ثبت نام کرده اند. سرویس پرداخت Stripe بیت کوین را حذف کرده و استلار را روی پلتفرم خود بارگیری کرده است.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *