اخبار ارز دیجیتال

اتفاق بعدی بین ریپل و SEC چیست؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

خلاصه

  • ریپل پس از اعلام شکایت از سوی SEC سقوط کرده است.
  • برخی از صرافی های ارز دیجیتال این کوین را از لیست خارج کردند تا از بررسی دقیق جلوگیری کنند.
  • سوءظن به سوءرفتار در جامعه افزایش یافت.

به دنبال یکی از سقوط های قابل پیشبینی تاریخ ارز دیجیتال، ریپل تحت نظارت دولت فدرال ایالات متحده قرار دارد. XRP با سقوط شدید قیمت و حذف از لیست های صرافی ها، با چالش هایی روبرو شد.

در ۲۲ دسامبر سال ۲۰۲۰، ریپل اعلام کرد که آنها انتظار دارند از طرف دولت ایالات متحده علیه آنها شکایت شود. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) استدلال می‌کرد که XRP، توکن ریپل، یک اوراق بهادار است. از آنجایی که ریپل توکن خود را بدون عبور از کانال های رسمی فروخت، به این معنی بود که XRP به طور غیرقانونی فروخته شد. فقط یک روز بعد، SEC رسماً ریپل را به جرم جمع آوری غیرقانونی ۱٫۳ میلیارد دلار متهم کرد.

اما اینکه آیا دادخواست معتبر است، به تعریف XRP بستگی ندارد. در این دادخواست آمده است که جمع آوری کمک مالی ریپل فروش غیرقانونی اوراق بهادار بوده است. اگر ثابت شود XRP یک ارز دیجیتال است، نه یک اوراق بهادار، همانطور که ریپل ادعا می‌کند، ریپل می‌تواند تبرئه شود.

در حالی که بیانیه ی غافلگیرانه ارزش XRP را به شدت سقوط داد، علائم هشدار دهنده وجود داشت.

مسئولان Ripple Labs مدتی نسبت به اختلاف احتمالی با تنظیم کننده های ایالات متحده هشدار داده بودند. در حقیقت، در تاریخ ۳ دسامبر سال ۲۰۲۰، مدیرعامل ریپل، برد گارلینگهاوس در CNN ظاهر شد و اظهار داشت که وضعیت نظارتی XRP مشخص نیست. در آن زمان، گارلینگهاوس از توانایی این شرکت برای فعالیت در ایالات متحده ابراز نگرانی کرد. با این حال، وی افزود که فقط ۵ درصد از مشتریان ریپل در ایالات متحده مستقر هستند.

سایر ارزهای دیجیتال اصلی، مانند اتریوم (ETH) و بیت کوین (BTC)، توسط SEC‌ صریحاً عنوان شده اند که اوراق بهادار نیستند. XRP، که ریپل می‌گوید برای صرافی های بزرگ مالی استفاده خواهد شد، می‌تواند به راحتی یک ارز دیجیتال در نظر گرفته شود. تا زمانی که این دادخواست به اطلاع عموم نرسیده بود، هیچ دلیلی وجود نداشت که به طور قطع گفته شود SEC تلاش می‌کند XRP را به این روش تعیین کند.

اما شد در نتیجه این بیانیه، قیمت XRP در زمان نوشتن ۳۶٪  یعنی در یک روز به ۰٫۲۷ دلار سقوط کرد. بالاترین قیمت های اخیر حدود ۰٫۷۹ دلار بوده است.

دامپینگ، حذف شدن از لیست

کاهش قیمت با فرار سرمایه گذاران نهادی و خرده فروشی تقویت شد. Bitwise، یک صندوق پوششی رمزنگاری که ده دارایی ارز دیجیتال برتر را در اختیار دارد، XRP خود را به نفع دارایی های دیگر بدون نام فروخت. قبل از تخلیه، ریپل ۳٫۸ درصد از سهام Bitwise را تشکیل می‌داد.

صندوق در دارایی هایی که مطابق قوانین اوراق بهادار فدرال یا ایالتی احتمالاً به عنوان اوراق بهادار تلقی شود، سرمایه گذاری نمی‌کند. تصمیم Bitwise برای انحلال موقعیت خود در XRP مبتنی بر در نظر گرفتن اطلاعات عمومی جدید از شکایت SEC بود.

علاوه بر این که کاربران توییتر سرگردانند، این لیست ها نیز وجود داشت. تعدادی از صرافی های ارز دیجیتال از ترس مواجه شدن با موشکافی دولت آمریکا، XRP را از لیست خارج کردند.

سوظن ها تشدید می‌شود

دیدگاه بسیاری از علاقه مندان به ارز دیجیتال مبنی بر اینکه “XRP” به بانک های متمرکز “فروخته” است، به سوظن در مورد زمان انتشار این اعلامیه دامن زد. برخی احساس می‌کنند اعلامیه بعد از  ایردراپ توکن Spark اما قبل از علنی شدن SEC، دستکاری شده بود.

این واقعیت که ریپل از این دادخواست آگاهی داشت، این سوظن را ایجاد کرد که این شرکت اعلامیه را تا پس از ۱۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ عقب نگه داشته است. در این تاریخ اسنپ شات از کیف پول های XRP برای توکن Flare Network کاهش یافته است.

جالب اینجاست که ادعاهایی وجود دارد که Jed McCaleb، بنیانگذار ریپل، ۴۹ میلیون دلار XRP (133,152,655) قبل از بدترین دامپینگ قیمت را منتقل کرده است. پس از ترک XRP، برنامه نویس قبلی به CTO Stellar یک دارایی رمزنگاری رقیب تبدیل شد. استلار در دادخواست با ریپل و صرافی Bitstamp  100میلیون XRP دریافت کرد.

در این حالت، وجوه از کیف پول تسویه حساب به کیف پول شخصی منتقل می‌شود که گویا متعلق به McCaleb است. جابجایی این منابع مالی فروش گسترده ای را نشان می‌دهد و این باعث افزایش اتهامات “کلاهبرداری” XRP توسط کاربران  کلاهبردار شده است.

از طرف دیگر، برخی معتقدند که XRP به طور واضح یک واحد پول است. اعلام این دادخواست قبل از علنی شدن SEC توسط دادخواست ممکن است توسط ریپل ساخته شده باشد. از لحاظ تئوری، عمومی شدن دولت ایالات متحده را مجبور می‌کند امنیتی را به گونه ای تعریف کند که تیم حقوقی آنها بتواند با آن مبارزه کند.

حرکت بعدی XRP چیست؟

گفتن موارد بعدی برای XRP دشوار است، اما تاریخ چنین مواردی را دیده است که به فاجعه ختم نمی‌شوند. این دادخواست می‌تواند پرهزینه باشد، اما با حضور سیاستمداران طرفدار ارز های دیجتالی در کنگره، این دادخواست متوقف می‌شود.

در همین حال، جی کلیتون، که در دوره تصدی وی رد همه برنامه های ارز دیجیتال ETF را پذیرفت، از سمت خود به عنوان رئیس SEC استعفا داد. بایدن می‌تواند سیاست را متزلزل کند.

با توجه به اسکناس مشابه، برخی از عرضه اولیه کوین(ICO) با مشکلات قانونی روبرو شدند، پرونده های خود را گم کردند، اما هنوز روی پاهای خود قرار گرفتند. بنیاد Tezos امسال با یک دادخواست روبرو شد که در آن سرمایه گذاران گفتند ICO یک فروش توکن اوراق بهادار بدون مجوز است.

Tezos این دادخواست را برای خسارت ۲۵ میلیون دلاری تسویه کرد و دادگاه در مورد امنیت دارایی بودن آن تصمیم نگرفت. گرچه ضربه دردناکی است، محدودیت فعلی ارزش بازار تزوس حدود ۱٫۵ میلیارد دلار است و ظاهراً صدمه زیادی به آن نمی‌زند.

به همین ترتیب، در آگوست ۲۰۱۹، برنامه پیام رسان Kik به برگزاری فروش اوراق بهادار غیر مجاز متهم شد. در اکتبر سال ۲۰۲، دادگاه ها سرانجام حکم دادند که توکن ها در واقع اوراق بهادار بودند. آنها Kik را فقط ۵ میلیون دلار جریمه کردند.

حتی اگر ریپل پرونده خود را از دست بدهد، آنها می‌توانند به فعالیت خود در خارج از ایالات متحده ادامه دهند. آنها در جاهای دیگر با چنین محدودیت هایی روبرو نیستند و اگر پنج درصد مشتریان در ایالات متحده دروغ بگویند، ظاهراً این پایان Ripple Labs نیست، همانطور که ما می‌دانیم.

اگر XRP در آینده پیروز از این وضعیت خارج شود، ممکن است دشمنان و دوست داران ریپل وارد معامله آن شوند.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *