تحلیل فاندامنتالتحلیل قیمت

چرا ممنوعیت رمز ارز در چین به نفع بیت کوین است؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

دولت چین از سال‌ها قبل خواستار محدودیت رمز ارز‌ها بود و در سال ۲۰۲۱ استخراج رمز ارز‌ها را ممنوع اعلام کرد. در حالی که خبر ممنوعیت رمز ارز در چین در کوتاه مدت باعث وحشت در بازار شد، اما مهاجرت ماینر‌های بزرگ از چین در طولانی باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

اول از همه، لازم است شایعاتی که طی چند ماه گذشته در رابطه با ممنوعیت استخراج در چین به وجود آمده، بررسی کنیم. در ۲۱ می ۲۰۲۱، لیو هی (Liu He)، معاون نخست وزیر چین، خواستار ممنوعیت استخراج شد. سپس در تاریخِ ۲۵ می ۲۰۲۱، مغولستان، اقداماتی را برای حذف تدریجی استخراج رمز ارز پیشنهاد کرد که از اول ژوئن ۲۰۲۱ در استان‌های شین جیانگ و سیچوان چین آغاز شد و به دنبال آنها سایر شهر‌های چین نیز اقدامات مشابهی را دنبال کردند.

در حالی که در ابتدا بسیاری از افراد به نگرانی های زیست محیطی اشاره می‌کردند، استفاده از انرژی آبی در سیچوان باعث ایجاد تردید در مورد معیارهای زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در پشت اقدامات چین شد. شاید دلایل ممنوعیت استخراج هرگز کشف نشود، اما استخراج بیت کوین یکی از بزرگترین تغییرات در تاریخ دوازده ساله خود را تجربه کرده است.

مطلب مرتبط: پیشنهادی برای بهینه سازی استخراج بیت کوین

تأثیر این عوامل بر روی نرخ هش (Hash rate) قابل مشاهده است. شاخصی که اغلب از آن برای محاسبه‌ی قدرت استخراج استفاده می‌شود.

تأثیر ممنوعیت رمز ارز در چین بر نرخ هش بیت کوین

نرخ هش بیت کوین در ژوئن ۴۰ درصد کاهش یافت و به یکی از شدیدترین افت‌های تاریخی تبدیل شد. نرخ هش عامل مهمی است؛ زیرا ماینرها با تأیید تراکنش امنیت شبکه را تأمین می‌کنند و با کاهش مشارکت ماینر‌ها، حمله به بلاک چین هزینه کمتری دارد.

اگرچه این امر نگران کننده به نظر می‌رسد، اما بیت کوین محرک‌هایی را برای افزایش دوباره نرخ هش در نظر گرفته است. از آنجا که قیمت بیت کوین ۶٪ و نرخ هش ۴۰٪ کاهش یافته، اکنون استخراج بیت کوین نسبتاً سودآورتر است. این مورد به این دلیل است که رقابت کمتری برای استخراج بلاک بعدی بیت کوین وجود دارد، اما تقریباً همان پاداش (به دلار) است.

به نظر می‌رسد افزایش سود استخراج در بازار سنتی تأثیر گذار است؛ زیرا سهام شرکت‌های استخراج در بازار آمریکا نیز با افزایش سود، رشد می‌کنند.

افزایش سود استخراج و تأثیر آن بر بازار سنتی

شرکت‌های ماراتن (Marathon) و رایت (Riot) استخراج گسترده‌ای در ایالات متحده انجام دادند. با توجه به ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین، شرکت‌های رمز ارز به وسیله‌ی ماراتون و رایت به ترتیب ۲۹٪ و ۳۹٪ سود کرده‌اند. با افزایش سود و همچنین افت شبکه، انتظار می‌رود نرخ هش دوباره افزایش یابد.

عامل دیگری که باعث نگرانی کوتاه مدت برخی از افراد می‌شود، فروش ماینر‌ها است. از آنجا که ماینر‌های چینی برای مهاجرت باید هزینه بپردازند، ممکن است مجبور شوند بخشی از دارایی خود را بفروشند. با استفاده از داده‌های بلاک چین درمی‌یابیم که ماینرها واقعاً دارایی‌های خود را منتقل کرده‌اند.

Webp.net resizeimage 2 min 3

Netflows میزان دریافتی از سوی ماینرها را از مقدار موجودی آدرس‌ها کسر می‌کند. به نظر می‌رسد که ماینر‌ها ۳۰ هزار بیت کوین بیشتر از آنچه در ۷ و ۱۵ ژوئن دریافت کرده‌اند منتقل کردند و این بزرگترین جریان منفی خالص در سه ماه گذشته است. این امر به ماینر‌ها که در طی مهاجرت در ژوئن برخی از دارایی‌های خود را می‌فروشند، اشاره دارد.

۳۰ هزار بیت کوین زیاد به نظر می‌رسد، اما در مقابل حجم کل معامله بیت کوین قابل توجه نیست. فقط ۶ درصد از حجم بیت کوین مربوط به آدرس ماینرها است.

Webp.net resizeimage 3 min 2

درصد کم حجم ناشی از جریان ماینر‌ها به ترس از خراب شدن بازار به دلیل فروش اغراق آمیر ماینر‌ها اشاره دارد. در حالی که ماینر‌ها مطمئناً در امنیت شبکه نقش دارند، اما ماینر‌های کمی در این سال‌ها در افزایش حجم فروش نقش داشتند.

به طور کلی، مهاجرت استخراج بیت کوین اگرچه در کوتاه مدت مخل است، اما با غیرمتمرکزسازی بیشتر بیت کوین و وابستگی کمتر به ماینر‌ها در چین، در بلند مدت باعث سودآوری می‌شود. نگرانی در مورد چین که بطور بالقوه می‌تواند بیت کوین را کنترل کند باید تا حد زیادی با این تغییر برطرف شود.

علاوه بر این، ترس از فروش کوتاه مدت ماینر‌ها نیز ممکن است بیش از حد باشد که سهم آنها از حجم بیش از ۶ درصد از کل تولید شود. این امر نشان دهنده وحشت و خارج کردن سود است که عامل اصلی پرایس اکشن است. در نهایت، حتی اگر مهاجرت ماینر‌ها به نگرانی منجر شده باشد، بیت کوین به سمت آینده‌ای غیرمتمرکز و مقاومتر پیش می‌رود.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *