اخبار ارز دیجیتال

چرا اتریوم نمی‌تواند از بیت کوین پیشی بگیرد؟

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

سال‌هاست تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که سرمایه بازار اتریوم، بیت کوین را تغییر خواهد داد، اما داده‌ها نشان می‌دهد که این تنها یک حدس ساده است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا ارزش بازار اتریوم نمی‌‌تواند از بیت کوین پیشی بگیرد.

پس از افزایش ۱۳ درصدی در طی ۲ روز (۱۶ و ۱۷ مرداد ۱۴۰۰)، ارزش بازار بیت کوین از ۸۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت و به بالاترین ارزش خود در طی ۷۹ روز رسید. در همان بازه زمانی اتر ۴۵ درصد افزایش یافت و ارزش بازار به ۳۴۰ میلیارد دلار رسید.

هارد فورک لندن و تغییرات حاصل از آن بدون شک نقشی در افزایش قیمت اتر داشته است، اما برخی از سرمایه گذاران همچنان این سوال را مطرح می‌کنند که ارزش اتریوم در مقابل بیت کوین چگونه خواهد بود؟ بعضی از افراد از جمله دان مورهد (Dan Morehead)، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری Pantera Capital، انتظار دارند که اتریوم از بیت کوین به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال در جهان پیشی بگیرد.

ممکن است کاربران بازار رمز ارزها پس از آنکه نیل کشکاری (Neel Kashkari)، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس (Minneapolis) پیشنهاد داد که فدرال رزرو شاید کمی بیشتر از قبل به خرید دارایی اهمیت دهد، هیجان زده شوند. دلیل این تصمیم گسترش ویروس دلتا و آسیب احتمالی آن به بازار کار بود.

کشکاری گفت:

“ویروس دلتا می‌تواند مردم را از بازگشت به کسب و کار‌های حضوری منصرف کند و بچه‌ها به صورت مجازی تحصیل کنند.”

ادامه‌ی این بیماری در طولانی مدت خطر تورم را افزایش می‌دهد که همچنین منجر به افزایش محبوبیت دارایی‌هایی مانند رمز ارز‌ها می‌شود. با این حال، تأثیر تغییرات اقتصادی باید به یک اندازه بر بیت کوین و اتریوم اثر بگذارد.

افزایش تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین

مقایسه برخی شاخص‌های اتریوم و بیت کوین می‌تواند نشان دهنده‌ی اختلاف ارزش بازار این ارز دیجیتال با بیت کوین باشد. اولین معیاری که باید آن را بررسی کرد، تعداد آدرس‌های فعال است.

مقایسه آدرس‌های فعال بیت کوین و اتریوم

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده، بیت کوین دارای ۶ میلیون آدرس به ارزش ۱۰۰۰ دلار یا بالاتر است و ۳/۶۷ میلیون آدرس نیز از سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است. در همین حال، اتر با ۲/۷ میلیون آدرس به ارزش ۱۰۰۰ دلار است. رشد آلت کوین نیز کندتر از بیت کوین بوده و ۲/۴ میلیون آدرس اتریوم از سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است.

آدرس‌های فعال اتریوم حدود ۵۵ درصد کمتر از آدرس‌های فعال بیت کوین است و این فاصله ارزش بازار آنها را تأیید می‌کند. با این حال، این تجزیه و تحلیل شامل میزان سرمایه گذاری سرمایه گذاران بزرگ نمی‌شود.

پس از بررسی ابزارهای سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که بیت کوین با ۳۲/۳ میلیارد دلار دارایی تحت‌مدیریت با اختلاف از اتریوم با ۱۱/۷ میلیارد دلار دارایی تحت‌مدیریت جلوتر است. صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین گری اسکیل که از سال ۲۰۱۳ فعالیت می‌کند، نقشی پررنگی در این اختلاف ایفا می‌کند.

شایان ذکر است اولین محصول قابل‌معامله در بورس اتریوم (Ether Tracker) در اکتبر ۲۰۱۷ وارد بازار شد. می‌توان گفت که قدیمی‌تربودن ابزارهای قابل‌معامله در بورس بیت کوین یکی از دلایل اصلی اختلاف میان سرمایه‌های مرتبط است.

وضعیت قراردادهای آتی

بررسی بازارهای آتی هم می‌تواند به ما در مقایسه بهتر کمک کند. قراردادهای آتی یکی از بهترین معیار‌های مقایسه برای دو رمز ارز بیت کوین و اتریوم است.

سود آتی بیت کوین

در حال حاضر قراردادهای آتی بیت کوین ۱۴/۲ میلیارد دلار است. صرافی ارز دیجیتال بایننس با ۳/۴ میلیارد دلار، بیشترین سهم را در این بازار دارد و پس از آن، صرافی FTX با ۲/۳ میلیارد دلار، در رده دوم قرار دارد.

سود آتی اتریوم

در سوی دیگر، قراردادهای آتی اتریوم یک ماه پس از بیت کوین به ۱۰/۸ میلیارد دلار رسید و در حال حاضر هم در محدوده ۷/۶ میلیارد دلار قرار دارد؛ از همین رو می‌توان گفت که قراردادهای آتی اتریوم ۴۶ درصد پایین‌تر از بیت کوین است.

در این میان نباید از وضعیت سود ماینرها هم غافل شد؛ چراکه این شاخص اطلاعات خوبی در مورد وضعیت فعلی در اختیار قرار می‌دهد. شایان ذکر است که اتریوم و بیت کوین دارای کاربردهایی متفاوت هستند؛ مثلا ۵۴ درصد عرضه بیت کوین بیش از یک سال است که دست نخورده‌ است.

به‌طور کلی، هر شاخصی نقاط ضعف خود را دارد و نمی‌توان با تکیه بر یک شاخص خاص، تعیین کرد که ارزش کدام ارز دیجیتال پایین‌تر از ارزش حقیقی‌ خود قرار دارد. با این حال، با نگاهی به این سه شاخص، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که پیشی‌گرفتن اتریوم از بیت کوین و تبدیل‌شدن به ارز دیجیتال شماره یک بازار، به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *