آموزش سرمایه گذاری

۷ اشتباه رایج تریدر های ارز دیجیتال

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

معاملات بیت کوین و آلت کوین مانند رودخانه ای مواج است. این یک روند بدون توقف است که همواره و به سرعت در حال تغییر است، بیشتر اوقات با حوادث مهمی همراه نیست.

اگر برعکس جریان شنا کنید، ممکن است کاملاً ناپدید شوید. به منظور بهبود مهارت های تجاری و درک بازار، بهتر است از اشتباهات دیگران درس بگیرید. مقاله ی زیر براساس تجربیات عمده در زمینه دیجیتال و پس از داشتن هزاران موقعیت تجارت دیجیتال طی سال های گذشته نوشته شده است. و البته در این راه اشتباهاتی نیز انجام شد. شروع کنیم؟

دفتر سفارش – نحوه قرارگیری درست دستورات

بیایید در مورد روش صحیح استفاده از دفتر سفارش بحث کنیم. ارزش کوین توسط آخرین معامله انجام شده، در نقطه ی اتصال خریداران و فروشندگان یا با توجه به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. این دستورات عرضه و تقاضا در یک جدول مرتب شده اند، که معروف به دفتر سفارش است. در بازار دیجیتال، همه چیز در مورد نوسان است.

هنگام ورود به موقعیت، توصیه می‌شود که سطح فروش را برای کسب سود تعیین کنید. متناوباً، در حالی که شما قصد اعمال همزمان آن ها را دارید، برای به حداقل رساندن ضررها، حد ضرر تعیین کنید. اما چگونه می‌توانیم دقیقاً بدانیم که این دستورات را کجا قرار دهیم؟ برای شناسایی هر دو سطوح مقاومت و پشتیبانی، ما با تجزیه و تحلیل نمودار در ابتدایی ترین سطح شروع می‌کنیم.

ما نقاطی را که می‌خواهیم از آن سود کسب کنیم (سطوح مقاومت) شناسایی کرده و همزمان سطوح پشتیبانی را نیز شناسایی می‌کنیم. با مراجعه به دفتر سفارش، سطوح بهینه ای را پیدا خواهیم کرد که می‌توانیم دستورات را در آن قرار دهیم. توجه داشته باشید که اگر سطح پشتیبانی شکسته شود، زمان کاهش ضررها فرا رسیده است.

شناسایی سطح فروش برای کسب سود: با استفاده از دفتر سفارش، سطوح مقاومت را که قبلا تجزیه و تحلیل کرده بودیم شناسایی می‌کنیم. احتمالاً با وجود مقاومت گسترده، لیست سفارش های فروش طولانی در اطراف این نقاط وجود خواهد داشت. ترفند این است که دستورات فروش خود را با قیمت کمی پایین تر قرار دهید، بنابراین در صورتی که تقاضا ها شروع به از بین بردن منبع تغذیه کنند، دستور ما قبلاً قرار داده شده و برای سودآوری فروخته شده است.

شناسایی سطح حد ضرر برای به حداقل رساندن ضررها: در دفتر سفارش سطوح پشتیبانی را که قبلاً نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار داده بودیم شناسایی می‌کنیم. به احتمال زیاد با وجود تقاضای گسترده، لیست تقاضا و خرید طولانی در اطراف این نقاط وجود دارد. این بهترین منطقه برای قرار دادن دستور stop loss (حد ضرر) است، اگرچه باید کمی پایین تر از منطقه ای با تقاضای زیاد قرار گیرد. آن ها فقط در صورتی به دستور ما خواهند رسید که فروشندگان قیمت را کاهش دهند و “دیوار” خریداران شکسته شود. “دیوار” خریداران به عنوان نوعی سطح حفاظتی برای دستورات ما عمل می‌کند.

در یک جهان ایده آل، ما می‌توانستیم حد ضرر و سطح سودآوری را تعیین کنیم و احتمال ضرر را به طور قابل توجهی را کاهش دهیم. ما معمولاً سطوح سود را برای بخشی از موقعیت تعیین می کنیم، در حالی که سطح حد ضرر را برای قسمت های دیگر هم تعیین می‌کنیم.

تجزیه و تحلیل نمودار – آلت کوین در مقابل بیت کوین و در مقابل دلار

عمده آلت کوین ها بیشترین حجم معاملات را با دلار آمریکا دارند. بنابراین، تجزیه و تحلیل نمودارهای این آلت کوین باید همانطور که با نمودار بیت کوین و نمودار ارزش دلار مقایسه می‌شود، انجام شود.

تجزیه و تحلیل نمودار - آلت کوین در مقابل بیت کوین و در مقابل دلار

هدف قرار دادن احساسات شما

یک قانون مهم در معاملات می‌گوید شما هرگز نباید احساسات خود را درگیر معاملات کنید یا به عبارت دیگر نباید احساسی معامله کنید. این یک قانون اساسی برای هر کسی است که زیاد معامله می‌کند، به ویژه برای کسانی که تجارت کوتاه مدت دارند. تصور کنید که بیت کوین را طبق استراتژی DCA خریداری کنید: بگذارید بگوییم قیمت بیت کوین طی سه روز ۴۰٪ سقوط کرده بود. اکنون چه اتفاقی افتاد؟ بدیهی است که الان زمان خرید قسمت دوم کوین (مطابق با DCA) و میانگین قیمت اولیه خرید و فروش است. اما در عوض، تقریباً همه کسانی که می‌شناسم دقیقاً در لحظه کاهش مردد شدند و خرید سهم دوم را کامل نکردند. برای ما چه اتفاقی می‌افتد؟ یک کلمه، احساسات. در این حالت احساسات و ترس از دست دادن بر ما تأثیر می‌گذارد و برنامه عملیاتی ما را کاملاً مختل می‌کند. اگر شما از کسانی نیستید که به مرحله ی خرید سهم دوم را در مثال بالا نمی‌رسید، شما باید آینده خود را به عنوان یک تاجر، به ویژه یک معامله گر دیجیتال در نظر بگیرید. پس از یک معامله ی ناموفق و یا پس از فروش سکه ای که بعد از فروش قیمتش بسیار زیاد می‌شود (فلومو)، کنار آمدن با احساسات نیز مهم است. به طور خلاصه، از سود از دست رفته پشیمان نشوید و در مورد معاملات از دست رفته احساس گناه نکنید. برای خود یک برنامه عملیاتی همراه با مجموعه ای از اهداف تنظیم کنید و طبق آن رفتار کنید. مثل اینکه یک کامپیوتر از قبل برنامه ریزی شده باشید. انسان موجودی منطقی نیست.

توصیه برای چنین طرحی: پس از قرار دادن دستورات فروش هدف و با توجه به رسیدن کوین به اولین هدف، باید نیمی از موقعیت خود را ببندید. در همین حال، حد ضرر را به سطح ورودی اولیه برسانید (بنابراین ضرر نمی‌کنید). در سطح هدف دوم باید یک چهارم اضافی موقعیت را ببندید. اکنون، به احتمال زیاد با یک چهارم آن در موقعیت خواهید ماند، ولی این سود شما است و شما یکبار اصل پول خود را به جیب خود بازگردانده اید. در این مرحله بازی سود، نامحدود می‌شود. کوین هایی که در مدت دو هفته ۲۰۰۰٪ افزایش قیمت پیدا می‌کنند، در دنیای ارزهای دیجیتال نادر نیست. وقتی فقط با سود خود بازی می‌کنید، در امنیت هستید و بسیار راحت تر این کار را انجام می‌دهید.

آنچه(قیمت یا ارزش) که پایین می‌آید، لزوماً دوباره بالا نمی‌رود

یک اشتباه رایج، جستجوی کوین های سقوط کرده، (متناسب با ارزش آن ها در برابر بیت کوین) است که امیدوارم آن ها به قیمت های زمان اوج خود بازگردند. کوین هایی وجود دارد که میزان زیادی از سطح اوج خود فاصله دارند. همچنین کوین هایی وجود دارد که ناپدید شده و به آرامی از معاملات مداوم خارج شدند، سناریویی که قابل تأمل است (به ویژه برای آلت کوین های کم ارزش و با حجم کم).

وقت طلاست

یک هفته در بازار دیجیتال از نظر رویدادها و وقایع معادل سه ماه در بازار سهام سنتی است. کسی که می‌خواهد به درون جریان عمیق تجارت دیجیتال وارد شود، باید آن را نه فقط به صورت روزانه بلکه به صورت ساعتی دنبال کند. همه ی افراد نمی‌توانند این بازی را انجام دهند. با این وجود شما باید مدت زمان صرف شده در این فرآیند را در نظر بگیرید. بعضی اوقات به جای یک تاجر روزانه، سرمایه گذار بلند مدت بودن جواب می‌دهد. به هر حال، یک تاجر روزانه بودن لزوما به این معنی نیست که شما مجبور هستید هر روز خرید و فروش و معامله کنید. معاملات می‌توانند طی چند دقیقه و همچنین طی چند ماه انجام شوند. به زمانی که می‌خواهید برای مطالعه و پیگیری بازار سرمایه گذاری بگذارید، فکر کنید. به یاد داشته باشید که وقت شما قیمت دارد یا به عبارت دیگر، وقت شما دارای برچسب قیمت است. اگر تصمیم دارید وقت و تلاش خود را برای انجام معاملات روزانه بگذارید، بهتر است ابتدا از مقادیر کم شروع کرده و عملکرد را قبل از افزایش مقادیر سرمایه گذاری شده بررسی کنید. این هنوز یک مزیت اضافی ارز دیجیتال است که امکان تجارت در معاملات خرد را به کاربران می‌دهد. برخلاف بازار سرمایه، جایی که اگر به سهام اپل توجه کنید، باید حداقل سهم معادل دو هزار دلار خریداری کنید، در بازار دجیتال می‌توانید معاملات چند سنتی را نیز انجام دهید.

وقت طلاست

اشتباه اول: من ریپل را خریداری می‌کنم زیرا قیمت آن در مقایسه با اتریوم نسبتاً ارزان است

یک اشتباه رایج مبتدیان این است که بیشتر به قیمت کوین نگاه می‌کنند تا به سقف بازار و بیشتر توجهشان به قیمت کوین معطوف است. شما یک شرکت را با توجه به عملکرد آن در بازار ارزیابی می‌کنید، که با ضرب تعداد سهام در قیمت یک سهم محاسبه می‌شود، برای آلت کوین نیز همین کار انجام می‌شود. تعداد کوین های موجود در گردش چندین برابر قیمت کوین است. برای یک کوین با قیمت پایین، مانند ریپل، فقط تأثیر روانی بر خریداران وجود دارد. تفاوتی وجود ندارد که یک ریپل برابر با یک دلار باشد و یک میلیارد ریپل وجود داشته باشد یا اینکه یک ریپل برابر با هزار دلار باشد و میلیون واحد ریپل وجود داشته باشد. بنابراین، از این پس، هنگام بررسی کوین ها برای سرمایه گذاری در CoinMarketCap، عمدتا به موضوع قابل توجه تر یعنی ارزش آن در بازار نگاه کنید و کمتر روی قیمت یک کوین تمرکز کنید.

اشتباه دوم: همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید

دنیای دیجیتال واقعا غیر قابل پیش بینی است. وقتی که بیت کوین ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست می‌دهد، آلت کوین ها هم معمولاً همین روند را طی می‌کنند. ریاضیات ساده نشان می‌دهد که حتی نگه داشتن بخشی از پرتفوی ها در آلت کوین، مانند اتریوم و لایت کوین، معمولاً برای جلوگیری از نابود شدن مقدار زیادی از ارزش پرتفوی USD پس از بی ارزش شدن بیت کوین کافی نیست.

در سال ۲۰۱۵ و ابتدای سال ۲۰۱۶، هنگامی که بیت کوین به صورت فیزیکی بود، حدود ۳۰۰ دلار در هر بیت کوین جابجا می‌شود، این بازی به منظور بدست آوردن بیت کوین بیشتر در حال معامله ی آلت کوین بود. انتظار می‌رفت که بیت کوین در آینده رشد بیشتری داشته باشد (اثر Pygmalion). داشتن یک دارایی پایه ی نسبتاً بی ثبات، مانند بیت کوین، نیاز ما به مقایسه عملکرد پرتفوی ها را هم از نظر ارزش بیت کوین و هم از نظر ارزش دلار افزایش می‌دهد. بسیاری از معامله گران در سال گذشته تعداد بیت کوین خود را کاهش دادند، هرچند که عملکرد خوبی در دلار داشت. رشد بیت کوین سود زیادی برای بازار دیجیتال بدست آورد و باعث شد کل ارزش بازار در طول سال گذشته ۳۰ برابر شود! به عنوان معامله گر، مهم است که بیت کوین را به عنوان دارایی اصلی خود حفظ کنید، اما همچنین ارزش دلار را فراموش نکنید و گاهی از آن سود ببرید. شما همیشه باید فراتر را ببینید، ارز دیجیتال تنها یک مورد از گزینه های سرمایه گذاری شما است. همچنین بازارهای سهام، املاک و مستغلات، اوراق قرضه و فرصت های سرمایه گذاری بیشتر وجود دارد. مهم است که این ریسک را در میان پرتفوی های دیجیتال، و همچنین در کل پرتفوی های سرمایه گذاری خانگی گسترش دهید.

اشتباه سوم: بیت کوین پیشرفت خوبی داشته است، پس من Litecoin می‌خرم

همانطور که در بالا ذکر شد، دو روش برای بررسی سرمایه گذاری در Altcoins در مقابل بیت کوین و در مقابل دلار آمریکا وجود دارد. این یک اشتباه رایج در بین کسانی است که از سیر صعودی بیت کوین جا مانده اند و به دنبال سرمایه گذاری در سایر آلت کوین ها هستند. این سرمایه گذاران مجبورند سرمایه گذاری را در زمینه ی دلار انجام دهند، زیرا آن ها برای خرید ارز دیجیتال، دلار آمریکا یا فیات را مبادله می‌کنند (به جای خرید با بیت کوین هایی که از قبل دارند).

به نمودار لایت کوین زیر نگاه کنید، عملکرد آن را از مارس تا دسامبر ۲۰۱۷ نشان می‌دهد:

نمودار لایت کوین

خط زرد نشانگر قیمت لایت کوین در ارزش بیت کوین است، سبز نشان دهنده قیمت لایت کوین در دلار آمریكا و خط آبی نشان دهنده كل ارزش بازار لایت کوین در دلار است.

از نظر بیت کوین، اولین فرض این است که که ارزش آلت کوین با افزایش ارزش بیت کوین، کاهش می‌یابد. هنگامی که چین مبادلات دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرد، پول از همه بازار های دیجیتال خارج شد، ارزش بیت کوین کاهش یافت و ارزش آلت کوین ها حتی بیشتر کاهش یافت.

همانطور که مشاهده می‌کنید از نظر دلار، قیمت لایت کوین همراه با بیت کوین افزایش یافته است. برای یادآوری، اکثر کسانی که معتقدند ” ارزش بیت کوین بسیار افزایش یافته است، پس من لایت کوین خریداری می‌کنم”، باید لایت کوین را با FIAT (یا با تبدیل به بیت کوین و سپس بلافاصله تبدیل به لایت کوین – که همان است) خریداری کنند. بنابراین، با آموختن از نمودار و همچنان حفظ همان رفتار، وقتی ارزش بیت کوین کاهش می‌یابد، ارزش دلار آلت کوین هم کاهش می‌یابد(حتی ۱٪).

نتیجه

معامله گران خوب به اشتباهات خود اعتراف می‌کنند و مهمتر از همه، تجزیه و تحلیل و یادگیری از آن ها، بنابراین مهارت های خود را برای درک بازار بهبود می‌بخشند.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *