آموزش سرمایه گذاری

۷ نکته‌ برای انتخاب استخر استیک کاردانو

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

این راهنما فاکتورهای زیادی را که باید هنگام انتخاب استخر استیک کاردانو در نظر بگیرید، بیان می‌کند.

ما سردرگمی و تصورات غلط زیادی در مورد نحوه عملکرد و تفاوت بین استخر‌های استیکینگ مشاهده کرده‌ایم. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند هرگونه ابهام در مورد نحوه دریافت پاداش‌های استیکینگ و آنچه در انتخاب استخر استیک دارید، رفع شود.

استیک خود را کنترل کنید

نه کلیدهای شما، نه رمز ارز‌های شما، هرگز نباید از صرافی‌ها برای ذخیره بلندمدت استفاده کنید (فقط نگاه کنید چه بر بزرگترین صرافی جهان در سال ۲۰۱۴ گذشت). این امر در مورد استفاده از صرافی‌ها برای نمایندگی استیک نیز صادق است. زمانی که به یک صرافی اجازه‌ی استیک می‌دهید، کنترل وجوه شخصی و کلیدهای خود را به صرافی واگذار می‌کنید. می‌توانید با استفاده از کیف پول کاردانو مانند یورویی (Yoroi)، دِدلوس (Daedalus) یا AdaLite کنترل توکن ADA خود را حفظ کنید.

عملکرد استخر

این مهمترین معیار برای ارزیابی است. اگر استخری را به نمایندگی انتخاب کرده‌اید، توکن‌های ROS‌ شما می‌توانند افزایش یابند و فاقد برنامه ریزی باشند. استخرها فقط برای بلاک‌هایی که در بلاک چین ایجاد می‌شود، پاداش دریافت می‌کنند. استخرهای ضعیف، فرصت‌های استخراج بلوک ها از دست می‌دهند و باعث می‌شود کل پاداش پرداخت شده به استیکر‌ها کاهش یابد.

نکته مهم سخت افزاری است که استخر روی آن اجرا می‌شود. اگر سرور منابع کافی نداشته باشد، می‌تواند با نگه داشتن بلاک چین (یا حتی خرابی) دچار مشکل شده و بلاک‌های استخراج شده را از دست بدهد. علاوه بر این، اگر استخری روی سرور اختصاصی در خانه اپراتور اجرا شود، مستعد قطعی برق است.

حتی اگر سرور با منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) اجرا شود، تجهیزات ارائه دهنده خدمات اینترنت محلی آنها می‌تواند خراب شود و این باعث می‌شود که استخر برای مدتی غیرفعال شود. ارائه دهندگان محاسبات ابری بزرگ مانند AWS و DigitalOcean، سرورها را در مناطق مختلف در دسترس قرار می‌دهند، به طوری که حتی در صورت قطعی برق، استخرها در صورت پشتیبان گیری در منطقه دیگری می‌توانند کار کنند.

به طور کلی، ارزیابی عملکرد استخر می‌تواند معیار سختی برای ارزیابی باشد. همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، یک استخر کوچک می‌تواند در تعداد بلوک‌هایی که ایجاد می‌کند دارای نوسان باشد. بنابراین اگر یک استخر در طول دوره‌ای دارای ROS پایین بود، لزوماً به این معنی نیست که عملکرد ضعیفی دارد. شما باید عملکرد یک استخر را در بسیاری از دوره‌های متوالی ارزیابی کنید تا از عملکرد کلی آنها مطمئن شوید. این امر شفافیت استخر را بسیار مهم می‌کند. در ادامه به برسی میزان شفافیت استخر خواهیم پرداخت.

پشتیبانی از عدم تمرکز

پشتیبانی از عدم تمرکز در موفقیت طولانی مدت شبکه کاردانو حیاتی است. برای اینکه مطمئن شویم بلاک چین به طور قابل اعتماد کار می‌کند، باید توزیع صحیح استیک را در بسیاری از اپراتورهای استخر استیکینگ حفظ کنیم. شما می‌توانید با عدم نمایندگی به گروه‌هایی مانند بایننس که تعداد زیادی از استخر‌های استیکینگ را کنترل می‌کنند، به این امر کمک کنید.

اپراتور‌های استخر استیک

ارتباطات و شفافیت

از آنجایی که تعیین میزان کارآمدی یک استخر تنها بر اساس ROS بسیار دشوار است، استخرهایی که آشکارا داده‌های عملکردی را ارائه می‌دهند باید برای استیکینگ مورد توجه جدی قرار گیرند. به عنوان مثال، PoolTool این امکان را برای استخر‌های سهام فراهم می‌کند تا بتوانند اسلات‌هایی را که در ابتدای هر دوره برای آنها انتخاب شده‌اند، گزارش دهند. سپس این گزارشات در برابر بلوک‌های واقعی که استخر تولید می‌کند ارزیابی می‌شوند و PoolTool هر دو این مقادیر را در صفحه استخر منتشر می‌کند. این اندازه گیری واقعی عملکرد استخر را در طول زمان ارائه می‌دهد.

اسلات: در ارز دیجیتال کاردانو چند گره برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌شود. به این گره‌ها اسلات (Slot) گفته می‌شود.

کارمزد استخر

برای به حداکثر رساندن پاداش‌هایی که به دست می‌آورید، باید استخری با کارمزد پایین انتخاب کنید. دو نوع هزینه برای استخرهای استیکینگ وجود دارد: هزینه ثابت و مارجین. هزینه ثابت مبلغ ADA است که از مجموع پاداش‌هایی که استخر در یک دوره ایجاد می‌کند (دوره‌ها ۵ روز به طول می‌انجامد) گرفته شده است. توجه کنید که این هزینه‌ای نیست که از هر نماینده دریافت شود.

مارجین درصدی از مجموع پاداش‌های هر دوره پس از کسر هزینه ثابت است. این هزینه‌ها به عهده اپراتورهای استخر است تا بتوانند هزینه‌های اجرای استخر خود را تأمین کنند.

به عنوان مثال، بیایید پاداش را بین دو استخر با میزان استیک یکسان برای یک دوره فرضی تقسیم کنیم:

  • استخر A دارای هزینه ثابت ۱۰۰۰ توکن آدا و مارجین ۲٪ است.
  • استخر B دارای هزینه ثابت ۳۶۰ توکن آدا و مارجین ۴٪ است.

اگر در هر دوره ۲۰ هزار توکن ADA پاداش دریافت کنید، پاداش‌ها به شکل زیر توزیع می‌شود:

  • استخر A هزار ADA ثابت از پاداش‌ها به علاوه ۳۸۰ توکن دیگر در مارجین (۱۹۰۰۰ * ۲٪) در مجموع ۱۳۸۰ ADA دریافت می‌کند. ۱۸۶۲۰ آدا باقی مانده بر اساس میزان آدا که در استخر قرار داده‌اند بین نمایندگان استخر تقسیم می‌شود.
  • استخرB حدود ۳۶۰ توکن ADA ثابت به اضافه ۷۸۶ ADA دیگر در مارجین برای مجموع ۱۱۴۶ ADA می‌گیرد. نمایندگان این استخر می‌توانند ۱۸۸۵۴ توکن آدا باقی مانده را دریافت کنند.

در طول این دوره، استخر A دارای مالیات مؤثر ۶/۹% بود در حالی که استخر B مالیات مؤثر ۵٫۷% داشت. هرچه استیک یک استخر بیشتر باشد، تأثیر هزینه ثابت کمتر است؛ زیرا این هزینه بین مقدار بیشتری از نمایندگان تقسیم می‌شود. اگر نمونه استخر‌ها بزرگتر بودند و ۱۰۰ هزار ADA پاداش در دوره‌ای کسب می‌کردند، مالیات مؤثر آنها ۳ درصد برای استخر A و ۴/۴ درصد برای استخر B بود.

اندازه استخر

مهم است که استخری را انتخاب کنید که بیش از حد اشباع نشده باشد. اجرای فعلی Ouroboros تلاش می‌کند تا عدم تمرکز را با محدود کردن پاداش‌ها در محدوده خاصی برای جلوگیری از بزرگ شدن استخرها اعمال کند.

در نسخه فعلی شبکه کاردانو مقدار پاداش ۰/۶۶٪ توکن ADA است. بنابراین، اگر یک استخر دارای ۶/۶ درصد از توکن‌های ADA باشد، تنها ۰/۶۶ درصد از توکن‌ها را به عنوان پاداش در نظر می‌گیرند. بنابراین، استیکر‌ها در این استخر یک دهم پاداشی را که در یک استخر کوچکتر قرار می‌گیرند، دریافت می‌کنند. استخرهای کوچکتر خطر اشباع بیش از حد را ندارند، اما به طور متوسط بلوک‌های کمتری استخراج می‌کنند.

پاداش استخر باید به طور متوسط در طول زمان در نظر گرفته شود. یک استخر کوچکتر سهم بیشتری از پاداش را بین استیکر‌های خود تقسیم می‌کند (زیرا تعداد آنها کمتر است)، اما از نظر آماری برای تولید بلوک‌های کمتر انتخاب می‌شوند.

یک استخر بزرگ‌تر بلوک‌های بیشتری ایجاد می‌کند اما پاداش‌های کمتری پرداخت می‌کند. تا زمانی که استخر بزرگتر اشباع نشده باشد، پاداش‌ها در طول زمان یکسان خواهد بود. همچنین، از آنجا که یک انتخاب تصادفی است، برخی از استخرها ممکن است دارای اسلات‌های خوب یا بد باشند. به عنوان مثال، شبکه کاردانو حدود ۴/۶% پاداش را در نظر گرفته است.

استخرهای بزرگ تمایل به پرداخت پاداش‌های ثابت تر دارند؛ زیرا واریانس کمتری در تعداد بلوک‌هایی که در هر دوره تولید می کنند وجود دارد. استخرهای کوچک از نظر میزان تولید بلوک در هر دوره تنوع بیشتری خواهند داشت و بنابراین پاداش‌ها به میزان قابل توجهی متفاوت خواهد بود. در سه دوره، یک استخر کوچک ممکن است ۱ درصد، ۹ درصد و ۴ درصد ROS پرداخت کند، اما با گذشت زمان پاداش‌ها به طور متوسط به ۴/۶% خواهد رسید.

وقتی به عملکرد استخر در مدت زمان کوتاهی نگاه می‌کنید، این نکته را باید به خاطر بسپارید. یک استخر کوچک ممکن است در چند دوره اول خود “خوش شانس” باشد و برای تعداد بیشتری از اسلات بیشتر از حد متوسط انتخاب شود. به نظر می‌رسد که آن‌ها ROS بسیار بالاتری نسبت به سایر استخرها پرداخت می‌کنند. با این حال، پس از چندین دوره به ROS مورد انتظار می‌رسد.

نمودار زیر تجزیه و تحلیل هزینه‌های استخر، بر اساس اندازه استخر و تأثیر کلی آنها بر روی ROS کلی را نشان می‌دهد:

تجزیه و تحلیل هزینه‌های استخر

تعهد و الزامات استخر

Pledge یا تعهد مقدار ADA است که اپراتورها در استخر خود قرار داده اند. این امر به نمایندگان اجازه می‌دهد تا بدانند اپراتورها چقدر در موفقیت مجموعه، سرمایه گذاری کرده‌اند. Pledged ADA، پاداش‌های حاصل از استیکینگ است.

تعهد همچنین تأثیر کمی بر پاداش‌هایی دارد که نمایندگان استخر به دست می‌آورند. به این ضریب نفوذ تعهد می‌گویند که در حال حاضر ۰/۳ است. تأثیر کلی تعهد بر روی ROS که نماینده به دست می‌آورد بسیار ناچیز است. در اینجا چند مثال وجود دارد که نماینده تا چقدر می‌تواند انتظار درآمد بیشتری داشته باشد:

بر اساس این مقادیر، می بینید که بهتر است ADA خود را در یک استخر با صفر Pledge و ۲ درصد هزینه نسبت به استخر با ۱۲ میلیون ADA تعهد شده و ۳/۵٪ هزینه در نظر بگیرید. همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، هزینه‌ها و عملکرد استخر در بازده مورد انتظار شما بسیار بیشتر از تعهد استخر است.

سوالات متداول

اگر پس از انتخاب نماینده به استخر پول خود را خرج یا به کیف پولم اضافه کنم، آیا مبلغ واریز شده بطور خودکار تغییر می‌کند؟

بله، وقتی یک استخر را به عنوان نماینده انتخاب می‌کنید در واقع تمام کیف پول خود را و نه فقط یک مقدار مشخص را واگذار می‌کنید. بنابراین اگر وجوهی از کیف پول شما اضافه یا کم شود، مبلغ واریز شده بر این اساس تغییر می‌کند.

اگر در طول شبکه آزمایشی تشویقی (ITN) استخری را نماینده کردم، آیا باید مجدداً برای شبکه اصلی نماینده انتخاب کنم؟

بله، در واقع شما ۲ کیف پول خواهید داشت که باید آن‌ها را واگذار کنید. شما باید کیف پول اصلی Byron-era خود را به یک کیف پول Shelley منتقل کنید. علاوه بر این، پاداش‌های ITN شما در یک کیف پول جدید پرداخت می‌شود که می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی ایجاد شده هنگام ایجاد کیف پول ITN، آن را بازیابی کنید.

چرا برای به دست آوردن پاداش دو دوره طول می‌کشد؟

رهبران اسلات در آغاز هر دوره انتخاب می‌شوند، بنابراین استیک دوره قبل برای انتخاب رهبران استفاده می‌شود. سپس دوره باید شروع شود و هر استخر زمانی که نوبت به یک اسلات می‌رسد باید ظاهر شود. پس از پایان دوره، همه استخر‌ها بلوک‌های اختصاصی ایجاد می‌کنند و پاداش‌ها محاسبه می‌شود. سپس پاداش‌ها در دوره بعدی پرداخت می‌شود.

آیا فقط استخرهای بزرگ برای ساخت بلوک انتخاب می‌شوند؟

خیر، آنها فقط از نظر آماری بهترین شانس را دارند. استخری با تنها ۱۰ توکن ADA نیز می‌تواند انتخاب شود، اما شانس آن بسیار کم است. در مدت زمان بسیار طولانی، این استخر این فرصت را دارد که به اندازه یک استخر با ۱۰ میلیون ADA پاداش دریافت کند، اما یکسان سازی آن بسیار بیشتر طول می‌کشد.

آیا k = 500 به این معنی است که فقط ۵۰۰ استخر برتر می‌توانند پاداش دریافت کنند؟

خیر، پارامتر k فقط به این معنی است که استخرها در ۰/۲٪ از کل ADA استیک اشباع می‌شوند. افراد هنوز می‌توانند استخرهای اشباع شده را به عنوان نماینده انتخاب کنند و هر تعداد استخر غیر اشباع می‌تواند وجود داشته باشد. اساساً، این بدان معناست که فقط تا ۵۰۰ استخر می‌توانند با حداکثر میزان استیک کار کنند و اشباع نشوند.

آیا هنگام واگذاری به استخر، ADA من قفل شده است؟

خیر، شما می‌توانید ADA خود را در هر زمان صرف کنید (اگرچه در ازای هر چیزی که خرج می‌کنید، پاداش دریافت نمی‌کنید).

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *