آموزشآموزش سرمایه گذاری

پولکادات یا کاردانو؛ رقابتی برای تصاحب سال ۲۰۲۳

خرید و فروش ارزدیجیتال
۱
(۱)

پولکادات یا کاردانو، کدام جایگزین بهتری برای اتریوم است؟ با افزایش علاقه سرمایه گذاران به کریپتو شاهد راه‌اندازی پروژه‌های جدید در دنیای دیجیتال هستیم. هر کدام از این پروژه‌های جدید هدف‌های متفاوتی مانند افزایش مقیاس‌پذیری و سرعت و در عین حال کاهش کارمزد را به همراه دارند. دو نمونه از این پروژه‌های جدید کاردانو و پولکادات هستند که با ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند قصد دارند جایگزین اتریوم شوند و لقب “رقبای اتریوم” را به خود اختصاص داده‌اند.

پولکادات بهتر است یا کاردانو؟ رقابتی میان شبکه‌های قرارداد هوشمند

نام ارز

کاردانو

پولکادات

تاریخ راه اندازی

۲۰۱۷

۲۰۱۷

بنیانگذار

چارلز هارکینسون

دکتر گاوین وود، رابرت هابرمایر و پیتر زابان

پروتکل بلاکچین

پروتکل اوروبوروس

بلاکچین پولکادات

توکن بومی

ADA

DOT

مارکت کپ

$۱۲,۴۸۵,۷۱۳,۰۴۷

$۷,۰۶۰,۲۲۹,۶۲۹

نوع توکن

بومی

بومی

میزان عرضه در گردش

۳۴,۶۳۴,۴۰۶,۱۷۶

۱,۱۵۶,۶۱۷,۹۸۱

حداکثر در عرضه

۳۵,۴۶۷,۴۲۶,۵۰۶

۱,۲۸۳,۰۴۱,۶۵۱

الگوریتم اجماع

اثبات سهام (POS)

اثبات سهام (POS)

  • قیمت ارز دیجیتال کاردانو (ADA) تا پایان سال ۲۰۲۲

قیمت کاردانو در زمان هاردفورک واسیل شاهد نوسان قیمت بود. انتظار می‌رفت قیمت دارایی در این بازه زمانی بتواند روند صعودی خوبی را طی کند و حتی به ۰٫۵ دلار برسد. پس از مرج اتریوم، اخبار بازار کریپتو به ارز دیجیتال اتریوم و کاردانو اختصاص یافتو برخی از کارشناسان انتظار داشتند با مرج اتریوم برای شبکه کاردانو نیز اتفاقات خوبی رخ دهد. روند صعودی برای کاردانو دور از انتظار نیست، اما باید منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا می‌تواند جایگرین اتریوم شود یا خیر.

مطلب مرتبط: آینده کاردانو از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰

  • قیمت پولکادات (DOT) تا پایان سال ۲۰۲۲

پولکادات در تلاش است تا شبکه دیفای و قرارداد هوشمند را با پاراچین‌های خود تقویت کند. همچنین اخیراً وبلاگی در مورد نقشه راه جدیدی که توسعه دهندگان پولکادات ایجاد کرده‌اند، منتشر کرده است. صرف نظر از شرایط بازار، این پلتفرم ممکن است خیلی زود در فضای غیرمتمرکز پیشرو باشد. با این حال در سال‌های آینده، انتظار می‌رود که پولکادات، ارزش از دست رفته را دوباره به دست آورد و همچنین ممکن است به زودی بالاترین قیمت تاریخی خود را از سر بگیرد.

مطلب مرتبط: پیش بینی ارز پولکادات DOT

کاردانو (ADA) و پولکادات (DOT) طی سال‌های گذشته توسعه یافتند و قیمت آن‌ها در طی همان سال افزایش یافت. در نتیجه، آنها در رتبه بندی بر اساس مارکت کپ در میان ۱۵ رمز ارز برتر قرار دارند.

بلاکچین کاردانو میزبان قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و برنامه‌های مشابه اتریوم است. بلاک چین دو لایه کاردانو باعث انعطاف پذیری بیشتری قراردادهای هوشمند می‌شود.

از طرف دیگر، پولکادات قصد دارد تا بلاک چین‌های جداگانه را به یک شبکه واحد به نام “اینترنت بلاک چین” متصل کند. جالب اینجاست که هر دو پلتفرم کاردانو و پولکادات مشابه با اتریوم هستند. قبل از خرید کاردانو یا پولکادات، در ادامه آنچه باید درباره این دو رمرز ارز پر هیجان بدانید، ارائه شده است.

کاردانو یک بلاک چین اثبات سهام (POS) است. این پلتفرم به تأیید تراکنش نیاز دارد و اعتبارسنج‌ها برای تأیید تعدادی از توکن‌های ADA را “استیک” می‌کنند.

ارز دیجیتال کاردانو به وسیله چارلز هوسکینسون (Charles Hoskinson)، که از بنیانگذاران اتریوم است، ایجاد شد. آلت کوین کاردانو در ماه‌های اخیر سال ۲۰۲۱ توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده و سال جالبی را پیش رو دارد.

کاردانو با قیمت ۰/۱۸ دلار در سال ۲۰۲۰ معامله می‌شد. اما اکنون در بین ده رمز ارز برتر قرار گرقته است.

کاردانو بیش از ۵۰۰٪ تا به حال ( ۲۳ فروردین ۱۴۰۰) افزایش یافته است. برای سهام، این افزایش قیمت می‌تواند ناامید کننده باشد و معمولاً پس از آن قیمت کاهش می‌یابد. اما ارزهای دیجیتال متفاوت هستند. با افزایش قیمت، می‌توانند توجهات زیادی را به خود جلب کنند که این امر منجر به افزایش قیمت می‌شود. حداقل چیزی است که ما در صنعت رمز ارز‌ها دیده‌ایم.

کاردانو، مروری بر بلاک چین غیرمتمرکز 

کاردانو تلاش کرد تا شبکه به یک شبکه غیرمتمرکز تبدیل کند. بروز رسانی شلی (Shelly) در اواخر ژوئیه ۲۰۲۰ یکی از تلاش‌های این شبکه بود.

با شروع سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ و با توجه به تمامی گفته‌ها، در حال حاضر بلاک چین کاردانو ۱۰۰٪ غیر متمرکز است.

به زبان ساده تر اپراتورهای استخر استیک جامعه در حال حاضر کاملاً مسئول تولید بلوک هستند. در مقایسه، گزارش شده است که بیت کوین به ده استخر بسیار مهم و بزرگ استخراج متکی است که بیش از ۸۰٪ از تولید بلوک را تشکیل می‌دهد.

این امر یک اتفاق مهم و یک خبر دلگرم کننده برای سرمایه گذاران است. شبکه‌های کاملاً غیرمتمرکز کمتر در معرض حمله ۵۱٪ قرار دارند و سایر خطرات را نیز کاهش می‌دهند.

تأثیر توسعه عرضه اولیه کوین بیس و NFT بر کاردانو

توکن ADA هم اکنون برای معامله در بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال مانند کوین بیس (Coinbase) در دسترس است. برای مبتدیان، ADA در لیست Coinbase Pro در دسترس خواهد بود. این خبر برای سرمایه گذاران و تریدر‌ها خوشایند است؛ زیرا در این صورت کوین برای مخاطبان بسیاری ارائه می‌شود.

مطلب مرتبط: افزایش ۲۲ درصدی کاردانو پس از اضافه شدن به کوین بیس

برخی از تریدر‌ها به کاردانو برای برقراری ارتباط احتمالی با NFT (توکن غیر قابل معاوضه) چشم دوخته‌اند. مسلماً، اگر امکان ایجاد NFT در بلاکچین کارانو وجود داشته باشد، NFT می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای قیمت ارز دیجیتال کاردانو عمل کند.

پولکادات یا کاردانو کدام بهتر است؟

مروری بر ارز دیجیتال پولکادات (DOT)

ممکن است در مرحله اول نام پولکادات خنده دارد باشد، اما یک ارز دیجیتال مهم است که در بین ۱۰ رمز ارز برتر بازار قرار دارد. مبتدیان در شبکه پولکادات از سیستمی استفاده می‌کنند تا اعتبارسنج‌های معتبر فرآیند”استخراج یا ماینینگ” را انجام دهند.

پولکادات یا Polkadot یک بلاک چین است که برای پشتیبانی از زنجیره‌های فردی یا “parachains (چندین زنجیره)” طراحی شده است. این شبکه قصد دارد به موضوعات اصلی مرتبط با بلاک چین‌ها بپردازد و به نظر می‌رسد در مقایسه با بیت کوین یا اتریوم، از روشی پر کاربرد استفاده کند. پولکادات نیز توسط یکی دیگر از بنیانگذاران اتریوم به نام گوین وود (Gavin Wood) ایجاد شده است.

در حال حاضر تتر بزرگترین استیبل کوین جهان است و اخیراً اعلام کرد که قصد دارد توکن خود را بر روی شبکه پولکادات راه اندازی کند. این شرکت هنوز زمان مشخصی را برای راه اندازی تعیین نکرده است.

با راه اندازی تتر بر روی شبکه آن، امکان انتقال آسان و سریع بین شبکه‌ها برای کاربران و پروژه ها فراهم می‌شود.

این راه اندازی تلاشی برای ارتباط تعداد زیادی از پروژه‌های دیفای به وسیله استیبل کوین‌ها در چندین شبکه است. راه اندازی تتر در شبکه پولکادات یک گام اساسی برای دستیابی به این هدف است.

این توسعه جدید با ترکیب ویژگی‌هایی مانند ثبات با مقیاس پذیری و مقرون به صرفه بودن، برای پولکادات و تتر ارزش زیادی ایجاد می‌کند. این دو پروژه در حال ایجاد یک رابطه امیدوار کننده هستند که می‌تواند بر برخی از موانع رشد شبکه‌های دیگر، غلبه کند. همچنین باید بدانید که کارمزد شبکه پولکادات نسبت به اتریوم کمتر است.

به همین دلیل برخی از افراد تصور می‌کنند، این شبکه می‌تواند جایگزین اتریوم شود.

آیا پولکادات جایگزین مناسبی برای اتریوم است؟

بسیاری حدس می‌زنند که پولکادات می‌تواند اتریوم بعدی باشد. در واقع این مقایسه خوبی نیست. بسیاری از طرفداران سرسخت کاردانو معتقدند که در نهایت به لطف نصب و راه اندازی فن‌آوری و بدون کارمزد تراکنش، اتریوم را کنار خواهد زد.

با رشد DeFi، تمایل و گرایش بازار به سمت ارز دیجیتال پولکادات است. این رمز ارز یکی از ارز‌هایی است که می‌تواند مانند اتریوم آینده‌ی خوبی داشته باشد و ممکن است حتی جایگزین اتریوم شود.

پولکادات یا کاردانو؛ بررسی مزایای این دو رقیب اتریوم 

مزایای کاردانو

مزایای پولکادات

کاردانو ار یک تیم توسعه مطمئن تشکیل شده است.

با استفاده از چارچوب‌هایی به نام مدولار انکان انتخاب بلاکچین با ویژگی دلخوته را برای کاربران فراهم می‌کند

کاردانو یک پروژه متن باز است و از زبان برنامه نویسی Haskell استفاده می‌کند

کاربران می‌توانند بلامچین مناسب برای اجرای برنامه‌های خود را از طریق Relay Chain ارجرا کنند.

بدون نیاز به افشار هویت کاربران تراکنش‌های امن را پردازش می‌کند

 

مقیاس پذیری و سرعت بالا ارائه می‌دهد

 

همه ما می‌دانیم هر شبکه ارز دیجیتالی علاوه بر مزایایی که ارائه می‌دهد، معایبی هم دارد. در ادامه معایب آن را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

معایب کاردانو

معایب  پولکادات

سرعت کندی در پیشروی توسعه دارد

شبکه پولکادات یکبار هک شده است و سرمایه کاربران از آن خارج شده است.

بیشترین میزان ریسک برای حملات ۵۱ درصدی است

 

حدود ۷۵% از توکن‌های کاردانو در گردش نیست

 

مقایسه کاردانو و پولکادات؛ کدام یک بهتر است؟

با توجه به مطالب گفته شده، درک اینکه چگونه کاردانو و پولکادات در میان ۱۵ رمز ارز برتر بر اساس ارزش بازار قرار دارند، کار سختی نیست. هر دو شبکه پتانسیل زیادی در ادغام بلاک چین‌ها دارند. ممکن است فکر کنید کاردانو در نهایت می‌تواند نقاط قوت خود را از طریق کارمزد تراکنش کمتر پایین و سرعت بالاتر نشان دهد و شاید جایگزین اتریوم شود.

عملکرد هر ارز دیجیتالی بر اساس الزاماتی است که دارایی کاملاً مطابق با سرمایه گذار است. برای این، ضروری است که قبل از نتیجه گیری، تحقیقات کاملی در مورد تمام رمزارزها انجام دهید. با این حال، در حالی که ما در مورد پولکادات یا کاردانو  صحبت می کنیم، در اینجا چند تفاوت مهم وجود دارد که این دو بلاک چین را از هم متمایز می‌کند.

  • زیر ساخت

از یک طرف، کاردانو دارای یک بلاکچین لایه دو  است، در حالی که پولکادات چند بلاک چین را به یک شبکه اصلی متصل می‌کند.

  • نقاط قوت

پولکادات مقیاس پذیری و پایداری بی‌پایان با تلاش های بیشتر است که خیلی زود به ثمر می‌رسند، در حالی که شبکه ADA سرعت تراکنش بالایی را با کارمزد تراکنش های کم (یا صفر) فراهم می‌کند.

هدف

کاردانو به دنبال ایجاد یک شبکه ارتقا یافته برای توسعه برنامه‌های غیرمرتمرکز یا dApps است، در حالی که پولکادات برای عملکرد بهتر و قابلیت همکاری بین بلاک چین‌های مختلف تلاش می‌کند.

  • توکن

عرضه توکن بومی کاردانو، ADA، تقریباً ۴۵ میلیارد است، در حالی که توکن DOT پولکادات دارای عرضه نامحدود است.

چگونه در پولکادات یا کاردانو سرمایه گذاری کنیم؟

چگونه در پولکادات یا کاردانو سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با صرافی پینگی بسیار ساده، امن و مطمئن است. فرقی نمی‌کند که بخواهید در پولکادات یا کاردانو سرمایه گذاری کنید، پینگی از هر دو ارز پشتیبانی می‌کند.  در ادامه با طی کردن مراحل ساده زیر می‌توانید ارز دیجیتال کاردانو و پولکات را از صرافی پینگی خریداری کنید:

جمع بندی

امیدوراریم در این مقاله شما به پاسح پولکادات یا کاردانو رسیده‌ باشید. نکته قابل توجه، این است که هر کدام از این رمز ارزها با هدفی وارد بازار کریپتو شده‌اند و شما با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. در پایان مقاله نیز به شما گفتیم در صورت تمایل از پینگی ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنید. 

میانگین امتیازات ۱ / ۵٫ تعداد رای: ۱

2 دیدگاه

    1. درود بر شما
      دگکوین یک پروژه کلاهبرداری به جساب میاد. به پیشرفتش زیاد امید نداشته باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *